Gå til innhold

Er Bibelen den eneste måten å bli Kristen på? (kun kristne tilbakesvar)


Anbefalte innlegg

Katolikker har mange rutiner og tradisjoner som man ikke finner støtte for i bibelen. Da er det ikke vits å gå "mer inn i utøvelse av kristendom". De tilber også jomfru Maria, noe som er avgudsdyrkelse - og dette er ikke bare oldtidens katolikker, men også nåtidens. Flere prester har også blitt avslørt for overgrep, om du ikke synes det er ugudelig, så er det greit, jeg synes fortsatt det samme.

Det som er synd er at mange oppriktige katolikker som søker Herren tror på all løgnen den katolske kirke har spredt ut i verden. Heldigvis forteller Gud oss at de som oppriktig søker Han skal høre Hans røst og forlate de frafalne.

Jeg har ikke tenkt å gå inn i debatt med deg, dette er ikke hva tråden handler om.

Om du vil vite mer, så søk gjerne opp Walter Veith på youtube, han går grundig til verks.

Ha en fin dag.

Det er mange retninger innenfor kristendommen som har praksis man ikke finner støtte for i en gitt bibel (det er flere versjoner av dem på mange språk, som har blitt tolket forskjellig). At noen katolske prester har blitt avslørt som pedofile er tragisk, men man kan da ikke dømme en hel trosretning på det noen enkeltindivider foretar seg. At du mener tilbedelsen av jomfru Maria er avgudsdyrkelse får du ta på din egen kappe, les heller litt om hvordan katolikkene tolker henne til "Guds Mor", som var en selvvalgt handling av Gud for å kuknne bli født i menneskeform.

At den katolske kirke har hatt en tvilsom historie til tider er nå så, men igjen - man kan faktisk ikke sammenlikne den middelalderske kirken med dagens moderne katolske kirke, som har har tilhengere verden over. Å kalle dem avgudsdyrkere er mildt sagt en fornærmelse mot andre som deg - som tror.

Hvorfor engasjerer jeg meg? Personlig er jeg faktisk ikke kristen eller religiøs i det hele tatt, men jeg forstår likevel at det er respektløst å kalle andres tro for avgudsdyrkelse. Derfor er det nesten paradoksalt å se troende som ikke greier å bli enige seg i mellom og som dømmer andre kristne fordi de mener de tar feil eller har blitt avgudsdyrkere, og du er sågar så frekk at du i et tidligere innlegg i denne tråden påstår at katolikker, jøder og jesuitter har en sentral og en slags konspirativ rolle i endetiden. Det er bare utrolig respektløst å tråkke andres tro ned i søla samtidig som du fremhever din egen.

At du ikke ønsker å gå inn i debatt overrasker meg ikke i det hele tatt, det er vel enklere å slippe at folk tar til motmæle mot de respektløse påstandene dine.

Anonymous poster hash: b0a40...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At du mener tilbedelsen av jomfru Maria er avgudsdyrkelse får du ta på din egen kappe, les heller litt om hvordan katolikkene tolker henne til "Guds Mor", som var en selvvalgt handling av Gud for å kuknne bli født i menneskeform

Hvorfor blir du sint på meg? Jeg sier det bibelen sier. Står til og med i De ti bud at en ikke skal tilbe andre enn Gud. Det er mange retninger innenfor kristendommen ja, det er derfor det er viktig å gå grundig til verks.

Hvorfor engasjerer jeg meg? Personlig er jeg faktisk ikke kristen eller religiøs i det hele tatt, men jeg forstår likevel at det er respektløst å kalle andres tro for avgudsdyrkelse.

Siden du så fint kommer innpå respekt og den slags, så foreslår jeg at du respekterer hva denne tråden i utgangspunktet handlet om. TS skriver h*n ikke vil ha svar fra andre religioner/ateister. Respekter det du.

Du er ikke religiøs selv, da tviler jeg på at du har gått såpass grundig som en som søker Herren og sannheten.

At du ikke ønsker å gå inn i debatt overrasker meg ikke i det hele tatt, det er vel enklere å slippe at folk tar til motmæle mot de respektløse påstandene dine.

Anonymous poster hash: b0a40...a15

Les hva tråden handler om. Er like snodig at det alltid er noen som skal kritisere og hetse. Gå et annet sted og klag, denne tråden er ikke for deg og din lidenskap for å anklage.

