Gå til innhold

Hva gjør du for miljøet? Tipstråd!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde lyst til å lage en tråd der vi kan legge inn enkle ting vi gjør for miljøet, så kan andre få litt ideer om hva man kan gjøre! 

 

Ting jeg gjør: 

 

- Leser kundeaviser på nett (neitakk-merke på postkassa)

- Bruker matboks istedenfor matpapir/plastpose

- Velger matvarer med resirkulerbar emballasje

- Bruker mindre vaskemiddel enn doseringsanvisningen 

- Bruker mindre skyllemiddel eller hopper helt over

- Reduserer bruk av kjøtt, melk og egg

- Bruker menskopp istedenfor tamponger eller bind. 



Anonymous poster hash: a112e...395
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fiser mest innendørs så ikke metanen varmer opp atmosfæren.



Anonymous poster hash: 02060...c97
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bruke bilen minst mulig, og heller gå eller bruke sykkel. Ellers kan du reise kollektivt, eller sammen med nabo / bekjent som skal samme veien som deg. Du sparer nesten en halv kilo karbondioksid for hver halvannen kilometer som du lar være å kjøre bil. Med riktig luft-nivå i dekkene på bilen, så kan du senke drivstoff-forbruket per halvannen  kilometer med over tre prosent. Sparer man bare fire liter bensin, så holder man litt over ni kilo karbondioksid unna atmosfæren!!

 

Senker du temperaturen i huset ditt med bare to grader, så kan du også redusere utslippet av karbondioksid med opp til ett tonn hvert år. Plant ett tre (eller flere) Ett eneste tre absorberer cirka ett tonn med karbondioksid i løpet av treets levetid. Slå av elektroniske apparater når du ikke bruker dem, og reduser utslippet av karbondioksid med fleire tonn per år.

 

Hvis du lar laderen til blant annet mobiltelefon, datamaskinen og så videre stå i støpselet selv om du har skrudd av selve apparatet så krever laderen fremdeles  elektrisitet. Dette slår jo selvfølgelig negativt ut - både for strøm-regningen din, og for miljøet. En husholdning i Norge i dag, kan ha ganske  mange slike elektroniske apparater. Det er ofte ett par bærbare datamaskiner, og fleire mobiltelefoner bare i en enkelt husholdning. Dette krever jo sitt......

 



Anonymous poster hash: 1d581...a1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser mest mulig økologisk, minst mulig vaskemidler som forurenser, kjøper brukt, går mye, sorterer søpla og leverer gamle medisiner på apoteket.



Anonymous poster hash: 2a73e...989
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_flabbycat

Bruker miljøvennlige vaskemidler, kaster minst mulig mat, eier ikke bil, gjenbruk, kildesorterer, spiser mindre kjøtt, lager mat fra bunnen av. 

Generelt prøver jeg å spise minst mulig mat med kunstige tilsetningsstoffer, og prøver å holde meg til så naturlige skjønnhetsprodukter som over hodet mulig. Vet ikke om det hjelper miljøet, men det hjelper meg ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- mensenkopp

- redusert inntak av kjøtt/fisk/egg/melkeprodukter

- kollektivtransport/sykler/går framfor bil så mye som mulig. 

- kildesorterer

- har neitakk til reklame

- takker nei til pose, har med handlenett og/eller sekk

- fyller opp vaskemaskinen når jeg vasker. 

- unngår palmeolje

- følger rødlisten til wwf, unngår scampi, breiflabb, og andre fy-ting

- bruker trykkoker så mye som mulig

- slår av lys i rom jeg ikke er i

- holder innetempen ganske lav, kler heller på meg om jeg fryser

 



Anonymous poster hash: c1432...754
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar bussen, og bruker så og si aldri bil.

Kildesortering.

Bruker ikke plastposer når jeg handler.

Har termostatregulert innetemperatur.

Slår av lyset når jeg går ut av rommet.

Byttet ut all belysning med LED-pærer.

Flyr ikke. Ingen sydenturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

- Handler mat som er i sesong og kommer fra nærområdet (så langt det lar seg gjøres)

- Unngår kjøtt fra masseoppdrettsindustri

- Plukker bær og frukt i hagen til svigers, og lager syltetøy og chutneys av dette

- Handler det meste av frukt og grønt i løsvekt for å unngå ekstra emballasje

- Kildesorterer

- Kjører kun kollektivt hhv. går/sykler

- Får tilsendt regninger elektronisk der det lar seg gjøres

- Bruker mine selvsydde handlenett. Ser mye knæsjere ut enn plastposene til butikken

- Fyller opp sjampo- og balsamflaskene hos frisøren

- Har byttet ut fôringene i vinduene og bruker gardinfôr for å unngå ekstra varmetap

- Har stikkontaktslister med av/på-knapp

- Bruker skomaker og skredder i stedet for å til stadighet kjøpe nytt (dessuten er jeg ikke særskilt glad i shopping)

- Bruker baksiden av konvolutter til handlelister o.l.

