Gå til innhold

Noen som forstår dette med kalorier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

barna på jobben min er 2-3 år og spiser 2-4 knekkebrød. selv om de vokser og er aktive så kan jeg ikke forstå at ett voksent menneske med 2 til 3 ganger større magesekk blir mett av 2 knekkebrød.



Anonymous poster hash: 67b2a...442
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

barna på jobben min er 2-3 år og spiser 2-4 knekkebrød. selv om de vokser og er aktive så kan jeg ikke forstå at ett voksent menneske med 2 til 3 ganger større magesekk blir mett av 2 knekkebrød.

Anonymous poster hash: 67b2a...442

Det kommer vel an på om målet med frokosten er å bli mett? Jeg kjenner svært få voksne som spiser seg mett til frokost på vanlige hverdager.

Og på hva som er pålegget. Egg (som TS skriver om) er ganske mektig mat.

Anonymous poster hash: 28ebe...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barna på jobben min er 2-3 år og spiser 2-4 knekkebrød. selv om de vokser og er aktive så kan jeg ikke forstå at ett voksent menneske med 2 til 3 ganger større magesekk blir mett av 2 knekkebrød.

Anonymous poster hash: 67b2a...442

Hvorfor kan du ikke forstå det? Barn har generelt sett en høyere metabolisme enn voksne. Dette er ikke så rart.

Uansett er det en forskjell på hvor mye en klarer å spise og hvor mye en bør spise.

Anonymous poster hash: f642c...5df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, for en 6mnd gammel baby eller ei 100 år gammel dame på dødsleie, for all del!

2 knekkebrød er det dummeste jeg har hørt og helt bak mål!

2 knekkebrød er anbefalt frokost til en gjennomsnittelig kvinne. Det er verken for lite eller for mye. Jeg synes det er litt spesielt at du skal lage et så stort nummer ut av det ernæringsfysiologer hevder. 4 knekkebrød tilsvarer grovt sett 8 brødskiver.

Jeg synes du ofte har kommet med gode innlegg her inne, men nå tapte du deg voldsomt.

Anonymous poster hash: f642c...5df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 knekkebrød er anbefalt frokost til en gjennomsnittelig kvinne. Det er verken for lite eller for mye. Jeg synes det er litt spesielt at du skal lage et så stort nummer ut av det ernæringsfysiologer hevder. 4 knekkebrød tilsvarer grovt sett 8 brødskiver.

Jeg synes du ofte har kommet med gode innlegg her inne, men nå tapte du deg voldsomt.

Anonymous poster hash: f642c...5df

De ernæringsfysiologene jeg kjenner hadde aldri i verden anbefalt så lite. Grunnen til at jeg "hisser" meg slik opp rundt dette er fordi de eneste jeg kjenner som kun spiser to knekkebrød til frokost er svært syke.

Edit: dessuten kommer det an på knekkebrødet. Når jeg i denne tråden har ytret mine meninger har jeg gått ut i fra TS sitt eksempel om lyse frokostknekkebrød. De inneholder 50kcal per skive og veldig lite "nyttig" næring. Spiser man grovere knekkebrød med mye frø er saken en helt annen ;)

Endret av veraa94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler noen har misforstått her. Jeg har ikke kuttet ut noe mat, jeg har begynt å spise mer.
I flere år har jeg spist 1 eller ingen måltider om dagen. Jeg kan gå 3-4 dager uten mat, for så å spise kun middag i noen dager også gå noen dager uten mat igjen.

Jeg har nå begynt så smått med å spise oftere, startet med frokost.
Spiser nå frokost + middag.

Har alltid slitt med å spise nok, og det har ført til dårlig forbrenning og overvekt. Sist jeg spiste frokost vær dag i 7 måneder så gikk jeg ned 15 kilo, uten å gjøre noe annet enn å legge til frokost.
Begynte å slite med depresjon og gikk så tilbake til gamle vaner, de 15 kiloene er nå tilbake.

Jeg VET at jeg må spise oftere. mange og små måltider. Men det er lettere sagt enn gjort, men jobber med saken. Som sagt, frokosten er det jeg har begynt med nå. Noen dager klarer jeg 2 knekkebrød, noen dager 3.
Hvor mye jeg skal spise, det aner jeg ikke, men spiser det jeg klarer.

Ts



Anonymous poster hash: 5c6a0...d09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting til, blir sjeldent mett. Kvalmen kommer lenge før jeg blir mett. Av 2-3 knekkebrød blir jeg ikke stappmett, men skjenner at magen er litt små-full og jeg blir ikke sulten på flere timer. spiser frokost 9. Spiser middag rundt 8-9 om kvelden. Da går jeg ikke sulten, men om jeg ikke spiser frokost så går jeg sulten i 2-3 timer eller noe.
Er litt små sulten når jeg våkner dagen etter, men ikke skrubbsulten.

