Gå til innhold

Kikerter, linser, bønner - hvordan?


Gjest Nybegynner

Anbefalte innlegg

Gjest Nybegynner

Som den nordmannen jeg er, så aner jeg ikke hva annet en kan spise enn brød og poteter. Så er det noen som vil hjelpe meg å begynne å få kikerter, linser, bønner o.l. inn i kostholdet og alternativer til brød?

Trenger ikke å være så særlig avansert, men i supper, som tilbehør, som middagsrett, lunsj, kvelds?

Råd mottas gjerne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som den nordmannen jeg er, så aner jeg ikke hva annet en kan spise enn brød og poteter. Så er det noen som vil hjelpe meg å begynne å få kikerter, linser, bønner o.l. inn i kostholdet og alternativer til brød?

Trenger ikke å være så særlig avansert, men i supper, som tilbehør, som middagsrett, lunsj, kvelds?

Råd mottas gjerne :P

Linser funker fint i supper. Jeg pleier også å bruke de sammen med ris, bare å slenge de oppi de siste fem minuttene av koketiden. Eller du kan lage linsestuing eller egentlig bruke de i hva som helst. Røde linser smaker ikke noe særlig.

Kikerter er ypperlig til supper, hvis du bruker en stavmikser etter at suppen er ferdig kokt, blir den god og tykk :) Kikerter er også godt å ha i salat. Anbefaler å koke de litt først, da blir de møre.

Finnes masser av oppskrifter på nettet, se etter vegetarmat, der brukes det mye. Masse proteiner i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikerter og bønner er godt i salat, synes jeg. Jeg pleier også å bruke linser til taco og bytter da kjøtt ut med linser og blander med krydder. Det er kjempegodt og litt lettere mat.

Og så må jeg få anbefale kikerter med soyasaus som snacks. Det er kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som den nordmannen jeg er, så aner jeg ikke hva annet en kan spise enn brød og poteter. Så er det noen som vil hjelpe meg å begynne å få kikerter, linser, bønner o.l. inn i kostholdet og alternativer til brød?

Trenger ikke å være så særlig avansert, men i supper, som tilbehør, som middagsrett, lunsj, kvelds?

Råd mottas gjerne :P

Oi! Deilig utfordring! En vakker verden ligger foran deg..

Kikerter synes jeg er så gode at jeg kan spise dem naturelle. De finnes på boks og tørre; jeg pleier å ha begge deler tilgjengelig til dager jeg ikke gidder å legge de tørre i bløt. Når jeg bruker tørre, pleier jeg tilberede mange på én gang. Noen lager jeg hummus av (en veldig enkel versjon er å kaste et par never i en mikser med en dæsj olivenolje, litt sitron, eventuelt hvitløk eller sjalottløk og salt og pepper - men sesampasta bør være med hvis det skal ligne på originalen). Hummus kan brukes som kald saus ved både fisk og kjøtt, eller som dipp, eller som erstatning for smør eller majones på brødskive. I norske oppskrifter brukes hummus gjerne på pitabrød.

Kikerter kan også kjøres i mikser og brukes til en fyldig suppe - eller hele i klar suppe, men det synes jeg er litt kjedelig. Å bruke kikertmasse i stedet for melkebasert jevning synes jeg er mye bedre - og det er ofte sunnere. Jeg bruker som oftest kikerter hele i salat. Det er noe av det beste jeg vet! En salat med omtrent hva som helst, men for meg blir kikertsmaken best med nordafrikansk krydder. Et eksempel: Kyllingfiletbiter stekt i couscouskrydder eller kummin, revne salatbiter, tomatskiver, sjalottløk i tynne ringer og sorte oliven. Kikerter fyller så godt at du ikke trenger brød til, men jeg husker jeg måtte venne meg med brødet i begynnelsen, det er rart å spise salat eller suppe uten brød. Ja, og så fryser jeg gjerne ned hauger av hele kikerter. Jeg er så glad i den nøtteaktige smaken at det til og med funker som fyllesykmat... har det for meg at det er proteiner jeg vil ha, kan det være det det er mye av i kikerter? Jeg vet i hvert fall at det er myyyye bedre å overspise kikerter enn hamburgere. Sesampasta må du forresten ofte på helsekost- eller innvandrerbutikk for å få tak i.

