Gå til innhold

Han blir ikke renslig!


mysan

Anbefalte innlegg

Kruskaklien og oljen skal bare hjelpe på fastheten på avføringen, slik at den ikke blir like hard og vanskelig for hunden å få ut. Dvs oljen skal også tilføre næringsstoffer da - det anbefales tilskudd av olje til V&H, da gjerne rik på omega 3,6 og 9 (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det anbefales tilskudd av olje til V&H, da gjerne rik på omega 3,6 og 9 (?).

Nei, ikke generelt :) Valpefóret og den med laks er fullfór og er tilsatt full pakke :) Det er bare nr 33 som man egentlig bør tilsette omega 3 og 6, men Siggur sine blodprøver kunne ikke vært bedre, så det er nok litt individuelt. Jeg gir ikke tilskudd av olje, men jeg skal begynne med Salmopet etterhvert, fordi han er nakenhund, og det forebygger tørr hud og poter... som han ikke har, altså... men det er for å sikre meg liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ser utrolig vondt ut med den harde avføringen... jeg får se an og se hva jeg skal gjøre fremover.

Hvis det ser veldig vondt ut, så kan du tilsette noen knotter med tørrfór, så hjelper det nok litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kruskaklien og oljen skal bare hjelpe på fastheten på avføringen, slik at den ikke blir like hard og vanskelig for hunden å få ut. Dvs oljen skal også tilføre næringsstoffer da - det anbefales tilskudd av olje til V&H, da gjerne rik på omega 3,6 og 9 (?).

Udo's Choice for eksempel da?

Er vel ikke så mye som skal til i hver porsjon antar jeg?

Hvis det ser veldig vondt ut, så kan du tilsette noen knotter med tørrfór, så hjelper det nok litt.

Ja, det kan jeg også prøve.

Vom-foret er i hvert fall helt glimrende, både når det gjelder mengder på avføring og fising merker jeg, så det er nok tatt inn som standard her i huset ja. ;)

Og så blir det et absolutt minimum av menneskemat på ham. Det har jo hendt han har fått noen rester, men det blir det slutt på.

Dere er så fantastisk kunnskapsrike, alle sammen :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

min golden ble ikke renslig før hun ble 7 mnd, og det kan fortsatt skje uhell nå - nå er hun 9!! for meg så er det ikke normalt i det hele tatt, og jeg har vært så mye frustrert pga det her. men hunden er frisk, og vi har stått på. så hva kan man gjøre? følger ellers med i denne tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kutta ut Vom og Hundemat på min hund.

Han var vant til det foret fra oppdretter, men jeg syntes han bare ble rar i magen av det. Den ene dagen var alt bra med avføring og hunden generelt, den neste dagen kunne han gulpe litt i munnen og rape og avføringen kunne være halvveis rennende.

Dette var uansett om han fikk menneskemat i tillegg eller ikke.

Synes vi hadde perioder med diettfor annenhver måned. Og hver eneste gang han bæsja så ble alltid samtale-emnet mellom meg og samboer: Fast eller ikke fast.. *ler.

Så byttet jeg til Science Plan, All Naturals (tror jeg den heter) og nå er magen stabil og god. Han bæsjer mer, men kaster opp mindre og bæsjen er alltid fast. Hunden virker mer happy også.

så det er ikke alltid VogH fungerer, prøv deg frem.

Ellers så regner jeg med at du har lest deg opp på tegn hunden gir før den skal noe.. snuser, går litt i ring.. dette var noe jeg konstant var på hugget etter under renslighetstreningen. Da var det OPP av stolen og storme ut med bikkja. Masse ros, så utrolig masse ros når han tissa ute (skulle tro bikkja hadde vunnet i lotto) og ignorering om han tissa inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det motsatt og hos alle jeg kjenner. Med vom og hundemat er magen alltid stabil og med tørrfór er den i ubalanse. Da tror jeg heller at du har fått tak i V&H som ikke har vært helt god i kvalitet, f.eks at den ikke har blitt holdt kjølig nok fra produsent til leverandør, og at den har blitt frøset på nytt. Da vil jo kvaliteten forringes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det motsatt og hos alle jeg kjenner. Med vom og hundemat er magen alltid stabil og med tørrfór er den i ubalanse. Da tror jeg heller at du har fått tak i V&H som ikke har vært helt god i kvalitet, f.eks at den ikke har blitt holdt kjølig nok fra produsent til leverandør, og at den har blitt frøset på nytt. Da vil jo kvaliteten forringes.