- Sparedusj

- +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

panter flasker/bokser

kildesorterer (mat, plast, papp, glass, batteri osv)

bruker handlenett

... ja, kan gjøre mer, men litt er bedre enn ingenting

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veganer så da blir det vel litt



Anonymous poster hash: ba3d8...a77
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sløser ikke med vannet.

- Kjøper ikke flaske vann, men har en glassflaske som gjenbrukes.

- Prøver å unngå plast der det er mulig (bruker fyrstikker istedet for lighter. Unngå sugerør.

    Tamponger som er pakket i papir og ikke plast.

-Kjøper ting med minst mulig emballasje, etc)

- Prøver å handle mest mulig økologisk bomull.

- Handler ikke ting jeg ikke trenger.

- Forvarmer  ikke ovnen hvis jeg skal steke pizza eller lignende.

- Sorterer søppel.

- Prøver å handle mest mulig kortreist mat.

- Kaster lite mat.

- Spiser lite kjøtt

- Kjører lite bil.

- Flyr ekstremt lite.

Endret av Agathe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg kjører ikke bil. Jeg er veganer. Jeg kildesorterer. Jeg gir bort brukte ting isteden for å kaste. Alle burde bry seg om det som påvirker oss alle, Miljøet.

Anonymous poster hash: fc10e...9b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt meg nett for å ha frukt og grønnsaker i, i stedet for å bruke sånne tynne små plastposer de har i butikkene. Er storspiser av frukt og grønt, så det blir -mange- slike poser i uken.. Nå slipper jeg dårlig samvittighet for det :)

http://www.hippo.no/Hjem/Handlenett/Kunstfiber/Nylon/Nett-til-frukt-og-gr%C3%B8nnsaker-5stk-30x27cm-Onya-Weigh12851-p0000047807



Anonymous poster hash: c1432...754
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

- Tar bussen, går eller sykler.

- Resirkulerer alt som kan

- Slår av alt lys i rom jeg ikke bruker/slår av alle elektriske apparater

- Tar ut alle ladere fra stikkontakten når de ikke er i bruk

- Har sparedusj, sparekraner og sparepærer

- Bruker handlenett i stede for poser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er veganer så da blir det vel litt

Anonymous poster hash: ba3d8...a77

 

 

Ja, det er vel det mest effektive du kan gjøre igrunn. Kjøttindustrien er den største miljøsynderen vi har på denne planeten. Den er ansvarlig for mer klimautslipp og skader på miljøet enn noe annet. 

 

Kan anbefale "Cowspiracy" på Netflix. Ikke at jeg slutter å spise kjøtt av den grunn, så lenge politikerne og eliten kjører på så er det ikke mye menigmann kan få gjort uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel det mest effektive du kan gjøre igrunn. Kjøttindustrien er den største miljøsynderen vi har på denne planeten. Den er ansvarlig for mer klimautslipp og skader på miljøet enn noe annet. 

 

Kan anbefale "Cowspiracy" på Netflix. Ikke at jeg slutter å spise kjøtt av den grunn, så lenge politikerne og eliten kjører på så er det ikke mye menigmann kan få gjort uansett.

Anbefaler Cowspiracy, Forks over Knives, og Earthlings for både perspektiver som angår miljø, helse og etikk. Er interessant dersom du er du er noe nysgjerrig på hvorfor noen velger en livsstil uten kjøtt :)

Ellers kan jeg anbefale f.eks. Kinastudien for lesing eller vegetarbloggen.no dersom du vil begi deg ut på en kjøttfri dag i uka. 

Anonymous poster hash: ba3d8...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Spiser lite kjøtt, aldri kylling. Kildesorterer, reparerer ødelagte klær og ting fremfor å kaste dem, dumpster diver, gir bort ting til andre, passer på å sortere farlig avfall, panter alt, alltid, egne handlenett når jeg handler, kjører ikke bil. Bruker forsåvidt heller ikke skyllemiddel når jeg vasker klær. Har ikke tenkt på det som miljøvennlig, jeg gjør det pgav allergi.

 

Plast er uansett noe av det verste. Jeg prøver å bli mer bevisst på hvorvidt produktene jeg

bruker, som tannkrem, peeling og lignende inneholder plastpartikler.

Endret av Raindrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...