Gå til innhold

Skriver du på dialekt i sosiale medier?


Anglofil

Anbefalte innlegg

Kom over en diskusjon på facebook hvor det ble stor oppstandelse fordi noen mente at man ikke burde skrive på/med sin dialekt fordi det kunne være vanskelig å forstå/lese for andre. De fleste mente derimot at man selvsagt måtte få lov til å skrive på dialekt, det var i grunn nesten en selvfølge. Må innrømme at jeg syntes dette var noe snodig, men antagelig fordi jeg synes det er rart å skrive på dialekt selv.

Så av nysgjerrighet spør jeg: bruker du dialekt på facebook eller i andre sosiale medier? Er det annerledes på status og f.eks i grupper?

Som nevnt har jeg ikke brukt dialekt på facebook fordi det for meg føles unaturlig og "feil". Dessuten føles det litt useriøst, får litt følelsen av at jeg da vil fremstå som at jeg ikke har lært meg å skrive skikkelig (ja, jeg har selvsagt mine feil som alle andre, men det blir ikke bedre med dialekt).

Hva med dere?

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplever at de fleste som skriver på dialekt på sosiale medier veldig ofte passer til min definisjon av white trash.......



Anonymous poster hash: 95cf5...fbb
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver dialekt på facebook ja.

Har jo bare venner, bekjente og familie der inne, så JEG synes det hadde vært rart å ikke skrevet på dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at de fleste som skriver på dialekt på sosiale medier veldig ofte passer til min definisjon av white trash.......

Anonymous poster hash: 95cf5...fbb

:grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at de som er veldig dømmende mot de som skriver på sin dialekt i sosiale medier veldig ofte passer til min definisjon av white trash...



Anonymous poster hash: 1cd1e...6d6
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dialekt på min egen (lukkede) facebookprofil, på venners profiler dersom de pleier å bruke dialekt selv, samt i små, lokale grupper der de fleste bruker dialekt.

Jeg bytter til bokmål i større grupper der jeg ikke kjenner de fleste, i alle grupper som er landsdekkende og hvis jeg skriver på sider som tilhører bedrifter el.l.



Anonymous poster hash: 23b36...a01
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kaffekrus

Skriver på dialekt på min egen vegg og i chat men går over til bokmål hvis jeg diskuterer med andre i ulike grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver aldri på dialekt. Det hadde tatt mye lengre tid fordi jeg hele tiden måtte ha tenkt gjennom hvordan jeg skulle stave diverse ord og uttrykk. Jeg synes også det er vanskeligere å lese, og når jeg først skriver noe, ønsker jeg at det skal være lett forståelig.

For øvrig er jeg blant dem som alltid skriver relativt formelt (korrekt tegnsetting, få emotikons og stor forbokstav). Det eneste unntaket er svært uformelle chat-situasjoner der man kommuniserer direkte med venner i sanntid - da dropper jeg gjerne det formelle, men skriver likevel ikke dialekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver aldri på dialekt. Det hadde tatt mye lengre tid fordi jeg hele tiden måtte ha tenkt gjennom hvordan jeg skulle stave diverse ord og uttrykk. Jeg synes også det er vanskeligere å lese, og når jeg først skriver noe, ønsker jeg at det skal være lett forståelig.

For øvrig er jeg blant dem som alltid skriver relativt formelt (korrekt tegnsetting, få emotikons og stor forbokstav). Det eneste unntaket er svært uformelle chat-situasjoner der man kommuniserer direkte med venner i sanntid - da dropper jeg gjerne det formelle, men skriver likevel ikke dialekt.

Merkelig at du ikke skriver på dialekt til vennene dine en gang. Hvorfor gjør du ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at de som er veldig dømmende mot de som skriver på sin dialekt i sosiale medier veldig ofte passer til min definisjon av white trash...

