Gå til innhold

Fullføre økonomi eller starte sykepleie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 år fullført av en økonomi-bachelor, og er såå lei. Har ikke noe lyst å fortsette, vil jobbe med mennesker - hjelpe dem, gjøre en forskjell!

Hva synes dere som har litt peiling på jobbmuligheter osv: bør jeg ta sisteåret selv om det blir h... på jord, fordi det er bra å ha i kombinasjon med sykepleie, eller bør jeg bare satse alt på ett kort og bytte ?

På forhånd TAKK for svar



Anonymous poster hash: 53f6e...557
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du god kjennskap til sykepleiestudiet og til yrket generelt? Kan du se for deg spennende jobber innen økonomi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du øk.ad? Hvorfor mistrives du? Jeg står mellom økonomi og sykepleie fra høsten av..

Anonymous poster hash: 923b4...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal fullføre.

Lettere å få jobb ( hvis du f.eks bare får små Helge/nattstillinger )

Lettere å få uttelling for senere både yrkesmessig og studiemessig.

Har du muligheten: fullfør

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde fullføre. Du er tross alt over halvveis, og dersom du ikke fullfører vil de siste to årene være bortkastet. Det hadde vært noe helt annet dersom du bare var et par måneder inn i feil studie, men når du først er kommet såpass langt synes jeg det er bedre at du fullfører. Ser bare bra ut at du har to bachelorgrader på vitnemålet :)



Anonymous poster hash: daea7...97b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Hvis du uansett skal ta et nytt studie er det ingen grunn til å fullføre øk.ad. For det første vil det koste deg ca 400 000 i tapt arbeidsinntekt å studere ett år ekstra, for det andre er det ikke nyttig for en sykepleier å ha en bachelor i økonomi, og for det tredje vil du bare ødelegge din egen motivasjon enda mer. Å fullføre et studie man ikke får bruk for er bare tullete!

Og ytterst få arbeidsgivere vil synes at to bachelorgrader ser bra ut på vitnemålet. Arbeidsgiver bryr seg om kompetansen din, ikke hvor mye tid du har greid å kaste bort.

Hvis du VET at du ikke vil jobbe med økonomi, så slutter du etter dette semesteret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her!

Okei, her var litt blandede meninger...

For å svare på spørsmål: Nei, jeg har ikke så inngående kjennskap til sykepleier-yrket. Derfor jeg er "småskeptisk" til å bare droppe alt og starte på nytt. Har aldri jobbet innen noe lignende, og har ikke muligheten til det i nær fremtid heller, så det blir litt å satse i blinde. Men jeg vil hjelpe folk, og ser pleien som en ypperlig måte å gjøre det på da jeg har interesse for fagfeltet.

Trodde kanskje det var nyttig å ha bacheloren ferdig ja.... Selv om jeg egentlig IKKE kan se for meg en eneste stilling innen økad jeg vil like. Hater tall, detaljer, analytisk tenkning +++ så var egentlig bare tilfeldig at jeg endte opp der... Derfor jeg er så i tvil!



Anonymous poster hash: 53f6e...557
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du øk.ad? Hvorfor mistrives du? Jeg står mellom økonomi og sykepleie fra høsten av..

Anonymous poster hash: 923b4...4ab

Jeg har et ekstremt subjektivt syn på det etter disse årene... Jeg mistrives fordi jeg er dårlig på detaljarbeid, misliker å bare sitte og glo ned i regnskaper hele tida (detaljer), når jeg kjenner at kroppen min vil gjøre noe som faktisk gjør en viktig forskjell for noen. Føler ikke at økonomi er nyttig i den forstand at jeg gjør en forskjell og hjelper noen som trenger det. Såklart må bedrifter ha økonomer osv, men jeg er ikke sånn "hurra for maks profitt, kapitalisme wins"-person, så føler jeg er på litt feil hylle kan man si.

