Gå til innhold

Gratis katt


Thorn

Anbefalte innlegg

Jeg har merket meg at det er en del her inne som mener at katter aldri burde gies bort, det var t.o.m. en som mente at alle katter burde ligge i prisklasse rasekatt. Hva er grunnen til dette? Jeg ser jo problemet i at katten kan bli et 'bruk og kast'-objekt, men er dette det eneste argumentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det de mener er vel at hvis det koster noe å skaffe en katt vil sannsynligvis folk tenke seg litt mer om før de får husdyr. Det er ikke alle som tenker på dyrets beste, mange skaffer seg katt uten å tenke på at de skal ha den i mange mange år. Så dukker det "plutselig" opp noe og vips er katten ute av huset. Mange av disse tilfellene hadde sikkert vært forhindret hvis man ikke uten videre kunne skaffe seg et husdyr helt gratis. Men utover dette kan jeg faktisk ikke se noe godt argument for å ta betalt for et dyr.

Men at katter som gis bort er mindre verdt er jeg ikke enig i. Selv var våre to katter begge gratis. De skulle avlives hvis ingen ville ha dem, så jeg skjønner jo tankegangen om at det er bedre at de får et godt hjem gratis enn at de skal dø. De er forøvrig fantastiske og nydelige puser begge to. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei, huff, kan ikke påstå noe sånt! Alle skapninger er like mye verdt, uansett hva.

Selv har jeg to katter. Den ene fant jeg på gaten, sammen med to kattunger, og senere samme året fikk hun et nytt kull, hvor jeg beholdt to av barna, og gav bort den tredje til en nær venninne.

Gjør det meg til et monster det da? Å ikke kreve et par hundrelapper eller mer? Nei.

Grunnen til at så mange katter blir gitt bort er jo fordi det er så mange av dem! Av den grunn har folk flest laget seg et bruk-kast-bilde av kattehold. Selvfølgelig vil det bli vanskeligere å "kaste" katter en har betalt litt for, enn en man bare har fått eller funnet. Det er et vanskelig spørsmål. Uansett er første skritt på veien å ikke gi bort, eller selge kattene til hvem som helst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er årsaken ja. Kattunger er søte, men så fort katten ikke er kattunge lenger kvitter mange seg med katten. Man kan jo ikke ha bryderiet med å katt når man skal på ferie må vite. Må de derimot betale for kattungen ser det ut til å sitte litt lenger inn å skaffe seg katten, og ikke like mange henter seg katt på impuls da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget dersom man tar over tusen kroner for katten, men jeg tviler på at en symbolsk pris på f.eks. 200 kroner vil forhindre at folk skaffer seg katt uten å tenke gjennom det først. Med så god økonomi som folk gjerne har idag, vil ikke 200 kroner spille noen rolle. Mulig jeg tar feil, selvfølgelig, men slik jeg har opplevd det er det gjerne folk som har fått katt fordi barna vil som kvitter seg med den i feriene eller når den har blitt voksen. Og da spiller det gjerne ingen rolle om den koster litt penger, så lenge barna slutter å mase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove

Nei, 200kr er kanskje lite i dag. Men det er ein begynnelse. Det ville nok ikkje vere mogleg å sette opp prisen til 1000kr med ein gang. Katter er mykje ansvar, og det koster ein del penger å ha dei. Prisen burde gjenspegle det. Det er ein grunn til at ara- papegøyen kostar godt over 10 000kr, (til dømes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det er nå en gang slik at folk tar mer vare på det som har kostet penger.

Og jeg har noen eksempler som med mindre sannsynlighet ville skjedd hvis katter kostet penger: Min søster kom flere ganger hjem med kattunger hun fikk gratis av flere naboer. Mine foreldre var imidlertid veldig bevisste på at det skulle være de voksenes avgjørelse å få seg katt. Dette var alle gatemix-katter, ikke rasekatter.

hvis katten man har blir syk og trenger behandling vil det være billigere å avlive enn å foreta en dyre operasjon.

Eller hvis man skal på ferie kan det også være billigere å avlive katten og heller få seg en ny etter ferien, framfor å spandere kattepensjonat.