TS



Anonymous poster hash: 5c6a0...d09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen fasit på hvor ofte man skal spise. Noen mener man skal spise etter klokken, andre mener man skal spise når man er sulten. Men å gå lenge uten mat, eller spise et måltid om dagen, er for de fleste ikke bra. Hjernen trenger påfyll av glukose, og musklene trenger aminosyrer fra protein. Og hele deg trenger vitaminer og mineraler og andre sporstoffer.

Jeg ville fokusert på å få i meg store mengder grønnsaker og bær i alle regnbuens farger, 1-2 frukt om dagen, egg, melk og ost eller andre meieriprodukter i moderate mengder, fet og mager fisk 2-3 ganger i uken og minst 1 porsjon grovt brød/havregrøt om dagen. Kjøtt og kylling til middag de dagene du ikke har fisk. Vanskeligere trenger man ikke å gjøre det. Havregrøt og et lite glass appelsinjuice om morgenen er glimrende frokost for en jente på din alder, da du trenger jern.

1 times aktivitet hvor man får opp pulsen litt hver dag har alle tid til. Gå tur med musikk på øret, sett opp farten i motbakkene.

Du bør også få utredet kvalmen hos fastlegen din.

Anonymous poster hash: 602f2...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 knekkebrød er anbefalt frokost til en gjennomsnittelig kvinne. Det er verken for lite eller for mye. Jeg synes det er litt spesielt at du skal lage et så stort nummer ut av det ernæringsfysiologer hevder. 4 knekkebrød tilsvarer grovt sett 8 brødskiver.

Jeg synes du ofte har kommet med gode innlegg her inne, men nå tapte du deg voldsomt.

Anonymous poster hash: f642c...5df

Her har du missforstått 1 brødskive tilsvarer 2 knekkebrød ikke omvendt. Selv spiser jeg 2 knekkebrød til frokost, men jeg blir ikke mett av det. Men nå er jeg ikke så stor at jeg kan spise så mye som 4 knekkebrød til frokost.

Anonymous poster hash: e9066...fd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Kjære vene...

Det er INGENTING galt i å spise to knekkebrød, når man i tillegg spiser to egg til! Det er en god frokost det! Sleng på litt grønt, så er det en helt ypperlig frokost!

Blir dere like hysteriske over folk som spiser en brødskive med omelett til frokost?

Hva med folk som ikke spiser brødmat til frokost?? Må være helt krise?

Pålegget er det viktigste, og med to egg trenger man ikke en haug av brødmat i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye dårlige råd gitt!

Hvor mange knekkebrød man spiser er idioti å henge seg opp i. Det er det som er oppå knekkebrødet som er avgjørende. Jeg f.eks. er glad i å mose en halv avocado med litt krydder og smøre det på knekkebrødet. Så tar jeg på egg og noe grønt, da holder det plenty med to knekkebrød!

Å anbefale en som slanker seg til å drikke kalorier er litt tullete. Drikk vann! Kald te er godt hvis du vil ha smak på vannet.

En eller annen anbefalte trening, som jo er kjempebra. Men mtp vekt er det kostholdet som gjelder å ha kontroll på. Hjelper lite å løpe i en time hvis du gomler i deg 3000kcal for dagen.

Til sist, så syns jeg ikke du skal henge deg oppi noe av det som skrives her. Du har tydeligvis noen utfordringer med mat, og hvis du virkelig spiser så lite som du sier, men er overvektig, så er det noe galt. Jeg syns du skal ta kontakt med fastlegen din så snart som mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i kaloriene og spis til du kjenner at du ikke er sulten lenger. Jeg er ingen ekspert, men jeg ser ikke for meg knekkebrød som et spesielt fetende produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ernæringsfysiologene jeg kjenner hadde aldri i verden anbefalt så lite. Grunnen til at jeg "hisser" meg slik opp rundt dette er fordi de eneste jeg kjenner som kun spiser to knekkebrød til frokost er svært syke.

Edit: dessuten kommer det an på knekkebrødet. Når jeg i denne tråden har ytret mine meninger har jeg gått ut i fra TS sitt eksempel om lyse frokostknekkebrød. De inneholder 50kcal per skive og veldig lite "nyttig" næring. Spiser man grovere knekkebrød med mye frø er saken en helt annen ;)

Jeg spiser, og blir mett, av to grove knekkebrød av typen Ryvita med diverse pålegg på til frokost, og jeg er langtifra syk!!!! Ei heller ekstremt undervektig. Har en normal BMI på 19.

Anonymous poster hash: c5a3a...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke hysterisk eller noe. Føler jeg spiser alt for mye. 2 knekkebrød med egg oppå + normal porsjon middag. Som sagt, er vant til å spise 4-5 MÅLTIDER i uken (men jobber med saken).
Det å være konstant mett er en ekkel følelse, føles ut som at jeg går opp 5 kilo vær dag, selv om at jeg vet at vekten går nedover.