Økonomi er fint hvis du er flink å tenke systematisk, liker orden og litt detaljer, du trenger ikke å være supergod i matte (jeg hadde P-matte fra før) men bør være villig til å jobbe litt ekstra hvis du ikke er det, og hvis du ser for deg å kunne sitte på kontor og jobbe med lønnsutkjøring, føre regnskap og lignende noen år før du evt klatrer i gradene (--> fordi de fleste må det nå tildags, er mange om beinet i økad-jobbene).

Hvis du kjenner du liker å jobbe med mennesker, ha en litt mer "hands on" jobb og føle og se at du gjør en forskjell for noen som trenger det, - og attpåtil er som meg; ikke glad i detaljarbeid, tall og matte, og føler at det suger energi fra deg å jobbe på den måten - da bør du sikkert tenke på sykepleie.

Kan bare tilføye at 8-4 jobb sikkert er noe mer aktuelt om du tar en økonomiutdanning hvis det er relevant, mener også på at startlønn er høyere hos økonomer enn pleie - samt at turnusen er nonexistent i økonomibransjen til tross for sene kvelder ved årsavslutninger osv ;)

Anonymous poster hash: 53f6e...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du tenkt deg å arbeide som rådgiver/veileder i NAV?

Ja det kunne jeg nok - faktisk! Hvorfor spør du? :)

Anonymous poster hash: 53f6e...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fullført økonomi.

Det "tar seg bedre ut" at du har fullført to grader, enn at du nesten fullførte før du ombestemte deg. Det kan gi inntrykk av at du er vinglete, ikke klarer å stå fast ved en beslutning og gir opp når ting blir vanskelig. (Det hadde vært annerledes hvis du hadde sluttet etter noen måneder, å ta et feil valg er en ærlig sak.)

Du vet ikke mye om sykepleie-studiet eller hva jobben innebærer. Du vil jobbe med mennesker, og fagfeltet interesserer deg. Men det er flere utdannelser som gir deg mulighet til å jobbe med mennesker, også i forhold til sykdom. Og som ikke er lenger enn sykepleierutdannelsen. Hva hvis du ikke trives der heller? Jeg ville brukt det siste året på økonomi til å sette meg litt inn i utdannelsen og hva slags jobber du kan få etterpå. Er det noe du vil trives med? Og så ville jeg prøvd å få deltidsjobb/sommerjobb som assistent på sykehjem el., for å få litt innblikk i hvordan hverdagen er (kan være) for en sykepleier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kunne jeg nok - faktisk! Hvorfor spør du? :)

Anonymous poster hash: 53f6e...557

Økonomiutdannelse kan gi deg jobb der. Eller så kan du vurdere å bli sosionom, mange sosionomer jobber også på nav.

Sett deg inn i jobbmuligheter før du bestemmer deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skiftet med en gang dersom jeg var i dine sko. Har selv angret min utdannelse i alle år ...



Anonymous poster hash: 98b1f...e8f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Takk for mange gode råd fra flere av dere, - og til deg SiMa: jeg har satt meg veldig inn i jobbmuligheter, og derfor ser jeg at det kan være vanskelig å få seg jobb som rådgiver for brukere med problemer uten å ha en sosialfaglig utdannelse, ren økonomi fører ofte til at man sitter og gjør nøyaktig dét: Rene økonomioppgaver. Derfor jeg vil ha noe annet i tillegg, for det ønsker jeg ikke å gjøre.

Og sosionomer utdannes det visstnok et betydelig overskudd av, derfor er ikke det en utdannelse jeg ser på som særlig aktuell, da er det bedre å ta en utdanning der man får hjelpe mennesker på en mer "hands on" måte og i tillegg får medisinkompetanse som gjør at en da (nå til dags) ofte vil bli vurdert foran sosionomer i veldig mange jobbkøer.



Anonymous poster hash: 53f6e...557
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Med kun en bachelor i økonomi er det ikke så enkelt å få jobb, da er det helst regnskap, lønn etc du vil være aktuell for.

