Gå til innhold

bønner!


Gjest Fruktfat

Anbefalte innlegg

Gjest Fruktfat

jeg trenger litt (= steg for steg) hjelp til hvordan tilberede bønner...

og hvilke bønner som er gode.

har fått med meg at de skal legges i vann over natta, men hvor mange timer ca, eller er det ikke så nøye?

om jeg legger de i vann klokka ni på kvelden, kan de ligge til jeg skal lage mat rundt seks-sju tida dagen etter?

og de skal skylles etter at de har ligget i vannet?

hvor lenge skal de koke? i hvor mye vann?

skal man ha i noe i kokevannet, som salt eller buljong?

og eter man dem som de er, eller går det an å lage stappe (omtrent som potetmos) av dem? om noen har oppskrift tar jeg gjerne imot det...

har kjøpt butter beans og hvite bønner (er de gode? ;) ), noen andre bønner som er gode. jeg liker ikke kidneybønner (er det ikke de som ofte brukes i salat da?).

hjelp, noen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal vi se...

Spørsmål 1: Variasjonssak. Noen foretrekker 8 timer, andre 12. Om du ikke er vant med å spise bønner, ville jeg latt dem ligge 12 timer pga fordøyelsen.

Spørsmål 2: Ja - for å redusere fising.

Spørsmål 3: En time - vannet skal dekke godt.

Spørsmål 4: Jeg bruker ikke, men andre gjør det.

Spørsmål 5: Begge deler. Mos kan gjøres på mange måter. Med vann, med sitronsaft, krydre med f.eks hvitløk, krydder og urter du liker. Og salt. (Selv synes jeg at linser egner seg best til mosing, men bønner går og bra.)

Spørsmål 6: Ja, er gode. (Pleier å fjerne skallet på smørbønnene etter koking.)

Spørsmål 7: Man kan bruke alle slags bønner i salat, men ja, nyrebønner blir ofte brukt.

En ting til: Ta bort skummet som danner seg på toppen av kokevannet (for å redusere fising), skyll gjerne bønnene etter koking.

Om du/dere ikke er vant med å spise bønner - forbered dere på fising etter måltidet. Det var ikke uten grunn at Benjamin Franklin som var vegetarianer kom med dette sitatet: "I fart proudly." :ler:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Bønner kan god ligge i bløt 12 timer +

2. La bønnene fosskoke uten lokk i 10-15 min. fjern skummet som danner seg. Da forsvinner mesteparten av stoffet som gir luft i magen.

3. Kokes UTEN salt, men du kan godt krydre kokevannet med saltfritt krydder. Tørkede urter, spisskummen, korianderfrø etc

4. Koketid er avhengig av bønnetype og hvor gamle bønnene er. Beregn 1 time og smak.

5. Bønner kan godt moses, men ikke mos flere enn du trenger til akkurat det måltidet. Det er lurt å koke mye bønner og fryse ned hvis du har mulighet.

Jeg liker veldig godt barlottibønner, kikerter, hvite bønner og de små svarte. Linser er også godt, og har kortere koketid uten å trenge å bløtlegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og eter man dem som de er, eller går det an å lage stappe (omtrent som potetmos) av dem? om noen har oppskrift tar jeg gjerne imot det...

Man kan godt lage bønnemos. Jeg har noen ganger surret purreløk i litt smør, tilsatt limabønner/butter beans og litt fløte, smakt til med salt, og most dem med en gaffel, Veldig godt som tilbehør til lam, f.eks.

En annen type mos jeg har laget består av røde kidneybønner, fløte og hakket rød chili. Denne mosen kan man også legge i et lite ildfast fat, strø ost på toppen, og gratinere i ovnen. Den passer bra til alle typer meksikansk mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veldig stor forskjell på de tørkede bønnene man må bløte opp/koke og de man får på boks?

Er ikke så kjent med bønner men har lyst til å bruke det mer, men må si jeg synes det høres enklere ut med hermetikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at tørkede bønner smaker bedre og har litt bedre konsistens. De er dessuten mye billigere. Men jeg bruker også ofte hermetiske - det kommer an på hvorvidt jeg har planlagt retten på forhånd, samt hva som er tilgjengelig/hva jeg har i skapet. Hermetiske bønner smaker så absolutt også godt, så du kan jo bare bruke det som passer deg. Men det er jo ikke så mye arbeid med tørkede bønner, det er jo bare som flere sier her, å bløtlegge dem over natten og så koke dem i usaltet vann.

Når jeg bruker bønner i gryter som chili con carne eller cassoulet synes jeg det er best å tilsette halvkokte bønner som kan koke med gryten en stund, slik at de trekker til seg smak fra sausen. Hermetiske bønner må jo tilsettes til slutt, da de ellers vil koke i stykker.

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Får man tørkete bønner på Kiwi/Rema?

Anonymous poster hash: 96d59...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønder i tomatsaus smaker aldeles fortreffelig!

Anonymous poster hash: 9c9ad...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønder i tomatsaus smaker aldeles fortreffelig!

Anonymous poster hash: 9c9ad...cfc

Du trodde du var morsom nå? :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker kidneybønner en time, så heller jeg ut litt vann dersom der er mye.

Varmer de så med et par spiseskeier kummin, hvitløkskrydder og litt druejiuce, det smaker taco. Veldig godt å spise rå agurk, tomat, jalepenos med. Kanskje hermetiske ananas passer også.

Det går også an å lage hamburgere av kidneybønner.

Hvite bønner har litt spesiell smak. Jeg har stekt dem med noen greier jeg ikke husker og laget hermetiske tomatersaus ved siden av. Det var ganske godt.



Anonymous poster hash: e4349...5ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trodde du var morsom nå? :roll:

Hæh? Hva er det du himler med øya for? Har jeg skrivd noe gæli?

Anonymous poster hash: 9c9ad...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg synes det varierer veldig hvilke bønner som er best. De man koker selv er bedre enn de på boks, og de skal visstnok ikke gi så mye luft i magen (om man er plaget med det). Legg i vann over natten og bytt vannet ofte. Skyll bønnene etter koking også.

Jeg liker kikerter, borlottibønner og svartøyebønner i salater, er ingen stor fan av kidneybønner jeg heller. Kan derimot godt bruke kidneybønner i noen gryter. Bruker også kikerter til falafel, hummus og afrikanske gryter.

Smørbønner er godt til pålegg og i nudelsupper. Til taco foretrekker jeg sorte bønner eller limabønner.

Bruker ellers mye linser eller spirer bønner. Spirer er veldig proteinrikt og funker godt i thaimat, på brødskiva og i salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvor får man kjøpt dem? Fant kun tørre erter på Kiwi i dag.

Anonymous poster hash: 96d59...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Men hvor får man kjøpt dem? Fant kun tørre erter på Kiwi i dag. Anonymous poster hash: 96d59...b36

Jeg foretrekker å handle det rimelig i globalmatbutikker, men du kan kanskje finne det i dagligvarebutikker med godt utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globalmatbutikk? Er det et penere ord på pakkissjappe?

Anonymous poster hash: 9c9ad...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Badabing

Globalmatbutikk? Er det et penere ord på pakkissjappe?

Anonymous poster hash: 9c9ad...cfc

Det er en fra Thailand og en fra Vietnam som driver butikken der jeg handler, så pakkissjappe er uansett et lite treffende ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...