Linser får du kjøpt på samme måte. Du kan varme dem opp fra en boks og servere dem helt enkelt ved en middag med både kjøtt og fisk. En litt mer avansert versjon er å varme dem med tørkede urter (ta ut urtekvastene før servering), og slenge på en smørklatt og salt og pepper før servering. Du kan gjerne bruke lettsmør. Du kan selvsagt også tilsette hvitløk eller finhakket løk.

Favorittretten min med linser er noe jeg i hodet mitt kaller "billig festgryte". Du kan ta hvilken som helst slags type kjøtt, men det blir best hvis du bruker kjøtt med bein som lager god kraft. Oksehaler funker fint på studentbudsjett (f. eks. frosne på Rema) og har overraskende mye kjøtt i seg. Brune kjøttet først, og hvis det inneholder mye fett, trenger man ikke tilsette ekstra smøring med mindre man har helt elendig gryte. Så tilsette f. eks. store gulrotbiter eller biter av nepe, kålrabi, løk, hvitløk (gjerne hele båter, for de blir søte og myke når de koker lenge) eller andre rotgrønnsaker man liker. Dekke med vann og/eller vin. Kan man hive oppi en flaske rødvin (eller en halv som har blitt stående igjen etter en fest), blir det virkelig en festmiddag. Salt og pepper, selvsagt, og hva du måtte ha av ferske eller tørkede urter. Er linsene fra boks, bør de tilsettes helt mot slutten, men de kan absolutt kokes lengre hvis du har lagt dem i bløt selv. Det avhenger litt av hvordan du liker konsistensen, også. Tilberedningstid pleier å stå på emballasjen. Kan være greit å tenke på at maten tross alt kommer til å ta opp smaken av eventuell vin - med mindre du har merkelige smaksløker, vil du ikke ha en søt vin i gryten din.

Røde og hvite bønner kan du godt ha i salat eller som tilbehør til "vanlige" middagsretter. Det som er så fantastisk med bønner og linser, er at de både er billige, sunne og smaker godt - og hvis du kjøper dem på boks, er de mye enkelere å tilberede enn poteter.

Jeg ser jeg har skrevet veldig mye allerede, så jeg får prøve å ikke overkjøre deg helt... Men det finnes også brød med bønner og linser (helsekostbutikk). Det går overraskende godt å spise egg, bacon og (tomat)bønner uten brød. Halve, uthulede agurker med hummus og tunfisk! Så kan man selvsagt kjøpe veggisburgere med bønner og linser, men de synes jeg bare ikke smaker godt nok. Gaspachokopi kjørt i mikser! Det holdt jeg på å glemme! Putte brekkbønner, tomater og agurk i mikser, blande med hva du vil av salt og pepper, olivenolje, eddik – eller mandler, det er veldig godt – hvitløk, selvsagt... funker bra med boksetomater her, ellers kan skinnet være litt vanskelig. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er et enormt utvalg av ulike bønner og linser - i tillegg har mange flere navn, så det er lett å bli litt forvirra, men alle er jo spiselige og mange sorter kan fint brukes om hverandre. Selv kjøper jeg mest tørkede linser og bønner av praktiske grunner (bor langt fra butikker med utvalg av slikt og er avhengig av buss og føtter). Som nevnt kan mange sorter brukes om hverandre, men det kan være greit å skille mellom f eks puy-linser (små, blågrønne, franske) og mer typisk indisk/midtøsten-linser, særlig fordi puylinsene har en egen smak som kanskje egner seg godt/best i europeiske retter (gjerne franske supper og gryter, men også som tilbehør til kjøtt og fisk og sånt). Ellers varierer konsistensen på ulike linser; noen blir grøtete under koking, andre holder seg faste. Dette styrer til en viss grad bruksområdene. Ofte står det i oppskriften hva slags type som egner seg, og av og til er det oppgitt hvilke typer du kan bruke i stedet.