Poenget med denne tråden var bare det at jeg var nysgjerrig.
Er ikke noe glad i brød, brekker meg av det. Og det er veldig få pålegg jeg liker, frokost har alltid vært et problem for meg. Men nå har jeg funnet lys knekkebrød med egg på som jeg faktisk liker. Orker ikke å trykke i meg mat jeg blir dårlig av.

Grove knekkebrød klarer jeg ikke. Har traumer fra barndommen, husker bestemor tvang meg til å spise grove knekkebrød med leverpostei på (4 knekkebrød) om morgningen, pluss middag også 4 til kvelds, jeg spydde vær gang. Satt å grein fordi jeg ble så dårlig og var stappmett.
Etter det så klarer jeg ikke grove knekkebrød eller leverpostei.

TS



Anonymous poster hash: 5c6a0...d09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke hysterisk eller noe. Føler jeg spiser alt for mye. 2 knekkebrød med egg oppå + normal porsjon middag. Som sagt, er vant til å spise 4-5 MÅLTIDER i uken (men jobber med saken).

Det å være konstant mett er en ekkel følelse, føles ut som at jeg går opp 5 kilo vær dag, selv om at jeg vet at vekten går nedover.

Poenget med denne tråden var bare det at jeg var nysgjerrig.

Er ikke noe glad i brød, brekker meg av det. Og det er veldig få pålegg jeg liker, frokost har alltid vært et problem for meg. Men nå har jeg funnet lys knekkebrød med egg på som jeg faktisk liker. Orker ikke å trykke i meg mat jeg blir dårlig av.

Grove knekkebrød klarer jeg ikke. Har traumer fra barndommen, husker bestemor tvang meg til å spise grove knekkebrød med leverpostei på (4 knekkebrød) om morgningen, pluss middag også 4 til kvelds, jeg spydde vær gang. Satt å grein fordi jeg ble så dårlig og var stappmett.

Etter det så klarer jeg ikke grove knekkebrød eller leverpostei.

TS

Anonymous poster hash: 5c6a0...d09

Da synes jeg du skal fortsette med de lyse rundstykkene med egg :) Men jeg synes fortsatt du burde se om du kan finne noe, for eksempel noe frukt eller grønnsaker, som du kan spise mellom frokost og middag.

Anonymous poster hash: 86628...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da synes jeg du skal fortsette med de lyse rundstykkene med egg :) Men jeg synes fortsatt du burde se om du kan finne noe, for eksempel noe frukt eller grønnsaker, som du kan spise mellom frokost og middag.

Anonymous poster hash: 86628...e7f

Jeg elsker fruktsalat. Men vet liksom ikke hva jeg skal putte i den... Og kan den ligge lenge i kjøleskapet? slitsomt og kutte og forberede alt for vær gang...

TS

Anonymous poster hash: 5c6a0...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Jeg elsker fruktsalat. Men vet liksom ikke hva jeg skal putte i den... Og kan den ligge lenge i kjøleskapet? slitsomt og kutte og forberede alt for vær gang...

TS

Anonymous poster hash: 5c6a0...d09

Fruktsalat holder seg noen dager i kjøleskap hvis du dekker skålen med plastfolie/et lokk, og evnt har litt sitronsaft i (eple f. eks blir raskt brunt uten sitronsaft på).

Ha i det du liker av frukt? Appelsin, pære, melon, druer, nøtter, banan (holder seg dårlig over flere dager), eple, pasjonsfrukt, kiwi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktsalat holder seg noen dager i kjøleskap hvis du dekker skålen med plastfolie/et lokk, og evnt har litt sitronsaft i (eple f. eks blir raskt brunt uten sitronsaft på).

Ha i det du liker av frukt? Appelsin, pære, melon, druer, nøtter, banan (holder seg dårlig over flere dager), eple, pasjonsfrukt, kiwi?

Husker jeg lagde det på videregående, da hadde vi bittelitt sukkerlake... hjelper det med at det holder seg?

Jeg liker eple, kiwi, ananas, pære, melon, appelsin og druer. Ellers så er jeg ganske kresen.

TS

Anonymous poster hash: 5c6a0...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 50 kcal per knekkebrød. Et egg inneholder 80 kcal. 1 spiseskje lettmajones 50 kalorier.

Frokosten din inneholder ca 230 kalorier, TS.

Og nei 4 knekkebrød tilsvarer ikke 8 brødskiver. 2 butikkskjærte brødskiver tilsvarer ca 3,5 knekkebrød, men husk at du får mer majones og evt pålegg på flere flater, man pleier derfor å si tre knekkebrød for 2 skiver.



Anonymous poster hash: a9ef1...113
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...