Gå til innhold

Hvor mye tipser man på Michelin-restaurant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, servitøren blir betalt for å ta imot bestillingen din, gi deg det du bestilte og ta betalt for det.

Ja, det kallles kort for å yte service.... I tillegg forventes det at de oppfører seg skikkelig og utfører jobben sin til innen rimelig tid. Det samme gjelder ALLE serviceyrker, kort og godt.

Jeg tipers normalt ikke, jeg runder opp, men gir kun ekstra om jeg mener servitøren har ytt mer enn man kan forvente. Skal jeg tipse serviøtren med argumentet om lav lønn og ugunstige arbeidstider, så er det MANGE andre som bør få tips! Tipser man i kaffebaren, kassearbeideren i dagligvaren eller andre butikkansatte?

Anonymous poster hash: d0e56...c86

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du si sånn ca hva dårlig betalt er?

Anonymous poster hash: 5c0ab...764

Det avhenger selvsagt på hvor man jobber og hvor mye man jobber, men du kan jo google deg frem til gjennomsnittslønn for servitører.

Jeg tror dette er problemet ditt. Vennene dine lyver til deg. De tjener fett, i forhold til det arbeidet de faktisk gjør. Og de er langt ifra den eneste gruppen som jobber ugunstige tider.

I enkelte andre land tipser man, fordi tipset er en del av lønnen til servitørene. Her i Norge tjener de full lønn og når de får tips så kommer det på toppen av alt dette.

Anonymous poster hash: a9ea5...6fd

Joda det er mange som jobber ugunstige timer, men nå snakker jeg om servitører. Vi kan godt starte en annen tråd for å diskutere lønnen til andre yrkesgrupper.

Er meget klar over at man i feks USA er avhengige av tipsen, men mener fremdeles det er vanlig høflighet å tipse her i Norge også.

Elendig argument. Lønn forhandler man seg frem til via arbeidsgiver eller via fagforbund. Jeg føler meg iallefall ikke forpliktet til å gi tiggerpenger til servitører, men for all del; du gjør hva du vil med dine penger.

Ja, det gjør jeg.

Anonymous poster hash: 6aaa0...06a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gir kun ekstra om jeg mener servitøren har ytt mer enn man kan forvente.

Anonymous poster hash: d0e56...c86

Det er jo nettopp i disse tilfellene du skal tipse ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som mener det ikke er normalt å tipse (og som jeg regner ikke har jobbet i restaurant og faktisk vet hva som er vanlig): forventer dere samme service av han som står bak disken på Esso og serverer dere pølse? Han er det nemlig ikke vanlig å tipse.

Ja, jeg forventer at de yter service i jobben sin. Tar betalt, ordner med pølsa etc innen rimelig tid. Jeg forventer også at de kan svare om jeg har spørsmål rundt det de faktisk selger eller i det minste kan fortelle meg hvor jeg kan få svar. Jeg forventer også vanlig folkeskikk....

Anonymous poster hash: d0e56...c86

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som mener det ikke er normalt å tipse (og som jeg regner ikke har jobbet i restaurant og faktisk vet hva som er vanlig): forventer dere samme service av han som står bak disken på Esso og serverer dere pølse? Han er det nemlig ikke vanlig å tipse.

Har aldri opplevd at fyren/dama på bensinstasjonen har fucket opp bestillingen min. På restaurant derimot.

Opplever ofte at butikkmedarbeidere er hyggeligere enn servitører. Noe jeg nå skjønner at ikke er så rart når jeg ser holdningene dere servitører har. Fysj...

Anonymous poster hash: a9ea5...6fd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp i disse tilfellene du skal tipse ...

De fleste servitører yter ikke mer enn jeg forventer... Går jeg på Michelinresturant er også forventningene tilsvarende høye.

Anonymous poster hash: d0e56...c86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo nettopp i disse tilfellene du skal tipse ...

Ts her.

Jeg har ikke sagt man skal tipse om man får dårlig service! Problemet er jo at noen velger å ikke tipse, så da vet jo ikke servitøren om det var pga servicen eller fordi personen ikke pleier å tipse.

Tilbake til spørsmålet mitt, så vet jeg at det kommer til å være upåklagelig service på restauranten og jeg er derfor usikker på om jeg skal gi mer enn de vanlig 10%.

