Gå til innhold

Runforit; Running, motherhood and life in general.


Gjest Runforit

Anbefalte innlegg

Ny start, ny hverdag og med en ny sjef i huset.

Jeg er en 33 år gammel dame, gift med en herlig mann som akkurat ble mamma til en nydelig gutt :)

For 7 uker siden ble jeg mor til den vakreste skapningen jeg noensinne har sett. Fra sekundet han ble lagt på brystet mitt og jeg møtte blikket til sønnen min så forandret alt seg. Det var kjærlighet ved første blikk og mannen min, som en gang var den viktigste i livet mitt, ble straks presset ned på en andre plass.

De sier fødselen er noe vakkert. Og svangerskapet....

I call bullshit! Å gå gravid er slitsomt, man får kramper, må tisse konstant og man føler seg som en vaggende hvalross på land.

Og fødselen, Det var ikke vakkert. Det var grusomt! Uansett hva smerte folk sier det er så er du bare ikke forberedt på det. Det er noe helt annet enn hva folk beskriver. Riene var grusomme og det er ikke sånn som på film der de puster litt hardt, presser og plopp så kommer den en rosa og fin baby ut.

Du hyler! Uler som en ulv, hviner som en døende kanin(Google it, høres grusomt ut). I mitt tilfelle ble jeg plutselig veldig religiøs og ba iherdig om at Gud skulle få det til å gå over og få babyen ut asap. Bønnen ble ikke hørt.

Etter rier fra helvete og én time med pressing, en nesten knust jordmorhånd(tipper hun angrer på at hun tilbød hånden sin til meg ja) og en følelse av å prøve å drite ut en kokosnøtt på størrelse med en basketball(japp) så kom det en baby ut. Og han var blå, blodig og så egentlig død ut om det ikke hadde vært for at han skrek og så på meg med store øyne(dette så jeg ikke før på bildene etterpå. Jeg så bare en vakker baby der og da :P ) Altså ikke noe i nærheten av disse pinglefødselene man ser på film.

Men smerten ble utrolig nok glemt i sekundet baby ble lagt på brystet(men minnene er der og du husker at det er den verste smerten ever, men det blir allikevel fjernt).

Men glemmer ikke at jeg hørte en annen dame føde da vi hadde fått samlet oss litt. Først da innså jeg hvordan jeg måtte ha hørtes ut, for hun skrek og ulte som om hun skulle dø.

Men det var verdt det! Å komme hjem med sønnen min var helt fantastisk og jeg ble fasinert over naturlig det føltes å være mor. Jeg har nok også vært heldig da ammingen har gått som en drøm fra dag en, han er rolig og blid, han sover hele natten og jeg har vært i super form og trillet turer på 2-3 timer dagen etter vi kom hjem og jogget en uke etter fødsel.

Nå var jeg i god form i hele svangerskapet og løp frem til dagen før vannet røk så det gjorde nok utslag på formen i ettertid av fødselen. Nå etter 7 uker så kjenner jeg at jeg er bra tilbake der jeg var før jeg ble gravid :)

Mannen har også tilpasset seg papparollen på en utrolig måte. For en som aldri har holdt en babyen generelt ikke visste noe om babyer så har det å være pappa falt han utrolig naturlig. Vi har begge blitt overrasket over hvor fint det har gått og vi er, om mulig, enda mer forelsket i hverandre nå.

Hoi, dette ble langt første innlegg. Dette blir iallefall en dagbok der jeg kommer til å skrive litt blandet om både trening, mat, mammarollen og om livet generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye! Jeg undrer sånn på hvordan smerten når man føder er, det er interessant å høre folks erfaringer. Så kjekt at smerten går fort i glemmeboken, og at formen din ble bra så fort. Masse lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen og god søndag :)

Denne morgenen ble en typisk rolig og sløv søndag der jeg og mini dro oss til 08.30. Etter en sterk løpeuke hittil på 4.6 mil så prioriterte jeg å sove litt lenger i dag, men satser på en kveldsjoggetur :)

Etter litt mat og kos så sov han videre med pappa mens jeg fikk en rolig og avslappende halvtime for meg selv med en rykende fersk kopp kaffe og en solid frokost. Han er i en litt klengete fase så i det den siste kaffeslurken var borte så hører jeg mini sutre etter mamma så da tok jeg han og nå ligger han på fanget mitt og sover og fungerer som skrivebord til Paden :P

Vi har nå startet å prøve å få mini til å sovne noenlunde alene og det har gått forbløffende bra! Jeg legger ,eg med han rundt 19-20 og etter litt kveldsmat i 15-20 min så sovner han og jeg går ut. Han sutrer kanskje en eller to ganger og da går jeg inn og gir smokk og koser med han og går ut igjen og han sovner for natten. Våkner en til to ganger for mat, men siden vi samsover så merker jeg lite til det :) Spennende å se om det fortsetter for er digg at han så og si sover sammenhengende i 12 timer om natten :)

Nå våknet han så skrivebordet spreller. Skrives senere.

