Gå til innhold

Hvem skal være referanse når sjefen er problemet?


Kate

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig tatt avgjørelsen om at jeg skal slutte på det arbeidsstedet jeg er nå.

Jeg orker ikke mer av sjefen min, synes hun er fullstendig uspiselig, og jeg kjenner jeg holder på å bli syk av å måtte omgås henne.Er nødt til å komme meg vekk.

Men- når jeg skal søke ny jobb - hva gjør jeg med referanser? Vi har lenge hatt samarbeidsproblemer, og jeg tror det er like før det kommer til åpent fiendeskap mellom oss. Tror derfor ikke at hun kommer til å gi meg så god attest, selv om jeg vet at jeg er dyktig i jobben min.

Kan jeg be tidligere sjefer om å være referanse? Kollegaer?

Lurer også på hva jeg skal si på intervju når de spør om hvorfor jeg ønsker å bytte jobb. Har ikke lyst til å si den egentlige grunnen, da jeg føler det ville gi et veldig dårlig inntrykk hvis jeg skulle "legge ut" om sjefen.

Samtidig vil jeg ikke lyve. ER det noen som har forslag til en formulering som kan brukes i slike tilfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart du kan bruke en tidligere leder og en av de nåværende kollegaene dine.

Jeg har vært referanse for flere av mine kollegaer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i en lignende situasjon. Bruk tidligere sjefer og ved behov eventuelt nåværende kollegaer. Jeg tror ikke det er uvanlig å ikke bruke nåværende sjef - det er ikke sikkert man ønsker å fortelle på arbeidsplassen at man søker jobb...

Ikke tenk så mye på situasjonen din. Ikke gjør det større enn det er. Situasjonen din er dessverre ikke unik.

Bare si at du søker nye utfordringer, synes denne jobben virker veldig spennende, trives med arbeidsoppgavene der du er, men søker noe nytt.

Du bør ikke si noe negativt din nåværende sjef.

Lykke til. Hold hodet høyt hevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har endelig tatt avgjørelsen om at jeg skal slutte på det arbeidsstedet jeg er nå.  

Jeg orker ikke mer av sjefen min, synes hun er fullstendig uspiselig, og jeg kjenner jeg holder på å bli syk av å måtte omgås henne.Er nødt til å komme meg vekk.

Men- når jeg skal søke ny jobb - hva gjør jeg med referanser? Vi har lenge hatt samarbeidsproblemer, og jeg tror det er like før det kommer til åpent fiendeskap mellom oss. Tror derfor ikke at hun kommer til å gi meg så god attest, selv om jeg vet at jeg er dyktig i jobben min.  

Kan jeg be tidligere sjefer om å være referanse? Kollegaer?  

Lurer også på hva jeg skal si på intervju når de spør om hvorfor jeg ønsker å bytte jobb. Har ikke lyst til å si den egentlige grunnen, da jeg føler det ville gi et veldig dårlig inntrykk hvis jeg skulle "legge ut" om sjefen.  

Samtidig vil jeg ikke lyve. ER det noen som har forslag til en formulering som kan brukes i slike tilfeller?

Dette var akkurat som å lese om meg selv!!

Slik hadde jeg det også- jeg var kjempeflink i jobben, fikk skryt av svært mange og jobbet hardt- men sjefen- en eldre kvinne- var aldri fornøyd og selv om jeg var hyggelig var hun alltid i drepende humør og fant alltid en grunn til å være misfornøyd..

Jeg ble syk av å omgås og jobbe med henne.

Til slutt måtte jeg bare slutte (selv om jeg behøvde lønnen egentlig). Helse måtte vinne over penger.

Jeg trodde ikke at slike mennesker fantes, men de gjør visst det!

Min løsning var å ikke oppføre henne som referanse og heller bare ha andre tidligere referanser fra lenge siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...