Gå til innhold

Jobbsøknad lærer - ikke noe respons.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er nyutdannet lærer innenfor kroppsøving/idrett, engelsk og norsk nå til våren. Mangler praktisk pedagogisk utdanning, men det er ettersom jeg forstår veldig vanlig å ta mens man jobber. Så jeg har søkt meg inn på deltids ordningen de har på dette studiet, som er en kveld i uka.

Tingen er at jeg har søkt en haug lærerjobber, og jeg har ikke fått noe respons! Jeg er helt avhengig av å få meg jobb til høsten ettersom jeg har aleneansvaret for et lite barn. Ettersom jeg forsto, så er det lærermangel, men det virker jo ikke slik når jeg ikke har hørt noenting fra de 15 lærerjobbene jeg har søkt på.

Hva gjør jeg?



Anonymous poster hash: 68761...783
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Registrer deg hos kommunen som vikar mens du søker jobb. Det er vanlig å måtte jobbe en stund i vikariater før man får noe fast. Ta en tur rundt på aktuelle skoler og si at du er ledig. Det krever litt, men gir større sjangs for at du får noe jobb.

Anonymous poster hash: b6701...b61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh. ER du lærer da? :klo:

Veldig mange jobber som lærer når de har bachelor i et skoelfag i tillegg til flere skolefag. Mange veier å gå for å bli lærer. Tar jeg master blir jeg lektor når jeg har PPU på plass. Har snakka med mange som tar PPU mens de jobber som lærer. Jeg har bachelor i idrett med engelsk siste året og 1 år norsk.

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrer deg hos kommunen som vikar mens du søker jobb. Det er vanlig å måtte jobbe en stund i vikariater før man får noe fast. Ta en tur rundt på aktuelle skoler og si at du er ledig. Det krever litt, men gir større sjangs for at du får noe jobb.

Anonymous poster hash: b6701...b61

Takk det skal jeg gjøre, har jobba som vikarlærer mens jeg har studert, i en periode i en annen kommune, men det er et stykke unna - så vil jo helst ha noe i de nærmeste kommunene. De har nok ikke startet tilsettingsprosessen i alle kommunene, men jeg begynner jo å bli litt stresset :P

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo ikke lærer før du har fullført PPU, eller annen lærerutdanning.



Anonymous poster hash: 3e54c...57b
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig mange jobber som lærer når de har bachelor i et skoelfag i tillegg til flere skolefag. Mange veier å gå for å bli lærer. Tar jeg master blir jeg lektor når jeg har PPU på plass. Har snakka med mange som tar PPU mens de jobber som lærer. Jeg har bachelor i idrett med engelsk siste året og 1 år norsk.

Anonymous poster hash: 68761...783

Vel, da er de pr. definisjon ikke lærer. Da jobber de som assistent, ufaglært lærer, etc.

Jeg synes ikke det er så rart at du ikke får jobb som lærer, når du ikke ER lærer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo ikke lærer før du har fullført PPU, eller annen lærerutdanning.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

Som sagt, det jobber veldig mange som ikke har fullført ppu i skoler i dag. De blir ansatt som ufaglært lærer og med krav om at de skal ta ppu inne så så mange år. Kjenner mange som har gåt samme veien som meg og tar ppu på deltid. Man er per definisjon ikke lærer, mend et er godkjent å jobbe som lærer når man har skolefag og tar ppu.

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da er de pr. definisjon ikke lærer. Da jobber de som assistent, ufaglært lærer, etc.

Jeg synes ikke det er så rart at du ikke får jobb som lærer, når du ikke ER lærer.

Som sagt, det jobber veldig mange som ikke har fullført ppu i skoler i dag. De blir ansatt som ufaglært lærer og med krav om at de skal ta ppu inne så så mange år. Kjenner mange som har gåt samme veien som meg og tar ppu på deltid. Man er per definisjon ikke lærer, men det er godkjent å jobbe som lærer når man har skolefag og tar ppu. Skjønner ikke hvorfor du skal krangle på det her, når jeg sier gjentatte ganger at dette er ganske vanlig. Det er mange veier for å bli lærer, og veldig mange tar bachelor i et skolefag med 1 ellr 2 år med tilleggs skolefag + ppu. Allmennlærer passer ikke for alle, da mange ønsker å jobbe i videregående feks.

