Gå til innhold

Lære kj-lyd i voksen alder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bortsett fra tapre forsøk fra en skolefrøken vi uheldigvis bare hadde i ett år, så var det ingen som nevnte noe som helst om kj-lyd da jeg gikk på skolen.

Jeg har lett opp videoer på youtube, og jeg hører jo forskjell når folk med peiling uttaler kj og skj, men det er vanskelig å vite hvorvidt jeg bare surrer fælt, selv om jeg synes tungen er plassert litt annerledes når jeg uttaler ord som f.eks. "skjørt" og "kylling". Kjenner dessverre heller ingen som har særlig peiling på dette.

Lærer logopeder bort slikt til voksne? Har alltid trodd de bare jobbet med barn, og voksne med afasi o.l.



Anonymous poster hash: 6c59a...07a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil jeg tro at de gjør. Flott at du vil ta tak i dette. Det er i de aller, aller fleste tilfeller ingen grunn til ikke å klare å si kj-lyden.

Det er helt riktig at tungen er plassert annerledes. Legger du tungespissen mot innsiden av de nedre fortennene og skyver tungeroten opp mot ganen, får du kj-lyden.

Sj-lyden er nærmest stikk motsatt: tungeroten er ikke i kontakt med ganen i det hele tatt, mens tungespissen er i kontakt med ganen like bak de øvre fortennene.

Du kan øve på forskjellen mellom de to ved å tenke på tungen som en vippe/dumpe.

Anonymous poster hash: 8d68c...31c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker i, eller sier i rett før du uttaler kj, skal tungen være riktig plassert og det er enklere å uttale lyden riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å lære å si "kj" i voksen alder :laugh:

Prøv å si "k" mange ganger etter hverandre.

Merk deg hvordan du plaserer tunga. Den har spissen mot de nedre fortennene og den biten som er noen cm lenger inn opp i ganen, ikke sant?

Si "k" noen ganger til, men nå prøver du å presse litt luft mellom tunga og ganen uten å endre hvordan du har tunga.

Gjør det mange ganger, helst sammen med noen som hører forskjell som kan si om du klarer det.

Prøv å bruk lyden i ord, kina, kjøtt, kjole, kjøleskap, kjake, kjede, kyss.

Lyden vil føles veldig uvant til å begynne med, så du bør si den mye når du er alene eller sammen med folk du stoler helt på så du blir vant til den.

Lykke til :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg var 16 da jeg lærte det – av lillesøsteren min som var ti eller elleve. Det tok henne fem minutter å lære meg det, så det burde ikke være uoverkommelig. Etter noen få ukers trening hadde jeg kvittet meg med sjøtt og sjylling for resten av livet.

Ros til deg for at du vil prøve! Du får det sikkert til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...