Gå til innhold

Jobbsøknad lærer - ikke noe respons.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Vampen

Forskjellen er at det utdannes ti ganger flere engelsk/norsk/samfunnsfagslærere enn realfagslærere. Hjelper ikke om det er like mange stillingsannonser hvis det er 250 søkere på en stilling.

Anonymous poster hash: 9e593...844

Det er ikke min erfaring. I mitt kull valgte de fleste naturfag, matte og samfunnsfag. I norsk og engelsk var det så få at flere kull ble slått sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke min erfaring. I mitt kull valgte de fleste naturfag, matte og samfunnsfag. I norsk og engelsk var det så få at flere kull ble slått sammen.

Hva som skjedde med ditt kull betyr null og niks hvis det motsatte skjer i 99% av tilfellene.

I klassen min var alle guttene over 190 cm høye. Dette betyr vel at snittet i hele Norge er over 190cm i høyde, eller?

Anonymous poster hash: 9e593...844

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Hva som skjedde med ditt kull betyr null og niks hvis det motsatte skjer i 99% av tilfellene.

I klassen min var alle guttene over 190 cm høye. Dette betyr vel at snittet i hele Norge er over 190cm i høyde, eller?

Anonymous poster hash: 9e593...844

Ja, det er sikkert helt tilfeldig at de to høgskolene jeg har studert ved begge hadde færre studenter som valgte norsk enn matematikk. På samme måte som det er helt tilfeldig at skolen jeg jobber ved ikke akkurat sliter med å finne kvalifiserte realfagslærere. Like tilfeldig er det at flere av skolene i området har måttet ansette norsklærere uten riktig kompetanse.

Dette er ganske enkelt, de mest ettertraktede fagene i skolen er de tre basisfagene, naturfag og til dels fremmedspråk. Basisfagene er ikke bare de største, men har også fått skjerpa krav mtp formell kompetanse. Det er mange av dagens lærere som ikke har riktig antall studiepoeng, og som må i gang med etterutdanning. De andre fagene har pr nå ikke fått like strenge krav og er enklere for skolene å dekke ved hjelp av ufaglærte eller lærere uten riktig kompetanse. Å påstå at TS med norsk og engelsk har feil fagkrets, er idioti. Det er en vanvittig fagkrets mtp rettebyrde, men det er en fagkrets som gjør at en får jobb ganske enkelt. Med PPU, vel og merke.

Jeg var ferdigutdannet adjunkt med opprykk i 2013, og det var ikke matematikken eller spespeden som ga meg intervjuer, for å si det sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at det utdannes ti ganger flere engelsk/norsk/samfunnsfagslærere enn realfagslærere. Hjelper ikke om det er like mange stillingsannonser hvis det er 250 søkere på en stilling.

Anonymous poster hash: 9e593...844

Det var langt i fra 250 søkere på min stilling da jeg søkte jobb i Oslo i fjor med blant annet norsk i fagkretsen. Tvert om så har jeg alltid fått høre, både på nåværende arbeidsplass, tidligere og på intervjuer, at det er stor etterspørsel på norsklærere. Engelsklærere er også etterspurt. Jeg har studert nordisk ved to av norges største universiteter, og kullene der (som inkluderer både de som studerer lektor + de som eventuelt tar PPU senere) er relativt små. Norsk er også det største faget i skolen.

Nå er det ikke dette tråden handler om, men jeg skulle gjerne likt å vite hvor du baserer disse påstandene på. Det virker som om du bare har bestemt deg for at det er slik du tror det er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var langt i fra 250 søkere på min stilling da jeg søkte jobb i Oslo i fjor med blant annet norsk i fagkretsen. Tvert om så har jeg alltid fått høre, både på nåværende arbeidsplass, tidligere og på intervjuer, at det er stor etterspørsel på norsklærere. Engelsklærere er også etterspurt. Jeg har studert nordisk ved to av norges største universiteter, og kullene der (som inkluderer både de som studerer lektor + de som eventuelt tar PPU senere) er relativt små. Norsk er også det største faget i skolen.

Nå er det ikke dette tråden handler om, men jeg skulle gjerne likt å vite hvor du baserer disse påstandene på. Det virker som om du bare har bestemt deg for at det er slik du tror det er.

Jeg går selv på UiO, og lektorkullet m/ realfag er MYE mindre enn de andre faggruppene, spesielt norsk(nordisk). Det har gått så langt at det snakkes om å gis mer stipend til realister som vil bli lærere på grunn av den enorme mangelen det er, og at over halvparten av realfagslærere er 55 år+.

Anonymous poster hash: 9e593...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sikkert helt tilfeldig at de to høgskolene jeg har studert ved begge hadde færre studenter som valgte norsk enn matematikk. På samme måte som det er helt tilfeldig at skolen jeg jobber ved ikke akkurat sliter med å finne kvalifiserte realfagslærere. Like tilfeldig er det at flere av skolene i området har måttet ansette norsklærere uten riktig kompetanse.