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det jobber mange ufaglærte i skolen endrer ikke på det faktum at du ikke er lærer. Jeg er fullstendig klar over at det er mange som ansettes på de vilkårene du nevner, der det er lærermangel, men du må ikke skrive i søknaden at du er lærer for det er du ikke.



Anonymous poster hash: 3e54c...57b
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da er de pr. definisjon ikke lærer. Da jobber de som assistent, ufaglært lærer, etc.

Jeg synes ikke det er så rart at du ikke får jobb som lærer, når du ikke ER lærer.

Det var da voldsomt. Jeg jobber som lærer. Jeg er per definsjon adjunkt med opprykk. Jeg har bachelor i Idrett med norsk som tilleggsfag. Jeg startet å jobbe som lærer før jeg hadde fullført PPU, og mange kollegaer med meg. Når jeg da hadde fullført PPU (gjorde det mens jeg jobba sammen med 3 andre kollegaer fra min skole, og flere fra andre skoler i kommunen) fikk jeg tittelen adjunkt med opprykk. Nå holder jeg på med master på deltid i Idrettsvitenskap, jeg blir da lektor når den er fullført. Mitt tips er å være mye vikar, det var jeg mens jeg studerte. Skriv deg opp på masse vikarlister, så vil du nok få jobb. Man får sjelden fast med en gang, men du kan få fast vikariat ett år feks :) Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det jobber mange ufaglærte i skolen endrer ikke på det faktum at du ikke er lærer. Jeg er fullstendig klar over at det er mange som ansettes på de vilkårene du nevner, der det er lærermangel, men du må ikke skrive i søknaden at du er lærer for det er du ikke.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

Har ikke skrevet at jeg er det :P Man lister jo opp utdannelsen og erfaring, og skriver en søknad. Jeg har erfaring fra å være fast vikar et halvt år på en videregående skole et stykke unna, mens jeg studerte. Og flere der som hadde gått samme vei som meg. Det er nesten 50 min å kjøre til denne skolen, så vil helst ha noe i de nærmeste kommunene.

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn fram telefonen og ring dem. Da får du et svar.



Anonymous poster hash: 205f2...fee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Idiotspørsmål: Du har sjekket kommunenes egne sider for ledige stillinger?

Det kan være et lite tips å også tenke igjennom hvorvidt dere kan tenke dere å flytte, eller om det er så tunge grunner til at dere du bare kan jobbe i egen og de nærmeste nabokommunene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotspørsmål: Du har sjekket kommunenes egne sider for ledige stillinger?

Det kan være et lite tips å også tenke igjennom hvorvidt dere kan tenke dere å flytte, eller om det er så tunge grunner til at dere du bare kan jobbe i egen og de nærmeste nabokommunene.

Om du leser hovedinnlegget så ser du at jeg har søkt på alle ledige stillinger som passer til min utdannelse i vår kommune og de nærmeste kommunene. Vi kan dessverre ikke flytte da jeg er alene med omsorgen for et barn, vi har ikke familie og er avhengig av det lille nettverket vi har her skal hverdagen gå rundt. Det er 6 kommuner i nærheten jeg har søkt jobb i i tillegg til vår egen.

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke skrevet at jeg er det :P Man lister jo opp utdannelsen og erfaring, og skriver en søknad. Jeg har erfaring fra å være fast vikar et halvt år på en videregående skole et stykke unna, mens jeg studerte. Og flere der som hadde gått samme vei som meg. Det er nesten 50 min å kjøre til denne skolen, så vil helst ha noe i de nærmeste kommunene.

Anonymous poster hash: 68761...783

OK.

Siden du skrev i hovedinnlegget at du snart var nyutdannet lærer tenkte jeg at det var verdt å nevne.

Ber du om søkerliste på de jobbene du søker? Da ser du hvem du konkurrerer mot og det kan gi deg en forklaring. I tillegg til dette kan du kontakte de ulike aktuelle skolene for å forhøre deg. Kanskje fagkombinasjonen din ikke er så aktuell i området du søker? Selv om norsk og engelsk vanligvis trengs.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

OK.