Jeg orker ikke diskutere tipse vs ikke tipse, vi ser tydeligvis helt forskjellig på dette.

Anonymous poster hash: 6aaa0...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg forventer at de yter service i jobben sin. Tar betalt, ordner med pølsa etc innen rimelig tid. Jeg forventer også at de kan svare om jeg har spørsmål rundt det de faktisk selger eller i det minste kan fortelle meg hvor jeg kan få svar. Jeg forventer også vanlig folkeskikk....

Anonymous poster hash: d0e56...c86

De fleste servitører yter ikke mer enn jeg forventer... Går jeg på Michelinresturant er også forventningene tilsvarende høye.

Anonymous poster hash: d0e56...c86

Det virker som at dere misforstår hele konseptet restaurant og service. At noen skal yte deg service betyr ikke at de skal behandle deg som en kongelig. Hun som sitter i kassen på Rimi skal også gi deg service. Det gjør hun ved å si hei, scanne varene dine og ta i mot betaling. Forventer du ytterligere service fra henne?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at dere misforstår hele konseptet restaurant og service. At noen skal yte deg service betyr ikke at de skal behandle deg som en kongelig. Hun som sitter i kassen på Rimi skal også gi deg service. Det gjør hun ved å si hei, scanne varene dine og ta i mot betaling. Forventer du ytterligere service fra henne?

Jeg tror det er du som misforstår... Nei, jeg forventer ikke at kassadama behandler meg som en kongelig (aldri opplevd det av en vanlig servitør heller...), men jeg forventer at hun yter den service hun er ansatt for, uten at jeg tipser om hun yter ekstra... Jeg forventer altså det samme av en servitør, at de yter i forhold til den jobben de er ansatt til. Tips kommer om de yter ut over det, noe som sjelden skjer..

Anonymous poster hash: d0e56...c86

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger selvsagt på hvor man jobber og hvor mye man jobber, men du kan jo google deg frem til gjennomsnittslønn for servitører.

Anonymous poster hash: 6aaa0...06a

Så du vet ikke hva de får betalt, og altså om det er dårlig eller ikke. Det er din påstand at det er dårlig, da burde du også kunne hinte til hvor mye det ca er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som mener det ikke er normalt å tipse (og som jeg regner ikke har jobbet i restaurant og faktisk vet hva som er vanlig): forventer dere samme service av han som står bak disken på Esso og serverer dere pølse? Han er det nemlig ikke vanlig å tipse.

Ja, jeg forventer god og høflig service av alle som arbeider i et serviceyrke! Enten det er butikkansatte, servitører eller taxisjåfører.

I Norge har man lovfestede rettigheter angående lønn, servitører tjener bra (i forhold til servitører i utlandet) og tips er noe som kan komme i tillegg til lønn - hvis den besøkende gjest ønsker å gjøre det. Er man servitør og synes man tjener for dårlig, ja da tar man det opp med sjefen, fagforeningen, eller skifter jobb. Det er ikke vanlig å tipse i Norge, men det har blitt vanligere de siste årene. Hvorfor vet jeg ikke, det er vel kanskje enda en kulturimport vi tar inn fra USA?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er alt inkl tips. Altså ikke nødvendig å tipse. Og de på michellinrestaurant tjener fett som faen uansett. Bedre å tipse stakkaren på MC Donald da som jobber for luselønn.

Anonymous poster hash: c939d...9d6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ser det er mange som mener det er uvanlig å tipse. Som et siste råd fra en som har vært servitør i studietiden: det er veldig vanlig å tipse i Norge og vi som servitører legger merke til hvem dere som ikke tipser er nettopp av den årsaken. Første gangen i restauranten (kanskje også andre og tredje dersom du er litt grå mus) så vil du forhåpentligvis få eksepsjonell service - fordi servitøren da forventer tips. Ved flere besøk i restauranten uten å tipse, vil servitørene etter hvert snakke om deg og gi deg dårligere service. Ikke dårlig i den forstand at de er ubehagelige (eller spytter i maten), men at du rykker ned på rangstigen mtp hvem som får mest tips, hjelp og oppmerksomhet. Samtidig får kanskje de gode tipserne på nabobordet noe gratis til desserten eller en liten rabatt dersom det har vært hektisk og maten ikke har kommet så fort ut som servitøren ønsket.

