Gå til innhold

Hunden min bet ett barn. Lang post


Anwa

Anbefalte innlegg

For ett par timer siden bet hunden min en liten jente på kanskje 6-7 år. Hunden min stod i bånd ute foran huset. Rett ved hvor hunden står inn gjerdet i bånd, er det en innkjørsel som leder opp til en fotballbane, så det passerer barn der rimelig jevnlig. 

 

Jeg så jentene komme opp innkjørselen, og siden det har vært noen barn som har plaget henne når hun har stått der, har det hendt at hun har bjeffet når noen passerer, så jeg går til vinduet med døren for å følge med på hva som skjer.

 

Når jeg kommer bort til vinduet med utgangsdøren, ser jeg den ene piken sette esken hun bar på fra seg, og jeg går rett til døren som er knapt 1 meter unna og åpner opp døren. Hunden bjeffer, og piken har tatt ett steg vekk fra gjerdet og jeg regner med hun har blitt skremt av bjeffingen.

 

Jeg forteller henne at man aldri må hilse på fremmede hunder, låser inn hunden og når jeg ser nærmere på henne ser jeg at hun er veldig redd og nesten på gråten. Jeg spør om henne om hunden min bet henne, og hun svarer ja.

 

Jeg spør om jeg får se på det, og det er et punkteringshull midt på pekefingeren hennes. Jeg tar henne med inn for å skylle av fingeren hennes og pakke den inn, og på veien inn i huset blør hun store dråper blod overalt. Følger henne hjem, moren er utrolig forståelsesfull, de bor ikke langt unna og hun har selv sett at barn har plaget  hunden når den har stått ute. Fra hvor dypt hullet var(0,5 cm ca) blir hun vel å måtte sy i tillegg til å ta en stivkrampesprøyte. Hun sa hun skulle kontakte meg, hvis det var noe.

 

Hunden er en blandingshund og snart 4 år gammel. Har ikke vist aggressiv oppførsel mot mennesker tidligere. 

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Dra tilbake og høre hvordan det gikk, beklage meg på nytt. Få tak i en hundetrener som kan jobbe med oss, aldri la hunden stå ute uvoktet igjen, sørge for at hun ikke har noen slags form for nærkontakt med barn, kjøpe en munnkurv for turbruk i tilfelle hun stikker av.

 

Dra til dyrlegen for å se om det kan være noen medisinske årsaker på oppførselen. Foruten da hun var valp, har hun aldri bitt noen.  

 

Dette var skikkelig fælt, jeg har sviktet hunden min ved å la dette skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp en blomsterbukett til foreldrene og en stor godtepose til jentungen og dra bort å spør hvordan det går...

 

Ta så å sjekk hunden din hos en dyrlege og eventuelt en adferdsterapaut. Sto hunden din i bånd inne i din hage med gjerne rundt? Fikk ikke helt tak på det :) Kanskje sette opp et skilt med at her bor det en hun - ikke gå inn eller noe?

 

Ufattelig kjip situasjon! Lykke til!

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto hunden gjerdet inn?

Hvis ikke er det litt ubetenksomt å la hunden stå i bånd der fet passerer barn jevnlig, spesielt om du har sett at barn har plaget den før..

Anonymous poster hash: b9888...55f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ta så å sjekk hunden din hos en dyrlege og eventuelt en adferdsterapaut. 

 

Å herre gud. 

Anonymous poster hash: 8a178...963

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Beklager for at innlegget ble litt rotete, skal ikke legge skjul på at jeg er ganske oppskaket selv. Hunden stod i bånd i ett inngjerdet område.

 

Jeg skal bestille time hos dyrlege i morgen, og få fatt på en adferdsspesialist. Tenkte også på blomsterbukett og godteripose til piken var et veldig godt forslag.