Siden du skrev i hovedinnlegget at du snart var nyutdannet lærer tenkte jeg at det var verdt å nevne.

Ber du om søkerliste på de jobbene du søker? Da ser du hvem du konkurrerer mot og det kan gi deg en forklaring. I tillegg til dette kan du kontakte de ulike aktuelle skolene for å forhøre deg. Kanskje fagkombinasjonen din ikke er så aktuell i området du søker? Selv om norsk og engelsk vanligvis trengs.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

Formulerte meg litt feil, men jeg er på vei til å bli ferdig utdannet. Det er jo ikke så mye igjen. Mangler PPU ja, men det er det mange som blir tilsatt i skolen som gjør, og de tar det da mens de jobber. Jeg har søkt på spesifikke stillinger hvor de har etterlyst folk med norsk og engelsk blant annet. Kroppsøving har også blitt etterlyst i flere stillinger, noen hele stillinger også. Noen av skolene har nok ikke begynt å ansette enda, da noen hadde frist nå den 14 april. Men de jeg søkte på med frist 1 mars har jeg ikke hørt noenting fra. Vet det er sjeldent man får noe fast med en gang, er jo stort sett vikariater de lyser ut til å begynne med. Men et sted må man begynne, og man vil jo forsørge seg selv. Læreryrket er jo et av de yrkene hvor det ettersom jeg forstår skal være stor mangel.

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det jobber veldig mange som ikke har fullført ppu i skoler i dag. De blir ansatt som ufaglært lærer og med krav om at de skal ta ppu inne så så mange år. Kjenner mange som har gåt samme veien som meg og tar ppu på deltid. Man er per definisjon ikke lærer, men det er godkjent å jobbe som lærer når man har skolefag og tar ppu. Skjønner ikke hvorfor du skal krangle på det her, når jeg sier gjentatte ganger at dette er ganske vanlig. Det er mange veier for å bli lærer, og veldig mange tar bachelor i et skolefag med 1 ellr 2 år med tilleggs skolefag + ppu. Allmennlærer passer ikke for alle, da mange ønsker å jobbe i videregående feks.

Anonymous poster hash: 68761...783

Jeg synes det er litt rart at du sier at jeg krangler, når det er du som skriver at du er nyutdannet lærer som ikke får lærerjobb - når du verken er adjunkt (med eller uten opprykk) eller lektor :vetikke:

Det er mange vei til Rom, og det er mange veier til å bli lærer.

Men fagkombinasjonen du har er ikke voldsomt etterspurt i utgangspunktet

Du har ikke tilstrekkelig med vekttall for å kunne undervise i f.eks Engelsk og Norsk er et såpass stort et fag, at 60 stp. blir fort å regne som litt lite.

Og når du da i tillegg mangler PPUen så tror jeg du dessverre havner litt langt nede i søkerbunken.

Hadde du f.eks hatt Matte, Naturfag og Idrettsfag tror jeg det hadde vært lettere å få jobb.

Evt. 180 stp i Norsk, Samfunnskunnskap eller Engelsk + et av fagene nevnt over.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo ikke lærer før du har fullført PPU, eller annen lærerutdanning.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

Synes det var lite konstruktivt innlegg. Hvordan skal det hjelpe TS? Man er per definisjon ikke ferdig utdannet lærer, men det er ikke noe problem å bli tilsatt som lærer. Så vil jeg anbefale deg å lese deg opp på alle de ulike måtene man kan bli lærer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreryrket er jo et av de yrkene hvor det ettersom jeg forstår skal være stor mangel.

Anonymous poster hash: 68761...783

Det stemmer det, men det gjelder ikke alle steder. Jeg bor for eksempel et sted hvor skolene kan velge og vrake i lærere og kun de med lang erfaring og eventuelt veldig gode karakterer får jobb. Ufaglærte eller barnehagelærerere med tilleggsutdanning får ikke muligheten i det hele tatt. Men generelt i Norge er det riktig at det er stort behov for lærere.

Hvis du nettopp har startet søkeprosessen er det ikke så rart at du ikke har hørt noe. Ting tar ofte tid i det offentlige.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...