Gå til innhold

Har meldt meg ut av den norske statskirken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så viktig for homofile og andre syndere å påtvinge seg tilhørighet i en religion som stadfester deres handlinger som synd?

Kristendommen er utvannet nok som den er, så la den være nå og finn dere noe annet om den ikke passer dere. Ingen andre enn Gud eller Jesus har mandat til å revidere den bibelske lære og jeg har ikke sett noe til de to på en stund.

:)

Da bør kristne holde kjeft med "alle er guds barn" PISSPREIKET sitt!

Anonymous poster hash: 9576d...bc8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Corto Maltese

Eh, ja. Men du har jo en mening, som jeg antar du hadde sett innført, hva ellers er vitsen med å mene sånt?

Klart jeg ville ha sett det innført. Men jeg hadde aldri prøvd og tvinge det fram. Jeg godtar at de fleste er uenig med meg når det kommer til mitt syn på ekteskap. Desverre merker jeg ikke den samme tolleranse mot min mening.

så hvem er det som er trangyst jeg som har min mening men vil ikke tvinge min mening på andre. Eller de som er uenig med meg og vil tvinge sine meninger på meg `?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humanetisk forbund er noe tull. Du hjelper ingen ved å melde deg inn der. Jeg er selv homofil, og synes selvfølgelig kirkens avgjørelse er synd, men man endrer ikke folks religiøse overbevisning ved å melde seg ut av trossamfunnet deres. Og i alle fall ikke ved å melde seg inn i humanetisk forbund.



Anonymous poster hash: 0c812...70a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør kristne holde kjeft med "alle er guds barn" PISSPREIKET sitt!

Anonymous poster hash: 9576d...bc8

Slutt å skjære alle over én kam. De fleste kristne har ingenting imot homofilt ekteskap. De som har stemmerett i den avgjørelsen kirken nettopp tok, representerer ikke liberalismen til de fleste kristne i dag.

Anonymous poster hash: 0c812...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bare det er respekt av kirka, endelig litt balls!

Er vel ikke noe galt med å vie seg på rådhuset og ta en lesning i kirka noen dager etterpå... Det er praksis i andre land for ALLE og ikke bare homofile...



Anonymous poster hash: 50f7a...c03
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om at for enkelte finnes det en verden, og et liv, utenfor KG. Det virket som at du hadde litt vanskelig for å tro det.

Virkelig? Les innlegget mitt en gang til du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med all respekt for homofile, men at noen homofile skulle forlange at noen som ikke tror den kristne Gud kan velsigne ekteskapet deres likevel skal påstå at deres Gud har velsignet ekteskapet til de homofile blir like galt som om mørkhudede meldte seg inn i Ku Klux Klan og forlangte å bli viet i deres menighet.

Tror man ikke på den samme grundlære som menigheten man er medlem av så finnes det mange menigheter man kan bytte til. Det finnes kirker som vier homofile, som for eksempel denne: http://www.apenkirkegruppe.org/

Hvorfor ikke melde seg inn der og vie seg der hvis man deler deres tro? Hvor ble det av "ikke tre din tro over hodet på andre", som så mange har skreket og ropt i så mange år?



Anonymous poster hash: bbb7a...13b
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fant de ut at de fortsatt var registrert som medlem av den norske kirke?

Post. Hovedsaklig tilsendte stemmesedler i kirkevalgår.

Anonymous poster hash: d7ff6...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humanetisk forbund er noe tull. Du hjelper ingen ved å melde deg inn der. Jeg er selv homofil, og synes selvfølgelig kirkens avgjørelse er synd, men man endrer ikke folks religiøse overbevisning ved å melde seg ut av trossamfunnet deres. Og i alle fall ikke ved å melde seg inn i humanetisk forbund. Anonymous poster hash: 0c812...70a

Hvorfor er dette forbundet "tull"? Det eneste tullete forbundet i denne diskusjonen er den norske kirke.

Anonymous poster hash: 5e7d2...7bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Da bør kristne holde kjeft med "alle er guds barn" PISSPREIKET sitt!

Anonymous poster hash: 9576d...bc8

You're preaching to the choir, girl friend.