Nope, kvaliteten har vært bra.

Han var sånn etter et sommeropphold hos oppdretter også.

Er ikke det at han er dårlig-dårlig av VogH om du skjønner hva jeg mener, men han har rett og slett vært mer oppblåst. Jeg brukte det leeeeeeeenge også, nesten 1 år før jeg bestemte meg for å prøve noe nytt. Prata med dyrleger og de sa at mange hunder får slike raper av våt-for og at våt-for kan være lite gunstig for hunder som ikke er i veldig mye aktivitet ref. jakthund. Derfor prøvde jeg tørrfor og er veldig fornøyd.

Har tenkt til å prøve V og H igjen om en stund, har en pølse i frysern, bare for å sjekke. Han reagerer jo greit på det, men jeg tror han har litt ubehag av den luften det skaper i magen. Og siden han har litt problemadferd så er jeg veldig nøye på at magen hans skal være bra så hvertfall ikke den blir noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får jo bare se an da, om jeg synes det foret passer ham rett og slett.

Nå har han jo bare spist det i noen veldig få dager, og det ser greit ut, men vi får sjå..

Hunder som snuser og eiere som sitter helt på alerten omtrent 24/7 ja :ler: der har du oss!

Jeg blir så stresset av at han tusler rundt her fordi jeg har så dårlige erfaringer med det, at det er en fryd når jeg kan putte ham til sengs om kvelden...

Nå går det forøvrig mye bedre, og helt av seg selv. Han gjorde en liten møkk oppe i stua til Liten forrige dagen, men det blir sjeldnere og sjeldnere, så jeg øyner lys i tunellen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

har forresten en hund som står på V&H. hun er aldri løs i magen, og det som kommer ut er lite og kanskje litt hardt.

Min unghund får ProPlan og det funker kjempebra! Gikk tidligere på Eukanuba, men da bæsja hun store illeluktende hauger.

V&H funker på de fleste hunder. det er et rent fôr som ikke er stappet fullt av alt mulig som hunden ikke tar opp. Men har hørt om flere hunder som ikke funker på det faktisk, det er jo individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mysan: jeg har lest et sted at hvis de blir veldig harde i magen, kan det hjelpe at de er enda mer i bevegelse. Jeg merker på Siggur at han blir litt mykere når han får løpe løs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis kan ikke løpe løs... han er så dårlig på innkalling :fnise:

Han er dessuten en staffe og disse kan ikke løpe løse uansett, fordi de plutselig utvikler aggresjon overfor andre hannhunder. Foreløpig er det ikke mye agressjon å spore, men....

MEN - jeg skal kjøpe en lang tau, en laaaaaaaaaangline til ham, så han kan løpe litt. Jeg har en diger, stor idrettsbane rett ved siden av huset her, så der kan han løpe så fremt det ikke foregår fotballkamper der nede.

Det med mosjon i forhold til tarmfunksjon gjelder jo alle, ikke bare hunder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn - tilbake på V&H og magen funker igjen. Allerede etter bare to måltider.

Nå skal jeg sørge for at jeg aldri mer går tom og må ty til nødløsninger.

Rensligheten funker fremdeles fint. Jeg har ikke endret noe annet enn foret, så det holdt vel at jeg tok opp problemet tydeligvis. Jeg kan ikke tenke meg at foret alene skulle kunne gjøre ham husren... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimselot

Mysan, har ingen konkrete råd, men par spørsmål... kanskje bikkja merker din reaksjon, dvs stress er smittsomt.

Jeg hadde en tispe som var veltrent og lydig, men tissa på natta ofte i den alder din hund er i. Hun fikk aldri kj eft, det var det jeg som fikk, fra mine foreldre... Men bikkjer er nå en gang sånn, at de liker å gjøre sin leder fornøyde...og da må du rose og rose m.m. hver gang den tisser...ute.

Kan jo være den har uvi og?

Vet ikke hvilken rase du har, men vet at noen raser er så sta at de gjør det som en streik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lacuna

Du bør uansett trene innkalling, men i langline. Nå når han er liten, er han uansett ganske eiersentrert, så det er lurt å starte så tidlig som mulig. Når han kommer i puberteten, blir det verre, for da raser hormonene. :roll:

Når det gjelder aggresjon mot andre hannhunder, merket jeg ingenting før hunden min passerte ca 20 måneder, som visstnok er en fase hvor de skal markere seg psykisk, og i denne perioden mistet han også plutselig hørselen, og løp i motsatt retning da vi ropte på ham. Vi jobber med problemet, uten at vi helt har fått løst det, men ingenting løser seg av seg selv, og uansett er det greit at hunden lærer å omgås andre hunder, samt at han kan få være litt løs utenfor båndtvangtida.