Endret av Runforit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååh må følge med her :D 

 

Håper håper at all treningen nå i graviditeten gjør at jeg kommer lettere tilbake etter fødsel... 

Misunnelig på deg som har en baby å kose med nå...  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! Jeg undrer sånn på hvordan smerten når man føder er, det er interessant å høre folks erfaringer. Så kjekt at smerten går fort i glemmeboken, og at formen din ble bra så fort. Masse lykke til:)

Tusen takk :)

ååh må følge med her :D

Håper håper at all treningen nå i graviditeten gjør at jeg kommer lettere tilbake etter fødsel...

Misunnelig på deg som har en baby å kose med nå... :fnise:

Når er termin? Det er en utrolig følelse å være mamma :) Koser meg masse og er utrolig å se hvordan han utvikler seg fra dag til dag. Nå som han er 7 uker så har han begynt å feste blikket, smiler og ler :) *Smelt*

Nå ligger mini og døser ved siden av meg mens mannen er på trening. Jeg har hatt en utrolig lat dag foran TV'en og i kveld blir det søndags svinesteik fylt med Phildedelphia kremost med hvitløk og gressløk surret i bacon :) Mmmmm!!!!

Så blir det en lett joggetur etter at mini har fått kveldsbad og sover søtt og så skal resten av kvelden brukes på gaming og kos med mannen.

Håper alle for en strålende søndag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som har fått sovebaby!

Fødsel høres rett og slett temmelig forferdelig ut. Gruer meg til det blir min tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så heldig du er som har fått sovebaby!

Fødsel høres rett og slett temmelig forferdelig ut. Gruer meg til det blir min tur.

Ja, han sover godt, men har en sinnsyk appetitt på dagen! I dag har han faktisk sovet i 2 timer i strekk på dagen(!) noe som er ekstremt sjeldent med mindre vi er på trilletur. Ellers så dupper han i 20-50 min, pupp, pludre, dupp, pupp osv :P

Han var bare 3200 ved fødsel, mistet 10% av kroppsvekten første uken og nå er han blitt en liten kraftplugg på over 5 kg. Matglad som pappaen ja :P Jeg fullammer så blir ikke mye fritid på meg mellom slagene, men satser på at det roer seg litt etterhvert som han blir større.

Og det med fødselen. Jeg hadde jo hørt og lest masse og det er jo ingen fasit på hvordan en fødsel oppleves. En venninne av meg hadde vonde rier, kom på sykehuset og et par timer etterpå var baby ute. Det var en ønskefødsel for min del. Men jeg gruet meg ikke fordi jeg ikke visste hvordan det ville føles. Og selv om det var det vondeste jeg har opplevd så kan jeg fint gjøre det igjen :) Ingenting slår følelsen når baby popper ut og du hører det første skriket. Og den sinnsyke kjærligheten når baby blir lagt på brystet....alt som het smerte, ulvehul og bønner var glemt på sekundet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :)

Når er termin? Det er en utrolig følelse å være mamma :) Koser meg masse og er utrolig å se hvordan han utvikler seg fra dag til dag. Nå som han er 7 uker så har han begynt å feste blikket, smiler og ler :) *Smelt*

Nå ligger mini og døser ved siden av meg mens mannen er på trening. Jeg har hatt en utrolig lat dag foran TV'en og i kveld blir det søndags svinesteik fylt med Phildedelphia kremost med hvitløk og gressløk surret i bacon :) Mmmmm!!!!

Så blir det en lett joggetur etter at mini har fått kveldsbad og sover søtt og så skal resten av kvelden brukes på gaming og kos med mannen.

Håper alle for en strålende søndag :)

Termin den 30 så det nærmer seg  :laugh:

Hvordan var formen din etter fødsel om jeg kan spørre om det, har lest at noen personer som holder seg i aktivitet kommer raskere til hektene etter en fødsel, om det stemmer eller bare er vas vet ikke jeg :vetikke:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termin den 30 så det nærmer seg  :laugh:

Hvordan var formen din etter fødsel om jeg kan spørre om det, har lest at noen personer som holder seg i aktivitet kommer raskere til hektene etter en fødsel, om det stemmer eller bare er vas vet ikke jeg :vetikke:

Oj så spennede :) Vet du om det er gutt eller jente?

