Gå til innhold

Religiøse drømmer?


Gjest Blomsterert

Anbefalte innlegg

Gjest Blomsterert

Jeg vokste opp i et hjem hvor religion var et ikke-tema,så jeg ble hverken hjernevasket eller oppdratt i noen tro.

Så hadde jeg en drøm hvor jeg satt med familien i et skogsholt. Jeg tok med et lite barn,og leide henne ut av skogsholtet for å hente noe. Da begynte det å brenne,og det var flammer over alt. Det var sjø der,men den så ut til å være glovarm,så jeg fikk lagt barnet og meg selv mot jorden,sånn at vi fikk puste. Slik krøp vi bortover,til jeg støtte på et par nakne føtter. Jeg så opp,og der sto Jesus i hvit kappe! Han sa :

-Hvis du tror på meg,vil dere overleve!

Denne drømmen gjorde sterkt inntrykk da den jo kom helt ut av det blå :-)

Så har jeg flere ganger sett en kirke på toppen av et snødekt fjell,og det synet av kirken i solskinn og sne,på toppen mot himmelen,er et syn som skaper følelser en ikke har i det våkne livet! Det er usannsynlig vakkert.

Jeg er ikke kristen,men har vært tidligere. Likevel gjør slike drømmer sterkt inntrykk(men jeg drømmer også mye annet rart).

Noen flere som vil dele slike drømmer?

Syns det er interessant å lese,og håper noen vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det IKKE bare er en drøm, men at du blir kalt på ;) Har ikke hatt drømmer selv, men vet om andre som har hatt veldig spesielle drømmer som har forvandlet livssynet deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Kanskje det IKKE bare er en drøm, men at du blir kalt på ;) Har ikke hatt drømmer selv, men vet om andre som har hatt veldig spesielle drømmer som har forvandlet livssynet deres.

Tja :-) Jeg har ikke helt klart å tolke den de drømmene.

Hadde håpet på å lese fleres drømmer om slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt (eller har, men har ikke kontakt med) foreldre som ikke bare er ikke-religiøse, de er sterkt anti-alt-som-har-med-tro-på-noe-overnaturlig-å-gjøre. Likevel hadde jeg en drøm som påvirket meg sterkt som barn.

En annen drøm hadde jeg i min ungdom når jeg var like før å ende mitt liv. Jeg var ekstremt deprimert og gjorde det også klart for Gud at enten så ga han meg et tegn eller så gjorde jeg noe med det.

Den drømmen jeg hadde da kan jeg derimot fortelle om. Den var rar. Jeg satt og så mot en bok som det ble skrevet tekst i. Gud var bak meg og talte til meg. Samtidig som Gud talte ble det skrevet tekst i boken foran meg. Men, det rare er at, når jeg pratet og samtidig leste i boken så var jeg usikker på om jeg leste det som sto i boken foran meg og sa det som sto der eller om det jeg sa ble skrevet samtidig som jeg sa det. Høres sikkert rart ut nå, men jeg rakk ikke tenke det jeg tenkte det jeg sa før jeg sa det, samtidig som jeg leste det.

Jeg ble advart mot å gjøre noe dumt som jeg selvfølgelig gjorde likevel. Det har ikke fått noen konsekvenser for meg (ennå). Men jeg ble advart mot det så det vil garantert få noen konsekvenser før eller siden.

For meg er Guds eksistens og kjærlighet noe jeg vet og kjenner bedre enn jeg stoler på meg selv, mine valg eller andre og andres valg. Jeg er ikke særlig religiøs, det er evigheter siden sist jeg leste noe i bibelen. Men jeg har mer tillit til Gud, som sagt, enn til mine egne valg. Og jeg vet at Gud er der og bryr seg om meg, trass at det kan føles ensomt, som i at man ikke får svar på "hvorfor", mange ganger.



Anonymous poster hash: beff1...4c1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj. Jeg er kristen, og har hatt noen drømmer som jeg tror kan være religiøse. Men ikke så tydelig som din. Tror dette er et konkret kall som noen tidligere nevnte. Det er jo det kristne evangeliet: "Det er ingen veg til Faderen utenved meg (Jesus)" Johannes 14:6. Det er mange muslimer også som beskriver at de møter Jesus i drømmene deres. Også de som ikke har hørt eller hvet særlig om han fra før. Jeg snakket med ei tidligere muslimsk jente fra sentral-asia som ble kristen fordi hun så jesus på korset i en drøm, uten å ha hørt om Ham, og når noen fortalte henne om Ham, stemte detaljene fra drømmen med flere detaljer i nytestamentet.. Drømmer kan være så mye, og mye er bare vill fantasi, men jeg tror det er noe i denne. Spesielt hvis du i tilegg får religiøse erfaringer ved å se på en kirke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen,men har vært tidligere. Likevel gjør slike drømmer sterkt inntrykk(men jeg drømmer også mye annet rart).

