Gå til innhold

WubWub's Historie Quiz Konkurranse


WubWub

Anbefalte innlegg

Aha! Siden ingen fikk poeng for Julius Cæsar ble det jeg opprinnelig trodde bekreftet! Opphavet til det sitatet er Shakespeare. Så teaterstykkets Julius Cæsar sa det, ikke den virkelige mannen.

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aha! Siden ingen fikk poeng for Julius Cæsar ble det jeg opprinnelig trodde bekreftet! Opphavet til det sitatet er Shakespeare. Så teaterstykkets Julius Cæsar sa det, ikke den virkelige mannen.

 

Juhu +20 til Florence! Du har helt rett! Opphavet til "Et tu Brute?/You too, Brutus?/Du også, Brutus?" er fra Shakespeare sitt teaterstykke "Julius Cæsar". Til tross for at disse ordene har blitt gjengitt i diverse filmer og dokumentar om Cæsars siste dødskamp så har ikke det rot i virkeligheten.

 

Har dessverre også sett historie bøker feilsitere dette! Dette var gøy, blir flere lurespørsmål med bonus poeng her og der fremover :)

 

En video fra verdens beste serie om Cæsars siste kamp :

 

https://www.youtube.com/watch?v=7FvgP5hO99o

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Rome!! :strix:

Gratulerer Florence :)

Endret av Frøkensina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange feiloppfatninger om romersk historie :lur:

Sikkert om mye annet også, men er ikke så stødig i all historie :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhu +20 til Florence! Du har helt rett! Opphavet til "Et tu Brute?/You too, Brutus?/Du også, Brutus?" er fra Shakespeare sitt teaterstykke "Julius Cæsar". Til tross for at disse ordene har blitt gjengitt i diverse filmer og dokumentar om Cæsars siste dødskamp så har ikke det rot i virkeligheten.

 

Har dessverre også sett historie bøker feilsitere dette! Dette var gøy, blir flere lurespørsmål med bonus poeng her og der fremover :)

 

En video fra verdens beste serie om Cæsars siste kamp :

 

https://www.youtube.com/watch?v=7FvgP5hO99o 

:danse:

 

Jeg er forresten lizzie_, har endret nick! Så du kan gjerne endre navn i lista og legge til poengene fra lizzie_ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 7 :

Hvor kommer det velkjente hjerte-symbolet som symboliserer helse og kjærlighet fra? heart_icon.png

Kan det være romerske mynter som viser frøkapslen til planten Silphium som ble brukt som prevensjon?

Jeg vil gjerne vite svaret, og dette var det morsomste jeg fant. Googlet :opplyser:

Edit: Som samtidig viser en pung (hjertet oppned)

Endret av Frøkensina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn da var sommerferien over og Quiz'en startes opp igjen nå som jeg ikke er opptatt med reiseliv til romerske ruiner over hele Tyrkia :) Jeg har noen lurespørsmål på lur denne gangen så lykke til :fnise:

Spørsmål 1 :

Hvilken kamsport har sin opprinnelse i Japan's samurai periode?

Spørsmål 2 :

Hvem var det som sa disse ordene? "Et tu, Brute?"

Spørsmål 3 :

Hvor befant det første store slaget seg under den amerikanske borgerkrigen?

Spørsmål 4 :

For nesten 50 år siden ble en marokkansk statsborger drept i Norge av utenlandske agenter? Hvem myrdet han og hvorfor?

Spørsmål 5 :

Utpekt som samfunnsfiende Nr 1 av FBI. Fryktet bandeleder og bankraner. Det har i ettertid blitt lagd flere filmer om han. Hvem var dette?

Spørsmål 6 :

Dette er en av de mest kjente komponistene i europeisk historie- Hvilken komponist er det som representerer barokkmusikkens høydepunk?

Spørsmål 7 :

Hvor kommer det velkjente hjerte-symbolet som symboliserer helse og kjærlighet fra? heart_icon.png

Spørsmål 8 :

Under borgerkrigen i USA var det en velkjent general med et vittig navn som alltid hadde med en haug prostiuerte kvinner med på felttogene sine.

