Gå til innhold

Bønner - prompemat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg startet den chili con carne-tråden i dag. Lite visste jeg at bønner er reneste prompematen. Trodde nesten jeg var gravid da magen begynte å buldre da jeg var på butikken i dag. Nå har jeg funnet ut at det er siste gang jeg spiser bønner! Med mindre jeg har lyst til å hevne meg på noen. :gjeiper:

Jaja, begynner dere å prompe fært av bønner? Synes det var litt sjokkerende mye promping, ikke bare en i ny og ne, men seriøse BRYGGING og buldring. :-S Litt spesiell tråd, men jeg vil bare ha respons på om det er normalt eller ikke. :gjeiper:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, og dette er grunnen til at jeg unngår bønner, så langt som overhodet mulig............ Sitter seriøst og fiser hele jævla tiden lange tider etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig "bekymret" for dette første gangen jeg lagdde chiligryte. Men utrolig nok så merket jeg faktisk ingenting til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser veldig mye bønner og linser, og merker ikke noe særlig til det.

Men husker du å skylle bønnene før du bruker dem? Både bløtlagte og hermetiserte bønner bør skylles til de slutter å "skumme", dette kan hjelpe litt på plagene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nenya82

I hvertfall av chili con carne.Æsj,den kombinasjonen er eksplosiv :fnise:

Andre bønneretter blir jeg ikke så eksplosiv av,men holder meg unna chili con carne og andre retter som har den kjøtt og bønner kombinasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Kjøp litt karve, og bruk ca en teskje til 400 gram (vanlig boks) med bønner. Du finner det i krydderhylla.

Jeg reagerer veldig på bønner selv - men etter at jeg oppdaga karve har det blitt bedre.

Dessuten er det som en annen her påpekte - om man spiser bønner, linser og kikerter jevnlig vil kroppen venne seg til dem naturlig, og man får normal gassmengde igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vent meg til linser, så det reagerer jeg ikke på. Og kikerter kan jeg også spise mye av uten problem.

Det verste er gule erter! Og bønner som nr to. Kidneybønner, pintobønner og haricot-bønner er de verste for meg. Men folk reagerer forskjellig, tror jeg.

Enig i at det er bra å skylle bønnene godt. Hvis jeg koker bønner selv bytter jeg kokevann flere ganger, og koker dem ekstra godt. Det hjelper!

I tillegg hjelper karve (cuminfrø) godt, som Kavlarsjäl påpeker. Jeg har uansett masse karve i når jeg lager chili sin/con carne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Magen venner seg fint til det. Jeg spiser mye bønner og linser, og merker ingenting.

Ps: trodde cumin var spisskummen? Er det det samme som karve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: trodde cumin var spisskummen? Er det det samme som karve?

Det er ikke det samme nei, sorry, skrev feil, men det har samme virkning!

Finnes ikke karve her jeg bor, bare spisskarve/kummen :)

Endret av JollyJolly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv har jeg alltid trodd og hørt at det i nøkkelost er karve.

Jeg også...og nøkler selvfølgelig :jepp: .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...