Gå til innhold

Vil ta meg med til kirken. Jeg er ikke kristen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som sagt. Jeg er ikke kristen. Men jeg er gift med en som er det.

Hennes familie skal til noe som heter høymesse og kona vil jeg skal være med, fordi vi skal direkte hjem til dem etterpå på familiesammenkomst med kaffe og etterhvert middag. At vi skal dit er fordi en eldre slektning har fødselsdag.

Jeg er invitert og har lyst til å komme i fødselsdagen.

Men kan de kreve at jeg er med til kirken?

Vil det ikke være poengløst at jeg ermed dit, all den tid jeg tilhører en annen religion?

Jeg mener Kirken driver avgudsdyrkelse,men ut av respekt for familien hennes sier jeg selvsagt ikke dette, når man samles. Det ville jeg se som en direkte konfrontasjon, en provokasjon og mangel på respekt.

Men jeg ønsker altså ikke å gå i denne "høymessen".

Hvis det er en høyere messe, må det jo være spesielt kirkelig og tilbedende?

Kona mener det er en kilde til konflikt med hennes slekt og vil oppfattes som en demonstrasjon mot dem og Kirken, hvis jeg ikke vilkomme.

Hun sier det ikke trenger innebære noen form for tilbedelse eller synd at jeg går dit.

Nå har jeg vært med før,på gudstjeneste for å være hyggelig. Men jeg følte etterpå at det var feil for mitt vedkommende.

Jeg har altså vært med og sett hva de gjør.

Jeg synes jeg har vært velvillig med dette.

Men kona sier jeg virker inkonsekvent om jeg ikke kommer denne gangen.

Det jeg lurerpå er hvordan jeg kan argumentere overfor dem uten å lage en "situasjon".

Det hører til at det er slekt som kommer som vil ruge over sånne tin i lengre tid og aldri glemme det at jeg avviste deres kirke. Kona ser for seg at det vil bli brukt mot meg.

Om jeg mener at akkurat det er verdt det, vil uten tvil oppleves som en provokasjon og demonstrativt. Noe som vil slå negativt ut for min kones del, emosjonelt.

Hvordan kan dette løses på best mulig måte?



Anonymous poster hash: 25d57...b0b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå i kirken? Folk flest merker ikke forskjell på en vanlig masse og en høymesse. (jeg husker ikke forskjell i farten og jeg har hatt sommerjobb som lydteknikker i kirken)

Still opp, bit tenna sammen og la det gå =)



Anonymous poster hash: 37e2c...01f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi

Bli med. Det koster deg ingenting, og det høres ut som de ville hatt problemer med å konvertere deg om de faktisk hadde prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så min trosretning og det jeg ønsker har ingenting å si. Jeg skal bare møte fram hver gang de ønsker det?

Jeg syns ikke det virker som en veldig god løsning fordi jeg ser for meg at de kommer til å forvente at jeg alltid kommer hvis jeg kommer nå også. Derfor hadde jeg heller ønsket noen innspill om hvordan jeg kan argumentere med disse konservative folkene om å ikke gå der, på en måte de ville akseptere.

Det er ikke riktig at det ikke koster meg noe, fordi det faktisk forventes at jeg skal møte fram og tilbringe tid et sted det drives avgudsdyrkelse,i tillegg tilat det ikke tas hensyn til min tro på samme måte.

Jeg ser ikke formeg at noen av disse ville møte fram i mitt trossamfunn til bønn. Jeg tror nok kona ville gjøre det, men jeg ser for meg at hun ville fått kritikk fra dem for å tilbringe tid der, i stedet for å bli hjemme.

Men jeg kan ikke møte dem med en så konfronterende linje. Jeg ville heller hatt noen argumenter det er sannsynlig at de ville være enig med og akseptere. At de ikke ville like å gå i mitt trossamfunn er ikke ett av dem, da de ville bagatellisere det og påstå de ville kommet.



Anonymous poster hash: 25d57...b0b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist og jeg nekter plent å ha noe som helst med kirker å gjøre. Driter i om det er dåp, bryllup eller begavelse, jeg går ikke inn i en kirke.



Anonymous poster hash: 7e89e...239
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gått. Kirken strider imot det jeg står for og har i tillegg utøvet stor smerte på folk som meg opp gjennom årene. Om noen hadde stengt meg ute av noe pga. det ville jeg bare ledd, for en slik forsamling vil jeg ikke være en del av uansett.