 

Er også litt bekymret for pikens opplevelse og hvordan dette kan farge hennes syn på hunder i fremtiden, men det er vel ikke noe jeg kan gjøre noe med. Jeg burde definitivt ha fulgt bedre med, det verste som har skjedd tidligere er at hun har bjeffet når noen har passert, og det har hørt til sjeldenhetene. 

 

Tenkte munnkurv i tilfelle jeg skulle miste henne når vi var ute og gikk tur, og på den måten kan det jo forhindres at hun biter noen igjen. Hun blir selvfølgelig ikke å få hilse på noen (barn eller ei), igjen når vi er ute.

 

Jeg tror det var en fryktreaksjon. Piken hadde på seg caps, og for noen år siden stod hun ute i en bakgate hvor det er svært lite gangtrafikk. Da jeg kommer ut til henne snur to unge menn med caps umiddelbart på foten, og hunden står klistret  inntil hjørnet av murveggen hvor hun stod fast. Jeg syns den oppførselen virket suspekt, så jeg klemte på henne og hun reagerte med smerte da jeg trykket henne på magen. Kan ikke bevise noe, men det virker jo som om de hadde sparket henne e.l. 

 

Det er jo bare spekulering, men det kan jo være en mulig forklaring på oppførselen. 

 

Jeg skal ihvertfall gjøre alt som står i min makt for at hunden får et fullverdig liv, samtidig som at alle rundt ikke skal være utsatt for noen fare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du høres ut som en veldig ansvarlig hundeeier, og det er tydelig du tar dette på alvor. Støtter forslaget om blomsterbukett og godtepose.

 

Jeg er også litt usikker på om jeg forstår hvordan hunden din er sikret, men ser du ikke har tenkt å la den stå ute alene mer uansett. Her vil jeg faktisk si at gjort er gjort, men si i fra til moren til jenta at hunden aldri mer kommer til å stå bundet ute alene.

 

Reaksjonen din på dette synes jeg er veldig fin. Du føler at du har sviktet, du tar på deg alt ansvar. Det er dette som gjør meg sikker på at hunden din aldri kommer til å bite igjen, for du kommer aldri til å la den havne i en situasjon hvor den har mulighet eller behov for det. :hug:

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhell kan dessverre skje. Har du mulighet til å sikre hunden på annen måte fremover, f.eks ved hundegård?

 

For å sikre deg selv og evt naboer, kan du ta hunden igjennom en mental-test, så får du sett hva som bor i den, og hvilken terskel den har for å angripe. Da vet du hva du har å forholde deg til, og kan si til andre at du har beviser på at hunden er trygg og at du vet hva som skal til før den angriper.

 

Hvis du bor på østlandet anbefaler jeg Terje Øtslie, han skreddersyr testen opp mot problemet, som i ditt tilfellet blir barn, hvis ikke er en funksjonsanalyse som det heter hos en hvilken som helst hundeklubb som arrangerer en god test :)

Synes det er en god ide med blomster og godtepose, evt en leke til jenta (mange foreldre er sære på godteri)...



Anonymous poster hash: 09271...337
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at man aldri bør la hunder stå i bånd eller hundegård ubevoktet, og ihvertfall ikke steder hvor det ferdes barn.

Jeg synes ikke som andre har skrevet at du har vært særlig ansvarlig som hundeeier, da hadde du aldri satt den stakkars hunden i en slik situasjon igjen..

 

 



Anonymous poster hash: add54...5f9
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden var på din eiendom,minngjerdet, om jeg forstod deg rett. Barna gikk inn på din eiendom og oppsøkte en hund i bånd. Da har ikke du opptrådt uaktsomt. Barna oppsøkte en fremmed hund som i tillegg var bundet (dermed kunne den ikke flykte fra situasjonen), og den følte seg nok truet. Siden den ikke kunne flykte, bet den. En naturlig reaksjon. Kanskje det hadde vært unngått om hunden var løs, faktisk. De fleste hunder ville da trukket seg vekk fra det ubehagelige.