Dette er ganske enkelt, de mest ettertraktede fagene i skolen er de tre basisfagene, naturfag og til dels fremmedspråk. Basisfagene er ikke bare de største, men har også fått skjerpa krav mtp formell kompetanse. Det er mange av dagens lærere som ikke har riktig antall studiepoeng, og som må i gang med etterutdanning. De andre fagene har pr nå ikke fått like strenge krav og er enklere for skolene å dekke ved hjelp av ufaglærte eller lærere uten riktig kompetanse. Å påstå at TS med norsk og engelsk har feil fagkrets, er idioti. Det er en vanvittig fagkrets mtp rettebyrde, men det er en fagkrets som gjør at en får jobb ganske enkelt. Med PPU, vel og merke.

Jeg var ferdigutdannet adjunkt med opprykk i 2013, og det var ikke matematikken eller spespeden som ga meg intervjuer, for å si det sånn.

På UiO er det ca dobbelt så mange som tar Nordisk(Norsk) enn det er som tar realfag(kjemi,naturfag,fysikk,matematikk). Å påstå at det er et like stort behov for norsk/engelsklærere som det er etter realister, er hjernedødt. Det er en grunn til at det nå settes i gang tiltak for å få flere realister til å bli lærere.

For å sette det på spissen: En lektor i matematikk/fysikk kan velge og vrake jobber i hele landet. Det kan ikke du med mindre du har en helt vanvittig CV.

Anonymous poster hash: 9e593...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampen

På UiO er det ca dobbelt så mange som tar Nordisk(Norsk) enn det er som tar realfag(kjemi,naturfag,fysikk,matematikk). Å påstå at det er et like stort behov for norsk/engelsklærere som det er etter realister, er hjernedødt. Det er en grunn til at det nå settes i gang tiltak for å få flere realister til å bli lærere. For å sette det på spissen: En lektor i matematikk/fysikk kan velge og vrake jobber i hele landet. Det kan ikke du med mindre du har en helt vanvittig CV. Anonymous poster hash: 9e593...844

Jeg har strengt tatt ikke søkt i hele landet, men jeg kunne velge og vrake blant de skolene jeg ønsket å jobbe ved. Nå er det også slik at lektor ikke er den eneste lærerutdanningen. Det er godt mulig at lektorprogrammet med realfag har færre søkere, men det er ikke min erfaring når det gjelder ALU/GLU. Vi måtte ta minst 30stp i både norsk og matte, med mulighet for valgfri fordypning videre, mens de som kom etter oss måtte velge matte eller norsk fra starten av. Majoriteten valgte matematikk. Det andre store faget var samfunnsfag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går selv på UiO, og lektorkullet m/ realfag er MYE mindre enn de andre faggruppene, spesielt norsk(nordisk). Det har gått så langt at det snakkes om å gis mer stipend til realister som vil bli lærere på grunn av den enorme mangelen det er, og at over halvparten av realfagslærere er 55 år+.

Anonymous poster hash: 9e593...844

Jeg tror ikke du skjønte hva jeg skrev, jeg? Jeg har aldri påstått at det ikke er mangel på realfagslærere. :) Det jeg mente er at jeg tror du bommer ganske grovt når du sammenlikner etterspørselen på lærere i de største språkfagene med samfunnsfag, ettersom forskjellen der er ganske stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ja, men ikke alle andre. Jeg har venner med lærerutdanning med matte og de får jobb med en gang. Og de som er sånn 40+

Vi andre får bare pent vente i tur.

Anonymous poster hash: 64d1a...f67

Har ikke sagt at alle andre gjør det, svarte på hva jeg hovedsakelig underviste i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS,

Det stemmer nok at andre jobber i skolen mens de tar PPU. Men du vil ikke få noe fast- verken vikariat eller annet enn enkelttimer så lenge du ikke er lærer. Og lærer er du ikke før du har fullført PPU-studiet. Du vil med andre ord mest sannsynlig ikke få jobb som lyses ut med mindre det ikke finnes andre aktuelle kandidater på søkelista.

Jeg vil også råde deg til IKKE å omtale deg selv som nyutdannet lærer når du tydeligvis kun har tatt fag på høyskole/universitet- det høres ikke noe snart ut. Dersom du hadde rett i definisjonen din, ville jo alle med noen fag etter vgs som tenker at de vil være lærer, vært det. Det et profesjonelle folk som leser søknaden din, og de forventer utdannede, kvalifiserte, profesjonelle søkere.

Anonymous poster hash: 91173...c8e

Det var da voldsomt. Jeg mente at jeg er på vei til å bli nyutdannet. Du trenger da ikke være så frekk. Og ni, jeg har ikke bare tatt noen fag som du sier, jeg har en bachelor i idrett med fordypning i engelsk og ett år norsk i tillegg. Tror ikke folk blir fornærma av at det blir sendt inn søknader til stillinger, når de søker uliek fagkombinasjoner og retninger.