kristen eller ikke. Synes ikke du det ville vært verdt å prøve å finne en mening i, eller studere videre på drømmene dine, om de gjør et så sterkt inntrykk? Kanskje du skal prøve å ta fordel av dem istedet for at de bare skal være underholdning for deg :) Til slutt: ikke benekt deg selv, og ikke vær redd for det du har lyst på

Du forstår nok ikke hva jeg prøver å si, men før eller siden vil du kanskje.

Endret av Haru
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert

kristen eller ikke. Synes ikke du det ville vært verdt å prøve å finne en mening i, eller studere videre på drømmene dine, om de gjør et så sterkt inntrykk? Kanskje du skal prøve å ta fordel av dem istedet for at de bare skal være underholdning for deg :) Til slutt: ikke benekt deg selv, og ikke vær redd for det du har lyst på

Du forstår nok ikke hva jeg prøver å si, men før eller siden vil du kanskje.

Vet du,at en av mine "hobbyer"er å tolke drømmer. Men denne var liksom så klar og fryktelig uventet.

Klart den sier meg noe,men vet ikke hvor alvorlig jeg skal a de. Klarer liksom ikke se på meg som en god kristen. Og jeg har stor respekt for kristendom da mye riktig og klokt kommer derfra. Tusen takk for respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Åj. Jeg er kristen, og har hatt noen drømmer som jeg tror kan være religiøse. Men ikke så tydelig som din. Tror dette er et konkret kall som noen tidligere nevnte. Det er jo det kristne evangeliet: "Det er ingen veg til Faderen utenved meg (Jesus)" Johannes 14:6. Det er mange muslimer også som beskriver at de møter Jesus i drømmene deres. Også de som ikke har hørt eller hvet særlig om han fra før. Jeg snakket med ei tidligere muslimsk jente fra sentral-asia som ble kristen fordi hun så jesus på korset i en drøm, uten å ha hørt om Ham, og når noen fortalte henne om Ham, stemte detaljene fra drømmen med flere detaljer i nytestamentet.. Drømmer kan være så mye, og mye er bare vill fantasi, men jeg tror det er noe i denne. Spesielt hvis du i tilegg får religiøse erfaringer ved å se på en kirke.

Jeg ble jo noe perfleks,men de få jeg fortalte den til viste ingen særlig interess! Og enda gjorde den så sterkt inntrykk,-du kan tenke deg :-) Jeh tenker stadig på den.

Og ja,denne kirken i kritthvi sne på toppen av fjellet i solskinn er så vakkert og skaper følelser jeg aldri i våken ilstand har vært borte i liknende,og den dukker opp i flere drømmer. Jeg har ingen som iser særlig interess for dette,så veldig hyggelig at dere kommenterer. Føler det godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Jeg har også hatt (eller har, men har ikke kontakt med) foreldre som ikke bare er ikke-religiøse, de er sterkt anti-alt-som-har-med-tro-på-noe-overnaturlig-å-gjøre. Likevel hadde jeg en drøm som påvirket meg sterkt som barn.

En annen drøm hadde jeg i min ungdom når jeg var like før å ende mitt liv. Jeg var ekstremt deprimert og gjorde det også klart for Gud at enten så ga han meg et tegn eller så gjorde jeg noe med det.

Den drømmen jeg hadde da kan jeg derimot fortelle om. Den var rar. Jeg satt og så mot en bok som det ble skrevet tekst i. Gud var bak meg og talte til meg. Samtidig som Gud talte ble det skrevet tekst i boken foran meg. Men, det rare er at, når jeg pratet og samtidig leste i boken så var jeg usikker på om jeg leste det som sto i boken foran meg og sa det som sto der eller om det jeg sa ble skrevet samtidig som jeg sa det. Høres sikkert rart ut nå, men jeg rakk ikke tenke det jeg tenkte det jeg sa før jeg sa det, samtidig som jeg leste det.

Jeg ble advart mot å gjøre noe dumt som jeg selvfølgelig gjorde likevel. Det har ikke fått noen konsekvenser for meg (ennå). Men jeg ble advart mot det så det vil garantert få noen konsekvenser før eller siden.

For meg er Guds eksistens og kjærlighet noe jeg vet og kjenner bedre enn jeg stoler på meg selv, mine valg eller andre og andres valg. Jeg er ikke særlig religiøs, det er evigheter siden sist jeg leste noe i bibelen. Men jeg har mer tillit til Gud, som sagt, enn til mine egne valg. Og jeg vet at Gud er der og bryr seg om meg, trass at det kan føles ensomt, som i at man ikke får svar på "hvorfor", mange ganger.