Er det verdt de få kronene tipsen utgjør å få mindre oppmerksomhet (les: dårligere service), så vær så god. Men ikke klag i ettertid over at servicen burde vært bedre på favorittrestauranten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10% er fint, eller rund oppover til det som virker naturlig. Spørs litt hvor mange dere er også, vi gir prosentvis mindre jo flere vi er, det blir liksom slik (men i sum mer, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ser det er mange som mener det er uvanlig å tipse. Som et siste råd fra en som har vært servitør i studietiden: det er veldig vanlig å tipse i Norge og vi som servitører legger merke til hvem dere som ikke tipser er nettopp av den årsaken. Første gangen i restauranten (kanskje også andre og tredje dersom du er litt grå mus) så vil du forhåpentligvis få eksepsjonell service - fordi servitøren da forventer tips. Ved flere besøk i restauranten uten å tipse, vil servitørene etter hvert snakke om deg og gi deg dårligere service. Ikke dårlig i den forstand at de er ubehagelige (eller spytter i maten), men at du rykker ned på rangstigen mtp hvem som får mest tips, hjelp og oppmerksomhet. Samtidig får kanskje de gode tipserne på nabobordet noe gratis til desserten eller en liten rabatt dersom det har vært hektisk og maten ikke har kommet så fort ut som servitøren ønsket.

Er det verdt de få kronene tipsen utgjør å få mindre oppmerksomhet (les: dårligere service), så vær så god. Men ikke klag i ettertid over at servicen burde vært bedre på favorittrestauranten.

Godt poeng!

Alle jeg kjenner som jobber i restauranter sier at de fleste tipser. Det har også vært mitt inntrykk, og jeg synes servitører som gjør en god jobb fortjener tips.

De jeg kjenner som ikke tipser er ofte de som er litt gniene i andre sammenhenger. De som alltid snylter på andre, de som tar med den billigste maten eller alkoholen til en "spleisefest", de som tilbyr seg å ta regninga på restauranter uten å gi tips (mens alle andre legger på tips og denne personen dermed får sitt måltid billigere), de som kommer i bursdag uten så mye som et kort til bursdagsbarnet og som generelt alltid prøver å spare noen kroner (uten at det er fordi de selv har dårlig råd). Mange av dsse tipser ikke i utlandet heller.

JEg sier ikke at ALLE som ikke tipser er slik, men av mine bekjentskaper er det en klar sammenheng.

Anonymous poster hash: 6aaa0...06a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ser det er mange som mener det er uvanlig å tipse. Som et siste råd fra en som har vært servitør i studietiden: det er veldig vanlig å tipse i Norge og vi som servitører legger merke til hvem dere som ikke tipser er nettopp av den årsaken. Første gangen i restauranten (kanskje også andre og tredje dersom du er litt grå mus) så vil du forhåpentligvis få eksepsjonell service - fordi servitøren da forventer tips. Ved flere besøk i restauranten uten å tipse, vil servitørene etter hvert snakke om deg og gi deg dårligere service. Ikke dårlig i den forstand at de er ubehagelige (eller spytter i maten), men at du rykker ned på rangstigen mtp hvem som får mest tips, hjelp og oppmerksomhet. Samtidig får kanskje de gode tipserne på nabobordet noe gratis til desserten eller en liten rabatt dersom det har vært hektisk og maten ikke har kommet så fort ut som servitøren ønsket.

Er det verdt de få kronene tipsen utgjør å få mindre oppmerksomhet (les: dårligere service), så vær så god. Men ikke klag i ettertid over at servicen burde vært bedre på favorittrestauranten.

Jeg spiser såpass sjeldent på restaurant at en servitør ville neppe husket meg, med mindre det var usedvanlig stille. Men at man yter dårligere service fordi man ikke får tips vitner om intet annet enn dårlig arbeidsmoral. Jeg synes faktisk det er ganske hårreisende at man gir dårligere service. Her bør man virkelig gå inn i seg selv og spørre seg om man passer inn i et slikt yrke.