Du kan gjerne svare på dette, men neste svar fra deg blir oversett og ikke svart på fra min side.

Endret av LevendeVann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et emne kun for kristne, jeg trenger ikke svar fra andre religioner og fra ateister. Det blir bare krangling av slikt. Jeg trenger noen erfarne kristne.

Helst folk som er gamle i alder.

Jeg er en meget meget forvirret person når det kommer til religion. Jeg har lyst til å bli kristen, men jeg vil ikke lese bibelen. Jeg failer alltid og den er helt uinteressant, fordi jeg hater bøker generelt.

Jeg ber hver dag, men alikevel er jeg skeptisk på Guds eksistens.

Hva er jeg egentlig da? Agnostiker eller Kristen?

Hva skal jeg gjøre? Jeg VIL bli Kristen, men det er så mye jeg vil ignorere!

Er virkelig en bok, den eneste veien å bli kristen på?

Det høres latterlig ut. Vi snakker tross alt om universets mest intelligente vesen.

Jeg tror Gud (om han finnes) var smart nokk til å lage flere metoder

jeg blir gaaaal

Mange kristne leser ikke bibelen, studier viser faktisk at jo mer religiøs du kaller deg, jo mindre kunnskap har du om bibelen...

Er du skeptisk til guds eksistens, så er du en agnostiker.

Skal du kalle deg kristen, så er det noen grunnleggende dogmer du bare må akseptere. F.eks at Jesus døde på korset for oss.

Siden du ikke vet om du tror det finnes en gud, du er ikke interessert i bibelens budskap, så vil jeg anta at det egentlig er sosialt samhold du er ute etter, er det riktig, så tror jeg du er bedre tjent ved å lete andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katolikker har mange rutiner og tradisjoner som man ikke finner støtte for i bibelen. Da er det ikke vits å gå "mer inn i utøvelse av kristendom". De tilber også jomfru Maria, noe som er avgudsdyrkelse - og dette er ikke bare oldtidens katolikker, men også nåtidens. Flere prester har også blitt avslørt for overgrep, om du ikke synes det er ugudelig, så er det greit, jeg synes fortsatt det samme.

Det som er synd er at mange oppriktige katolikker som søker Herren tror på all løgnen den katolske kirke har spredt ut i verden. Heldigvis forteller Gud oss at de som oppriktig søker Han skal høre Hans røst og forlate de frafalne.

Jeg har ikke tenkt å gå inn i debatt med deg, dette er ikke hva tråden handler om.

Om du vil vite mer, så søk gjerne opp Walter Veith på youtube, han går grundig til verks.

Ha en fin dag.

Hvorfor gjør du denne tråden om til hets mot katolisismen? Det er da ikke det den handler om? :)

Du skriver at katolikker tilber Maria, jeg tror du har misforstått. Det er forskjell på tilbedelse og ærbødighet. Hvis du leser på katolsk.no står det tydelig at katolikker kun tilber Gud og Jesus. De kan be Maria og helgener om forbønn, det er noe annet enn å tilbe.

Jeg er ikke katolikk selv, men har stor respekt for deres tro og tror oppriktig at de kommer til himmelen;) Savner faktisk mer Maria-ærbødiget i protestantisk tro, hun er et flott forbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør du denne tråden om til hets mot katolisismen? Det er da ikke det den handler om? :)

Du skriver at katolikker tilber Maria, jeg tror du har misforstått. Det er forskjell på tilbedelse og ærbødighet. Hvis du leser på katolsk.no står det tydelig at katolikker kun tilber Gud og Jesus. De kan be Maria og helgener om forbønn, det er noe annet enn å tilbe.

Jeg er ikke katolikk selv, men har stor respekt for deres tro og tror oppriktig at de kommer til himmelen;) Savner faktisk mer Maria-ærbødiget i protestantisk tro, hun er et flott forbilde.

Da har du misforstått min intensjon, jeg har ikke med vilje "gjort denne tråden om til hets". Og nei, det er ikke dette det handler om, så om du vil diskutere dette videre så foreslår jeg at du lager en ny tråd.