Når det gjelder bønner har jeg ikke så veldig peiling, men her er det vel også forskjeller på hvordan de blir f eks under ovnsbaking og steking/koking. Noen blir sånn som kidneybønner, litt melne, mens andre er hardere. Virker som det går et skille mellom typer man bruker i mexikansk/søramerikansk kjøkken og europeisk (ofte små, hvite eller grønne bønner, eller store hvite), uten at jeg har oversikt. Bønner a la kidney o.l kan i hvert fall erstatte kjøtt, ris/poteter/pasta i mange retter, kikerter også, og generelt er både bønner og linser sunnere enn f eks ris og poteter, samtidig som de er mettende og billige - OG gir god smak :)

Mange ogde tips over her også som jeg skal prøve å lære noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter utlendingens anbefaling av hummus!! Utrolig godt. F.eks. kan det serveres på en tallerken med falafel (som også er laget av kikerter, og er en slags krydrete boller), pitabrød og en hjemmelaget salsa. Kanskje også tzatziki (dette spiste jeg ofte før).

Falafel er fantastisk i pitabrød, med salat, agurk, tomat og tzatziki. Kan ha hummus med her også.

Chana Masala er dessuten en veldig god indisk rett med kikerter. Har aldri prøvd å lage det selv, men et lite søk på google, og du får mange treff! Eller prøv en gang du er på indisk restaurant :)

Toro's meksikanske gryterett er veldig god, og inneholder litt bønner. Det er meningen at man skal tilsette kjøttdeig, men jeg pleier å ha i mer bønner og mais i stedet!

Linser kan brukes i stedet for ris, f.eks. hvite eller grønne linser. Kok de gjerne i buljong, eller tilsett noe krydder. Finhakka chili, løk, hvitløk kan gjerne tilsettes.

Rød linsesuppe burde prøves, veldig enkelt. Ellers kan du ha i en liten dæsj med røde linser neste gang du lager tomatsaus til pastaen.... eller noe sånn :)

Endret av Markjordbær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Gjest Gjest_Jane_*

Hei Mye spennende her!

Krydderblandingen til Chana masala får du kjøpt i invvandrerbutikker. Kjempegodt!

Jeg støtter utlendingens anbefaling av hummus!! Utrolig godt. F.eks. kan det serveres på en tallerken med falafel (som også er laget av kikerter, og er en slags krydrete boller), pitabrød og en hjemmelaget salsa. Kanskje også tzatziki (dette spiste jeg ofte før).

Falafel er fantastisk i pitabrød, med salat, agurk, tomat og tzatziki. Kan ha hummus med her også.

Chana Masala er dessuten en veldig god indisk rett med kikerter. Har aldri prøvd å lage det selv, men et lite søk på google, og du får mange treff! Eller prøv en gang du er på indisk restaurant :)

Toro's meksikanske gryterett er veldig god, og inneholder litt bønner. Det er meningen at man skal tilsette kjøttdeig, men jeg pleier å ha i mer bønner og mais i stedet!

Linser kan brukes i stedet for ris, f.eks. hvite eller grønne linser. Kok de gjerne i buljong, eller tilsett noe krydder. Finhakka chili, løk, hvitløk kan gjerne tilsettes.

Rød linsesuppe burde prøves, veldig enkelt. Ellers kan du ha i en liten dæsj med røde linser neste gang du lager tomatsaus til pastaen.... eller noe sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jane_*

Hei!

Mye spennende her! Krydderblanding til Chana masala får du kjøpt i innvandrerbutikker. Kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som den nordmannen jeg er, så aner jeg ikke hva annet en kan spise enn brød og poteter. Så er det noen som vil hjelpe meg å begynne å få kikerter, linser, bønner o.l. inn i kostholdet og alternativer til brød?

Trenger ikke å være så særlig avansert, men i supper, som tilbehør, som middagsrett, lunsj, kvelds?

Råd mottas gjerne :P

Kombinasjonen kikerter og ris treffer min gane. Jeg sytntes de to i kombinasjon er nammenamm. Passer godt for også de som ikke ønsker hverken poteter eller brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...