Om det ikke var opplagt, så er jeg ikke kristen selv og er sikkert en av de største synderne her inne, men jeg mener det jeg skrev selv om det var satt litt på spissen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Hvorfor vil homofile så absolutt gifte seg i kirken, når hele religionen strider i mot deres livsstil? Jeg har ingenting i mot homofilt ekteskap, men at de faktisk vil gifte seg i kirken skjønner jeg ikke. De er jo tydeligvis ikke velkommen der, og de får jo ikke endret en religion, et syn som er flere tusener av år gammelt. De får finne seg et annet sted.

Anonymous poster hash: 4aa83...94c

Fordi ikke alle kristne mener homofile er utestengt fra kirken på grunnlag av det som er skrevet i Bibelen. (Du kan lese gode forklaringer her og her). Når man ikke tror at homofile skal utestenges på grunnlag av religiøse tekster, er det ikke så rart at man ønsker at de også skal ha muligheten til å gjennomføre ekteskapsritualet i sin tro - for noen betyr det mye å gifte seg "for Gud, vår skapers ansikt". Ikke alle mener det finnes et grunnlag for å nekte dette på grunnlag av legning.

Slutt å skjære alle over én kam. De fleste kristne har ingenting imot homofilt ekteskap. De som har stemmerett i den avgjørelsen kirken nettopp tok, representerer ikke liberalismen til de fleste kristne i dag.

Anonymous poster hash: 0c812...70a

Dersom de ikke representerer holdningene til dagens kirkemedlemmer, hvorfor har de da blitt stemt inn i krikerådet? Stemmesedlene kirken sender ut, er ikke bare for å irritere semi-ateistene, men for å vite hvem de i sognet ønsker at skal representere dem. Dersom de fleste av dagens norske statskirkemedlemmer er liberale, burde de vise dette ved sin stemme til kirkerådet. Det har ikke skjedd, og derfor har dette vedtaket blitt fattet. Om man ønsker et annet resultat, får flere stemme ved neste valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa hva jeg mente jeg sa ikke at jeg ville tvinge folk til og gjøre det jeg mener.

Uh, du brukte ordet "forby"? Da er det vel akkurat det du sier?

"Das ist Verboten!"

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig for homofile og andre syndere å påtvinge seg tilhørighet i en religion som stadfester deres handlinger som synd?

Kristendommen er utvannet nok som den er, så la den være nå og finn dere noe annet om den ikke passer dere. Ingen andre enn Gud eller Jesus har mandat til å revidere den bibelske lære og jeg har ikke sett noe til de to på en stund.

:)

Å, den kristne lære har da vært revidert mange ganger, og en protestantisk kirke kan ikke, med krav ¨på å bli tatt på alvor, motsette seg revisjon av prinsipp. Så akkurat den biten tror jeg ikke er noen umulighet. Kirken er heller ikke enig med seg selv i dette spm. Forslaget om likekjønnet ekteskap, evt forbønn for likekjønnede par, som er en "kirkens velsignelse light", falt med 61 mot 54 stemmer, og det er ikke noe overveldende flertall.

Å, og for ordens skyld, jeg meldte meg ut jeg også. Jeg HAR gjort det en gang før, men på 90-tallet ble alt folket meldt inn igjen, fordi kirken hadde mistet oversikten over hvem som var medlem og hvem ikke. Så som landets største trossamfunn ble det besluttet at alle skulle meldes inn i statskirken, og så fikk alle som ikke mente at de hørte til der, bare melde seg ut. Så sånn gikk det til at jeg nå hadde en utmelding til gode, som jeg kan markere min avstandstagen med. Det er alltid mulig å snu geipen opp ned :)

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa

Humaneterne er en sekt, bare så du vet det. De er fanatikere så til de grader, da er det bedre for deg om du ikke er meldt inn i noe som helst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Denne kritikken mot kirken er fullstendig latterlig. Det er en religion som følger religiøse regler, ikke hva som er politisk korrekt akkurat nå.

Å være homofil er ikke kompatibelt med å være kristen. Løsninger er å ikke være kristen. Verre er det ikke. Å være Jehovas Vitne er ikke kompatibel med min levemåte, min tro og mine verdier. Min løsning er å ikke være Jehovas Vitne. Verre er det ikke. Jeg lager ikke et helvete om hva Jehovas Vitner mener og tror, og krever at de skal føye seg etter hva jeg mener. Det bryr meg ikke. De får styre på som de selv vil.