1 av 12 soldater pådro seg kjønnssykdommer som felge av den blomstrende prostitusjonen. Hva het denne generalen?

Spørsmål 9 :

Under første verdenskrig ble en ape tildelt en medalje og graden korporal. I hvilket militære tjenestegjorde denne apen?

Spørsmål 10 :

En romersk keiser i sorg over dødsfallet til sin søster innførte et 1 års sørge påbud. Under denne perioden var det forbudt for alle i imperiet å spise middag med sin familie, le eller ta et bad. Straffen for dette var døden. Hvem var denne gale keiseren?

3. Fort Sumter

5. Sånn umiddelbart tenker jeg Billy the Kid, uten at jeg kjenner så godt til det ville vesten. Men FBI ble ikke opprettet før langt ut i det 20. århundre, så da er det ikke han.

9. Stalin prøvde å parre en ape med et menneske, så det høres ut som noe østeuropeerne kunne funnet på. Men hvis apen har utført noe arbeid, kan det være noen fra varmere strøk.

Anonymous poster hash: 1dfdb...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke jeg ødela med googling :rodmer: si fra om jeg skal fjerne det!,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være romerske mynter som viser frøkapslen til planten Silphium som ble brukt som prevensjon?

Jeg vil gjerne vite svaret, og dette var det morsomste jeg fant. Googlet :opplyser:

Edit: Som samtidig viser en pung (hjertet oppned)

 

Du får 10 poeng for det er korrekt!

 

Frøene til silphium planten hadde den såkaldte hjerteformen og grunnen til at denne formen ble symbolisert med kjærlighet/sex er fordi de brukte planten som prevensjon - den ble så hyppig brukt til vill elskov at romerne knullet blomsten til utryddelse :P

 

Det er også et symbol på baller/fruktbarhet/liv/livets frø og helse. Mange kulturer rundt middelhavet brukte blomsten som medisin mot feber, fordøyelsesproblemer, sår hals, vorter, hodepine. Derfor symboliserer hjerte også helse. Helse og kjærlighet!

 

Romerne elsket denne blomsten så inderlig at de valgte formen til silphium frøene på mange av sine mynter.

 

Jeg tror ikke hjerteformen har like seksuelt ladet symbolikk idag som i antikken

 

Cyrenecoin.jpgsilphium.jpgorigins_of_the_heart_symbol_zoe_helene_6650383.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mens vi venter på at Wub skal komme tilbake med flere spørsmål, kan jeg opplyse at det var den sørafrikanske apen Jackie som ble forfremmet til korporal og fikk tapperhetsmedalje under første verdenskrig. Dette har jeg ærlig og redelig googlet meg til, så jeg ber ikke om poeng.

 

http://www.futilitycloset.com/2011/06/14/monkey-business/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Spørsmål 1 :
 
Hvilken britisk lord og aristokrat pleiet nær kontakt md nazitopper og møtte Hitler opptil flere ganger under 2.vk?
 
Tips : Han var i Winston Churchill's nære familie.
 
Spørsmål 2 : 
 
Hvem sa "Staten, det er meg"?
 
Spørsmål 3 : 
 
Hvem eller hva er Tykke-Bertha ? 
 
Tips : Ved et tilfelle drepte Tykke-Bertha 550 menn.
Tips 2 : Tykke-Bertha hadde ei "slektning" i østerrike-ungarn som het Slanke-Emma.
 
Spørsmål 4 :
 
Etter å ha vært splittet opp i små fyrstedømmer smeltet belgiernes gamle land sammen igjen i middelalderen. 
 
Området ble kalt De Sørlige Nederlandene og gikk i arv først til Spania deretter Østerrike  og i en kort periode Frankrike, før det ble forent med Nederland i 1815.
 
