Gå til innhold

Thermomix


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har en Thermomix eller bruker den på deres proffkjøkken? Kan dere isåfall fortelle meg hvor god den er? Mulig noen kan forklare meg hvorfor den da ikke selges i vanlige forretninger.

Jeg er grunnleggende skeptisk til ting som ikke selges via vanlige kanaler, sånn som Thermomix. Merkelig at de ikke går inn på ordinært marked siden det er så bra. Husker Tupperware-selgeren sa at knivene fra Tupper var så bra at de fantes på hvert eneste proffkjøkken. Det stemmer ikke, tror jeg. Noen som pynter på sannheten med Thermomix også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir også svært skeptisk til slikt. Lukter overprisa lureri lang vei.

Thermomix får meg til å tenke på en som skulle selge meg en støvsuger til nesten 30.000 en gang. Kjøpte selvsagt ikke, men sjekka litt. Det viste seg å være en helt grei støvsuger, men ikke verd mer enn max en tusenlapp eller to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mange her på KG som har KitchenAid- eller Kenwood-maskiner. Begge er bra hver til sitt bruk, og begge er kjente merker som har lang tradisjon og anerkjent for kvalitet.

Men hva i huleste er den Thermomix-greia? Som de to over meg, er jeg også skeptisk til alt som ikke selges på vanlig måte via butikker. Tupperware synes jeg er greit nok fordi det er godt kjent, men jeg blir skeptisk når det dukker opp noe helt nytt. Mistenker at det er en slags kjede hvor flere ledd skal tjene penger.

Er det noen andre enn Kim som har Thermomix? Han anbefaler den sterkt i tråden om KitchenAid eller Kenwood, men jeg ser ingen andre som har den. Hvor mye koster en slik maskin forresten?

Hva med at det brukes av kokker? Er det noen her som arbeider som kokk som har erfaring med Thermomix? Jo mer ivrig en selger er, desto mer skeptisk blir jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Uff gidder ikke å terpe så mye på dette, da det ser ut som om folk her inne er forutinntatt fordi man faktisk anbefaler et produkt som man selv mener er bra (merkelig at ingen beskylder de som skryter av kenwood eller Kitchen aid for å være selgere...)

Greia er følgende:

1. Jeg oppdaget Thermomix når jeg jobbet som kokk

2. Thermomix koster drøyt det dobbelte av en kitchen aid og er derfor i en annen budsjettklasse

3. Er primærbruket ditt svære brøddeiger, så er nok ikke thermomix for deg.

4. Thermomix er ikke et nytt "tupperware" produkt. Vorwerk som lager Thermomix har holdt på i 40 år og har gjennom tiden kommet med flere Thermomix modeller. den nyeste heter TM 31, den jeg brukte på jobben heter TM 21 og er den forrige modellen.

5. jeg har kjøpt min Thermomix for egene penger og har ingen ting med Thermomix, Vorwerk eller handeberg engros å gjøre.

Thermomix markedsføres riktignok ute i Europa nok på samme måte som andre home parties produkter og det konseptet bør man ha en sunn skepsis til.

Primærbruken av Thermomix finner du nok dog på restaurantkjøkken. Thermomix har endel fordeler med det at man kan blende, varme og røre produktet på en gang, man kan også veie hver ingrediens rett oppi bollen, noe som er hendig.

Om man mener et slikt produkt er verdt det eller ikke får bli opp til hver enkelt, men å avskrive produktet fordi man ikke har hørt om det er latterlig. I det minste gjør research før du disser produktet.

Synd at ingen kokker her inne har kunnet verifisere hva jeg sier :(

Edit: Sjekk bildet sakset fra artikkelen om mathallen i Lyon, Thermomix i høyre hjørne i bildet.

480x.jpg

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Annonse

Gjest gjest17

Våger meg å dytte denne tråden... :rolleyes: Vurderer selv en Thermomix for tiden. Har det kommet noen flere her inne som har noen erfaringer å komme med?

Endret av delirious
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Thermomix i april, da jeg fikk litt ekstra penger. Har ønsket meg en lenge, men det er en dyr maskin så jeg har ikke tatt meg råd tidligere. Jeg har ikke angret et sekund på at jeg kjøpte den.