Vet du hva å tilbe betyr? Ifølge ordboka; "dyrke, vende seg til(og vise religiøs ærefrykt for)". Vender du deg ikke om til noen når du ber til dem? Selvfølgelig gjør du det. Maria er død, hun er i en sovende tilstand, og vil ikke gjenoppstå før Herren kommer igjen. Hvorfor skal noen be til noen som er i en bevisstløs tilstand? Det er å motsi seg selv når man sier at å be ikke er det samme å tilbe.

Jeg respekterer dem selv. Men skal man la være å nevne hva den katolske kirke står for når det ikke finnes støtte for det i Guds ord? "(..)ta ikke del i mørkets ufruktbare gjerninger, men avslør dem heller!"(Ef 5:11)

Jeg tror dette sporer for mye av, om du vil fortsette diskusjonen så lag en ny tråd eller send meg PM. Du kjenner allerede brukeren min..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kristen når jeg så Gud. Han sa noe til meg, så nå er jeg etterkommeren til Jesus :vin: <-- Her er et glass vin ifra meg. Drikk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg ble kristen når jeg så Gud. Han sa noe til meg, så nå er jeg etterkommeren til Jesus :vin: <-- Her er et glass vin ifra meg. Drikk det.

wow så morsom du er, gratulerer med tidenes kommentar..

Anonymous poster hash: 193e5...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow så morsom du er, gratulerer med tidenes kommentar..

Anonymous poster hash: 193e5...d58

Tusen takk <3 Det varmer mitt hjerte, du er god du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være kristen handler vel i stor grad om ditt forhold til Gud og Jesus. Det er vel det som skiller kristne og Katolikker i stor grad: det er ingen mellom-mann - det er dirkete kontakt mellom deg og Gud. Ut fra dette vil jeg si at det ikke er nødvendig å lese bibelen for å være kristen.

Men ettersom kristendommen baserer seg på tolkninger av bibelen, kan det jo være interessant å lese tekster som er skrevet i relasjon til bibelen. Tolkninger, diskusjoner osv. Selv om du ikke leser selve bibelen, tror jeg det vil være et godt påfyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dogmer er for primitive sjeler, som har behov for å følge andre. Jesus var ikke kristen. Buddha ikke Buddist, Mohammed var ikke muslim osv. De var mennesker som delte av sin indre universelle visdom. Disse fikk tilhengere, som valgte å gi deres lære navn. Dermed oppstod religionene. I ettertid har mye av disse ord blitt vridd og forvrengt av menn som ønsket makt. Fordømmelse og trusler om helvete var i utgangspunktet ikke Jesus sitt budskap. Men en genial måte å skape "lydighet" blandt massene på. Å bruke frykt som virkemiddel er den mest effektive metoden å kontrollere på. Jesus er en fantastisk mester å la seg inspireres av. Men for Guds skyld, ikke la deg overbwvises av svadaet som har blitt fabrikert av kirkens menn i ettertid.

"I like your Christ. I do not like your christians. Your christians are so unlike your Christ."

-Gandhi

Anonymous poster hash: 5535d...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så vidt jeg vet er den eneste måten å bli en kristen på å si "Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne sønn, vår Herre."

Hvis man mener det, så er man en kristen.

:)

Man kommer ikke langt med Bibelen, hvis man ikke tror på det som står over der.

Du trenger ikke kunne masse bibelsteder om synd.

"For så høyt har Gud elsket verden, at Han ga sin sønn, den enbårne, for at hver den som tror på han, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv."

Der har du kristendommen i et bibelvers :) Også kalt Johannes 3:16

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et emne kun for kristne, jeg trenger ikke svar fra andre religioner og fra ateister. Det blir bare krangling av slikt. Jeg trenger noen erfarne kristne.

Helst folk som er gamle i alder.

Jeg er en meget meget forvirret person når det kommer til religion. Jeg har lyst til å bli kristen, men jeg vil ikke lese bibelen. Jeg failer alltid og den er helt uinteressant, fordi jeg hater bøker generelt.

Jeg ber hver dag, men alikevel er jeg skeptisk på Guds eksistens.

Hva er jeg egentlig da? Agnostiker eller Kristen?

Hva skal jeg gjøre? Jeg VIL bli Kristen, men det er så mye jeg vil ignorere!

Er virkelig en bok, den eneste veien å bli kristen på?

