Gå til innhold

Å spise døde slektninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, sånn gjør de det der. Her legger vi de i jorda og lar andre smådyr spise våre døde. Eller vi kremerer de.

Jeg ønsker å bli kremert. Tanken på at noen skal spise meg opp, selv om jeg er død og garantert ikke vet eller merker noe av det, liker jeg ikke.

Til linken, jeg leste advarselen, men klarer ikke å motstå å klikke på sånn liker samme hvor mange advarsler jeg får. Klandrer ingen, gikk helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tenker at f.eks. en årsak til at folk gjør dette kan være å ha den avdøde med seg til enhver tid?

Ja, jeg tenkte også på dette. Hvis man er vant til det så er det sikkert ikke så ekkelt som det virker for oss.

Anonymous poster hash: ebaac...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så fælt med linken? Kjøtt er kjøtt! Kannibalisme er vanlig enkelte steder.

Anonymous poster hash: d8ef2...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte også på dette. Hvis man er vant til det så er det sikkert ikke så ekkelt som det virker for oss.

Anonymous poster hash: ebaac...479

Nei. Jeg måtte inn og kikke (min makabre nysgjerrighet lot seg ikke styre), og jeg syns ærlig talt ikke dette var så grusomt. Men jeg har vokst opp med jakt og slakting av kjøtt (dog ikke mennesker), og tenkte at dette var mye av det samme.

For dem er dette naturlig. Det er ikke gjort av ondskap, men av tradisjoner. Jeg mener jeg har lest om dette tidligere, og at handlingene var av årsakene jeg skrev tidligere, men jeg husker ikke helt sikkert. Uansett - et fascinerende ritual som viser hvor forskjellige vi mennesker er kulturelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link med bilder av folk som slakter, tilbereder og spiser sine døde slektninger, de kan være støtende for noen -> AOOO MAI GAD! Det er bilder av døde mennesker som blir slaktet, du må advare meg før jeg trykker meg inn på en link som kommer etter både en beskrivelse og advarsel!:haar: :haar: :kjefte:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel, jeg syns ikke det var så ille, men av hensyn til de som kunne bli støtt syns jeg det hadde vært greit med enda tydeligere advarsel. Dette er jo noe helt utenom det vanlige.

For øvrig er det ingenting på bildene som viser at de spiser liket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De der har helt klart et annet forhold til død og mat enn det jeg har. Jeg kunne aldri tenkt meg å partere et menneske. Eller bikkja mi for den saks skyld. Har nok noe med hvordan jeg er oppdratt og mitt forhold til dyr/mennesker.

Jeg tenker også at dyr/mennesker som har dødd av alderdom/sykdom ikke egner seg å spise, da virus, bakterier og/eller/ sykdom kan være årsak til død, og fare for å smitte meg.

I Nepal(tror jeg, evt Mongolia) så blir døde mennesker gitt til åtseletere. Dette er fordi de som bor der ikke har nok ved/bernsel til å kremere et helt menneske(4000 m.o.h.). Og for å unngå virus/bakterier blir de døde hogd opp og gitt til gribbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har klart å finne noe informasjon om dette på et forståelig språk? Det hadde vært interessant å vite hva tradisjonen bunner i. Det er selvsagt lov å spekulere, men hvis jeg f.eks. sier at de mener den døde beskyttes mot onde ånder ved å bli spist av stammen, er det vill gjetning.

Det spesielle med bildene er selvsagt at det dreier seg om et menneske. Jeg har sett verre bilder fra slakterier, men de fleste av oss føler forståelig nok ikke den samme vemmelsen når vi ser bilder av en gris som blir partert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har klart å finne noe informasjon om dette på et forståelig språk? Det hadde vært interessant å vite hva tradisjonen bunner i. Det er selvsagt lov å spekulere, men hvis jeg f.eks. sier at de mener den døde beskyttes mot onde ånder ved å bli spist av stammen, er det vill gjetning.

Det spesielle med bildene er selvsagt at det dreier seg om et menneske. Jeg har sett verre bilder fra slakterier, men de fleste av oss føler forståelig nok ikke den samme vemmelsen når vi ser bilder av en gris som blir partert.

Er det denne stammen? (link til wiki)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange folk her i vesten som gjør det samme. Under nattverden spiser katolikkene Jesus, mens de heller innpå av blodet hans.

Fra Wikipedia

Sentral i katolsk nattverdsforståelse er troen på realpresensen, det vil si at brød og vin faktisk forvandles til Kristi legeme og blod. Nattverdselementene ser fortsatt ut som, smaker som og lukter som brød og vin, men deres substans er endret. Denne læren, som kalles transsubstansiasjon, er dogmatisk definert. Fordi det ikke er mulig å forstå fullt ut hva som egentlig skjer omtales forvandlingen også som «Troens mysterium».

Forvandlingen anses som vedvarende, det vil si at elementene forblir Kristi legeme og blod.

