Gå til innhold

Spiser du kylling og oppdrettslaks?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, jeg spiser ingen av delene. Kjøper av og til økologisk kylling.

Det er merkelig å se hvor mange som klager på prisen til økologisk kjøtt, det er "industrielt" kjøtt som er alt for billig spør du meg! Jeg er student og har kuttet kraftig ned på kjøttforbruket for å kunne kjøpe økologisk. Det er faktisk levende individer det er snakk om her, og de skal behandles godt.

"Jeg er fattig og må kjøpe Gilde, Prior o.l" er noe av det dummeste jeg hører. Er du fattig så kutter du ned på kjøttforbruket! Det er sunt for helsen din, for miljøet og dyrene selv, bruk nå hodet litt dere som klager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til spiser jeg det, men jeg prøver å begrense det så mye som mulig. Har avtale med (samboeren til) en lokal fisker så får tak i villaks med ujevne mellomrom. Og kjøper stortsett bare kylling fra smaalene eller holte, men av og til er det utsolgt og jeg kan ikke ikke spise.

Noen ganger veier fordelene opp for ulempene. Kjøttfri dag er dessverre ikke alltid forenelig med et høyt energiforbruk.

Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror ikke du forstår helt hvorfor økologisk er dyrere. Det er egentlig ikke økologisk som er kunstig høyt priset, men ikke-økologisk* er kunstig lavt priset for pga den ekstreme konkurransesituasjonen vi har i dagligvare-Norge. Det er dyrt å drive jordbruk i Norge, og når kravene til grossistene er så ekstreme (en flekk og du får ikke solgt varen) så blir driftskostnadene for øko-jordbruk vesentlig høyere. I tillegg er lønninger i Norge kunstig høye slik at jordbrukeren også forventer å tjene godt nok til å eie Tesla. Da duger det ikke med småbruk. Da må man ha enorme industrigårder med stor profitt og lite økologi og dyrevelferd.

Det at den stakkars studenten ikke har råd til ordentlig mat tror jeg ikke noe på. Jeg var selv student for en stund tilbake og mine prioriteringer var nok som studenter flest: Husly, dopapir, fest og moro, så mat.

Såklart sliter enkelte studenter mer enn andre, men om man er smart så trenger ikke økologisk mat å være svinedyr. Samarbeider man med andre kan man kjøpe hele stykningsdeler av dyr. Og det er kjøtt som virkelig er kostbart. Korn og grønnsaker er billig selv om det er lokalt og økologisk.

(*Navnet konvensjonelt jordbruk er skjemmende og helt latterlig. Det oppstod for mindre enn hundre år siden, mens øko har vært i flere tusen år. Konvensjonelt my ass)

Det var visst dagens lille utblåsning :P

Veldig godt innlegg, og jeg er helt enig med deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...