Omplasseringsorganisasjoner som tar betalt for kattene har jo imidlertid gitt dem nødvendig behandling før de selges, slik som kastrering, ID-merking, vaksinering, ormekur osv. Så de tar ikke mye betalt heller.

Selv har jeg katter som var gratis. Det var tilfeldig, og jeg hadde ikke hatt problemer med å betale for dem. Har brukt mye mer penger på dem i ettertid. Og de er for meg nå helt uerstattelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå en gang slik at folk tar mer vare på det som har kostet penger.

Omplasseringsorganisasjoner som tar betalt for kattene har jo imidlertid gitt dem nødvendig behandling før de selges, slik som kastrering, ID-merking, vaksinering, ormekur osv. Så de tar ikke mye betalt heller.

Om du velger en voksen katt fra Dyrebeskyttelsen, vil den være merket, kastrert og vaksinert, ja. Men når jeg skulle skaffe meg katt (august i fjor) og var i kontakt med dem, kunne de fortelle at ingen av kattungene deres var så mye som veterinærsjekket en gang... Og de skulle ha rundt 400 kroner for en kattunge. Jeg valgte å ringe på en annonse om en kattunge som skulle gies bort, og brukte de 400 på sjekk og vaksine i stedet for at de skulle komme i tillegg. Kunne definitivt ikke vært mer glad i pusen min om jeg hadde betalt for ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Om du velger en voksen katt fra Dyrebeskyttelsen, vil den være merket, kastrert og vaksinert, ja. Men når jeg skulle skaffe meg katt (august i fjor) og var i kontakt med dem, kunne de fortelle at ingen av kattungene deres var så mye som veterinærsjekket en gang... Og de skulle ha rundt 400 kroner for en kattunge. Jeg valgte å ringe på en annonse om en kattunge som skulle gies bort, og brukte de 400 på sjekk og vaksine i stedet for at de skulle komme i tillegg. Kunne definitivt ikke vært mer glad i pusen min om jeg hadde betalt for ham!

Her jeg bor er kattene fra omplasseringsorganisasjonene chip-merket og vaksinert. I tillegg har de fått nødvendig behandling med markekurer, veldig mange av de som gir bort kattunger gratis har ikke engang hørt om markkur.

Og så vil jeg nå påstå at mange av de som jobber fast på omplasseringsorganisasjonene gjennom mange år har like god kompetanse til å se om en kattunge er frisk eller ikke som en veterinær som kommer rett fra skolebenken. Erfaring har faktisk mye å si.

Og en av de store fordelene med å få fra dyrebeskyttelsen er at du vet at kattemoren blir kastrert etterpå. Dette gjør jo at det ikke blir enda flere kattunger. Når man får fra privatpersoner som gir bort gratis er man bare med på å avhjelpe dem med et problem (nemlig å bli kvitt kattungene), og så lenge de klarere å bli kvitt kattungene er det mange som fortsetter å la kattene sine få kull. dette er jo svært uheldig for kattebestanden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Driver

Kattens forbannelse er nettopp at den er gratis. Hvor mange av dem som har katt idag ville skaffet den til veie om den kostet noen tusen kroner ? 2-3% kanskje?

Tenk hvor mange potensielle uansvarlige hunde-eiere vi slipper siden prisen på en hund er såpass stiv.

Det er vanskelig å se at katter blir priset i noe særlig grad i fremtiden, men kanskje en registrerings avgift på 5000-10000,- ville hindret at katt er noe "alle" skal ha?

Kanskje en idè å lansere for vår nåværende avgifts-kåte SV-infiserte regjering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Screemy
Jeg har merket meg at det er en del her inne som mener at katter aldri burde gies bort, det var t.o.m. en som mente at alle katter burde ligge i prisklasse rasekatt. Hva er grunnen til dette? Jeg ser jo problemet i at katten kan bli et 'bruk og kast'-objekt, men er dette det eneste argumentet?

Alle individer er like mye verdt!

En blandingsrase er like mye verdt som en rasekatt!

Grunnen til at bla. dyrebeskyttelsen vil at huskatter(blandingsraser) også skal koste penger er rett og slett fordi det da vil bli flere omsorgsfulle katteiere enn det det er i dag!

Om du betaler kr 8 tusen for en katt, vet vi at du skaffer denne katten fordi du virkelig vil ha katt og at du aldri vil evt. reise fra den mm.