Stå på ditt, TS, om du føler det er det som er riktig.



Anonymous poster hash: d5648...3a9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest New_Girl

Jeg er ateist og jeg nekter plent å ha noe som helst med kirker å gjøre. Driter i om det er dåp, bryllup eller begavelse, jeg går ikke inn i en kirke.

Anonymous poster hash: 7e89e...239

Så tullete!

Ts, jeg syns du skal gå denne gangen. Og så får du og kona ha en ordentlig samtale on dette ved en senere anledning hvor du uttrykker ditt ståsted i forhold til kirke og religion. Men jeg tror ikke det er lurt å bruke en konkret invitasjon til å vise ditt standpunkt. Da kan det spm du er inne på, virke som du protesterer. Det vil bare skape dårlig stemning. Svelg denne kamelen og ha en diskusjon på det etterpå er mitt råd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du visste at kona di var kristen før dere giftet dere? Syns du ikke du bør respektere den siden ved henne?

Du trenger ikke tilbe noe som helst ved å delta. Har du aldri vært i en kirke? Du blir med inn, og sitter i kirkebemken. Hvis du vil, kan du delta i sangen, men du trenger ikke gjøre det. Du kan sitte helt rolig, uten å følge med. Et par ganger vil man reise seg. Det er når det leses fra Bibelen. Da bør du også reise deg. Men du trenger ikke å høre etter. Er det nattverd, vil de kristne gå frem og få vin og alterbrød. Da blir du og andre ikkekristne rolig sittende i benken,

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tullete!

Ts, jeg syns du skal gå denne gangen. Og så får du og kona ha en ordentlig samtale on dette ved en senere anledning hvor du uttrykker ditt ståsted i forhold til kirke og religion. Men jeg tror ikke det er lurt å bruke en konkret invitasjon til å vise ditt standpunkt. Da kan det spm du er inne på, virke som du protesterer. Det vil bare skape dårlig stemning. Svelg denne kamelen og ha en diskusjon på det etterpå er mitt råd.

Fordi jeg ikke vil delta i en religion jeg har ingenting til overs for?

Anonymous poster hash: 7e89e...239

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tullete!

Ts, jeg syns du skal gå denne gangen. Og så får du og kona ha en ordentlig samtale on dette ved en senere anledning hvor du uttrykker ditt ståsted i forhold til kirke og religion. Men jeg tror ikke det er lurt å bruke en konkret invitasjon til å vise ditt standpunkt. Da kan det spm du er inne på, virke som du protesterer. Det vil bare skape dårlig stemning. Svelg denne kamelen og ha en diskusjon på det etterpå er mitt råd.

Enig med deg, men det var ikke TS du siterte ;)

Om denne AB-en er gift, det vet vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke vil delta i en religion jeg har ingenting til overs for? Anonymous poster hash: 7e89e...239

Ikke kupp tråden til TS. Dette handler ikke om deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Enig med deg, men det var ikke TS du siterte ;)

Om denne AB-en er gift, det vet vi ikke.

Nei, det vet jeg. Det var to forskjellige utsagn til to forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Fordi jeg ikke vil delta i en religion jeg har ingenting til overs for?

Anonymous poster hash: 7e89e...239

Det handler jo ikke om deg, men om valg andre i ditt liv har tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg antar at du visste at kona di var kristen før dere giftet dere? Syns du ikke du bør respektere den siden ved henne?

Du trenger ikke tilbe noe som helst ved å delta. Har du aldri vært i en kirke? Du blir med inn, og sitter i kirkebemken. Hvis du vil, kan du delta i sangen, men du trenger ikke gjøre det. Du kan sitte helt rolig, uten å følge med. Et par ganger vil man reise seg. Det er når det leses fra Bibelen. Da bør du også reise deg. Men du trenger ikke å høre etter. Er det nattverd, vil de kristne gå frem og få vin og alterbrød. Da blir du og andre ikkekristne rolig sittende i benken,

Jo, jeg visste meget godt at hun var det. Jeg vet også at dersom jeg går i kirken og sitter der er det å reise meg når andre står en del av tilbedelsen. Fordi poenget med å reise seg er å vise kollektiv respekt for den Treenige Guds Ord.

Å delta i en forsamling der det synges -Gud være lovet, halleluja! og de leser trosbekjennesle til Den Treenige Gud og synger "sanger" som du sier, men som egentlig er tilbedende lovsang, strider mot det jeg tror på.