Har man valgt å jobbe i et serviceyrke skal man også yte service, man skal ikke gi dårligere service bare fordi man ikke får tips. Jeg tipser gjerne, men kun hvis det føles fortjent: f.eks at servitøren er ekstra blid og imøtekommende osv. Det er noe man må fortjene og ikke noe man kan forvente. Og har man så dårlig lønn at man må leve at tipsen så bør man fagorganisere seg. Jeg hadde aldri funnet meg i å jobbe under tariff.

Forøvrig jobber jeg selv innen kundeservice. Tror du vi får tips? Nei. Selvfølgelig ikke. Fordi vi gjør den jobben vi er satt til å gjøre. Det er overhodet ikke forventet fordi jeg skal yte den ytterste service så lenge det er det jeg er ansatt til å gjøre.

TS: Jeg ville gitt rundt 10%. Men kun fordi jeg var eksepsjonelt fornøyd i etterkant, ikke fordi jeg føler meg tvunget til det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, jeg ser det er mange som mener det er uvanlig å tipse. Som et siste råd fra en som har vært servitør i studietiden: det er veldig vanlig å tipse i Norge og vi som servitører legger merke til hvem dere som ikke tipser er nettopp av den årsaken. Første gangen i restauranten (kanskje også andre og tredje dersom du er litt grå mus) så vil du forhåpentligvis få eksepsjonell service - fordi servitøren da forventer tips. Ved flere besøk i restauranten uten å tipse, vil servitørene etter hvert snakke om deg og gi deg dårligere service. Ikke dårlig i den forstand at de er ubehagelige (eller spytter i maten), men at du rykker ned på rangstigen mtp hvem som får mest tips, hjelp og oppmerksomhet. Samtidig får kanskje de gode tipserne på nabobordet noe gratis til desserten eller en liten rabatt dersom det har vært hektisk og maten ikke har kommet så fort ut som servitøren ønsket.

Er det verdt de få kronene tipsen utgjør å få mindre oppmerksomhet (les: dårligere service), så vær så god. Men ikke klag i ettertid over at servicen burde vært bedre på favorittrestauranten.

Jeg forventer en høflig servitør som smiler og er hyggelig, og som kommer innom bordet av og til for å tilby mer drikke osv, og for å sjekke om man er klar til å betale. Såpass bør man kunne forvente uten å måtte tipse, når tipskultur tross alt ikke er en norsk greie. Hadde jeg fått betydelig dårligere service enn nabobordet så hadde jeg sannsynligvis aldri lagt igjen en krone på den restauranten igjen.

At man skal tipse på peppes pizza eller når man bestiller en øl i baren er for meg HELT bak mål.

Anonymous poster hash: 3e3bc...033

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å tipse rundt 10%, mer når jeg er ekstra fornøyd.

Men etter å ha lest jomanns innlegg i denne tråden (regner med han jobber i bransjen) skal jeg slutte tvert med alt som heter tips.

Jeg er uansett omtrent aldri fornøyd med maten på restaurant, så det var vel på tide. :)



Anonymous poster hash: b4285...dca
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jobbet på restaurant prøvde jeg å gi så god service som mulig uavhengig av tips. Jeg tror ikke alle servitører tenker som Jomann.

Noen av de kundene jeg likte best med tipset faktisk ikke i det hele tatt, selvom de ofte skrøt av servicen.

Jeg har inntrykk av at 10 prosent eller å runde opp er veldig vanlig, og om gjestens regning er høy blir det jo en del i tips med "bare" 10% .

Jeg synes man skal forvente god service, og at det er inkludert i servitørens lønn. Og at det er fint å tipse om man får eksepsjonell service.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tipse for at servitøren skal gjenkjenne deg er for de fleste av oss litt irrelevant på en Michelinrestaurant, hvor de færreste er stamgjester. Dessuten pleier servitørene på slike steder å ha et litt annet nivå på både kunnskap og holdninger enn folk som er servitører i studietiden. Der handler det ikke om hvor mye du tipser, men hva slags entusiasme og interesse du viser for måltidet.

Uansett: jeg har spist på ganske mange restauranter med stjerne, og runder opp til et passende beløp som samtidig ligger rundt ti prosent. Nøyaktig hvor mye det blir, avhenger av om det er mindblowing eller bare "veldig bra, men traff meg ikke helt i hjertet".

Anonymous poster hash: 81c5f...e3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...