Gå til innhold

er det teit med klær på valper/hunder?


Gjest kirsty

Anbefalte innlegg

Gjest skorpio
Ok. For meg er dyreplageri å ikke møte deres primære behov for mat/vann/tak over hode, samt fysisk misbruk av typen vold. Ser at du legger listen litt lavere.

Er forøvrig enig i at det er unaturlig og at jeg heller ikke ville gjort det dersom hunden min hadde reagert på det.

Hilsen en som knapt får på hunden refleksdekkenet :fnise:

Har hatt hunden min så lenge jeg kan huske, og for meg er hun ikke bare hunden min, hun er søsteren min og min beste venn. Hadde ingen søsken som bodde i samme hus, så når jeg f.eks. kranglet med foreldrene mine så trøstet hun meg. Sånn er det bare, kall meg freak hvis du vil. Så for meg å kle på henne masse klær fordi det ser nusselig ut, ville vært dyreplageri i mine øyne. Nettopp fordi jeg respektere henne så mye, som JEG syns alle bør respektere et dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Har hatt hunden min så lenge jeg kan huske, og for meg er hun ikke bare hunden min, hun er søsteren min og min beste venn. Hadde ingen søsken som bodde i samme hus, så når jeg f.eks. kranglet med foreldrene mine så trøstet hun meg. Sånn er det bare, kall meg freak hvis du vil. Så for meg å kle på henne masse klær fordi det ser nusselig ut, ville vært dyreplageri i mine øyne. Nettopp fordi jeg respektere henne så mye, som JEG syns alle bør respektere et dyr.

Ikke for å kverulere med er heller ikke enig i at man ikke respekterer hunden om man har på dem klær. Noen hunder gjør faktisk ikke noe av det, det finnes raser som nærmest er fremavlet til kosedyr og som vil ha all den oppmerksomheten de kan få.

Liker ikke hunden det så er det en annen sak.

Når det gjelder å respektere hunder/dyr så mener jeg at man ikke skal tillegge dem menneskelige følelser/egenskaper, men behandle dem som dyr. Det er en annen debatt. Men det vil si at jeg ikke har noe behov for å kle på min hund, annet en refleksdekkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ikke for å kverulere med er heller ikke enig i at man ikke respekterer hunden om man har på dem klær. Noen hunder gjør faktisk ikke noe av det, det finnes raser som nærmest er fremavlet til kosedyr og som vil ha all den oppmerksomheten de kan få.

Liker ikke hunden det så er det en annen sak.

Når det gjelder å respektere hunder/dyr så mener jeg at man ikke skal tillegge dem menneskelige følelser/egenskaper, men behandle dem som dyr. Det er en annen debatt. Men det vil si at jeg ikke har noe behov for å kle på min hund, annet en refleksdekkenet.

Vel når jeg leser mitt eget innlegg så synes jeg nok at man helst ikke skal kle på dem, men at det ikke er noen stor synd dersom hunden ikke gjøre noe ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hunde-eier
Ikke for å kverulere med er heller ikke enig i at man ikke respekterer hunden om man har på dem klær. Noen hunder gjør faktisk ikke noe av det, det finnes raser som nærmest er fremavlet til kosedyr og som vil ha all den oppmerksomheten de kan få.

Liker ikke hunden det så er det en annen sak.

Når det gjelder å respektere hunder/dyr så mener jeg at man ikke skal tillegge dem menneskelige følelser/egenskaper, men behandle dem som dyr. Det er en annen debatt. Men det vil si at jeg ikke har noe behov for å kle på min hund, annet en refleksdekkenet.

Du har helt rett, og jeg er enig med deg. Mange hunder er bare kosedyr. Og det er ikke mange hunder som har behov for klær. Da må de vel være veldig små, ha veldig lite pels og det må være veldig kaldt ute.

Hunder flest har ikke klær fordi de trenger det men fordi det har hundeeiere som synes det er søtt og moro å kle på hundene sine. (en litt sånn utvidet variant av å leke med dukker?)

Sånn "Paris Hilton"-hund med rosa t-shirt og blingbling halsbånd.... Det handler ikke om hundens behov for å bli kost med da. Det er mange andre måter man kan kose med en hund enn ved å dolle den opp.

Det handler om eierens behov for å kose med noe(n) og dolle opp være seg dukke/hund/barn.... Og få hunden til å matche sin egen stil.

Det å dolle opp en hund er sikkert moro for de som holder på med det - men teit for oss som ikke ser poenget. (og når det da heller ikke er noe poeng i klærne for hunden heller.....?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes unødvendig kjølehalsbånd, tørkler og så videre er minst like teit som vanlige klær. Det er ikke så varmt i Norge at hundene må kjøles ned om sommeren. De alle fleste hunder bor inne og har en pels tilpasset ca 20 grader, og det er ikke akkurat ofte at det er betydelig mye varmere i Norge.

Akkurat det er veldig varierende. Jeg har to hunder av samme rase. Den eldste gjør seg ingenting av varmen og kan gjerne ligge i solen også. Den yngste blir helt utslått, og jeg kan kun gå tur med henne tidlig på morgenen, eller sent på kvelden. Til den yngste har jeg et lite kjøleteppe som jeg kan enten legge i buret når vi kjører bil, eller legger det over hunden når vi f eks er på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er helt utslått nå, så en kjølematte hadde nok vært populært på den fronten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Så lenge hunden ikke har noe imot å ha klær på seg, så ser jeg ingen grunn til at dette verken er dyreplageri eller respektløst. Og når hunder trenger litt ekstra varme eller beskyttelse mot regnet ser jeg heller ikke ned på dem som da synes det er like greit å kle på hunden en genser eller jakke. Funksjonen er der jo allikevel, men bare i en mer trendy utgave. Og for hunden spiller det ingen rolle om det er det ene eller andre så lenge det er behagelig. Det kan da ikke være mye aksept for andre menneskers syn på ting her inne. Hva med mennesker som farger håret? Tatoverer seg? Piercing? Ingenting av dette er naturlig heller, men ser dere like mye ned på dem?

Igjen, så lenge hunden ikke har noe imot det eller tar skade av det, hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Og tenk på de stakkers hundene som må gå i bånd da. For det er hvertfall ikke naturlig. Nei, folk som ikke klarer å gå ut med hunden uten å binde den fast burde ikke ha hund. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min må bruke dekken når det er kaldt. Har prøvd å holde meg til mørke nøytrale farger, men i fjor hadde dyrebutikken bare rosa dekken til den prisen jeg var villig til å betale.. Kjøpte den under tvil, men herlighet å søt hun ser ut i den! Så selv om jeg ikke har andre "klær" til henne enn den, så skjønner jeg at noen folk liker å kle på bikkja si..

..så langt hunden ikke blir en erstatning for en dukke eller baby da.

Selv om du kler på hunden din ts, håper jeg du lar hunden gå selv. Blir trist når jeg ser at folk bærer bikkjene sine hele tiden. Små hunder er ofte mer robuste en det eierne tror de er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nå er det jo faktisk båndtvang største delen av året her til lands.

Poenget var at det ikke er normalt for hunden å gå i bånd, men allikevel er det akseptert blant de fleste. Hvorfor kan en ikke akseptere klær også, så lenge hunden ikke misliker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi klær (da tenker jeg ikke på regndekken og lignende) er noe en hund ikke har behov for, og som i hvertfall ikke en lovfestet. Så snart man har kommet over i "Å, så søt"-fasen, så begynner det å bli farlig nær en teddybjørn-holdning. En hund er et dyr og bør anses og behandles som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...