Gå til innhold

Hvor høye blir samer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er samene lavere?

Júlíusson tror det er genene i nord som avgjør.

- At de er så mye lavere i nord, skyldes nok samegenene, sier han.

Men hvorfor er egentlig samene lavere? Bore i SSB skriver at: «En teori er at det skyldes biologiske faktorer. Mennesker som lever i spesielt kalde klima, som inuittene i Canada, har ofte gjennomgående vært lavere av vekst. Jo mer overflate et dyr eller menneske har, jo mer varme og energi mister det. For et menneske i et slikt område er det derfor gunstig å være relativt kompakt og liten».

Om det stemmer eller ikke, det aner jeg ikke. Men det virker å vær en ganske så logisk forklaring.

Dette stemmer nok. Det er et vanlig fenomen både i dyreriket og planteriket (i tørt klima bladene er bladene komprimerte og har kutikula, i fuktige områder er bladene enorme). Endret av Synapomorphy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært noen ganger i løpet av året i Finnmark. Jeg er så overrasket over høyden. Alle menn var mye lavere en meg, jeg er 183 og kvinne. Hva kvinnene er i høyde vet jeg ikke, men tror ikke det er mange over 160. Det andre er at det virker som om det er liten variasjon i høyden.

Anonymous poster hash: e11d0...41d

Hva er en same? Må begge foreldre være samiske? Selv har jeg far som er halvt samisk og både jeg og han er 1,85

Endret av Illuminatum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger sol og varme for å vokse

Hilsen finnmarking, 154 cm

Anonymous poster hash: 9b8a7...775

Funker ikke alltid like greit for alle, tror det har mye med DNA å gjøre.

Hilsen en utlending fra et solfylt land, 160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hvor høye samene blir, kommer veldig an på hvordan de fester. Men jeg tror at litt avhengig av kvaliteten på rusmidlene, så har samer potensiale for å bli like høye som vanlige folk. :lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva de går på, og hvilke stoff. Det jeg har lyst til å svare.

Er de så forskjellig fra andre da?

Anonymous poster hash: d0475...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mest samer i oslo

Anonymous poster hash: d0475...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er samisk og er 189 høy, men ja de fleste samene er kortere  :icon_lol:

 

Det er vel nesten som å være 205 cm og søring.

Anonymous poster hash: 921bc...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, opplevde det samme da jeg var i militæret(grensevakt) i finnmark for noen år siden. Husker jeg gikk inn på den lokale jokeren(svanvik/skogfoss område) ved grensa, og dama bak disken sa høylytt da hun så meg ; "Han der er det ikke vanlig finnmarkstørrelse på". Jeg er forresten 185cm(mann), og tror faktisk ikke jeg så en eneste "innfødt" som var høyere enn meg da jeg var inne. Jeg sier ikke at det ikke finnes høye folk der, men jeg vil tro det var svært få lokale som var 180cm+ da jeg ikke så noen som var like høy/høyere enn meg

Anonymous poster hash: acddb...0e2

Hahaaaaa, dette er komisk. Jeg kan nesten ikke tro at du virkelig har vært der!

Kirkenes/Pasvik er ikke et sted med mange samer, gjennomsnittet på menn der er nok godt over 175 ;)

Min x som er halvt same er 186, min bror 196, nabogutten 193 osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaaaaa, dette er komisk. Jeg kan nesten ikke tro at du virkelig har vært der!

Kirkenes/Pasvik er ikke et sted med mange samer, gjennomsnittet på menn der er nok godt over 175 ;)

Min x som er halvt same er 186, min bror 196, nabogutten 193 osv...

Selv er jeg 174. En av mine foreldre kommer fra Kirkenes og jeg har bott der i flere år av oppveksten, og som voksen. :) Endret av Chrizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak er selvsagt spørsmålet "hvem er same"?

Og svaret er, for det meste, at man er omtrent så samisk som man føler seg.

 

Følgende er sakset fra regelverket til samemanntallet:

Velgerne må selv sende begjæring om å bli manntallsført, jf. § 7. I denne forbindelse må den enkelte avgi en erklæring om at vedkommende oppfatter seg som same, og at enten vedkommende selv eller en av foreldrene/besteforeldrene/oldeforeldrene har eller har hatt samisk som hjemmespråk, eller er barn av person som står eller har stått i samemanntallet.

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumentarkiv/Regjeringen-Stoltenberg-I/krd/Lover-og-regler/2001/rundskriv_h-19-01/5/id261106/

 

Så samiskhet er ikke en etnisk greie, eller en genetisk greie, det er et spørsmål om opplevd kulturtilhørighet. Mener man selv at man er same, så er det i prinsippet nok. Det rekker med en samisktalende person i slekta i de siste 3 generasjoner.

 

Årsaken til at regelverket er slik er antakelig å finne i utstrakt inngifte mellom de etniske gruppene i Nord-Norge. Var man norsk og giftet seg inn i en samisk familie, så reiste man til en samisk bygd, lærte seg samisk, kledde seg i samiske klær, gjorde sitt arbeid på samisk måte, og ble i praksis same. Og motsatt den andre veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest et sted at du bare behøver være 1/8 same for å melde deg inn i samemanntallet :)

Det holder med en oldefar som snakket samisk, og du er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det holder med en oldefar som snakket samisk, og du er inne.

Nå var spørsmålet, "Hvor høye blir samer"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest et sted at du bare behøver være 1/8 same for å melde deg inn i samemanntallet :)

Jeg har hørt at en bare trenger å føle seg som en same :)

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer nok. Det er et vanlig fenomen både i dyreriket og planteriket (i tørt klima bladene er bladene komprimerte og har kutikula, i fuktige områder er bladene enorme).

Dette kan du sikkert mye om..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Man trenger sol og varme for å vokse

Hilsen finnmarking, 154 cm

Anonymous poster hash: 9b8a7...775

 

 

Da skulle de fra Thailand og Filipinene vært høye, men de er jo alle ganske lave. Mange faktisk under 150 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaaaaa, dette er komisk. Jeg kan nesten ikke tro at du virkelig har vært der!

Kirkenes/Pasvik er ikke et sted med mange samer, gjennomsnittet på menn der er nok godt over 175 ;)

Min x som er halvt same er 186, min bror 196, nabogutten 193 osv...

 

Haha! Bor du i Pasvik? Om du gjør det, vet du om den Jokeren på Skogfoss fortsatt er oppe, eller er den nedlagt? 

Anonymous poster hash: 555f5...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er samisk. Mamma er 157 og pappa er 186. Selv er jeg 161 (men fremdeles i vekst).

Anonymous poster hash: f879a...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Haha! Bor du i Pasvik? Om du gjør det, vet du om den Jokeren på Skogfoss fortsatt er oppe, eller er den nedlagt? 

Anonymous poster hash: 555f5...aa5

 

Jeg bor ikke der lenger nå, men ja, den er fortsatt oppe :)) Sjarmerende butikk :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...