Barna må lære av sine foreldre at man aldri klapper fremmede hunder uten å spørre, og aldri oppsøker en hund som står bundet alene. Dette er vel så mye foreldrenes ansvar.

Men jeg hadde også oppsøkt en hundetrener som er oppdatert på dagens hundetrening (ikke straff, men positiv forsterkning). Jeg har en hund som er litt som din, den har dessverre blitt ertet av barn tidligere og er skeptisk, særlig til gytter. Jeg skjermer den derfor fra barn, den får ikke hilse (og vil ikke heller, men det hender barna spør), og jeg har hatt god nytte av passeringstrening med kindereggmetoden. Det har ikke hindret et par barn som har kommet løpende mot hunden (som har gått ved siden av meg i bånd) for å hilse, men jeg har heldigvis stoppet barna fra å løpe helt bort. Antakeligvis ville ikke hunden gjort noe,mmen jeg er slett ikke helt sikker, den liker ikke barn.

I tillegg til at man trener hund, hadde det vært fint om folk lærer barna sine å spørre før man hilser på en hund. Mange barn har lært dette, men dessverre ikke alle.

Anonymous poster hash: efc7e...437

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at man aldri bør la hunder stå i bånd eller hundegård ubevoktet, og ihvertfall ikke steder hvor det ferdes barn.Jeg synes ikke som andre har skrevet at du har vært særlig ansvarlig som hundeeier, da hadde du aldri satt den stakkars hunden i en slik situasjon igjen..   Anonymous poster hash: add54...5f9

Mener du man skal bevokte hunden når den står inngjerdet i en hundegård, i tilfelle barn tar seg inn i hundegården uten tillatelse?

Anonymous poster hash: efc7e...437

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Jeg synes det er veldig frekt av jenta å gå inn i din hage for å klappe hunden som i tillegg står i band! Jeg trodde de fleste opddro ungene sine til ikke å gå bort til fremmede hunder. Men man kan jo aldri gardere seg 100% mot at slikt skjer.

 

Jeg synes det er litt voldsomt med både blomster og godteri, når det i utgangspunktet er jenta som har gjort noe galt, men det kan kanskje blidgjøre dem i forhold til en ev. anmeldelse. Jeg håper ikke du får noe trøbbel der.

 

Hva med å henge opp skilt med "adgang forbudt"? Og dersom du tviler på hundens psyke generelt kan det nok være lurt å ta en test. 

 

Jeg synes du høres ut som en veldig ansvarsfull hundeeier. Dette kunne skjedd hvem som helst. 

 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du man skal bevokte hunden når den står inngjerdet i en hundegård, i tilfelle barn tar seg inn i hundegården uten tillatelse?

Anonymous poster hash: efc7e...437

Ja, det er jo dette eksemplet klart bevis på da. 

 

Det forventes at barn skal forstå at man ikke går bort til fremmede hunder? hva med at voksne hundeiere forstår at man ikke setter hunden i en  situasjon hvor den blir plaget?

 

Ts sier jo flere ganger at den har blitt plaget av å stå ute i bånd og den står rett ved en idrettsbane.. Da setter man den ikke der ubevoktet.

Sorry, jeg synes det er utrolig slemt overfor den stakkars hunden. TS er ansvarlig for sin hund ve og vel- ikke barna og nabolaget!

 

Anonymous poster hash: add54...5f9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Hvorfor gi godteri? Om hun oppsøkte hunden (noe hun burde ha blitt lært at man ikke skal) så er det jo noe hun selv må lære av. Hun trenger ikke godteri. Hun gjorde jo noe galt, ser ikke helt logikken?! 

 

Uansett, du skulle kansje passet bedre på hvis hunden har blitt plaget før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo dette eksemplet klart bevis på da. add54...5f9

Høres ikke ut som du er helt kjent med hva en hundegård er. For det første er hunden løs innenfor gjerdet og kan dermed trekke seg unna eventuelle fingre som stikker inn (større kroppsdeler kommer ikke gjennom nettingen). For det andre låser man gjerne døra til gården med henglås slik at det er umulig å komme innenfor veggene og for det tredje er hele poenget med hundegård borte hvis man skal monitorere den for alle eventualiteter når hunden bruker den.

