Gå til innhold

Tips til litt sunnere pannekakemiddag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det hender en sjelden gang at vi får lyst på pannekaker til middag, men pannekaker i seg selv er jo stort sett bare luft og hvetemel, og vi blir raskt sultne igjen. Finnes det lure måter å lage pannekakemiddag så det blir en mer fullverdig rett? Jeg er ikke opptatt av å ha få kalorier, men jeg vil ha flere næringsgrupper og mer substans i middagen. Jeg pleier å bytte ut en del av melet med havremel, og så hender det vi bruker bacon eller bær til, men det blir fortsatt noe tamt. Ideer?

Anonymous poster hash: cebf0...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med pannekaker med kjøttfyll? :)



Anonymous poster hash: 4c57a...64a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, mange fine tips her! Kom gjerne med flere :)

Anonymous poster hash: cebf0...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger lager jeg ovnspannekake. Da lager jeg vanlig pannekakerøre, men bytter ut mye av melet med sammalt mel. Så blander jeg i biter av forskjellinge tilng som passer, som purre, stekt løk, paprika, skinke, rester av stekt kjøttdeig, ost, mais, osv. Det meste fungerer, så lenge det ikke er for vått. Til slutt heller jeg alt i ei langpanne og steker på 180 grader i ca 40 min, til den er gjennomstekt.

Det blir veldig godt, og en slipper å stå å steke. Det kan godt serveres med en salat.

Jeg har også laget pannekaker fylt med spinat, sopp og ost. De drysser jeg litt ost over og gratinerer i ovnen før servering. Veldig godt, men litt mye styr.



Anonymous poster hash: 266f6...797
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager grove pannekaker med grønnsakssuppe til. Da lager jeg grønnsakssuppe til middag dagen før (dobbel porsjon) og bare varmer den ved siden av pannekakene dagen etter. Funker med det meste av suppe som nevnt over, men jeg syns grønnsakssuppe er best (og sunnest) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har pannekaker alltid være på grensen til dessert. Så det er alltid suppe først. Dermed får man gjerne i seg både grønnsaker og litt kjøtt. Pannekakene kan evt tilsettes litt grovere mel for å få mer fiber. VI varierer med bacon, syltetøy (eller bare bær) og sukker av og til.

Men suppe altså.. først.



Anonymous poster hash: 675a2...6cc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser vi pannekaker laget med grovt mel, kesam/Cottage Cheese og friske bær :-) Ja, det er kanskje dessert, men ingrediensene er mye bedre enn vanlige pannekaker og vi unner oss litt kos i hverdagen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Erica

Jeg pleier å lage pannekaker hvor 1/3 av røren er havregryn og 1-2 dl proteinpulver (gir ikke smak på pannekaken). Spises med blåbærsyltetøy eller sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller franske bokhvetepannekaker med fyll! Søk på oppskrifter på ble noir. Fyll kan være hva som helst, min favoritt er sopp, spinat og hvitløk med valnøtter og smeltet blåmuggost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker pannekaker med tomatbønner,bacon og egg :)

Anonymous poster hash: 9c59d...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hender en sjelden gang at vi får lyst på pannekaker til middag, men pannekaker i seg selv er jo stort sett bare luft og hvetemel, og vi blir raskt sultne igjen. Finnes det lure måter å lage pannekakemiddag så det blir en mer fullverdig rett? Jeg er ikke opptatt av å ha få kalorier, men jeg vil ha flere næringsgrupper og mer substans i middagen. Jeg pleier å bytte ut en del av melet med havremel, og så hender det vi bruker bacon eller bær til, men det blir fortsatt noe tamt. Ideer?

Anonymous poster hash: cebf0...2d8

Hvis det skal være pannekake, så bør du velge sammalt mel og servere en kjøttsuppe til.

Noen velger ertesuppe, eller tomatsuppe, men personlig syns jeg kjøttsuppe av kraft/fond med ordentlige rotgrønnsaker og røkt kjøtt er det beste og det sunneste.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker pannekaker med tomatbønner,bacon og egg :)

Anonymous poster hash: 9c59d...00e

Say what?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid tomatsuppe med makaroni og egg ved siden av pannekaker med friske blåbær iblandet blåbærsyltetøy med redusert sukkerinnhold :sikle:



Anonymous poster hash: 913ea...b1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pappa liker plukkfisk til pannekaker :)

Anonymous poster hash: 3f8cb...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med at vi måtte spise minst 1 middagspannekake før vi fikk velge mellom syltetøy og sukker. Denne bestod i fyll av stekt sopp og stekte bacon terninger, det er veldig godt i hvertfall :) hadde ofte spinatsuppe ned egg i først også.

Samboers familie er vokst opp med tomatsuppe med egg i ved siden av.

Om du søker litt rundt på Crêpe vil du nok få opp mange forskjellige forslag til fyll.

Når jeg var i Sveits var det egne kafér som bare hadde crêpe, og det var utrolig mye fyll å velge i, både lette, mer middag og søte desserter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter ut godt over halvparten av hvetemelet med havregryn (kjører det med stavlikser for at sørge for at grynene blir godt kuttet opp). Da blir de mye mer mettende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...