Gå til innhold

stryk i historie, hva nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

latterlig at sivilisasjonene i mesopotamia skal forhindre meg i å få lov å studere:) for et land! gidder ikke mer, går på nav..



Anonymous poster hash: 3ce68...887
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår at det er kjedelig, men du må bare holde motet oppe! Prøv å gjøre faget litt mer spennende for deg selv. Hva synes du er spennende og hva synes du er mindre spennende? For min del synes jeg blant annet Norge rundt 1814 og rundt 1905 var temmelig tørt, men læreren min fikk det til å bli ganske interessant. Jeg så også på et par filmer (dramatiske og ikke ren dokumentar) som vekket interessen min og gjorde at jeg kunne se historien i et litt større perspektiv. Filmene trenger ikke være veldig lærerike, men bare nok til at det vekker interessen din.



Anonymous poster hash: 77ca4...db6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

latterlig at sivilisasjonene i mesopotamia skal forhindre meg i å få lov å studere:) for et land! gidder ikke mer, går på nav..

Anonymous poster hash: 3ce68...887

Synd at du trakk en så latterlig oppgave ja. Anbefaler deg å prøve igjen, kanskje melde deg opp til historie både påbygning og "allmenfaglig" allmenfaglig er litt mer omfattende men det er ca akkurat samme. Da har du 2 kjangser til høsten...

Anonymous poster hash: dfa2f...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

latterlig at sivilisasjonene i mesopotamia skal forhindre meg i å få lov å studere:) for et land! gidder ikke mer, går på nav..

Anonymous poster hash: 3ce68...887 [/quote

Uff,så kjipt. Strøk selv i historie og driver å tar det opp nå. Så skjønnet frustrasjonen din.

Anonymous poster hash: d92c3...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

latterlig at sivilisasjonene i mesopotamia skal forhindre meg i å få lov å studere:) for et land! gidder ikke mer, går på nav..

Anonymous poster hash: 3ce68...887

Var det en prøve du strøk på eller en avsluttende eksamen?

Anonymous poster hash: d92c3...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stinky

latterlig at sivilisasjonene i mesopotamia skal forhindre meg i å få lov å studere:) for et land! gidder ikke mer, går på nav..

Anonymous poster hash: 3ce68...887

Klarer du ikke en enkel historieprøve har du ikke noe å gjøre på høyere studier. Endret av Stinky
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det en prøve du strøk på eller en avsluttende eksamen?

Anonymous poster hash: d92c3...28b

Privatisteksamen så muntlig eksamen, som privatist er det eneste prøven du tar og den danner grunnlaget for hele karakteren. 30 min forberedelse, 10 min presentasjon og 20 min kryssforhør.

Anonymous poster hash: dfa2f...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an? Jeg møtte ikke opp 2-3 uker den siste tiden, men fikk 4! Trodde historie var veldig lett.

Men du får prøve igjen

Anonymous poster hash: 151e5...741

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an? Jeg møtte ikke opp 2-3 uker den siste tiden, men fikk 4! Trodde historie var veldig lett.

Men du får prøve igjen

Anonymous poster hash: 151e5...741

Var dette privatist eller vgs? Møtte ikke opp på privatundervisning?

Anonymous poster hash: 3c925...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du ikke en enkel historieprøve har du ikke noe å gjøre på høyere studier.

Dette er ikke "en enkel historieprøve". Dette er eksamen i historiepensum fra både VG2 og VG3. Man kan være uheldig å trekke en område man ikke er særlig god på. Det er det som er litt kjedelig med å bli testet i et stort pensum.

Går det an? Jeg møtte ikke opp 2-3 uker den siste tiden, men fikk 4! Trodde historie var veldig lett.

Men du får prøve igjen

Anonymous poster hash: 151e5...741

Møtte opp? Ved privatisteksamen er det ikke noe annet enn eksamen å møte opp til. Å få god karakter i historie på VGS er jo ikke akkurat vanskelig. Det hele avhenger også av hva slags tema man trekker.

Anonymous poster hash: 77ca4...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp nå ble jeg nervøs skal ha min eksamen i begynnelsen av juni!

Anonymous poster hash: be6e3...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke "en enkel historieprøve". Dette er eksamen i historiepensum fra både VG2 og VG3. Man kan være uheldig å trekke en område man ikke er særlig god på. Det er det som er litt kjedelig med å bli testet i et stort pensum.

Anonymous poster hash: 77ca4...db6

Vel du har 30 minutter forberedelsestid. Så lenge du har gått igjennom pensum på en god måte i utgangspunktet så er det ikke spesielt vanskelig å lese seg opp på temaet. Mesopotamia ligger veldig veldig langt unna alt annet i pensum så du har rett i at det er et av de områdene det går an å bli trukket opp uten å ha fokusert så mye på det (burde egentlig ikke vert en mulig trekkoppgave) men du skal klare å stå på eksamen etter 30 minutter med forberedelser så lenge du har lest det i en time eller to tidligere.