Dette eksempelet er jo noe HELT annet. En bundet hund innenfor et vanlig gjerde barnet lett tok seg over.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo ikke særlig fint mot hunden å la den stå ute i bånd uten mulighet for å løpe bort når det har hendt barn har plaget den tidligere.

Da er det i tillegg uansvarlig å la den ha så langt bånd at den kan komme seg helt opp til gjerdet.

Det er ikke unaturlig at barn går bort til gjerdet for å kikke. Det er ikke dermed sagt de gjør det for å hilse på hunden. Banr er nysgjerrige av natur og vil kikke.

Jeg ville ikke begynt å ha munnkurv på den, da forsterker jo du frykten til barna som sikekrt nå tror den er farlig. Jeg ville jobbet med hunden, og håpt på å få til at hunden og jenta kan treffes innenfor trygge rammer, slik at hun ser at hunden egentlig er snill , men at den havnet i en situasjon hvor den vàr redd. Da hjelper du både jenta og hunden.

Og heretter hadde jeg ikke latt hunden være ute alene, siden den tygligvis ikke er komfortabel med det siden det er mye gjennomgangstrafikk der og at det bor slemme barn i gata.

Håper det ordner seg og at foreldrene ikke krever avliving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som du er helt kjent med hva en hundegård er. For det første er hunden løs innenfor gjerdet og kan dermed trekke seg unna eventuelle fingre som stikker inn (større kroppsdeler kommer ikke gjennom nettingen). For det andre låser man gjerne døra til gården med henglås slik at det er umulig å komme innenfor veggene og for det tredje er hele poenget med hundegård borte hvis man skal monitorere den for alle eventualiteter når hunden bruker den.

Dette eksempelet er jo noe HELT annet. En bundet hund innenfor et vanlig gjerde barnet lett tok seg over.

Å joda, er veldig godt kjent med hva en hundegård er, den har litt mer frihet enn når den står i bånd.

 

Men jeg har da lest flere episoder hvor hunden har blitt plaget av barn, både i hundegård og når den står bundet i bånd.  Selv om ikke barna får inn noe større kroppsdeler enn fingre- så er det utrolig å oppfinnsomme de kan være for å plage den stakkars hunden..

 

Så nei, jeg synes ikke noe om å sette den stakkars hunden i en slik situasjon. 

 

Anonymous poster hash: add54...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Beklager for at innlegget ble litt rotete, skal ikke legge skjul på at jeg er ganske oppskaket selv. Hunden stod i bånd i ett inngjerdet område.

 

Jeg skal bestille time hos dyrlege i morgen, og få fatt på en adferdsspesialist. Tenkte også på blomsterbukett og godteripose til piken var et veldig godt forslag.

 

Er også litt bekymret for pikens opplevelse og hvordan dette kan farge hennes syn på hunder i fremtiden, men det er vel ikke noe jeg kan gjøre noe med. Jeg burde definitivt ha fulgt bedre med, det verste som har skjedd tidligere er at hun har bjeffet når noen har passert, og det har hørt til sjeldenhetene. 

 

Tenkte munnkurv i tilfelle jeg skulle miste henne når vi var ute og gikk tur, og på den måten kan det jo forhindres at hun biter noen igjen. Hun blir selvfølgelig ikke å få hilse på noen (barn eller ei), igjen når vi er ute.

 

Jeg tror det var en fryktreaksjon. Piken hadde på seg caps, og for noen år siden stod hun ute i en bakgate hvor det er svært lite gangtrafikk. Da jeg kommer ut til henne snur to unge menn med caps umiddelbart på foten, og hunden står klistret  inntil hjørnet av murveggen hvor hun stod fast. Jeg syns den oppførselen virket suspekt, så jeg klemte på henne og hun reagerte med smerte da jeg trykket henne på magen. Kan ikke bevise noe, men det virker jo som om de hadde sparket henne e.l. 