Anonymous poster hash: 1cd1e...6d6

Vil bare presisere at jeg ikke fordømmer de som skriver på dialekt, jeg bare forteller hvordan jeg selv føler det hvis jeg selv skulle skrevet på dialekt. :)

Jeg skriver aldri på dialekt. Det hadde tatt mye lengre tid fordi jeg hele tiden måtte ha tenkt gjennom hvordan jeg skulle stave diverse ord og uttrykk. Jeg synes også det er vanskeligere å lese, og når jeg først skriver noe, ønsker jeg at det skal være lett forståelig.

For øvrig er jeg blant dem som alltid skriver relativt formelt (korrekt tegnsetting, få emotikons og stor forbokstav). Det eneste unntaket er svært uformelle chat-situasjoner der man kommuniserer direkte med venner i sanntid - da dropper jeg gjerne det formelle, men skriver likevel ikke dialekt.

Slik gjør jeg det også. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig at du ikke skriver på dialekt til vennene dine en gang. Hvorfor gjør du ikke det?

For noen av oss føles det sikkert unaturlig, ihvertfall for meg. Har aldri skrevet på dialekt med mine venner og har heller ingen venner som gjør dette. Jeg skriver altså til mine venner slik jeg gjør nå. Det er det mest naturlige for mitt vedkommende.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi IKKE skrive på dialekt?

For meg er det bare unaturlig å skulle skrive som jeg snakker. Som Erazor sier, jeg måtte ha brukt mye mer tid på alt jeg skulle skrive, ettersom jeg måtte ha tenkt mye mer for å få det likt talespråket, fremfor å bare skrive som jeg alltid gjør. Synes det ser veldig rart ut når folk skriver på dialekt. Det er mye vanskeligere for oss som ikke er kjent med dialekten å lese. Og skjønner ikke helt hvorfor, synes dere det er enklere enn å skrive vanlig bokmål/nynorsk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For noen av oss føles det sikkert unaturlig, ihvertfall for meg. Har aldri skrevet på dialekt med mine venner og har heller ingen venner som gjør dette. Jeg skriver altså til mine venner slik jeg gjør nå. Det er det mest naturlige for mitt vedkommende.

Mvh Yvonne :heiajente:

Alle mine venner skriver på dialekt ihvertfall. Synes det hadde vært rart å gjort noe annet, når det er sånn vi prater. Facebooken min er jo bare for venner, bekjente og familie uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det bare unaturlig å skulle skrive som jeg snakker. Som Erazor sier, jeg måtte ha brukt mye mer tid på alt jeg skulle skrive, ettersom jeg måtte ha tenkt mye mer for å få det likt talespråket, fremfor å bare skrive som jeg alltid gjør. Synes det ser veldig rart ut når folk skriver på dialekt. Det er mye vanskeligere for oss som ikke er kjent med dialekten å lese. Og skjønner ikke helt hvorfor, synes dere det er enklere enn å skrive vanlig bokmål/nynorsk?

Jeg synes det ser veldig rart ut når folk fra samme sted som meg begynner å skrive på en helt annen måte enn de prater. Nesten litt komisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at du ikke skriver på dialekt til vennene dine en gang. Hvorfor gjør du ikke det?

Jeg skriver raskt på tastatur, og det går veldig automatisk. Om jeg skulle ha skrevet på dialekt, måtte jeg først ha «oversatt» ordene til dialekt før jeg kunne skrive dem, ettersom det ikke nødvendigvis finnes noen standard skriftlig form av dialektordene jeg bruker. Dette tar tid, mye lengre tid enn det tar å skrive bokmål.

Som nevnt synes jeg også at det er vanskeligere å lese dialekt, og jeg ønsker at de som leser det jeg har skrevet skal forstå det uten store problemer. Da er det mer hensiktsmessig å bruke en skriftlig form som de fleste kjenner.

Jeg skal også innrømme at jeg er en liten språksnobb. Enkelte dialektord og uttrykk på såkalt «SMS-språk» gjør det nesten vondt å lese. Siden man kan velge selv hvordan man vil uttrykke seg, så velger jeg å avstå fra slikt, spesielt siden jeg ikke bruker lengre tid på å skrive korrekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _LilleMy

Jeg skriver aldri dialekt. Jeg synes det ser helt forferdelig ut, useriøst og rart. Enkelte dialekter er ganske vanskelige å lese også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...