Gå til innhold

Skandinavia og lakris,..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvrfor virker det som ingen andre enn skandinavere liker lakris? Spesielt salt lakris!

Hvis man ser taste test videoer på youtube liker ingen det, og besøk jeg har hatt fra andre deler av verden liker det heller ikke!

Bare jeg som har tenkt over dette? :fnise:



Anonymous poster hash: 926e9...fed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke så glad i salt lakris, men søt og sterk lakris derimot :fnise:
Sist gang jeg dro til sør korea fikk jeg streng beskjed av moren til ei venninne at jeg MÅTTE kjøpe en stor pose tyrkisk peber i tax free'n x)

Eller når jeg dro til England sist gang for å besøke ett par andre så spurte faren til ei venninne om jeg kunne kjøpe så mye brunost det lot seg gjøre... Ikke mange som liker det heller :P (men han syntes det var en perfekt match med saltkjøtt og brunost på brødskiva...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakris /salmiakk har tidligere bare vært brukt i medisiner/hostesaft. Og de som fikk ideen om å lage lakris-godteri var i Finland. De har tydeligvis den første (og største?) lakrisfabrikken.

Siden Finland er så nærme Norge, Sverige og sånn så er det jo naturlig at vi fikk litt vi og:)

Jeg tror lakris/salmiakk er en smak man må bli vant til. Og siden den fabrikken i Finland har eksistert ganske lenge nå, så er jo vi i nærheten blitt ganske vant til det. Men da det lagdes fabrikker før i tida, spesielt noe så "uviktig" som godteri, var det nok ikke så enkelt å selge det rundt i resten av verden, spesielt ikke med en gang..

Og noen produkter kommer jo aldri "ut" ser det ut som. Ostehøvler, brunost, kaviar og makrell i tomat er vel noe vi sjeldent ser på amerikanske frokostbord fks. Enten har ikke produsentene noe særlig behov for å prøve å selge produktene sine, eller så er de kanskje for "rare" eller uinteressante for andre land...

Skal man begynne med et nytt produkt koster jo det penger og. Skulle fks brunost blitt solgt i usa hadde nok folk sett på det mer som et sært gourmet-produkt fra Norge kanskje?? :P brun ost... Rett fra bygda i lille Norge... Rart smaker det og :P

Eller helt andre grunner, jeg har ikke så fryktelig mye peiling på sånt her :P

Anonymous poster hash: e70c3...8c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ennasus

Har faktisk tenkt tanken selv. Jeg ELSKER all slags lakris, og kan ikke fatte at andre ikke liker det.

Menmen, hvis ingen andre vil ha er det mer til oss lakriselskere :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også merket det der! Har vert i både USA og i Midtøsten, og ingen av mine venner der kunne forstå at jeg likte salt lakris (favorittsnop!). De hadde visstnok aldri smakt det før de fikk det hos meg :fnise: De hadde hært om søt lakris, men aldri, aldri salt lakris.

(Er det ikke en Friends-episode hvor Ross er så glad i lakris med havsalt, forresten?)

Tror de ikke liker det fordi ganene deres ikke er vant med det. Man må lete lenge for å finne det i disse landene. Litt som med meg og amerikansk sjokolade, som smaker falskt. Hadde jeg bodd der, hadde jeg ikke "klaget".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh nå fikk jeg lyst på lakris med chilli :(

Haha, me too!

Var det chilli-lakris du tenkte på da du skrev at du likte sterk lakris? Yummy, yummy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, me too!

Var det chilli-lakris du tenkte på da du skrev at du likte sterk lakris? Yummy, yummy

Njaa... tyrkisk peber er en lakris...Chilli-lakris er annen lakris (myk søt lakris, med chilli)..

ååhh..Også er jeg veldig fan av søt lakris med sjokolade, sånne runde lakris kuler med sjokolade trekk :fnise: (Eller er det sjokolade kuler med lakris inni? :klo: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel ikke kjøpt salt lakris de fleste andre steder så det er sikkert uvant for dem☺ eeeelsker all lakris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns at søt lakris er veldig kvalmende, en bit og jeg er kjempe kvalm. Salt lakris kan jeg spise men er ikke noe jeg pleier å kjøpe. Aldri fått med meg at det er "kun" skandinavere som liker lakris.

Anonymous poster hash: e15c6...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også lagt merket til at mange (spesielt amerikanere, fra videoer jeg har sett da...) ikke synes noe om salt lakris.

Jeg derimot... Jeg E-L-S-K-E-R salt lakris. Det har alltid vært favoritt-godteriet mitt, fra jeg var lita. Kunne sikkert spist meg ihjel på det hvis jeg bare følte for det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lakris /salmiakk har tidligere bare vært brukt i medisiner/hostesaft. Og de som fikk ideen om å lage lakris-godteri var i Finland. De har tydeligvis den første (og største?) lakrisfabrikken.

Siden Finland er så nærme Norge, Sverige og sånn så er det jo naturlig at vi fikk litt vi og:)

Jeg tror lakris/salmiakk er en smak man må bli vant til. Og siden den fabrikken i Finland har eksistert ganske lenge nå, så er jo vi i nærheten blitt ganske vant til det. Men da det lagdes fabrikker før i tida, spesielt noe så "uviktig" som godteri, var det nok ikke så enkelt å selge det rundt i resten av verden, spesielt ikke med en gang..

Og noen produkter kommer jo aldri "ut" ser det ut som. Ostehøvler, brunost, kaviar og makrell i tomat er vel noe vi sjeldent ser på amerikanske frokostbord fks. Enten har ikke produsentene noe særlig behov for å prøve å selge produktene sine, eller så er de kanskje for "rare" eller uinteressante for andre land...

Skal man begynne med et nytt produkt koster jo det penger og. Skulle fks brunost blitt solgt i usa hadde nok folk sett på det mer som et sært gourmet-produkt fra Norge kanskje?? :P brun ost... Rett fra bygda i lille Norge... Rart smaker det og :P

Eller helt andre grunner, jeg har ikke så fryktelig mye peiling på sånt her :P

Anonymous poster hash: e70c3...8c8

Det selges i "norske butikker" i USA, men da nok for en ganske dyr penge. Jeg kjenner veldig mange i USA som elsker brunost. Men det er viktig å huske at amerikanere ikke spiser frokost på samme måte som oss. Det er ikke så mye av brødskiver til frokost. Amerikanerne jeg kjenner spiser brunosten på kjeks.

Anonymous poster hash: 383fa...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakris 😍 Må visst ta meg ein tur på butikken etterpå å hamstre Panda og lakris med sjokolade 😊 (sisnevnte er faktisk kjempegodt når det er smelta over bålet ❤️)

Endret av Kjibba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er Nederland lakrislandet over alle lakrisland :-)

Stemmer!

Anonymous poster hash: 69fc4...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...