Om du får en gratis katt, skaffer du deg denne fordi den kanskje er kjempesøt som liten, koselig å ha i ny og ne, men gir f... i den dersom du skal på ferie o.l.

Du har da ikke tapt noen penger på den fordi den var gratis!

Er katten død når du evt. kommer hjem fra ferie, skaffer du deg bare en ny en - de er jo gratis!

Det vil nok ta utrolig mange år før vi får dette til, men......

Mange søte gratis kattunger blir drept å brukt som kanskje slangemat også...desverre!

Skjønner du hva jeg mener?

(andre her var flinkere enn meg til å forklare dette ser jeg) :sjenert:

Forøvrig så må jeg også nevne at det er nettop derfor det er viktig med sterilisering og kastrering av katter som ikke er avlskatter!

Mener selvsagt også at det bør bli billigere med slike inngrep som kastrering/sterilisering slik at flere gjør det (har råd til det)

Dette vil minske kattebestanden!

Endret av Screemy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattens forbannelse er nettopp at den er gratis. Hvor mange av dem som har katt idag ville skaffet den til veie om den kostet noen tusen kroner ? 2-3% kanskje?

Tenk hvor mange potensielle uansvarlige hunde-eiere vi slipper siden prisen på en hund er såpass stiv.

Det er vanskelig å se at katter blir priset i noe særlig grad i fremtiden, men kanskje en registrerings avgift på 5000-10000,- ville hindret at katt er noe "alle" skal ha?

Kanskje en idè å lansere for vår nåværende avgifts-kåte SV-infiserte regjering...

Hva med alle fantastiske katteeierene som aldri ville hatt råd til å skaffe seg katt da...?

Jeg hadde aldri hatt råd til å skaffe meg en katt til flere tusen kroner, uansett om det var katten i seg selv som kostet det eller om det var en registreringsavgift. Men jeg er da ikke en dårligere eier av den grunn!

(For å stille spørsmålet annerledes da: har vi som har lite penger mindre rett til å ha husdyr...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du betaler kr 8 tusen for en katt, vet vi at du skaffer denne katten fordi du virkelig vil ha katt og at du aldri vil evt. reise fra den mm.

Om du får en gratis katt, skaffer du deg denne fordi den kanskje er kjempesøt som liten, koselig å ha i ny og ne, men gir f... i den dersom du skal på ferie o.l.

Du har da ikke tapt noen penger på den fordi den var gratis!

Er katten død når du evt. kommer hjem fra ferie, skaffer du deg bare en ny en - de er jo gratis!

Mener selvsagt også at det bør bli billigere med slike inngrep som kastrering/sterilisering slik at flere gjør det (har råd til det)

Dette vil minske kattebestanden!

Litt generaliserende, syns du ikke? Skjønner at du ikke mener at slik er det, basta, men likevel tror jeg at de som gir f... i katten bare fordi den var gratis er i mindretall.

Har også flere eksempler på folk som har betalt tusenvis av kroner på rasekatter som statussymboler, som driter i at det er et levende dyr, så lenge naboene ser hvor mye penger de har brukt... Vi fikk oss Norsk Skogskatt på den måten for noen år siden. Flokete i pelsen, avmagret, full av orm og lus og med fire små. Jenta som hadde fått henne av foreldrene var blitt lei og ville heller ha hund... Det hører med til historien at et par måneder etter var hun bortom av en eller annen grunn, og når hun så katten kommenterte hun at den lignet på katten hun hadde for en stund siden. (Nei, hun visste ikke at vi hadde overtatt den... Vi stjal den vel egentlig, sånn teknisk sett :fnise: )

Men er veldig enig i at sterilisering og kastrering burde vært billigere! Tror nok det hadde hjulpet utrolig mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hva med alle fantastiske katteeierene som aldri ville hatt råd til å skaffe seg katt da...?

Jeg hadde aldri hatt råd til å skaffe meg en katt til flere tusen kroner, uansett om det var katten i seg selv som kostet det eller om det var en registreringsavgift. Men jeg er da ikke en dårligere eier av den grunn!

(For å stille spørsmålet annerledes da: har vi som har lite penger mindre rett til å ha husdyr...?)