Det er mye merkelig folk gjør! :vin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig her. Du burde gjort det mye tydeligere hva linken inneholdt.

Dersom en tråd med "Å spise døde slektninger" som tittel ikke for deg vitner om at innholdet i linken muligens er en smule makabert, da tror jeg ikke en svær rød varselstrekant hadde gjort susen heller.

Forøvrig ser jeg ikke problemet. Uvant for oss vestlige, så klart, ettersom vi er så glade i å sløse masse ressurser på lik. Sånn sett gir det mer mening å spise de døde. Mat må man jo ha uansett, hvorfor ikke spise det kjøttet man har?

Endret av Oonagh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirfly

I Norge graver vi ned slektningene våre når de dør. Men det er ingen naturlov at det må være slik. Noen steder i verden spiser de faktisk opp sine døde slektninger! Det høres ekkelt ut, men for dem er det helt naturlig. Her er det bilder av tilberedelsen. Bildene kan være ekle og støtende for noen.

Hva tror dere får folk til å gjøre dette?

http://coba-liat.blogspot.com/2013/09/kebiasaan-aneh-orang-philipina-memakan.html

Anonymous poster hash: ebaac...479

Oi, det var et utrolig interessant spm.

Jeg har ikke ord, jeg aner virkelig ikke.

Jeg har selv opplevd sorg, og jeg har vanskelig for å tro at jeg i den situasjonen kunne ha spist den avdøde. Det er leit nok bare å se på liket. Men samtidig så endte jo vedkommende opp som aske. Så konsekvensetisk går det jo ut på ett.

Hva gjør de med bena, er litt av poenget at man bevarer skjelettet, og så må man gjøre noe med alle bløtdelene, så da kan man like godt lage god mat av det?

Moderator burde forresten fjerne alle de moralske, konforme og hetsende tilbakemeldingene. Altså, det er ikke jeg som har skrevet TS-innlegget, noe hun kan se av IP og bruker, men jeg syns dette var et helt legitimt spm å stille. Det er jo tydeligvis en merkelig kulturell skikk, og ikke en eller annen spekulativ 2girls1cup-gjeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spesielle med bildene er selvsagt at det dreier seg om et menneske. Jeg har sett verre bilder fra slakterier, men de fleste av oss føler forståelig nok ikke den samme vemmelsen når vi ser bilder av en gris som blir partert.

For min del så er vemmelsen veldig relatert til situasjon. Jeg klarer f.eks ikke å se på folk som får halsen kuttet opp sånn som på actionfilmene The Raid 1 og 2 (sykt bra slossing), jeg kaster opp av å se på noen snitte opp håndleddene sine, men jeg har null problemer av å stå på en operasjonssal og skru inn plater på brukkede håndledd. Det er merkelig hvordan vi er skrudd sammen, rent psykologisk.

Anonymous poster hash: 6b731...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner at jeg er glad for at jeg er vegetarianer nå. Men kjøtt er vel kjøtt?

Men intetessant hvor forskjellig forhold folk har til døden og likene. Alt fra balsamering til å bli spist...

Og like fascinerende at folk får sjokk over hva linken inneholdt med tanke på både tittel, innhold og advarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig ser jeg ikke problemet. Uvant for oss vestlige, så klart, ettersom vi er så glade i å sløse masse ressurser på lik. Sånn sett gir det mer mening å spise de døde. Mat må man jo ha uansett, hvorfor ikke spise det kjøttet man har?

Altså, det å spise lik er fremmed i de aller fleste kulturer. Tabu mot kannibalisme er vel omtrent like utbredt som tabu mot incest.

De få kulturer man kjenner til der man spiser lik er det vel helst snakk om symbolske biter, ikke at man spiser for å bli mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en tråd med "Å spise døde slektninger" som tittel ikke for deg vitner om at innholdet i linken muligens er en smule makabert, da tror jeg ikke en svær rød varselstrekant hadde gjort susen heller.

Forøvrig ser jeg ikke problemet. Uvant for oss vestlige, så klart, ettersom vi er så glade i å sløse masse ressurser på lik. Sånn sett gir det mer mening å spise de døde. Mat må man jo ha uansett, hvorfor ikke spise det kjøttet man har?

"I Norge graver vi ned slektningene våre når de dør. Men det er ingen naturlov at det må være slik. Noen steder i verden spiser de faktisk opp sine døde slektninger! Det høres ekkelt ut, men for dem er det helt naturlig. Her er det bilder av tilberedelsen. Bildene kan være ekle og støtende for noen.

Hva tror dere får folk til å gjøre dette?

http://coba-liat.blo...na-memakan.html"

Kan du forklare meg hvor i den teksten det står spesifikt at det var detaljerte bilder som viste selve slaktingen?

"Tilberedelse" kunne like gjerne vært folk som lagde mat av menneskekjøtt. Makabert er det uansett, selv om de kun hadde vist bilder av hvordan de lagde taco av kjøttet. Så ja, ts kunne formulert seg bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...