En revolusjon oppløste felleskapet med Nederland. I Brussels rådhus erklærte belgerne seg selvstendig og valgte kalle den nye staten for Belgia.
 
Hvor har navnet Belgia sitt opphav fra?
 
Spørsmål 5 : 
 
Når grekerne tilba vinguden Dionysos var ingenting hellig. Tilbedere av den gammelgreske vinguden Dionysos møttes av og til for festligheter hvor de lot alle hemninger fare i to dager. På festene strebet kultmedlemmer etter å komme nær guddommen gjennom ekstase. 
 
Disse festlighetene var også vanlig hos eliten i Roma og praktiseres den dag idag men da under andre former. (Dessverre har jeg aldri vært med på en av disse festene)
 
Hva het disse festene?
 
Spørsmål 6 :
 
I 1925 hyrer South Dakota en beryktet skulptør til å skape et enestående monument som skal lokke turister til delstaten. Skaperen av Mount Rushmore monumentet Gutzon Borglum var ikke bare kjent for å være en dyktig billedhogger, han gikk også for å være mildt sagt  eksentrisk og gal. 
 
I 1937 kjempet kvinnerettighetsforskjempere en tapper kamp for å få en kvinne plassert mellom de fire mennene på Mount Rushmore. Aller helst ville de ha ansiktet til ei velkjent kvinne aktivist. Ideen fikk støtte blant annet fra USAs førstedame Eleanor Roosevelt men momunmentets billedhogger Gutzon Borglum avviste ideen blankt. Han fikk sine politiske venner i kongressen til å sette punktum finale for kvinneforkjempernes ønske.
 
Hvilken dame var det kvinnene ønsket skulle bli foreviget i stein på Mount Rushmore blant USAs største menn?
 
Spørsmål 7 :
 
I 1913 fikk som vi alle vet norske kvinner endelig stemme ved stortingsvalg. Men deres søstre i england hadde en stor kamp foran seg for å få de samme rettighetene.
 
I desperasjon tyr selv fine pene fruer til vold og terror etter at de fredelige demonstrasjonene som preget kvinnekampen fra 1890 årene ikke hadde noen virkning. Men i motsetning til menns voldsbruk når de trakk våpen under demonstrasjoner så hadde ikke kvinner som mål at det skulle flyte blod. Målet med kampanjene var å skape blest rundt sin sak.
 
I 1914 gikk ei kvinneaktivst/suffragett inn gjennom døren til et galleri med en stor slakterkniv under kjolen sin. Hun beveget seg målrettet. Hennes mål var å ramme historikeren og forfatteren Thomas Carlyle som hadde sagt "Historien er ingenting annet enn en biografi over en rekke store  menn".
 
Hun trakk kniven å gikk til angrep. Hun ble grepet av vakter å dratt bort. Mens hun ble ført bort rope hun at angrepet var en protest mot fengslingen av kvinnekampens militante leder Emmeline Pankhurst.
 
Hvem eller hva var det som ble angrepet av slakterkniven gjemt under kjolen?
 
Bonus informasjon : Januar 8 2016 får filmen "Suffragette" premiere. Filmen følger britiske kvinners stadig mer voldelige kamp for å oppnå likelønn ig stemmerett i en tid hvor menn bestemte alt. Meryl Streep spiller de militante kvinnenes leder : Emmeline Pankhurst.
 
Her blir Emmeline Pankhurst arrestert : 
 
Og her er medias latterliggjøring av kvinnelige sufragetter/kvinneaktivister :
 
 
 
Spørsmål 8 : 
 
Hvilket land i verden var det som var først ute med stemmerettigheter for kvinner?
 
Spørsmål 9 :
 
"Hymne til Sovjetunionen" også kalt Stalinhymnen ble utropt til nasjonalsang i mars 1944. Hva het den forrige?
 
Spørsmål 10 :
 
Norges første grønnstrømpe arbeidet som dosent  i plantegeografi i deler av sin yrkeskarriere. Hun blir omtalt som den første norske moderne naturverner.  Menn som Fridtjof Nansen og Roald Amundsen er hyllet som helter mens kvinners vitenskapelig innsats i polarområdene har fått liten oppmerksomhet. 
 