Du bør kjøpe omega 3-tilskudd som er beregnet spesielt for hunder, for de har et litt annet behov enn hva mennesker har. En flaske på 250 ml koster ca 150 kroner+ på dyrebutikk, og han skal ha ca en teskje-barneskje hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Noen enkle fakta som alle hundeeiere burde kjenne til:

1. En hund er en kjøtteter. De skal IKKE ha kornfor eller menneskemat.

Til tross for dette enkle faktum forer de fleste hundeeiere bikkjene sine på tørrfor, som består av aske (stopper diaren til bikkja) og korn. Og 8-10 prosent kjøttmel eller beinmel.

Også klør man seg i hodet og skjønner ingenting når bikkja driter fem ganger om dagen. Og tar bikkja til vetrinær. Får medisin mot dårlig mage, og fortsetter å fore med det bikkja ikke tåler.

Vi gjør det så lettvindt som mulig for oss selv. Helst det billigste foret fra Rimi på hjørnet. Gjør du det til deg selv også? Kjøper den billigste drittmaten? Nei, men til hunden din gjør du det.

En hund er en kjøtteter, og bør ha kjøtt å spise. Ikke poteter og brun saus, og rester fra middagsmaten. Ikke brød, som hunden ikke kan nyttegjøre seg noenting av. Ikke hvetebollle og vafler.

Hunden din får vondt i magen av mat den ikke kan nyttegjøre seg/tåler. Men den kan ikke snakke, og blir hyper i stedenfor.

Og eieren klør seg igjen i huet, og skjønner ingenting.

Obs: Sjokolade og rosiner er GIFTIG for hunder.

Nå til dags kan man få tak i gode kjøttfor til hunden din. De krever litt mer ved tilberedning, og noen av dem kan renne litt, men hvorfor skal ikke hunden din få det beste som er? Hvorfor skal ikke hundemagen får det den er skapt til å ha?

Vom og hundemat er helt ypperlig. Norwegian Polar også. Du som lenger oppe i tråden sier at Norwegian Polar er dyrere, hvor har du det fra? Jeg betaler 420 kr for 20 kilo, altså 21 kroner kiloen.

Det er IKKE dyrt. Faktisk billigere enn skrapmaten fra Rimi.

Norwegian Polar er kun kokt kjøtt (slakteavfall) og mais, og det renner ikke. Ser ut som leverpostei, og lukter tilsvarende.

Å for dere som argumenterer med at hundene deres liker så godt tørrfor, og tåler det. Ingen hunder tåler tørrfor, men omtrent 70 prosent klarer alikevel å nyttiggjøre seg det.

30 prosent blir dårlige, men så lenge du ikke endrer foringen, vil hunden fortsatt slite med magen, flassing, kløe og eksem. Samme hvor mye du medisinerer.

Og vær også klar over at for du kjøper hos vetrinær ikke er bedre for hunden din enn naturlig mat. Tørrfor er tørrfor.

Til deg Mysan, vil jeg anbefale og fortsette med det foret du nå har kjøpt. Hard bæsj er ikke så farlig. Jeg ville vært forsiktig med olje og kruskakli hvis jeg var deg. Kjøp i såfall olje til hunder.

Jeg ville tatt vekk vannet til hunden om natten, hvis du ser han kjededrikker. Muligens har har UVI og bør taes med til vetrinær.

Det er mulig at han får litt for MYE mosjon. Han er fortsatt et barn, og jeg ser ingen menneskebarn som blir dratt med på så lange turer i henhold til hans alder.

Mange tenker at mye morsjon sliter ut hunden, men jeg kan fortelle deg at hunden faktisk blir oppgiret av for mye mosjon.

Når du stresser og kaver opp hunden, produserer adrenalin, og den kjertelen som produserer nevnte stoff vokser hvis hunden som ung blir herjet med, og når hypofysen vokser, produseres fortere adrenalin, og hunden blir fortere stresset osv.

Dette, pluss at skjelettet til en unghund ikke er helt utviklet er årsaken til at turgåing som jeg ser du skriver i halvannen time er ALT ALT for mye.

