Gå til innhold

Troskapsringer


5miil

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid følt at giftemål er helt feil, forlovelse høres hyggelig ut - men å gifte seg har jeg ingen tro på. Han jeg er sammen med har ganske like tanker som meg, giftemål har større sjanse for å ødelegge forhold enn å binde. Nå er vi samboere.

Tenkte litt på å virkelig vise han hvor sterke følelser jeg har for han, usikker på om han forstår. Så tenkte troskapsringer.
En ring med inngravering som viser at vi er hverandres resten av livet, å love hverandre det uten å gå i kirke, eller gifte seg på noen måte. Gjøre det litt på vår måte. Noen som har gjort dette?

Eventuelt om jeg som jente kjøper ring, kjøper jeg begge ringer? Syns det er romantisk når gutt finner ring, men siden det er min idè er det rart å be han etter penger for å kjøpe en sånn ring. Og jeg har lyst til å gjøre det som overraskelse, kanskje på nyttårsaften.

Hva tror folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men er du sikker på at dette er noe han vil? Hans skepsis til å inngå ekteskap (som er helt grei, altså) kan jo også innebære at han synes dette blir noe fjas. Hvis dere har pratet om det før og han har vært positiv er det bare å kjøre på, men jeg kjenner at jeg som mann ville følt at "troskapsringer" var såpass nær et ekteskap at de negative sidene du trekker frem ved ekteskap (at det kan ødelegge forhold fremfor å binde folk sammen) vil være de samme. Ringvirkningene vil vel fort bli omtrent de samme her: Det er jo ikke formalitetene, som at det skjer på tinghuset med sorenskriver eller i kirken med prest som gjør at et ekteskap kan skade mer enn det gavner, akkurat. Det er hele prosessen og endringen i samlivet etterpå som i så fall skader, ikke hva man kaller det.

Nå er jeg forsåvidt positiv til å gifte meg, i hvert fall ikke utpreget negativ, så det er mulig jeg har et annet syn på det enn ham, men min umiddebare tanke var at dette blir et ekteskap uten skattefordeler (og -ulemper). I hvert fall for en fyr som ikke selv har noe stort ønske om å gifte seg.

Når det gjelder det med ringer kunne du vel godt kjøpt begge selv. Dersom du føler deg trygg på at dette ikke bare er et mindre formalisert ekteskap er det vel heller ingen grunn til å følge de sosiale konvensjonene mange sverger til i forkant av et bryllup. Hvis du attpåtil skal ha ham ut for å finne troskapsring fordi han er mannen blir vel fort dette opplegget bare enda mer som en vanlig ekteskapsinngåelse, tenker jeg.

Mener forøvrig ikke å være udelt negativ, det er bare fint om det her fungerer for dere. Jeg bare håper du vet at han synes dette er en god idé, for jeg som mann tenker i hvert fall at en tanke om at ekteskap er mer skadelig enn heldig for et forhold også ville omfattet et slikt troskapsløfte. Ikke fordi jeg ikke ville vært trofast, jeg har alltid vært 100 % trofast selv om jeg selv har blitt bedratt to ganger, men fordi det jo ligner ganske mye på det dere er skeptiske til å gjøre. Det er "bare" formalitetene som er annerledes.



Anonymous poster hash: 29ea4...a94
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje nevnt det i en "tilfeldig" samtale først, for å se hva slags tanker han har om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...