 

Det er jo bare spekulering, men det kan jo være en mulig forklaring på oppførselen. 

 

Jeg skal ihvertfall gjøre alt som står i min makt for at hunden får et fullverdig liv, samtidig som at alle rundt ikke skal være utsatt for noen fare. 

En veldig urettferdig situasjon for hunden din å havne i, det er fult forståelig at hunden bet, men det er ikke greit at sånt skjer. Slik hunden din så det så hadde den ikke noe annet valg enn å bite da den sto fastbundet. Hunden må aldri stå bundet ute alene igjen. 

 

Jeg ville brukt munnkurv, da skjermer du hunden, samtidig som du viser foreldrene og jenta at du tar ansvar. Det kan redde hunden din sitt liv. Det er ikke noe galt med munnkurv, ikke munnbind, så lenge den blir lært inn og brukt riktig. Støtter også veterinær og adferdsterapeut. 

Anonymous poster hash: be850...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Beklager for at innlegget ble litt rotete, skal ikke legge skjul på at jeg er ganske oppskaket selv. Hunden stod i bånd i ett inngjerdet område.

 

Jeg skal bestille time hos dyrlege i morgen, og få fatt på en adferdsspesialist. Tenkte også på blomsterbukett og godteripose til piken var et veldig godt forslag.

 

Er også litt bekymret for pikens opplevelse og hvordan dette kan farge hennes syn på hunder i fremtiden, men det er vel ikke noe jeg kan gjøre noe med. Jeg burde definitivt ha fulgt bedre med, det verste som har skjedd tidligere er at hun har bjeffet når noen har passert, og det har hørt til sjeldenhetene. 

 

Tenkte munnkurv i tilfelle jeg skulle miste henne når vi var ute og gikk tur, og på den måten kan det jo forhindres at hun biter noen igjen. Hun blir selvfølgelig ikke å få hilse på noen (barn eller ei), igjen når vi er ute.

 

Jeg tror det var en fryktreaksjon. Piken hadde på seg caps, og for noen år siden stod hun ute i en bakgate hvor det er svært lite gangtrafikk. Da jeg kommer ut til henne snur to unge menn med caps umiddelbart på foten, og hunden står klistret  inntil hjørnet av murveggen hvor hun stod fast. Jeg syns den oppførselen virket suspekt, så jeg klemte på henne og hun reagerte med smerte da jeg trykket henne på magen. Kan ikke bevise noe, men det virker jo som om de hadde sparket henne e.l. 

 

Det er jo bare spekulering, men det kan jo være en mulig forklaring på oppførselen. 

 

Jeg skal ihvertfall gjøre alt som står i min makt for at hunden får et fullverdig liv, samtidig som at alle rundt ikke skal være utsatt for noen fare. 

 

 

En så usikker hund har ingenting å gjøre i live. Kun trygge, stabile hunder bør leve. Ja, jeg er hard, men sånn er virkeligheten. Takler ikke hunden å treffe på folk med caps fordi den har opplevd noe vondt, ja da har ikke hunden det greit i utgangspunktet. 

Du kan uansett aldri ta forhåndsregler nok for at den hunden aldri vil gjøre noe igjen. Uforutsette ting kan skje. 

Har selv en sambo med omplasseringshund som ikke har hatt en grei oppvekst. Den ble mishandlet før den kom til han. Den har ingen traumer som gjør at den vil gå til angrep på noen som kan minne om fortiden. Slutt å menneskligjøre hunder! En hund som ikke klarer å omstille seg og avreagere har ingenting i samfunnet å gjøre. Herligland! Er det rart vi har hundebitt når folk skal "spare" på alt fordi de synes sååå synd på en hund?! Ta heller ansvar og avliv usikre bikkjer!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...