Gå til innhold

Hjelp meg!


Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy

Åh, jeg har så vondt i magen. Jeg har fått time til å sterilisere katten min i morgen. Hun er 1 1/2 år og har nettopp fått oppdratt et kull med 6 kattunger. Jeg har hele tiden vært bestemt på at hun skal få et kull og så skal jeg sterilisere henne. Nå når det virkelig skal skje så får jeg så kjenner jeg meg helt dårlig. Jeg trenger å høre at jeg gjør det riktige og hvorfor det er riktig. Har hun vondt etter inngrepet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er riktig for å forhindre fremveksten av uønskede kattunger. Selv om kanskje kattungene du får finner gode hjem, så kan det være de igjen får kattunger som ikke får det.

Jeg tror ikke hun har så mye vondt etter inngrepet. Hvis jeg husker riktig, så tror jeg at de ga henne noe smertelindrende før jeg fikk henne hjem. Bare pass på å hold henne varm mens hun fortsatt er bedøvet - små kropper mister fort varme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det stressende for katten å få mange kull, og p-piller øker sannsynligheten for kreft DRAMATISK. Det er også stressende for henne å bli "erobret" hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil få det utrolig mye lettere enn hun har det nå. Du slipper å tenke på graviditet, p-piller og om hun faktisk kommer hjem om dagen. Hun slipper å bli overfalt av overkåte hankatter hele tiden, hun får gå i fred, slipper å måtte oppdra flere kul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så slipper du i tillegg piss rundt hele huset og eiendommen fra kåte hankatter når hun er i løpetiden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nåjaaa ...

Mine katter er riktignok ikke lengre fruktbare, men de har jammen også endret mye personlighet. Kan ikke beskrive det i detalj, men de er sløvere og mere likegyldige. Lagt på seg betraktelig har de også.

Jeg tror ikke det er så "bare bare" å sterilisere kattene som det vi stadig hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noe med fordeles VS. ulemper, vet du. Det er nok kanskje for noen en ulempe at katten blir mer bedagelig (selv om de fleste liker det etter min erfaring), men opp mot fordelene må det jo være fullstendig likegyldig. Og det er ingen tvil om at KATTEN har det bedre kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lita_*

Vi har kastrert både hann og hunnkatta vår. Det var litt vondt i hjertet å gjøre drastiske inngrep på dyret, men nå tenker jeg ikke på det lenger. Kattene er blitt roligere, de er ikke nervøse eller stresser ut og inn. De går på musejakt, er veldig kjælne og lekne med oss. Vi slipper å ha hannkatter mjauende rundt huset og pisse på trappa vår og de slipper å fly ute i all slags vær og vind og dessuten pådra seg sykdommer fra løskatter.

Men husk, som noen over her nevnte, hold katta varm etter operasjonen. Vår katt ble veldig kald, til og med inni munnen og hun holdt ikke varmen selv på varmegulvet. Jeg måtte sitte med den på fanget inni et lite ullteppe til hun klarte å bevege seg såpass at hun holdt varmen selv.

Jeg er sikker på at både du og katta blir veldig fornøyde etter steriliseringa :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At katten forandrer peronlighet er faktisk en veldig god grunn å gjøre det mens de enda er unge og ikke kommet i puberteten. Mine tre hannkatter ble kastrert før de kom i puberteten og de er fortsatt like gale, glade, kosete og lekne som de var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Ja, nå er det noen dager siden hun ble sterilisert. Det gikk helt fint, og jeg angrer ikke i det hele tatt nå som det er gjort. Takk for svar og hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er det noen dager siden hun ble sterilisert. Det gikk helt fint, og jeg angrer ikke i det hele tatt nå som det er gjort. Takk for svar og hjelp :)

Så flott! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med fordeles VS. ulemper, vet du. Det er nok kanskje for noen en ulempe at katten blir mer bedagelig (selv om de fleste liker det etter min erfaring), men opp mot fordelene må det jo være fullstendig likegyldig. Og det er ingen tvil om at KATTEN har det bedre kastrert.

Har katten det bedre kastrert? Hvorfor det? Det ligger vel ikke akkurat i kattens natur og være doven og ligge på sofaen, makelig og uten fart?

Man snakker jo så mye om hva som er naturlig for dyret hele tiden, og til sammenligning så er det forbudt å kastrere hannkatter...? Det er vel en grunn til det og hva er forskjellen?

At det er bedre i forhold til alle kattunger som aldri blir født og kanskje slipper å komme til dårlige forhold, er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har katten det bedre kastrert? Hvorfor det? Det ligger vel ikke akkurat i kattens natur og være doven og ligge på sofaen, makelig og uten fart?

Man snakker jo så mye om hva som er naturlig for dyret hele tiden, og til sammenligning så er det forbudt å kastrere hannkatter...? Det er vel en grunn til det og hva er forskjellen?

At det er bedre i forhold til alle kattunger som aldri blir født og kanskje slipper å komme til dårlige forhold, er en annen sak.

Dersom katten får lov til å gå ut så lever den livet sitt på samme måte som før. Den jakter mus og fugler, krangler med nabokattene om territorium og er leken og livlig. Men kastrasjon tar stresset bort fra tilværelsen. Når katten er fertil og omgås hukatter med løpetid er den konstant stresset. Mister matlysten og blir drevet til å vandre over store områder hver dag på leting etter make. Havner stadig i slosskamper med andre hanner om retten til å parre seg, og blir nervøs og aggressiv.

Når man i tillegg ikke kan unngå å ta i betraktning at Norge hadde flommet over av løskatter dersom man ikke hadde kontrollert avlen, så er valget veldig enkelt. Alternativet til kastrasjon av katt er å forby kattehold.

Skjønte ikke helt hva du mener med at det er forbudt å kastrere hannkatter, er det hannhunder du mener? Når det gjelder hunder så er lovteksten om kastrasjon en pekepinn på hva man ønsker i Norge, men veldig mange vetrinærer velger å se forbi den. Vi er nok på vei til å tilnærme oss praksisen de har i andre land i europa, enten man liker det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hunnkatt er sterilisert og ligger ikke akkurat og drar seg på sofaen hele dagen lang. Hun er like mye ute, jakter på bytte, leker, klatrer og utforsker ting og tang. Faktisk vil jeg si at hun virker som å ha bedre livskvalitet nå enn før, for å ikke snakke om at hun slipper p-piller eller å være i løpetid, noe som bare så ut til å stresse hun. Da bare drev hun og rullet seg rundt på gulvet, gnei seg mot alt og alle, mjauset.. sov lite, spiste enda mindre. Ikke trenger jeg å tenke på at jeg kanskje får mange kattunger som jeg må finne gode hjem til heller.. nei jeg angrer ikke et sekund på at hun ble sterilisert. Hun er den samme atferdsmessig nå som før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Mine katter er riktignok ikke lengre fruktbare, men de har jammen også endret mye personlighet. Kan ikke beskrive det i detalj, men de er sløvere og mere likegyldige. Lagt på seg betraktelig har de også.

Jeg tror ikke det er så "bare bare" å sterilisere kattene som det vi stadig hører.

Har sett dette skje med noen hannkatter, men aldri med hunnkatter. Min eldste katt blekastrert da hun var 5 år, og var minst like kvikk og aktiv de første årene etter dette. Det siste året har hun blitt litt latere av seg, men nå er hun også snart ti år, og begynner å bli en senior pus, så jeg tror nok det ville ksjedd uansett. Og min erfaring fra da jeg vokste opp er at hunnkatter som har to kull i året, hele livet, som regel når denne seniorfasen noen år tidligere, fordi de er slitne av å alltid ha ansvar for unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...