Det er faktisk ingen menneskerett å ha kjæledyr. Man skal få seg kjæledyr fordi man kan ta seg av dem, ikke kun fordi man selv har lyst på dyr. Iom at det offentlige ikke betaler noe hvis katten blir syk, er det eieren som må betale alt. Derfor vil en som har dårlig råd få problemer hvis katten blir alvorlig syk. Man kan forsikre kattene ja, men det er jo mye forsikringen ikke dekker som man må være i stand til å betale selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alle fantastiske katteeierene som aldri ville hatt råd til å skaffe seg katt da...?

Jeg hadde aldri hatt råd til å skaffe meg en katt til flere tusen kroner, uansett om det var katten i seg selv som kostet det eller om det var en registreringsavgift. Men jeg er da ikke en dårligere eier av den grunn!

(For å stille spørsmålet annerledes da: har vi som har lite penger mindre rett til å ha husdyr...?)

En huskatt vil nok ikke koste flere tusen kroner sånn som en rasekatt.

En katt vil det uansett koste å ha! Vaksinering, dyrlegeutgifter, mat, reisebur, forsikring mm. Kattepensjonat når du skal på ferie...

Det er ikke alle undt å ha en katt om dem ikke behandler det som et verdig familiemedlem som også koster penger!

Det er bedre å ta hensyn til katten enn til deg!

Litt generaliserende, syns du ikke? Skjønner at du ikke mener at slik er det, basta, men likevel tror jeg at de som gir f... i katten bare fordi den var gratis er i mindretall.

Det er nok flere enn du tror selvom det kanskje ikke er i flertall!

Mange hittekatter rundt omkring.

De fleste som er glad i kattene sine ID merker dem dersom de skulle bli borte!

Det er utrolig mange katter som ikke er det og havner hos foreningen for omplassering av dyr, kattehuset, dyrebeskyttelsen, mm.

Rasekatter er som oftest ID merket da de var så dyre i innkjøp.

Du har vel hørt om "feriekatten"? Katter som blir reist fra når ferien kommer.

Katter som blir slengt ut av biler, kastet i søpla, kastet i en sekk i vannet, mm.

Vi er nå i full gang med å få inn en del usosialisterte hjemløse katter. Hjemløse katter sliter vondt, spesielt på vinterstid. Menneskeskapte årsaker gjør at de lider en langsom og pinefull død av sult, kulde og sykdommer. Det finnes ikke villkatter i Norge, bare hjemløse katter som en gang var noens kjæledyr og deres avkom. De usosialiserte kattene er en jobb i seg selv. Dette er katter som neppe har hatt kontakt med mennesker noen sinne, og som har levd ute hele sitt liv. Dem er avkom av katter som en gang hadde ett hjem.

Men mange av kattene vi får inn, er godt vant med mennesker, noen er sviktet på det groveste og blitt forlatt og har bodd ute flere år, men alikevell har dem en trofasthet som for oss er utrolig. Dem kan tilgi og er utrolig glade for å bli tatt inn i varmen igjen.

Andre katter igjen er omplassert pga ulike årsaker og har hatt ett bra liv.

Det er med andre ord katter med mange forskjellige historier og personligheter vi møter her hos oss på Dyrebeskyttelsen avd Sandnessjøen.

http://origo.no/-/bulletin/show/65498_nyhe...rge-avd-sandnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Eva_*

Hei,

Det jeg har hørt er at dersom man tar betaling for kattungene, så unngår man også dem som benytter sjansen til å hente inn gratis slangefor. Dette høres helt groteskt ut, men jeg leste at dette var vanligere enn man tror.

En annen sak er at dersom man betaler for kattungen, kan man uten vanskeligheter forvente at kattungene har fått ormekur og kanskje vaksine.

Jeg har nylig fått min lille kattunge gratis og hun har hverken fått ormekur eller vaksiner, men jeg hadde heller betalt litt mer for henne for å vite at hun ikke har orm for eksempel (selv om hun får det av meg nå). Det tenkte jeg selvfølgelig ikke på, for da vi hadde katt i min oppvekst tok moren min seg av alt det.

Jeg tro det kan være greit å ta betaling for kattungene av de grunnene. -Men dessverre så vet man allikevel lite eller ingenting om hjemmene kattungene kommer fra og her er det mange som også kan trenge litt opplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...