Anonymous poster hash: beff1...4c1

Å tusen takk for at du delte det! Veldig spesielt! Jeg setter så stor pris på at dere deler.

Jeg har klippefast tro på Gud,-jeg snakker ofe med Ham :fnise:

Men det er ing som skurrere for meg. kanskje jeg klarer skjønne etterhvert. Jeg var jo kristen,men følte jeg ikke srakk helt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Siden jeg har fåt så utrolig fine og interessante spørsmål her,så vil jeg si lit om mitt illemma ifh til tro.

Det er så mange kristne som neglisjerer og ateister og andre latterligjør. Noen kalle meg dum(på dette området da),og så bruker de det mot meg fordi jeg har god intelligens ellers. men tro har ikke med inteligens å gjøre! Troen på Gud er solid. I en svært vanskelig periode så tenkte jeg at nei,Gud eksisterer ikke. Det jeg gjorde var å snakke i sinne til ham hele tiden. Haha,så troen var mer il stede da :-)

Så er det dete med synd. At jeg føler jeg ikke har tankefrihet.

Var no med ganske ekstreme kristne som irettesatte meg ofte,selv om jeg gjorde hva jeg kunne.

Derfor ble jeg sliten og oppitt.

Alt jeg skriver som virker negativt på kristendommen gjør jeg for å få svar jeg kan skjønne.

De beste retningslinjer for at vi mennesker skal leve mest mulig i harmoni,er til det beste for mennskeheten.

Alt dette mener jeg. Mange vet ikke. Blant annet ordspråk og sitater er hentet fra Bibelen,men fok ve ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har fåt så utrolig fine og interessante spørsmål her,så vil jeg si lit om mitt illemma ifh til tro.

Det er så mange kristne som neglisjerer og ateister og andre latterligjør. Noen kalle meg dum(på dette området da),og så bruker de det mot meg fordi jeg har god intelligens ellers. men tro har ikke med inteligens å gjøre! Troen på Gud er solid. I en svært vanskelig periode så tenkte jeg at nei,Gud eksisterer ikke. Det jeg gjorde var å snakke i sinne til ham hele tiden. Haha,så troen var mer il stede da :-)

Så er det dete med synd. At jeg føler jeg ikke har tankefrihet.

Var no med ganske ekstreme kristne som irettesatte meg ofte,selv om jeg gjorde hva jeg kunne.

Derfor ble jeg sliten og oppitt.

Alt jeg skriver som virker negativt på kristendommen gjør jeg for å få svar jeg kan skjønne.

De beste retningslinjer for at vi mennesker skal leve mest mulig i harmoni,er til det beste for mennskeheten.

Alt dette mener jeg. Mange vet ikke. Blant annet ordspråk og sitater er hentet fra Bibelen,men fok ve ikke lenger.

Hm.. jeg synes det virker som om du er veldig reflektert. Bet meg litt merke i at du skrev tidligere at du ikke følte du "strakk til" som kristen. På hvilken måte da? Jeg tenker at det er en del av det som gjør at jeg vil kalle meg en kristen. Jeg strekker ikke til. Så da trenger jeg hjelp av Gud til å bli et bedre menneske. Det at jeg ikke er så "god" eller slik jeg burde gjør at jeg tenker at jeg trenger Gud enda mer. Man må kanskje gjøre en innsats for å forbedre seg litt, men man vil aldri klare det helt. Og da er jeg glad for at en Gud som er god vil tilgi meg for at jeg ikke strekker til. :-) Forresten syntes også det var interresant at du skriver at du føler du at du ikke har tankefrihet. Kan du utdype det? :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. jeg synes det virker som om du er veldig reflektert. Bet meg litt merke i at du skrev tidligere at du ikke følte du "strakk til" som kristen. På hvilken måte da? Jeg tenker at det er en del av det som gjør at jeg vil kalle meg en kristen. Jeg strekker ikke til. Så da trenger jeg hjelp av Gud til å bli et bedre menneske. Det at jeg ikke er så "god" eller slik jeg burde gjør at jeg tenker at jeg trenger Gud enda mer. Man må kanskje gjøre en innsats for å forbedre seg litt, men man vil aldri klare det helt. Og da er jeg glad for at en Gud som er god vil tilgi meg for at jeg ikke strekker til. :-) Forresten syntes også det var interresant at du skriver at du føler du at du ikke har tankefrihet. Kan du utdype det? :-)

Enig! Det at du ikke føler deg god nok gjør deg mer ydmyk. Mange som skulle vært mer av det, mange som kaller seg kristne også og uten problemer sier at de er så gode mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert

Har du noen gang lest Paulus sitt brev til Galaterne?