Bikkja kommer til å være en overstresset adrenalinbombe om et halvt år. Kombinert med teostoronet som nå etterhvert utvikler seg, får du nok en tøff hund å hanskes med etterhvert, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, for å ta det siste først da. Hvor langt kan en staffegutt på sju måneder gå? Han pleier å si fra selv når han ikke gidder mer.

Han drikker ikke om natten og han sover i bur. Det hender jeg er oppe og tusler i løpet av natten, og selv om han våkner av det, så gløtter han bare på meg med ett øye og sover videre, til det er morgen og på tide og stå opp. Da sier han klart fra at videre soving ikke kommer på tale.

Med det nye foret, V&H, er det mye mindre tissing også forøvrig, tror jeg, og vi har ikke hatt noen inneulykker på riktig lenge nå, så jeg regner med at problemet er i ferd med å løse seg helt selv.

Men de bittesmå sauekulene han lager ser ikke ut som noe som kommer fra sunne tarmer. Hvorfor skal ikke hunder ha myk avføring som oss mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi mennesker spist kun det vi TRENGER, hadde vi hatt sånn avføring vi også. Men vi spiser så mye unødvendig sukker og hvitt mel osv. Grunnen til at det er hardt, er fordi kroppen nyttiggjør seg det som er, og siden det ikke er fyllstoffer og annen shit, så er det klart at det kommer ut hardt og lite. Du sier "sunne tarmer", men det som kommer ut har ingenting med tarmene å gjøre, det er overskuddet av det vi spiser som kommer ut, og siden V&H er så "rent" blir det lite overskudd. Skjønner?

Ikke minst så spiser vi mennesker mye større mengde mat enn det vi trenger også. Når vi er ferdige med middagen så klapper vi oss på magen og er veldig mette, hunder måler vi opp maten til, og de får mye mindre mengde mat enn det vi selv trenger i forhold til kroppsvekt og aktivitetsnivå. En hund blir jo aldri stappmett hvis de får riktig foring. Derfor kommer det også mindre avføring enn oss. Jeg har gått på streng diett før jeg, og jeg hadde SKIKKELIG hard mage, og det var seriøst bare lorter som kom ut av meg også, ikke sånne myke kabler vi mennesker vanligvis får.

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei Mysan. Meg ovenfor med kraftsalven:

Hunder generelt, går til de stuper. Derfor er det vi logisk tenkende mennesker som må ta avgjørelser for dem.

Jeg personlig går ikke turer med mine hunder før de har nådd et år. Jeg går selvsagt rusleturer på 15-20 min, men det er rolige turer, med løst bånd, og bare noen hundre meter.

Tenk på hunder/ulver i vill tilstand. De begynner å bli med på gradvis lengre turer når de er rundt 9-10 måneder.

Jakt er de ikke med på før de er helt voksne. (De voksne hundene forbereder dem på jakt ved å ta med smådyr hjem som de leker med.)

En hund er pr definisjon ikke voksen før den er 24 mnd. Da er den 21 år i menneske år. Og hundens skjelett og muskelatur begynner å komme skikkelig i orden når den er rundt 12 mnd, altså 1 år.

Det er veldig viktig og riktig, å tenke på det jeg sa, at evnen til å produsere stress dannes i ung alder, og hunder som herjes og herjes med, blir stressa hunder som voksne.

(Ikke misforstå, jeg sier ikke at du gjør det.)

Og spesiellt du som har en hunderase, som er kjent for å ha mye teostoron og lett kan utvikle aggresjon, du bør gjøre ditt for at hunden i tillegg ikke lider av stress. Du former nå hvordan din hund skal være som voksen.

Når hunden peser, tenker vi ofte at det er varmt for den. (Det kan det selvsagt også være) Men pesing er også et tegn på stress.

Når jeg ser folk herje med en valp, og den blir liggende med tungen nedi gulvet etterpå, da skjærer det meg i hjertet.

Siden hunden din ikke drikker nevneverdig om natten, ser jeg ingen grunn til å ta vekk vannet. Er helt enig med deg, der. Det er varmt i været nå, og hunden trenger i utgangspunket fri tilgang på vann.

Faste foringstider er svært viktig for en hund. Hvordan føler du det selv, hvis du er vant til å få frokosten din kl 07 og plutselig en dag får du ikke mat før kl 11? Ville du syns det var ok? Ville du kanskje bli stresset? Hvorfor får jeg ikke mat?

