Gå til innhold

Hva slags dialekt har du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ulsteinvik. Ekje so længe sia oss kom heimjænn frå sydentur, å de va ganske kaldsnækje i huse når oss kom heimjænn. No sete oss onder olljpledda å vænta på at de ska kåme en liten lonk frå kamina.



Anonymous poster hash: 0411a...b7c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jæ'fra vestfåll et ste å hær snakkær vi øslandsdialekt type vestfåll

Høres ut som Særpdialekt jo :O trodde de snakket litt 'penere' i Vestfold jeg

Anonymous poster hash: d7b97...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fotballflue

Høres ut som Særpdialekt jo :O trodde de snakket litt 'penere' i Vestfold jeg

Anonymous poster hash: d7b97...be6

Det kan kanskje se litt likt ut når jeg skriver det, men det høres ikke likt ut :) de har et annet tonefall, der på "are siæ", som østfoldingane kaller det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det lurer jeg også på, hva betyr "pekaill"? Ikke forvent at alle andre skjønner det liksom... :vetikke:

Sant nok! Tenkte bare ikke over det i farta.

Jeg er stolt av å være bergenser, skulle ønske jeg var det hele tiden! Joda, jeg vil alltid være det innerst inne, selv om jeg har to andre dialekter jeg også bruker. Bergensk bruker jeg ikke så ofte, men jeg tenker alltid på bergensk. Den ene av de to andre bruker jeg fast, den andre har jeg egentlig ikke brukt på mange år.

Ka faen. Du e bærgensar men snakkar en aen dialekt. Då e du isje bærgensar bare så du har det helt forbanna klart

Anonymous poster hash: e0598...0f6

Du er feig som ikke tør å tilkjennegi hvem du er! Du gjør meg sint! Det er mange i Norge i dag som snakker flere enn bare en dialekt! Jeg tror jeg kan garantere at jeg ikke er den eneste i denne tråden. Og selv om jeg snakker tre dialekter så er jeg bergenser!! Det er ikke nødvendig å banne! Du virker som du er bergenser selv, men ikke påstå at jeg ikke er det!!!!!!!!

Hun er vel like fult og helt fra Bergen selv om hun ikke snakker Bergensk?

Jeg snakker bergensk også!!! Pluss to andre dialekter. Jeg er en av mange i Norge som har flere dialekter innabords, og som bruker dem om hverandre

Mulig det, men bergenser er hun ikke.

Anonymous poster hash: 10c5b...a67

Jooooooooooooooo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg er bergenser, og du gjør meg så sint at jeg har lyst å rapportere deg!!!!!!!!!!!!

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E æ trønder, men kjæm fra en litn kommune i trøndelag så e snakke ganske bredt.

Anonymous poster hash: 109e4...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ka faen. Du e bærgensar men snakkar en aen dialekt. e du isje bærgensar bare så du har det helt forbanna klart

Anonymous poster hash: e0598...0f6

Du er heller ikke bergenser om du sier og ikke da. Og isje er heller ikke bergensk, det er fjortisspråk.

Anonymous poster hash: b599a...7d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _LilleMy

Du er heller ikke bergenser om du sier og ikke da. Og isje er heller ikke bergensk, det er fjortisspråk.

Anonymous poster hash: b599a...7d7

Bergensere sier da vitterlig "då", og ikke "da". Kun de som snakker pent bergensk som sier "da".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergensere sier da vitterlig "då", og ikke "da". Kun de som snakker pent bergensk som sier "da".

Du har rett, en del sier det ja. Kom på det etter at jeg hadde skrevet det. :)

Men isje er fortsatt et fjortisfenomen.

Anonymous poster hash: b599a...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _LilleMy

Du har rett, en del sier det ja. Kom på det etter at jeg hadde skrevet det. :)

Men isje er fortsatt et fjortisfenomen.

Anonymous poster hash: b599a...7d7

Det stemmer, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men isje er fortsatt et fjortisfenomen.

Anonymous poster hash: b599a...7d7

Eventuelt en naturlig utvikling i språket. Kj er en vanskelig lyd og det er få språk som har den lyden: http://sprakrad.no/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/2006/Spraaknytt_1_2006/Fonetisk_perspektiv/

Anonymous poster hash: 53083...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg e ifra Troms...
Men eg snakka iche den dialekta merr,
Kan no lægge om dialekta når æ vil, men spørs kem æ prate me.
Når æ sei æ e ifra ***** så tvile folk på mæ..

Sant nok..har jo tross alt bodd i x antall byen i opptill flere år.. :)
Vil si nordlending, men da jeg har bodd i stavanger OG bergen, i flere år, så har vel dialekten min blitt litt utvannet og blandet med flere dialekter...
og gjort dette om til noe eget..
Så lenge folk forstår meg, så burde det jo ikke være noe problem? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

"Eg kjeme frå hi sia av vatnet, så langt inni granskauen der ingen skulle tru at noken kunne bu. Her lyte vi fere langt med bil for å få tak i noke å bite i. So det so, slek e no da.". :fnise:

Sunnfjordsdialekt.

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Æ snakke trøndersk, og no må æ gå å lag kaffe :D e så kaffetørst sjø!

Anonymous poster hash: 6ade3...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et meget konservativt norsk språk, noe jeg også foretrekker som skriftspråk når jeg skal kose meg i solen med en bok.



Anonymous poster hash: 8daea...778
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Oslo, så jeg snakker vanlig østlandsk. Er egentlig veldig glad for det, syns de aller fleste dialektene i Norge er ganske stygge. Noen få er fine, men blir lei av de etter å ha hørt de en stund.

Du snakker "vanlig østlandsk"? Hva er det? Det er helt latterlig å sette likhetstegn mellom oslo og vanlig østlandsk. Og ikke tenk på å si at du snakker bokmål. :opplyser:

Anonymous poster hash: 3d9ec...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du snakker "vanlig østlandsk"? Hva er det? Det er helt latterlig å sette likhetstegn mellom oslo og vanlig østlandsk. Og ikke tenk på å si at du snakker bokmål. :opplyser:

Anonymous poster hash: 3d9ec...806

Du vet hvordan man snakker i Oslo, så jeg ser ikke hvorfor du skal leke dum, men hvis du må ha det inn med t-skje: jeg snakker standard østnorsk. Sånn, nå kan du gå en annen plass og pirke. Goodbye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...