Endret av Lincoln
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Fordi ikke alle kristne mener homofile er utestengt fra kirken på grunnlag av det som er skrevet i Bibelen. (Du kan lese gode forklaringer her og her). Når man ikke tror at homofile skal utestenges på grunnlag av religiøse tekster, er det ikke så rart at man ønsker at de også skal ha muligheten til å gjennomføre ekteskapsritualet i sin tro - for noen betyr det mye å gifte seg "for Gud, vår skapers ansikt". Ikke alle mener det finnes et grunnlag for å nekte dette på grunnlag av legning.

Vel, da får de lage seg sin egen kirke da. Det finnes allerede en billion forskjellige kristne trosretninger, så dette blir bare enda en.

Endret av Lincoln
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne kritikken mot kirken er fullstendig latterlig. Det er en religion som følger religiøse regler, ikke hva som er politisk korrekt akkurat nå.

Å være homofil er ikke kompatibelt med å være kristen. Løsninger er å ikke være kristen. Verre er det ikke. Å være Jehovas Vitne er ikke kompatibel med min levemåte, min tro og mine verdier. Min løsning er å ikke være Jehovas Vitne. Verre er det ikke. Jeg lager ikke et helvete om hva Jehovas Vitner mener og tror, og krever at de skal føye seg etter hva jeg mener. Det bryr meg ikke. De får styre på som de selv vil.

Der tror jeg du tar feil, og hvis vi ser litt bakover, ikke så mange år, heller, så ser vi at kirken har akseptert mange ting som de før har avvist pga "religiøse regler". Feks kvinnelige prester, homofile prester, og sågar kvinnelige, homofile prester. Og en kvinnelig biskop, for godt mål.

Avstemningen, der forslaget om å tillate vielse av likekjønnede par, evt forbønn for likekjønnede par, ble avvist, men ikke med noe stort og overbevisende flertall.

Det er forøvrig mange kristne homofile, og så vidt jeg vet, også er par kristne homofile prester. Så så voldsomt inkompatibelt kan det ikke være.

Det er vel slik at skriften sjelden er så klar og entydig at den ikke er åpen for tolkning, og det forklarer vel hvorfor det er mange som mener at homofili ikke er diskvalifiserende for kristen tro.

Endret av Mann 42
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Vel, da får de lage seg sin egen kirke da. Det finnes allerede en billion forskjellige kristne trosretninger, så dette blir bare enda en.

Eller man kan velge å endre strukturen som allerede eksisterer, noe som er en like legitim tilnærming. Om hver teologisk uenighet skulle endt med et skisme, hadde alt vært et salig kaos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller man kan velge å endre strukturen som allerede eksisterer, noe som er en like legitim tilnærming. Om hver teologisk uenighet skulle endt med et skisme, hadde alt vært et salig kaos.

Det finnes allerede kirkesamfunn som er opprettet som en direkte konsekvens av moderkirkens avvisning av homofile, og som har en teologi som preker aksept. Ikke noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Det finnes allerede kirkesamfunn som er opprettet som en direkte konsekvens av moderkirkens avvisning av homofile, og som har en teologi som preker aksept. Ikke noe problem.

De finnes, men de har ikke tilgang til kirkerommene som statskirken har. Hvorfor skal heterofile være de eneste som har adgang til å gifte seg i noen av Norges flotteste rom? Hvorfor skal man ikke ta opp kampen for like rettigheter for alle? Diskrimintering er aldri greit, og etter mitt syn er det ikke riktig å forlate diskusjonen bare fordi majoriteten har diskriminerende holdninger.

Dersom jeg ønsker en endring, er det opp til meg (og mine meningsfeller) å forklare for andre hvorfor jeg mener det bør komme en endring. Det er opp til meg å bli i diskusjonen, selv om majoriteten ikke er enig for øyeblikket. Det å forlate diskusjonen, fører ikke til en reell endring. Jeg vil ha likestilling i majoritetskirken, altså kjemper jeg for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...