Det høres latterlig ut. Vi snakker tross alt om universets mest intelligente vesen.

Jeg tror Gud (om han finnes) var smart nokk til å lage flere metoder

jeg blir gaaaal

Det er mange metoder og bøker og kirkesamfunn og ting man kan holde på med.

Men alt det er resultater at ting mennesker har filosofert seg fram til.

Det som står i Bibelen (den versjonen vi bruker i Norge) , foreksempel, er et utvalg av religiøse tekster som det tok ca.300 år etter Kristus, å sette sammen. Men det finnes mange flere, såkalte "apokryfe" skrifter og helt sikker mye som har gått tapt opp gjennom århundrene.

Boka er fortellingen om jødefolkets historie og den leder fram til fortellingen om Jesus og hva han fortalte og hvilke tegn han gjorde, som legitimerer han som Guds sønn. Og så forteller boken om hva som hendte i påsken og om oppstandelsen. Den slutter med en apostel som forteller om en åpenbaring (et syn) han hadde om hva som skjer når Jesus kommer tilbake.

Nå vet du hva Bibelen inneholder ;)

For å bli en kristen, er det viktige at du tror på at Jesus var Guds sønn, som jødefolket ventet på gjennom hele historien i gamle testamentet. Og at han døde og stod opp igjen, slik at alle mennesker som tror, kan ha en tilværelse med Gud etter døden.

Så har de kristne en etikk, som er basert på ting Jesus sa og gjorde. Den mener man det er fint å følge, sånn fordi Jesus er forbildet og at han fortalte hva Gud vil vi skal gjøre for at alle skal få en bedre verden FØR vi død. Det er også viktig for de kristne.

Jeg tenker du kommer til å klare deg fint som en kristen. Og skulle du ombestemme deg, er det ingen katastrofe. Da har du iallefall undersøkt hva kristendommen er.

Og jo, man kan fint velge kirkesamfunnet selv. Det viktige er altså at man tror på at Jesus faktisk VAR Guds sønn, og at han levde, døde og stod opp igjen sånn at mennesker kan velge å komme til Gud etter døden.

:)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, T.S

De to svarene du fikk over her, fra Tøytigern, er det de lærer ut på Det Teologiske Menighetsfakultetet i Oslo, der de utdanner norske prester og har utdannet dem i alle tider.

Tøytigern er ikke kristen eller prest, men han har studert teologi.

Hvis du spør en prest, som er dem som forkynner evangeliet i Kirken, så det der det som du leser over der som du vil få til svar.

Du skal slite hardt for å finne kristne noe sted i verden, som mener at det Tøytigern skriver er feil.

Jeg selv er personlig kristen og det jeg tror på er det Tøytigern skriver. Jeg jobber også i Kirkens Bymisjon.

:klem:



Anonymous poster hash: c69d8...c46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, det er riktig at jeg har studert noe kristen teologi... :sjenert:

Det er mange kristne som syns akkurat teologi blir voldsomt teoretisk, så de er ikke så begeistret for akkurat det... Man trenger ikke kunne så mye om teologi om man er kristen, men det er nødvendig hvis man skal være prest. Hvis ikke blir det gjerne mer tilfeldig hvordan man tolker religionens innhold.. Men nok om det.

Jeg hadde lyst til å si litt om den kristne dåpen, også. For det sa jeg jo ikke noe om.

Jesus var jo født som jøde. Men før han begynte å gå omkring sammen med disipler og forklare ting for mennesker og fortelle dem om Guds vilje, så lot han seg bli døpt i Jordanelven av en mann som het Johannes. Da han ble døpt kom Den Hellige Ånd ned over han og en stemme identifiserte han som Guds sønn.

Evangeliet forteller at kristne skal la seg døpe.

Når de gjør det blir de en del av Guds menighet på jorden og Den Hellige Ånd kommer til dem også.

Så mo man har bestemt seg, og vil leve som kristne, kan man la seg døpe.

Når man er døpt har man identifisert seg som en kristen.

Men det er fortsatt lov å ombestemme seg, selv om man har blitt døpt. Gud tvinger ingen til å leve som kristne.