Dette er ei kvinne botaniker som ble naturvernpioner. Hun ble etterhvert veldig betydningsfull i arbeidet om biologisk mangfold.
 
Rundt 1900 reiste hun sammen med en norsk forskningsgruppe til Svalbard for å gjøre topografiske og geologiske undersøkelser. Ekspidisjonen var støttet av en fyrste fra Monaco, og et lite ledd i en større plan om å gjøre øyegruppen norsk.
Om bord var det et titall menn men bare en kvinne.
 
Hvem var denne kvinnen?
Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen greier besvare de 10 spørsmålene over så kommer de neste 10 spørsmålene jeg skal poste til å dreie seg om kjente kvinner, kjente skip og fly hvor jeg poster bilder så kan dere gjette riktig navn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 2: Ludvig 14. L'état c'est moi :hoppe:

 

Spørsmål 5: Nå er jeg litt usikker, men kan det være Liberalia? Så vidt jeg husker er det en festival romerne holdt for å markere overgangen fra gutt til manndom med fest, prosesjoner, masker osv. hvor de hedret en vin gud men han het Bacchus (om jeg ikke tar helt feil) 

 

Spørsmål 8: Finland! 

Edit: Så du skrev verden, så da er det New Zealand! 

Endret av Nikee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spørsmål 2: Ludvig 14. L'état c'est moi :hoppe:

 

Spørsmål 5: Nå er jeg litt usikker, men kan det være Liberalia? Så vidt jeg husker er det en festival romerne holdt for å markere overgangen fra gutt til manndom med fest, prosesjoner, masker osv. hvor de hedret en vin gud men han het Bacchus (om jeg ikke tar helt feil) 

 

Spørsmål 8: Finland! 

Edit: Så du skrev verden, så da er det New Zealand! 

 

Bon ami, vous avez raison  :opplyser:

 

+20 poeng til Nikee for riktig svar på spørsmål 2 og 8! 

 

New Zealand var det riktige svaret, som du også kom frem til !  :tommelsmil:

 

NB: Festen du nevner i spørsmål 5 er ikke helt den jeg er ute etter. Festen jeg sikter til hadde sitt oppgav i antikkens hellas og lever videre den dag idag.

 

Har oppdatert poengtabellen med 20 poeng til Nikee og 10 poeng til Pawn Hearts for riktig svar på ape korporalen i Sør-afrika!

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bon ami, vous avez raison  :opplyser:

 

+20 poeng til Nikee for riktig svar på spørsmål 2 og 8! 

 

New Zealand var det riktige svaret, som du også kom frem til !  :tommelsmil:

 

NB: Festen du nevner i spørsmål 5 er ikke helt den jeg er ute etter. Festen jeg sikter til hadde sitt oppgav i antikkens hellas og lever videre den dag idag.

 

Har oppdatert poengtabellen med 20 poeng til Nikee og 10 poeng til Pawn Hearts for riktig svar på ape korporalen i Sør-afrika!

 

:hoppe:

 

Hmmm får jeg flere hint? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe:

 

Hmmm får jeg flere hint? :lol:

 

Skulle ønske jeg kunne det, men da blir det for åpenbart. Føler jeg allerede røpet for mye informasjon i spørsmål nummer 5 :P

 

Når du får se det riktige svaret så kommer du helt sikkert å facepalme mens du tenker "åhh så lett den var, at jeg ikke tenkte på det!"  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg kunne det, men da blir det for åpenbart. Føler jeg allerede røpet for mye informasjon i spørsmål nummer 5 :P

 

Når du får se det riktige svaret så kommer du helt sikkert å facepalme mens du tenker "åhh så lett den var, at jeg ikke tenkte på det!"  :fnise:

 

Jeg fant ut at Bacchus faktisk er Dionysos :fnise: Dionysos festivalen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...