Jeg fikk epidural fordi jeg hadde så insane rier i mangfoldige timer og selv etter det så var jeg oppe og tok en dusj etter 45 minutter. Tasset rundt på sykehuset med mini og dagen etter jeg kom hjem var jeg på trilletur i et par timer. Trillet hvert dag og en uke etter så jogget jeg 5 km.

Jeg har troen på at jeg kom meg så fort fordi jeg holdt meg i form gjennom hele svangerskapet. Jogget frem til vannet røk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig treningsglad du ;) driver du kun med jogging eller trener du styrke også?

Hva er din mening om å ta planken etter å ha født barn?

Hører så mye forskjellig så jeg har ikke turt, men syntes det er den enkleste og mest effektive magetreningen (for meg hvertfall) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig treningsglad du ;) driver du kun med jogging eller trener du styrke også?

Hva er din mening om å ta planken etter å ha født barn?

Hører så mye forskjellig så jeg har ikke turt, men syntes det er den enkleste og mest effektive magetreningen (for meg hvertfall) :)

Heisann :)

Jeg driver kun med jogging, men kan ta noen enkle styrkeøvelser rett ettet jogging som f.eks planken. Og den er trygg rett etter fødsel(dobbelsjekket med jordmor på sykehuset) da den går på kjernemusklaturen og ryggen. Så lenge du holder deg unna typisk "rette magemuskler trening" så går det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være mamma gjør en litt tussete i hode. Mini har vært ekstremt klengete de siste par ukene, har ammet ekstremt mye og har generelt ikke latt met få mange pustepauser i løpet av dagen. De første 4 ukene så var han som en klokka vedrørende søvn og mating. Hver tredje time mat, resten sov han. Så hadde han et utviklingssprang og ble mammadalt de luxe.

Så sjokket ble stort da han sov i 3 timer sammenhengende i går på dagen og var ekstremt rolig, blid og pludrete og kunne ligge for seg selv sammen med oss i sofaen og ikke oppå meg. Tenkte at han kanskje ville slite med å sove da vi skulle legge han for kvelden klokka 20.30, men etter et kveldsbad og 15 min med pupp så var han K.O! Våknet 3 ganger frem til 08.30 i dag for litt mat og bleieskift. Og nå sover han videre med pappa!

Jeg burde selvsagt bare være dødsfornøyd, men kjenner jeg er litt bekymret fordi han ikke har ammet like mye og er såpass rolig, men vet at det bare er fordi han har stabilisert seg litt etter utviklingsspranget. Dette er mer normalen jeg har vært vant med fra starten av og amming hver time har jo vært slitsomt, men har jo blitt vant med det og da blir en del av meg stresset når det endrer seg så plutselig :P Men samtidig vet jeg at det vil skje mange endringer med han i rykk og napp fremover og at ingenting egentlig er "normalen" enda.

Så; nyte en rolig og fredelig mandagsmorgen! Ble forresten en solid løpeøkt på 8 km i går og var oppe i 13 km/t og fikk svettet godt! Er så deilig å få svettet skikkelig og så ta en kald dusj etterpå :) Jeg sov som en stein takket være den økten og våknet da først til en sprellende baby som krevde bleieskift og mat klokka 08.30 :) Sov nok ekstra godt pga lavtrykk, regn og grått vær så blir kveldsjoggetur i dag også. Dagen i dag blir nok bare å holde oss inne og pludre og kose oss, utenom ukehandelen.

Er litt listemenneske og hver mandag er handledag og hver onsdag er vaskedag :P Men er utrolig greit å planlegge middager for hele uken og handle alt på en gang. Ikke bare stopper det impulskjøp, men man sparer også masse penger på det :)

Wow! Nok babling for nå :P

Ha en herlig mandag!

Endret av Runforit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj så spennede :) Vet du om det er gutt eller jente?

Jeg fikk epidural fordi jeg hadde så insane rier i mangfoldige timer og selv etter det så var jeg oppe og tok en dusj etter 45 minutter. Tasset rundt på sykehuset med mini og dagen etter jeg kom hjem var jeg på trilletur i et par timer. Trillet hvert dag og en uke etter så jogget jeg 5 km.

