Gå til innhold

Synes du at folk som tror på en religion er lykkeligere enn ateister?


Anbefalte innlegg

Jeg tror ateister er mer lykkeligere enn kristne siden de trenger ikke bekymre seg for å ende opp i helvetet for å ha gjort det og det.

Moren min fortalte meg om en veldig kristen dame som følte at hun hadde gjort noe galt uansett hva hun gjort. Hun trodde at alt hun gjorde var synder. Som for eksempel, hun hadde akkurat kommet hjem fra danseøving, også følte hun seg som en synder på grunn av at hun danset. Eller at hun så på TV, hørte på musikk, leste en bok, nesten hva som helst. Hun følte seg som en dårlig person. Det hørtes ikke ut som at hun var en særlig lykkelig person. Men, jeg skjønner jo at ikke alle kristne er som dette. Og at mange sikkert finner ro i å tro på Gud.

Jeg tror at ateister er lykkeligere enn de kristne som innerst inne frykter, ikke elsker Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

In the grand scheme of global differences, religious people are actually quite miserable. Yet, thanks to religious beliefs and practices they are less miserable than they would otherwise be. If you want to be happier, the last thing you should do would be to move to a religious country. You might consider living in a country like Sweden instead where most people are happy atheists.

Are religious people happyier?

Det er endel faktorer som må vurderes, lykke er subjektivt, syntes denne artikkelen vurderte bra.



Anonymous poster hash: 54999...a95
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In the grand scheme of global differences, religious people are actually quite miserable. Yet, thanks to religious beliefs and practices they are less miserable than they would otherwise be. If you want to be happier, the last thing you should do would be to move to a religious country. You might consider living in a country like Sweden instead where most people are happy atheists.

Are religious people happyier?

Det er endel faktorer som må vurderes, lykke er subjektivt, syntes denne artikkelen vurderte bra.

Anonymous poster hash: 54999...a95

Sverige har andre problemer å stri med. Man kan for eksempel ikke si hva man mener om politikk, om man ikke mener det flertallet mener. Norge er bedre sånn.

Anonymous poster hash: c0dba...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er enig i artikkelen sånn ellers.



Anonymous poster hash: c0dba...9a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sala21

Jeg tror kanskje ikke det trenger å være helt sånn, for jeg er enig med de som sier at med en gang man blir ekstrem i praktiseringen av religionen så må man jo bli sliten, og det tror jeg gjelder alle henseelser i livet, også de som ikke er religiøse. Men jeg tror at de som finner sin mening i livet, være seg troen på en gud, eller troen på at det ikke er en gud, DE er lykkelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje bare jeg som er litt rar. Men de få kristne jeg kjenner virker så mye mer positiv til det meste enn "oss" som er ateister. Noen andre som synes det også?

Jeg kan jo forstå at det å tro på noe som er større enn deg selv er litt betryggende, at ting som skjer i livet er en mening med osv.

Nei, jeg synes ikke de virker lykkeligere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Det er kanskje bare jeg som er litt rar. Men de få kristne jeg kjenner virker så mye mer positiv til det meste enn "oss" som er ateister. Noen andre som synes det også?

Jeg kan jo forstå at det å tro på noe som er større enn deg selv er litt betryggende, at ting som skjer i livet er en mening med osv.

Er ikke sikkert de er lykkelige fordet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svampebob1

Det er kanskje bare jeg som er litt rar. Men de få kristne jeg kjenner virker så mye mer positiv til det meste enn "oss" som er ateister. Noen andre som synes det også?

Jeg kan jo forstå at det å tro på noe som er større enn deg selv er litt betryggende, at ting som skjer i livet er en mening med osv.

En del av kjernen i mange religioner går ut på det å verdsette det lille man har. Håp er og en essensiell ting.... Og det å ha tro på noe som står for noe positivt kan nok gjøre en mer positiv og...

Men så har man så mange eksempler på galskap i forbindelse med religion også, så det kommer nok helt an på ;-).

Ellers vet jeg at Carl Jung så på tro og spiritualitet som en viktig ting for å bli frisk for psykisk syke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være godt å tro at når man dør så blir alt mye bedre og at man gjenforenes med alle sine avdøde venner i et paradis. Istedenfor å tro at når man dør så forsvinner alt for deg og man mister seg selv, selv svartfargen bak lukkede øyner forsvinner.



Anonymous poster hash: 8fa3f...de1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være godt å tro at når man dør så blir alt mye bedre og at man gjenforenes med alle sine avdøde venner i et paradis. Istedenfor å tro at når man dør så forsvinner alt for deg og man mister seg selv, selv svartfargen bak lukkede øyner forsvinner.

Anonymous poster hash: 8fa3f...de1

Jeg får frysninger på ryggen ved tanken om å tilbringe evigheten under englenes diktatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får frysninger på ryggen ved tanken om å tilbringe evigheten under englenes diktatur.

Tror det skal bli rimelig kjedelig sånn etter 20 000 år har gått. Himmelens glans har nok gått litt over da. Også sitter man fast der i evigheten.

Med denne, som noen påpeker ovenfor, så følger løftet om helvetet også trusselen om å havne i ett svettere sted. Jeg har tilbragt noen år på muslimske kvinneforum og jeg ser mye frykt og dødsangst og timesvis hver dag brukes for å forhindre dette.