Kreves det av meg å respektere henne og delta i dette, bør det jeg tror på også omfattes av den samme grad av respekt.

Det jeg lurer på er hvilke argumenter som kan brukes.

Dersom det er noe som er et påbud i deres religion feks, så kunne jeg vise til det.

Kona mi har feks vist til at hun hadde menstruasjon, så hun ikke kunne være med til bønn i mitt trossamfunn, noe som umiddelbart ble respektert av min familie, fordi det medfører riktighet. Kvinner skal ikke møte fram da.

Så jeg ville høre om det er noen faktorer sånne i deres religion som jeg kan "minne dem om"slik at jeg er unnskyldt fra å delta videre.

Anonymous poster hash: 25d57...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tullete!

Ts, jeg syns du skal gå denne gangen. Og så får du og kona ha en ordentlig samtale on dette ved en senere anledning hvor du uttrykker ditt ståsted i forhold til kirke og religion. Men jeg tror ikke det er lurt å bruke en konkret invitasjon til å vise ditt standpunkt. Da kan det spm du er inne på, virke som du protesterer. Det vil bare skape dårlig stemning. Svelg denne kamelen og ha en diskusjon på det etterpå er mitt råd.

Kona argumenterer på samme måte, men jeg ville helst ha møtt dem utenfor kirken etterpå.

Anonymous poster hash: 25d57...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gått. Kirken strider imot det jeg står for og har i tillegg utøvet stor smerte på folk som meg opp gjennom årene. Om noen hadde stengt meg ute av noe pga. det ville jeg bare ledd, for en slik forsamling vil jeg ikke være en del av uansett.

Stå på ditt, TS, om du føler det er det som er riktig.

Anonymous poster hash: d5648...3a9

Nå handler jo dette nettopp om at jeg ikke vil være en del av deres forsamling. Så det handler ikke om noen utestengelse for min del. Jeg forstår at du har vært utsatt for diskriminering ut fra det du skriver, og det er trist og vondt å lese.

Men for min del handler det ikke om meg, men om at kona mi ikke skal behøve å leve med kritikk fra (fordømmende) slektninger fordi hun har valgt å gifte seg med meg,

Anonymous poster hash: 25d57...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo, jeg visste meget godt at hun var det. Jeg vet også at dersom jeg går i kirken og sitter der er det å reise meg når andre står en del av tilbedelsen. Fordi poenget med å reise seg er å vise kollektiv respekt for den Treenige Guds Ord.Å delta i en forsamling der det synges -Gud være lovet, halleluja! og de leser trosbekjennesle til Den Treenige Gud og synger "sanger" som du sier, men som egentlig er tilbedende lovsang, strider mot det jeg tror på.Kreves det av meg å respektere henne og delta i dette, bør det jeg tror på også omfattes av den samme grad av respekt.Det jeg lurer på er hvilke argumenter som kan brukes.Dersom det er noe som er et påbud i deres religion feks, så kunne jeg vise til det.Kona mi har feks vist til at hun hadde menstruasjon, så hun ikke kunne være med til bønn i mitt trossamfunn, noe som umiddelbart ble respektert av min familie, fordi det medfører riktighet. Kvinner skal ikke møte fram da.Så jeg ville høre om det er noen faktorer sånne i deres religion som jeg kan "minne dem om"slik at jeg er unnskyldt fra å delta videre. Anonymous poster hash: 25d57...b0b

Kirken tar i mot alle, så det er ingen slik "regel" du kan vise til, dessverre. I kaolske menigheter kan man ikke gå til nattverd uten å være katolikk. I protestaniske kirker er det bare spørsmål om smvittighet.

Så det eneste som gjenstår er å si at du ikke vil. Det spørs vel om det faller i god jord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gått. Du er ikke kristen og derfor passer ikke dette for deg. Det må de jo bare respektere.



Anonymous poster hash: 2398f...6d8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Jeg finner det veldig merkelig at dere har giftet dere med noen av en annen tro, og så har dere ikke tatt høyde for slike situasjoner? Snakket dere ikke om dette før dere giftet dere?

Ble dere gift i kirken, forresten?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kupp tråden til TS. Dette handler ikke om deg.

Kupper tråden? Jeg svarer på utsagn fra et annet medlem. Det er faktisk lov.

Det handler jo ikke om deg, men om valg andre i ditt liv har tatt.

De har all rett til å ta de valgene, men de kan ikke forvente at andre tar del i deres tro.

Anonymous poster hash: 7e89e...239

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...