Jeg har troen på at jeg kom meg så fort fordi jeg holdt meg i form gjennom hele svangerskapet. Jogget frem til vannet røk :P

Så bra, da hååååper hååper jeg at all treningen gjør nytte.. :)  Tror uansett at det er en fordel å være godt trent mtp en evt tøff fødsel og som du sier tiden etterpå... :D  

 

Ja vi får en jente :)  Gleder oss masse, håper høsten blir fin så vi får mange trilleturer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra, da hååååper hååper jeg at all treningen gjør nytte.. :) Tror uansett at det er en fordel å være godt trent mtp en evt tøff fødsel og som du sier tiden etterpå... :D

Ja vi får en jente :) Gleder oss masse, håper høsten blir fin så vi får mange trilleturer :)

Gratulerer! Gled deg masse :)

Du har bare gode ting i vente ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp til onsdag :)

Startet dagen med et brak klokka 05.00 og jogget 8 herlige km :) Etterpå satte jeg i en hårkur mens jeg vasket ned kåken og fikk så kost meg med en deilig frokost i stillhet før mini ville ha mat klokka 07.30. Da ble det litt ekstra søvn på meg og klokka 09.30 så sto jeg og mini opp og nå koser vi oss i sofaen med trash tv :P

I dag skal jeg på barseltreff og da skal jeg få veiet mini i samme slengen. Sist uke veide han 5.2 kg så er spent på hvor mye han har gått opp på 6 dager :)

Til helgen blir han 8 uker! Sprøtt hvor fort tiden har gått. Er så gøy nå som han fester blikket, smiler og ler så mye :) Nakken begynner å bli sterk og han krabber når vi legger han på brystet for å trene nakken :) Snart må vi løpe etter han....Hmmm...sele og flexibånd next??? :P

Kroppen begynner å komme tilbake på plass igjen også, men har litt mer kurver enn før svangerskapet. Mon tro om de blir?

Ha en herlig dag dere :)

post-94356-0-57810400-1442391050_thumb.jpost-94356-0-01913800-1442391060_thumb.j

Endret av Runforit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen til torsdag!

Våknet av at mini ville ha bleieskift klokka 04.00 og da var det gjort for min del, så i stedenfor å ligge våken så hoppet jeg på mølla og la bak meg 8 km :) Kommer nok til å ta en ekstra lang lur etterpå, men det er jo fordel med å være i mammaperm. Kan styre og legge opp dagene akkurat som jeg selv ønsker :P

I dag skal stormen Petra herje og ser jo at det er skikkelig drittvær ute allerede. Har heldigvis alt jeg trenger i hus så i dag skal jeg ikke bevege meg utenfor døren. Bare være inne i lun og nyvasket, ren leilighet og bare kose med mini :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Shollahopp til fredag og oppholdsvær!!!! I går beveget jeg meg ikke ut og satt bare inne og koste meg med mann og barn :) Men kjenner jeg har spasmer etter en trilletur i dag. Trenger litt frisk luft og sol i ansiktet!

Dagen i dag startet klokka 05.00 med 8 km på mølla. Jeg rakk akkurat å dusje før mini våknet og dere: Han så meg og stoppet straks å sutre, lyste opp og kikket meg rett inn i øynene og smilte og lo så hjertelig at jeg trodde jeg skulle sprekke av glede! Han har ledd og smilt en stund nå, men ikke på den måten :)

Så da var det bare å stå opp med han da han var lys våken. Litt kos og mat og nå er han atter en gang skrivebordet mitt :P

Senere kommer bestefar på besøk for å treffe mini så det blir kjekt :)

Han en herlig fredag og god helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen og Happy Saturday :)

Startet dagen friskt med en 6 km joggetur denne herlige morgenen! Er så deilig at gråværet er borte. Med opphold og sol så får jeg en helt ny energi og det er så digg.

I går trillet og shoppet jeg i 3 timer :P Mini er ikke så mini lenger. Plutselig så gikk han fra at 56 passet ok til at 62 plutselig ble akkurat passe. Så da brukte jeg det som en unnskyldning for å fornye garderoben hans og herlighet så mye søtt det er der ute til de små! Var flink og handlet praktiske ting som pysjer, hele drakter med knepping og enkle bodyer og joggebukser.

I dag er planen å organisere garderoben til mini, så blir det lang trilletur før vi runder av med deilig hjemmelaget lasagna til midda :)

Ha en super dag i sola!!!! :)

Endret av Runforit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over hvor morgenfrisk du er altså!

Her ligger vi alle fire i sengen enda. Ungene ser på barnetv, mannen sover, og jeg surfer på mobil 😉

God lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over hvor morgenfrisk du er altså!

Her ligger vi alle fire i sengen enda. Ungene ser på barnetv, mannen sover, og jeg surfer på mobil 😉

God lørdag!

Høres deilig ut :)

Jeg la meg med mini igjen etterpå og vi har bare latet oss frem til nå ;)

Snart ut i sola :)

Kos dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...