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde ikke denne tråden for at folk skal føle dem har en rett til å være frekke, mene jeg ikke har god nok utdanning, at fagkombinasjonen min er bortkasta, skaffe meg en annen jobb, og alt mulig annet som har blitt spydd opp. Jeg er ikke en realfag person, ikke alle kan være det. Jeg spørr etter tips og erfaringer fra andre når det kommer til å få jobb selvom man ikke har PPU enda. Jeg har aleneomsorgen for et barn, jeg er avhengig av å ha en jobb som er på dagtid. Det er ikke bare å søke på en annen jobb? Hva skulle det vært? Jeg ønsker å jobbe i skoleverket, det er det jeg utdanner meg til. Jeg er også avhengig av å ah en fast inntekt, jeg kan derfor ikke være bare tilkallingsvikar.



Anonymous poster hash: 68761...783
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk engasjement på ett år, selv om jeg ikke var ferdig lærer. Det er fullt mulig, men du bør nok prøve deg på små skoler som ikke har så mange søkere :) du kan også prøve å ringe for å høre hvordan de ligger an med ansettelsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk engasjement på ett år, selv om jeg ikke var ferdig lærer. Det er fullt mulig, men du bør nok prøve deg på små skoler som ikke har så mange søkere :) du kan også prøve å ringe for å høre hvordan de ligger an med ansettelsene.

Jeg ser ikke på det som noe problem å få engasjement på et år i første omgang, for jeg vil jo være nærmere målet neste år igjen, og ha et ben innenfor. I de stillingene kommunen har utslyst så har jeg passa på å få med de minste skolene, som gjerne ligger litt i utkanten på prioriteringslisten. Det er også overraskende mange ungdomsskoler og videregående skoler som søker etter kroppsøvingslærere.

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke uvanlig å komme seg inn i skoler på denne måten:

1. Du blir ansatt i et kortidsvikariat/ringevikar.

2. Du gjør en skikkelig god jobb.

3. Du får fast jobb.

Hilsen lærer.



Anonymous poster hash: 8a25a...3bb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk og norsk er like etterspurt som samfunnsfag, altså minst.

Realfag er hvor jobbtilbudene ligger.

Anonymous poster hash: 9e593...844

Hvor har du fått det ifra at engelsk er like lite etterspurt som samfunnsfag? Det har nemlig jeg aldri hørt. Her jeg bor er engelsk veldig etterspurt, siden så få tar det. Her er det samfunnsfag, RLE og kroppsøving som veier minst, men det varierer jo fra sted til sted.

Anonymous poster hash: dc18b...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig å komme seg inn i skoler på denne måten:

1. Du blir ansatt i et kortidsvikariat/ringevikar.

2. Du gjør en skikkelig god jobb.

3. Du får fast jobb.

Hilsen lærer.

Anonymous poster hash: 8a25a...3bb

Tusen takk for kommentar. Jeg kjenner jo til flere som har tatt samme veien som meg. Følte nesten hele utdanningen min var bortkasta slik mange her inne kommenterte. Synes det er drøyt folk mener jeg bare skal søke en annen jobb når jeg ønsker å jobbe i skoleverket.

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vampen

Tusen takk for kommentar. Jeg kjenner jo til flere som har tatt samme veien som meg. Følte nesten hele utdanningen min var bortkasta slik mange her inne kommenterte. Synes det er drøyt folk mener jeg bare skal søke en annen jobb når jeg ønsker å jobbe i skoleverket. Anonymous poster hash: 68761...783

Poenget er at det er lurt å ha et realistisk syn på at du faktisk stiller svakere enn andre søkere uten PPU.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men jeg greier ikke å la vær å kommentere språket ditt. Du har endel skrivefeil. Kan det være problemet ditt, at du søker med 30 sp norsk på utlyst stilling, og så har du så elementære skrivefeil?



Anonymous poster hash: 5f2c4...303
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men jeg greier ikke å la vær å kommentere språket ditt. Du har endel skrivefeil. Kan det være problemet ditt, at du søker med 30 sp norsk på utlyst stilling, og så har du så elementære skrivefeil?

Anonymous poster hash: 5f2c4...303

Vet du hva, nå synes jeg folk skal skjerpe seg her inne! Jeg sitter på telefonen når jeg skriver. Det kommer inn trykkefeil og ordlister, umulig å rette opp i etterkant når man er ab bruker. Så ta deg en bolle istedet for å trykek andre mennesker ned. Hvis du tar på deg briller og leser tråden, så ser du at jeg har 60 poeng i nordisk fra før. Du har ikke lest min søknad, du aner ikke hva som står i den. Den er gjennomgående og godt skrevet. Jeg har fått 2 andre uavhengige personer til å gå igjennom den. Du må ha et trist liv.

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men jeg greier ikke å la vær å kommentere språket ditt. Du har endel skrivefeil. Kan det være problemet ditt, at du søker med 30 sp norsk på utlyst stilling, og så har du så elementære skrivefeil?

Anonymous poster hash: 5f2c4...303

For en totalt unødvendig kommentar! Dette er et forum, klart det forekommer trykkfeil og slikt når man skriver fra mobil/pc. Dette er et sted hvor folk bruker dagligtale og skriver det på den måten! Og når du snakker om skrivefeil, så burde du se på din egen kommabruk!

Endret av Bootybuilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...