Gå til innhold

VGS til høsten, er det sjans?


Gjest snoopy_93

Anbefalte innlegg

Gjest snoopy_93

Hei!
Jeg har et lite spørsmål som utrolig nok skaper mye usikkerhet og mange våkenetter hos meg.

Jeg er 22år og er egentlig ferdig på vgs. Startet som lærling i 2012 og ble sykemeldt i Oktober 2012 pga angst og depresjoner. Jeg trivdes ikke på arbeidsplassen og fikk mye kjeft fordi "jeg gikk bare å soset i gangene og jobbet ikke", mens jeg da lette etter min oppfølger fordi det var noe jeg var veldig usikker på.

Jeg var sykemeldt i to år, gikk til psykolog og hadde det ikke så bra. Så ble jeg friskmeldt og gikk til hun som er leder for lærlingene i kommunen med gladnyheten. Fikk da beskjed om å gå til nav og be de hjelpe meg med å finne ny jobb. (Er ikke sagt opp, har ikke sagt opp. Er fortsatt ansatt, men får ikke jobbe. :klo: )

Så, siden jeg ikke får jobb og må ha noe å gjøre så har jeg tenkt og fundert på utdanning ganske lenge. Tok motet til meg og søkte meg inn på vg1 Ambulansefag og vg3 påbygg.

Så kommer problemet; Jeg er for ung for voksenopplæring og er for gammel for ungdomsretten. Så det er jo ikke sikkert at jeg kommer inn på skole.

Har noen gjort det samme, eller vært i samme situasjon? Hvordan gikk det?

Er så mange bekymringer fordi; jeg søker jobber, men får ikke napp. Selv ikke som do-vasker på elixia. Siden jeg ikke har jobb får jeg stønad fra nav, men det er jo ikke noe å leve rått av. Misforstå meg rett, jeg er glad for at jeg faktisk får stønad - men aller helst vil jeg klare meg uten dems hjelp.

Det er ikke sikkert at jeg kommer inn på skole, om jeg kommer inn forsvinner stønaden til nav og jeg må søke studielån for å kunne bo noe sted. Det er jo ikke sikkert at jeg får borteboer heller. Sist jeg fikk borteboerstipend var det ikke nok til en tredjedel av leia som var på 4500,-

Gud hjelp meg. Er redd for å bli hjemløs.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva tenker du å gå? Av egen erfaring så vet jeg at det er vanskelig å komme inn på påbygg. Det er mange søkere til for få plasser, og de går til de med ungdsomsrett.

Hvis du tenker å ta alle tre årene, så er det lettere - men vil jo da medføre at du må ta alle årene og du vil få et høyere lån.

Det kan være et forsøk og høre om du kommer inn på voksenopplæringen alikevel, noen ganger får man plass tidligere hvis man er moden nok til det og det er plasser igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har og mulighet til å melde deg opp til eksamen som privatist, slik at du får studiekompetanse.



Anonymous poster hash: fdf15...103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har og mulighet til å melde deg opp til eksamen som privatist, slik at du får studiekompetanse.

Anonymous poster hash: fdf15...103

Da må du også huske å snakke med NAV om dette, fordi det er ikke alltid du får støtte under utdannelse. Men jeg vet om flere som har fått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på voksenopplæringen nå og ser at det er elever i 16-20 års alderen der også..(jeg trodde det var 25 års aldersgrense for å gå der egentlig) :klo: Jeg vet ihvertfall om minst én som er 17 som går på voksenopplæringen.. (yrkesfag). Men mulig han følger et annet opplegg..vet ikke nok:/



Anonymous poster hash: e3d7f...93a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Beklager sent svar! Har vært litt opptatt.

Jeg tenker å gå Ambulansefag, det er ihvertfall førstevalget. Er vanskelig å komme inn pga det er den eneste skolen i fylket som har den linja. Snakket med inntakskontoret og jeg stiller bakerst i køen.

Påbygg er andre valget.

Snakket med nav om dette og de vil at jeg skal jobbe ved siden av skolen dersom jeg kommer inn, for jeg har ikke krav på støtte fra dem.

Å ta opp fag som privatist har jeg ikke råd til da det koser 2k pr fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snoopy_93

Jeg går på voksenopplæringen nå og ser at det er elever i 16-20 års alderen der også..(jeg trodde det var 25 års aldersgrense for å gå der egentlig) :klo: Jeg vet ihvertfall om minst én som er 17 som går på voksenopplæringen.. (yrkesfag). Men mulig han følger et annet opplegg..vet ikke nok:/

Anonymous poster hash: e3d7f...93a

Var snakk om voksenopplæring også, men jeg faller visst mellom to stoler. Jeg er for gammel for ungdomsrett og for ung for voksenopplæring :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var snakk om voksenopplæring også, men jeg faller visst mellom to stoler. Jeg er for gammel for ungdomsrett og for ung for voksenopplæring :P

Åh..men hvis du er 22, så er du jo eldre enn de 17 år gamle elevene jeg har møtt på min skole (Voksenopplæring i Oslo).

Anonymous poster hash: e3d7f...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Åh..men hvis du er 22, så er du jo eldre enn de 17 år gamle elevene jeg har møtt på min skole (Voksenopplæring i Oslo).

Anonymous poster hash: e3d7f...93a

Skjønner nå at jeg må undersøke litt mer om dette. Får høre så mye forskjellig over alt. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...