Gå til innhold

Skriver du på dialekt i sosiale medier?


Anglofil

Anbefalte innlegg

Jeg bytter på. Legger jeg ut status/bilde så skriver jeg på dialekt, og hvis jeg kommenterer statusen eller bilder av venner/familie fra samme sted så blir det ofte også dialekt. Men er det til venner som jeg kjenner fra studier så blir det som regel på bokmål da de snakker annen dialekt, og i grupper er det bokmål med mindre det er veldig uformelle grupper med kun gode venner.

Selv synes jeg ikke at det er mer stress å skrive dialekt enn bokmål, jeg er vokst opp med sms og msn og der gikk det alltid på dialekt, så det faller ganske naturlig - en litt forfinet versjon av dialekt hvert fall. Men jeg kan også begynne på meldinger til venner på dialekt og så plutselig ha switchet til bokmål uten å ha tenkt over det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tigress

Eg skriv aldri dialekt. Med to skriftlege målformer, der båe har eit utall av variantar, synest eg ikkje det er så vanskeleg å finne eit språkuttrykk som både er tilpassa skrivesituasjonen OG er normert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri forsøkt å skrive på dialekt, og jeg forstår ikke helt hvordan (og hvorfor) det kan gjøres. Jeg sparer ikke tid eller hjernekapasitet ved å skrive "vordan" eller "jøres". Det er slik barn som akkurat har lært å skrive skriver.

Anonymous poster hash: b6475...1ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at du ikke skriver på dialekt til vennene dine en gang. Hvorfor gjør du ikke det?

Kanskje fordi det ikke er et skriftspråk...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri forsøkt å skrive på dialekt, og jeg forstår ikke helt hvordan (og hvorfor) det kan gjøres. Jeg sparer ikke tid eller hjernekapasitet ved å skrive "vordan" eller "jøres". Det er slik barn som akkurat har lært å skrive skriver.

Anonymous poster hash: b6475...1ce

Sånn som for min del så er ikke det å skrive dialekt. Skal jeg skrive dialekt så blir det 'kossen' og 'gjørs' i dine eksempler. Ordene skrives altså ikke rett frem sånn som du gjorde, men på den måten man sier det på - med vanlig rettskriving, hvis det ble logisk? :P.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekt er muntlig og ikke skriftsspråk. Derfor føler jeg det blir helt feil å benytte i skriftlig form. jeg skal innrømme å ha benyttet det i noen få tilfeller. Men da kun på personlig plan med eksempelvis en nær slektning på direkte melding hvor vi begge har samme dialekt og fordi denne tok kontakt og skrev dialekt selv.

Dialekt er upresist, legger opp til mye missforståelser, er knotete å lese i tillegg til at det er lett å ha fordommer mot personer som til stadighet skriver dialekt og sms-språk i skjønn forening på offentlige fora. Litt som personer som oppgir utdannelse fra "livets harde skole". Gjelder selvsagt ikke alle, men det virker jaggu ikke å være langt unna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skriver for det meste dialekt på Facebook, men ikke når jeg skal skrive i f.eks. større grupper. Skriver alltid dialekt på chat og stort sett på sms, med mindre det er til noen jeg ikke kjenner. Skriver selvsagt alltid bokmål i jobb- og skolesammenheng.

Det er ikke spesielt tidkrevende for meg å skrive dialekt. Jeg bytter ut en bokstav eller dropper en bokstav her og der og bruker dialektord, det er veldig naturlig for meg.

"Det e ikke spesielt tidkrevanes for mæ å skrive dialekt. Æ bytte ut en bokstav her og der eller droppe en bokstav og bruke dialektord, det e veldig naturlig for mæ." Det er ikke sånn at jeg må gjøre mange bevisste, mentale prosesser for å gjøre det.



Anonymous poster hash: f9764...5c2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen få dialektord, dessuten er jeg flink til å bruke slang, haha :P Og de følger med på facebook innimellom. Orker ikke sitte å skrive perfekte setninger der, skal bare chatte med folk og kommentere bilder osv... Hvis det er et problem for andre får de la være å prate med meg på face :P

Har noen som skriver så inngrodd dialekt at jeg nesten ikke skjønner hva som står der på face, men d gidder jeg bare ikke lese det. Gjør ikke dagen min noe verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver selvsagt ikke på dialekt. Jeg har egentlig aldri sett noen fra Oslo som skriver Nå har jæi vært i buttikken åg nå skal jæi på jåbben. Mitt inntrykk er at det er nesten utelukkende trøndere som skriver på dialekt.



Anonymous poster hash: 332c2...c69
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skriv både bokmål og nynorsk om kvarandre, sidan eg oppvaksen med det, og somstundes blandar eg inn dialekt ord.

Men prøvar å skrive så det ikkje blir vanskeleg å lese..

Anonymous poster hash: dd5bb...7d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...