Alt du egentlig trenger å gjøre er å åpne historieboka, skrive opp alle titlene og medfølgende stikkord og snakke om hvordan det var de første sivilisasjonene, hvordan jordbruk var sentralt, hvor de var lokalisert, at de var elvesamfunn som var avhengige av flomvann osv for så og dra det videre til hvordan de utviklet seg, egypt osv.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke hadde fått en 6'er om jeg hadde fått Mesopotamia på eksamen, men å stryke totalt på historieeksamen er en prestasjon i seg selv. Sensorene fisker nemlig veldig veldig mye etter informasjon og for å få stryk må du kunne nesten absolutt ingen ting av det som står i boka.

Faktisk, om du setter opp et enkelt tankekart for hvert kapittel i boka og bruker 30-60 minutter på dette, og så tar med deg det til forberedelsesdelen så klarer du garantert å stå på eksamen i historie.

Anonymous poster hash: dfa2f...b2d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel du har 30 minutter forberedelsestid. Så lenge du har gått igjennom pensum på en god måte i utgangspunktet så er det ikke spesielt vanskelig å lese seg opp på temaet. Mesopotamia ligger veldig veldig langt unna alt annet i pensum så du har rett i at det er et av de områdene det går an å bli trukket opp uten å ha fokusert så mye på det (burde egentlig ikke vert en mulig trekkoppgave) men du skal klare å stå på eksamen etter 30 minutter med forberedelser så lenge du har lest det i en time eller to tidligere.

Alt du egentlig trenger å gjøre er å åpne historieboka, skrive opp alle titlene og medfølgende stikkord og snakke om hvordan det var de første sivilisasjonene, hvordan jordbruk var sentralt, hvor de var lokalisert, at de var elvesamfunn som var avhengige av flomvann osv for så og dra det videre til hvordan de utviklet seg, egypt osv.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke hadde fått en 6'er om jeg hadde fått Mesopotamia på eksamen, men å stryke totalt på historieeksamen er en prestasjon i seg selv. Sensorene fisker nemlig veldig veldig mye etter informasjon og for å få stryk må du kunne nesten absolutt ingen ting av det som står i boka.

Faktisk, om du setter opp et enkelt tankekart for hvert kapittel i boka og bruker 30-60 minutter på dette, og så tar med deg det til forberedelsesdelen så klarer du garantert å stå på eksamen i historie.

Anonymous poster hash: dfa2f...b2d

Dette stemmer ikke helt :) alt avhenger av sensor. Noen sensorer er ekstremt strenge og gir deg stryk hvis du bare ramser opp ting fra historieboka. Min lærer i historie sier at du kan kunne hele historieboka ordrett utenatt og fortsatt få stryk, for de er ute etter at du ser sammenhengene, ikke bare at du kan ramse opp en hel drøss med fakta.

Anonymous poster hash: 8ecc3...7f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette stemmer ikke helt :) alt avhenger av sensor. Noen sensorer er ekstremt strenge og gir deg stryk hvis du bare ramser opp ting fra historieboka. Min lærer i historie sier at du kan kunne hele historieboka ordrett utenatt og fortsatt få stryk, for de er ute etter at du ser sammenhengene, ikke bare at du kan ramse opp en hel drøss med fakta.

Anonymous poster hash: 8ecc3...7f2

Hvis du kan gjengi en del fakta så skal du i utgangspunktet stå. I følge vurderingskriteriene.

Jeg vet at noen sensorerene stryker uansett men da gjør de ikke jobben sin riktig i følge vurderingskriteriene.

Anonymous poster hash: dfa2f...b2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan gjengi en del fakta så skal du i utgangspunktet stå. I følge vurderingskriteriene.

Jeg vet at noen sensorerene stryker uansett men da gjør de ikke jobben sin riktig i følge vurderingskriteriene.

Anonymous poster hash: dfa2f...b2d

Ja, men det er det som er litt av problemet med muntlig eksamen. Man kan også kun klage på formelle feil, ikke om det var urettferdig karaktersetting.

Anonymous poster hash: 77ca4...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp nå ble jeg nervøs skal ha min eksamen i begynnelsen av juni!

Anonymous poster hash: be6e3...c08 [/quote

Uff,jeg gruer meg også :(

Anonymous poster hash: d92c3...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hjelp nå ble jeg nervøs skal ha min eksamen i begynnelsen av juni!

Anonymous poster hash: be6e3...c08

Gruer meg jeg å. Mye pensum å setye seg inn i :(

Anonymous poster hash: d92c3...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som bekymrer dere, det er ikke en spesielt farlig eksamen å ta. Den er uheldigvis veldig flaksbasert mtp trekking av oppgave og hvilken sensor du møter på men så lenge du skjønner sammenhengene og hvordan historien har utviklet seg så vil du stort sett gjøre det veldig godt.



Anonymous poster hash: dfa2f...b2d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som bekymrer dere, det er ikke en spesielt farlig eksamen å ta. Den er uheldigvis veldig flaksbasert mtp trekking av oppgave og hvilken sensor du møter på men så lenge du skjønner sammenhengene og hvordan historien har utviklet seg så vil du stort sett gjøre det veldig godt.

Anonymous poster hash: dfa2f...b2d

Selv om jeg har lest igjennom stoffet og føler jeg kan se sammenhenginger etc så føler jeg fortsatt at jeg kan ingenting. Jeg sliter også med dårlig hukommelse :/

Anonymous poster hash: d92c3...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke spørsmål stiller man seg selv for å se sammenhenger?

Anonymous poster hash: be6e3...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...