Jeg har nok ikke brukt den mer enn 12-15 ganger siden jeg kjøpte den, men de gangene jeg bruker den er den helt fantastisk og perfekt til sitt bruk. I dag laget jeg f.eks. en stor porsjon pesto og det gikk som en drøm. Jeg er glad i suppe, men spiser lite av det på sommeren, så utover høsten kommer den til å bli brukt langt oftere.

Jeg har også en KitchenAid som jeg er veldig fornøyd med, men maskinene har ulike bruksområder. Jeg pisker f.eks. ikke krem i Thermomixen. Jeg har brukt den til gjærdeig en gang (liten porsjon - mest for å teste) og det gikk helt fint. Men jeg synes KitchenAiden er bedre egnet til gjærdeiger, kakerører og pisking av krem/eggehviter enn Thermomixen.

Hvis det er noe konkret dere lurer på så svarer jeg gjerne!

Anonym poster: b0cd4565cdd4156b5a27efea2abe3357

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Henter frem denne gammle tråden. Er det noen av dere som endte opp med å kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Gammel tråd dette, men jeg kom over denne idag:

Hobbykokken tester Thermomix

Jeg drar opp denne igjen, bare for å fortelle Kim at jeg har kjøpt en Thermomix TM32 (ja, jeg vet det ikke er den nyeste). :D

Vi burde nesten laget en egen tråd for bruk, oppskrifter og generelle tips. Jeg har gjort én ting med den til nå, og det er å lage bearnaise. Den er nesten verd alle pengene bare pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar opp denne igjen, bare for å fortelle Kim at jeg har kjøpt en Thermomix TM32 (ja, jeg vet det ikke er den nyeste). :D

Vi burde nesten laget en egen tråd for bruk, oppskrifter og generelle tips. Jeg har gjort én ting med den til nå, og det er å lage bearnaise. Den er nesten verd alle pengene bare pga det.

Grattis :)

Kult at det bare tok 4 år før dere catchet opp ;)

Spørsmålet er vel: Hva bruker jeg ikke Thermomixen til?

Supper er vel det mest åpenbare, sånn i hverdagen. Ikke noe behov for blanchering, bare alle ingrediensene oppi, sammen med krydder og kraft, så sette maskina på 80c og ti minutter på timeren...

Jeg bruker den faktisk ganske mye til å bake. En kjapp pizza deig eller lignende funker fint.

Pizzasaus, emulsjoner er selvfølgelig også Thermomixen perfekt for.

Steaming tilbehøret har jeg ikke brukt noe særlig, men jeg tror at det kan være en superkjapp måte å lage gode sunne måltider. Det ligger jo en drøss med oppskrifter der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg skrev feil, TM31. Det var ikke det at det tok fire år å skjønne greia, det var bare det at den er så innihampen dyr. Jeg får femdeles litt TV shop-assosiasjoner til den, men det går seg vel til. Laget pizzasaus i den i går.

Er det normalt at den vibrerer ganske mye når den blender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg skrev feil, TM31. Det var ikke det at det tok fire år å skjønne greia, det var bare det at den er så innihampen dyr. Jeg får femdeles litt TV shop-assosiasjoner til den, men det går seg vel til. Laget pizzasaus i den i går.

Er det normalt at den vibrerer ganske mye når den blender?

Er benken din i vater? Se om det er noe bøss på noen av føttene til maskinen?

Ganske høyt turtall på full guffe, så det er greit at føttene under er rene, så den står støtt.

Min vibrerer ikke nevneverdig, men setter jeg den på full guffe, så følger jeg med, sånn for sikkerhetsskyld.

Husk å ikke ha farten høyere en 4 hvis du elter deig eller bruker vispedingsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke det at det tok fire år å skjønne greia.

Skjønte det, det var bare at jeg møtte så enorm motstand når jeg først snakket om Thermomix her på forumet ;)

Ble jo mistenkt for det ene og det andre...

Veldig kult å se at privatpersoner får øynene opp for "proff" produkter, det neste store blir vel Pacojet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...