Om man gjerne vil være en kristen, men syns man ikke får det helt til, skal man vite at det er nok å ville det. Gud forstår akkurat med å tvile og å syns man mislykkes, utmerket godt :) Det er ikke noen fare med det. Man trenger ikke gi opp, fordi man syns dette ble litt for drøyt eller vanskelig. Hvis man tror er man en kristen. Og lar man seg døpe, er man en del av Guds kirke på jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dogmer er for primitive sjeler, <snip>

Anonymous poster hash: 5535d...201

Dogmer er et sett med begrepsavklaringer som er utarbeidet av teologer, som et sett med definisjoner, sånn at alle kan bli enige om hva religiones innhold faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være kristen handler vel i stor grad om ditt forhold til Gud og Jesus. Det er vel det som skiller kristne og Katolikker i stor grad: det er ingen mellom-mann - det er dirkete kontakt mellom deg og Gud. Ut fra dette vil jeg si at det ikke er nødvendig å lese bibelen for å være kristen.

Men ettersom kristendommen baserer seg på tolkninger av bibelen, kan det jo være interessant å lese tekster som er skrevet i relasjon til bibelen. Tolkninger, diskusjoner osv. Selv om du ikke leser selve bibelen, tror jeg det vil være et godt påfyll.

Katolikker ER kristne.

Kristendommen som religion oppstod i århunderne etter Jesu oppstandelse.

Før reformasjonen , rundt 1517, fantes det ingen protestanter.

Så å skille mellom katolikker og kristne er feil.

Man må i tilfelle skille mellom katolikker, ortodokse, protestanter og andre reformerte kirkesamfunn. :opplyser:

Kristendommen baserer seg på oppstandelsen. Uten oppstandelsen, ingen kristendom :)

Det som skiller den romerske katolisismen fra den lutherske protestantismen er at Luther foretok et oppgjør med avlatshandelen. Han mente det er helt feil om prester skulle gjøre forbønner for menneskets sjeler som tjenester for folk, mot å få betalt.Videre mente han at det ikke skal være kristenhetens tradisjoner i tillegg til Bibelen som avgjorde hva religionens dogmer inneholder. Han mente Bibelen alene skulle brukes.

I tillegg mener de romersk katolske prestene at det er dem som kan kalle seg ekte prester og dele ut nattverd, fordi de andre har brutt ut av "den virkelige kirken." Derfor mener de også at det ikke er anledning til å dele ut nattverd til andre enn dem som er døpt av en romersk katolsk prest. Fordi andre ikke er døpt av en prest, som hadde anledning til å faktisk døpe dem i Faderen, Sønnen og Den HelligeÅnds navn.

Lutherske protestanter og andre reformerte mener alle kan lese og forstå skriften selv og at man ikke trenger en romersk katolsk prest.

Det er skillet.

:)

Man kunne ha skrevet en hel avhandling om dette, men jeg tror ikke det er relevant for T.S sin problemstilling.

Hvis hun lurer på hva romersk katolisisme er, kan hun jo gå et konvertitt-kurs og lære om dette.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er virkelig en bok, den eneste veien å bli kristen på?

Det høres latterlig ut. Vi snakker tross alt om universets mest intelligente vesen.

Jeg tror Gud (om han finnes) var smart nokk til å lage flere metoder

jeg blir gaaaal

Ja, du er nødt til å lese Bibelen. Hvor var ellers Gud før Bibelen ble skrevet?

Anonymous poster hash: fc019...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg skal si så mye mere enn akkurat det jeg har sagt. Jeg syns det ble litt mye for TS å lese gjennom...

Det viktige er Johannes 3:16.

"For så høyt har Gud elsket verden, at Han ga sin sønn, den enbårne, for at hver den som tror på han, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv."

Tror du at Gud har skapt verden, at Den Hellige Ånd finnes i verden og på Guds sønn, Jesus Kristus, som verdens frelser; og du ønsker å være en kristen, da er du en kristen.

Lar du deg i tillegg døpes, er du en del av Guds kristne menighet på jorda.

:)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"For så høyt har Gud elsket verden, at Han ga sin sønn, den enbårne, for at hver den som tror på han, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv."

Der har du kristendommen i et bibelvers :) Også kalt Johannes 3:16

Hva betyr dette? Elske verden så høyt at han gir sin sønn til hvem? Trodde Jesus dro til Himmelen og satt ved Guds "høyre hånd", men det er feil det da?

Anonymous poster hash: fc019...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...