I noen sammenhenger kan det være bedre med to fullførte bachelorgrader, enn 2 år + en bachelor. Men som sykepleier kan jeg love at ingen vil tenke "åååh, denne sykepleieren har to år med økonomi, mens den andre har en hel bachelor i økonomi - la oss velge nummer to til å stelle våre syke pasienter!". De to studieretningene er så langt fra hverandre at 2 år vs 3 år har null å si hvis du skal jobbe som sykepleier. Økonomisk har det derimot mye å si (det er dyrt å studere).

En bachelor i et irrelevant fag (gjerne med dårlige resultater) gir ikke mindre inntrykk av å være vinglete enn 2 år i det samme faget. Begge deler vil lyse "jeg valgte feil og ombestemte meg". Og det er helt greit. Jeg tror mange overvurderer hvor mye arbeidsgiver analyserer slikt på en CV, og spesielt innen helsesektoren.

Det er faktisk et problem at nordmenn hopper av og bytter studier i hytt og pine, det koster både studenten og samfunnet dyrt. Når man innser at noe er feil og man absolutt ikke vil bruke det, så er det bedre for alle at man kutter ut så fort man innser det, i stedetfor å fortsette med det "bare fordi". Har du TS tro på at bacheloren derimot kan være nyttig for deg, så kan det være lurt å fullføre. Men hvis ikke er det bare bortkastet tid og penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Men støtter forslaget om å få deg sommerjobb innen helse. Enten på sykehjem, på bolig for psykisk utviklingshemmede, eller på ungdomsinstitusjoner etc. Så ser du om livet innen helse er noe for deg, og ikke minst om du kan tenke deg å jobbe turnus resten av livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja det kunne jeg nok - faktisk! Hvorfor spør du? :)

Anonymous poster hash: 53f6e...557

Da er begge deler relevant & du vil kunne ha mulighet for å arbeide med både økonomi og mennesker.

Flere økonomer i NAV, både " på gulvet " som saksbehandlere & lengre oppover :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kun en bachelor i økonomi er det ikke så enkelt å få jobb, da er det helst regnskap, lønn etc du vil være aktuell for.

I noen sammenhenger kan det være bedre med to fullførte bachelorgrader, enn 2 år + en bachelor. Men som sykepleier kan jeg love at ingen vil tenke "åååh, denne sykepleieren har to år med økonomi, mens den andre har en hel bachelor i økonomi - la oss velge nummer to til å stelle våre syke pasienter!". De to studieretningene er så langt fra hverandre at 2 år vs 3 år har null å si hvis du skal jobbe som sykepleier. Økonomisk har det derimot mye å si (det er dyrt å studere).

En bachelor i et irrelevant fag (gjerne med dårlige resultater) gir ikke mindre inntrykk av å være vinglete enn 2 år i det samme faget. Begge deler vil lyse "jeg valgte feil og ombestemte meg". Og det er helt greit. Jeg tror mange overvurderer hvor mye arbeidsgiver analyserer slikt på en CV, og spesielt innen helsesektoren.

Det er faktisk et problem at nordmenn hopper av og bytter studier i hytt og pine, det koster både studenten og samfunnet dyrt. Når man innser at noe er feil og man absolutt ikke vil bruke det, så er det bedre for alle at man kutter ut så fort man innser det, i stedetfor å fortsette med det "bare fordi". Har du TS tro på at bacheloren derimot kan være nyttig for deg, så kan det være lurt å fullføre. Men hvis ikke er det bare bortkastet tid og penger.

Så en fullført grad innen økonomi er helt bortkastet for høyere stillinger innen helse?

Anonymous poster hash: 250aa...6b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en fullført grad innen økonomi er helt bortkastet for høyere stillinger innen helse?

Anonymous poster hash: 250aa...6b1

Hva mener du med høyere stillinger innen helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med høyere stillinger innen helse?

TS her. vet ikke hva annen AB mente, men jeg er også interessert - f.eks. leder for ulike enheter, avdelinger kanskje?

Anonymous poster hash: 53f6e...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...