Neitakk, jeg foretrekker å simpelthen "bli til jord" og kose meg med den så lenge som jeg har.

Anonymous poster hash: 54999...a95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skal bli rimelig kjedelig sånn etter 20 000 år har gått. Himmelens glans har nok gått litt over da. Også sitter man fast der i evigheten.

Med denne, som noen påpeker ovenfor, så følger løftet om helvetet også trusselen om å havne i ett svettere sted. Jeg har tilbragt noen år på muslimske kvinneforum og jeg ser mye frykt og dødsangst og timesvis hver dag brukes for å forhindre dette.

Neitakk, jeg foretrekker å simpelthen "bli til jord" og kose meg med den så lenge som jeg har.

Anonymous poster hash: 54999...a95

Når mitt liv er over, så håper jeg definitivt at det er OVER. Jeg vil ikke ha noe evig etterliv. Jeg vil ha en drømmeløs søvn som jeg aldri våkner av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt tro at kristne blir lykkelige av å tro på en gud og tro på evig liv.

Meg selv hadde bare blitt dypt deprimert om det fantes en gud og det var evig liv. Da hadde jo altsammen bare vært enda mer meningsløst.

Hvis man kunne ha valgt evig liv så hadde jeg ihvertfall valgt det uten å nøle en gang.

Det at jeg skal dø en gang er den skummleste og ekkleste tanken jeg noen gang kan tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man kunne ha valgt evig liv så hadde jeg ihvertfall valgt det uten å nøle en gang.

Det at jeg skal dø en gang er den skummleste og ekkleste tanken jeg noen gang kan tenke på.

Syns du det var så gjennomtenkt da? En eller annen gang, i relativt nær fremtid, kommer vulkanen under Yellowstone Park å få utløsning, og da blir vi utrydda, alle som en... Utenom deg da! Da får du leve, alene, på en planet som er så tykt tåkebelagt at du ikke ser en meter foran deg.

Eller, hva om jorda blir truffet av et eller annet stort og fælt, fra verdensrommet, så hele kloden går i småbiter... Hele planeten er borte, utenom deg da, som seiler avgårde i verdensrommet, ensom og forlatt, og gråter din tapre tårer ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kunne ha valgt evig liv så hadde jeg ihvertfall valgt det uten å nøle en gang.

Det at jeg skal dø en gang er den skummleste og ekkleste tanken jeg noen gang kan tenke på.

Vel, du får kaste deg på kne og be for harde livet, da. Gjør Pascals Wager og be til det som er å be til.

Gud og Allah og Krishna og Odin, just in case. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Et evig liv er tullete, mennesker skjønner seg ikke på konseptet evig, folk har nok problemer med å forstå konsept som millioner av år, For å ikke snakke om milliarder.

Gamle religioner kastet rundt seg ord som evighet fordi dem ikke skjønte nøyaktig hva en evighet er!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, utad synes jeg også de virker lykkeligere, men vet at sannheten ofte er noe annet.

Bestekompisen min var oppvokst i en menighet, og han sier det er noe forbanna piss. Man vokser opp med redsel for å komme til helvette om man synder- og det kan være så mangt, frykt for Gud og hva konsekvensene er om man ikke lever et rent liv, fare for å bli fryst ut av familien om man melder seg ut.

Ufattelig trist, har aldri skjønt hvorfor folk velger å leve på den måten, men etter mange samtaler med han om det og andre tidligere religiøse, så skjønner jeg det. De tør rett og slett ikke å finne ut av hva konsekvensene vil bli av å leve i synd.



Anonymous poster hash: e8c29...1ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jeg har hørt at religiøse folk klarer seg bedre når de har alvorlige sykdommer og kriser i livet. Tror det var gjort noen studier på det, som jeg såvidt husker fra et eller annet sted. Det har noe med tankens effekt, liksom selvoppfyllende profeti av noe slag. I tillegg er det å ha en tro en beskyttende effekt mot å begå selvmord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jeg har hørt at religiøse folk klarer seg bedre når de har alvorlige sykdommer og kriser i livet. Tror det var gjort noen studier på det, som jeg såvidt husker fra et eller annet sted. Det har noe med tankens effekt, liksom selvoppfyllende profeti av noe slag. I tillegg er det å ha en tro en beskyttende effekt mot å begå selvmord.

Beskyttende effekt? Har du ikke fulgt med på hva som skjer i Irak nesten daglig?

Det har en beskyttende effekt å være ateist også. Da vet man at man ikke har mer en dette ene livet. Å true med helvete kan vel neppe kalles beskyttende forresten. Avskrekkende kanskje, men ikke beskyttende.

Anonymous poster hash: c0dba...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskyttende effekt? Har du ikke fulgt med på hva som skjer i Irak nesten daglig?

Det har en beskyttende effekt å være ateist også. Da vet man at man ikke har mer en dette ene livet. Å true med helvete kan vel neppe kalles beskyttende forresten. Avskrekkende kanskje, men ikke beskyttende.

Anonymous poster hash: c0dba...9a6

Det stod visst i en psykiatri bok under selvmord. Ikke skyt budbringeren :P

Endret av Teeny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...