Her er det bare en ting å gjøre, og det er å ta seg sammen, sette på vekkeklokken, og ta ansvar for det livet du har påtatt deg.

Hunder har rett på mat og tur til faste tider. Og et lite tips. Ikke gå tom for for. Gir du da et nytt annet for, er resultatet som regel oppkast og kraftig diare, og magesmerter. Hundemagen tåler ikke brå overgang til tørrfor. Som sagt, hunder tåler egentlig ikke tørrfor, men de har ikke noe valg, i vår egoistiske verden. Hunder tåler derimot overgang til kjøttfor meget bra.

Oppkast i ny og ne er ikke farlig. Bare se an helheten til hunden. Jeg pleier ikke å ta på vei, hverken ved en oppkast eller to, eller hvis hunden min har diare en eller to ganger. Mer enn det, da aktiviserer jeg tilak.

Jeg skjønner at du reagerer på avføringen. Jeg har jo ikke sett den, men slik du beskriver den, syns jeg den høres helt ypperlig ut.

Maten du nå gir hunden din, utnytter systemet dens maksimalt, det er lite fyllstoffer, og det lille som kommer ut er steinhardt, fordi det kun er avfall hunden ikke nyttiggjør seg.

Han har for første gang i sitt liv fått mat for hundemager.

Jeg er forøvrig helt enig med Nova at slik avføring burde vi mennesker også tilstrebe oss. Men i min munn dyttes det alfor mye dårlige greier.

En annen tin jeg syns du bør trene litt på er å være hjemme alene for hunden. Jeg har skjønt det slik at du er mye hjemme for tiden, men den dagen du skal være borte fra 8-16 kommer sikkert snart, og da er det greit å ha en hund som ikke raserer huset når du er hjemmefra.

Så start den treningen med en gang. Det er veldig viktig. Igjen kommer stressmestring inn. Har hunden lav terskel for å utvikle stress, blir herjingen desto værre.

Jeg må fortelle at den ene hunden jeg har, kjøpte jeg som halvvoksen, og den hadde aldri vært alene. Den spiste og gnagde på bord, stoler, truser, klær, og kommoden når jeg var borte.

Enda jeg gradvis lot den være lenger og lenger alene.

Den destruktive oppførselen vokste hunden min av seg, og rundt 15 mnd alder sluttet den med hærverk. I perioder måtte jeg ta den med meg på jobb.

For meg var løsningen å kjøpe bur til hunden. Der roet den seg, og sovnet når jeg var borte. Du har jo bur, og det er bra, når herjeperioden til hunden (tenårene) er på sitt værste.

Jeg er sikker på at hunden din har det superbra, Mysan. Fortsett å kose deg med den.

Følg mine enkle tips:

Mindre mosjon når hunden er såpass ung

Faste rutiner

Riktig mat

Og du vil høste belønningen som en rolig avbalansert voksen staffe, med selvtillitt som kun bobler av teostoron. Ikke adrenalin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Et annet tips jeg vil dele med deg når jeg er så godt i gang:

Mange staffeeiere, sosialiserer ikke hunden sin godt nok med andre hunder. Dere holder dem unna, og lar ikke hunden utvikle det sosiale samspillet med andre hunder. (Her må du ta i betraktning at andre hundeeiere ofte er redd staffer. Selv er jeg skeptisk til voksne staffer, av den enkle grunn at de ikke er sosialisert, og for dem er angrep det eneste de kommer på i farten når vi går forbi.)

Tenk deg selv, hvis du som menneske aldri fikk lov å hilse eller snakke til andre mennesker. Hver gang du hadde lyst til å hilse på noen, nøkket noen deg i halsen, og dro deg videre. Eller det andre mennesket krysset gaten, og gikk i stor bue rundt deg.

Du ville kanskje utviklet angst for andre mennesker etterhvert, ikke sant? Bli sint på dem, og tenkt at man bare blir nøkket i halsen når man ser noen man liker.

Hunder som ikke sosialiseres med andre hunder (uansett hunderase) utvikler ikke det naturlige hundespråket og klarer som voksen heller ikke å omgåes andre hunder uten bråk.

Derfor burde du, etter min mening bruke masse tid på å la han sosialiseres. Og viser han tegn på aggresjon, og teostoronet blir for høyt, ja da ville jeg vurdert kastrering såfremt han ikke skal gå i avl.

Men det blir en annen diskusjon:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...