Jeg vat helt ærlig alt ikke,så mest ikke sasnnsynig. Leger i nykk on\m nått for en åpvåkning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Så mange interessene sva! jeg har lest flers om igjen!

Som jeg enker så betyr ikke alle vi som har oppled sore og viktige tilng,spm har gjort oss til de menesene vi er)og vi uvikler oss vider)

Aeister ser det ikke,-lamg mindre opplever det,OG det er ikke deres feil. Gud må da evenull hjelpe de,eller,i det minste lede dem! For alle er menneskers barn! Gud er ufeilbarhet,tverimot. Så tror jeg han skaper idealer for oss. Er du smålig og fo

ull av dit,så ser du ikke. Stakkars Guds utsending. Men gud forstår.

Til sist : Tror du gug gråter årer?

Jeg vil påstå han gjør,og det er ikke bare av sorg,men at vi ikke EN eneste gang bruker stille minutt og akker. Ha en god fortsatt natt der. Har hatt anker o hender fulle her:-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vat helt ærlig alt ikke,så mest ikke sasnnsynig. Leger i nykk on\m nått for en åpvåkning ?

Har du drukket eller? :fnise: skrivinga di

Anyway: nei! Men Galaterbrevet gir en klar beskjed om at det faktisk ikke er noe klasseskille i Kristendommen. At det ikke finnes "lite flinke" kristne. Faktisk, så fordømmer brevet de som er "flink" og som hele tiden skal følge reglene. Galaterbrevet er et kvantesprang i Kristendommens historie om du spør meg.

Paulus sier klart ifra om at det er ved Troen en blir frelst, ikke ved Loven (reglene osv)

Endret av Haru
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man trenger ikke hjelp av noen gud for å tolke de drømmene som er beskrevet her. Jesusskikkelsen som symbol på frelse/redning og korsfestelsen som symbol på den ytterste lidelse er godt innarbeidet. Jeg klarer ikke helt å tro på den muslimske jenta som ikke kjente til Jesus. Hun må ha sovet tungt i timene for ikke å få med seg at han regnes som en av de viktigste profetene i Koranen og nevnes i ikke mindre enn 93 vers. Ifølge samme bok ble han riktignok ikke korsfestet, men Gud lot det se slik ut for jødene og romerne. Derfor mener jeg det er mye mer sannsynlig at hun hadde detaljene fra Koranen enn at hun fikk dem direkte fra Gud.

Dere må gjerne tro at drømmene deres er tegn fra Gud, men jeg tillater meg å tvile på slike åpenbaringer. Moren min drømte en gang at Konvoluttfisken fikk nobelprisen i litteratur. At hun var i stand til å finne på noe slikt i søvne, gjorde det ikke mer virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Har du drukket eller? :fnise: skrivinga di

Anyway: nei! Men Galaterbrevet gir en klar beskjed om at det faktisk ikke er noe klasseskille i Kristendommen. At det ikke finnes "lite flinke" kristne. Faktisk, så fordømmer brevet de som er "flink" og som hele tiden skal følge reglene. Galaterbrevet er et kvantesprang i Kristendommens historie om du spør meg.

Paulus sier klart ifra om at det er ved Troen en blir frelst, ikke ved Loven (reglene osv)

Takk for svar!

Uff,og haha. Byttet ps da den jeg brukte i går var en gammel slite skolepc som halve tastaturet var mer eller mindre kræsj! Takk for overbærenhet du,side du ville svare.

Det jeg tenker er at jeg aldri får gjor gjort godt nok,følt riktig nok,og jeg brukte så mye energi så jeg til slutt ga opp tanken på å bil god kristen Så jeg ga opp!

Isteden ber jeg ganske ofte,og takker mye. For min egen del da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Man trenger ikke hjelp av noen gud for å tolke de drømmene som er beskrevet her. Jesusskikkelsen som symbol på frelse/redning og korsfestelsen som symbol på den ytterste lidelse er godt innarbeidet. Jeg klarer ikke helt å tro på den muslimske jenta som ikke kjente til Jesus. Hun må ha sovet tungt i timene for ikke å få med seg at han regnes som en av de viktigste profetene i Koranen og nevnes i ikke mindre enn 93 vers. Ifølge samme bok ble han riktignok ikke korsfestet, men Gud lot det se slik ut for jødene og romerne. Derfor mener jeg det er mye mer sannsynlig at hun hadde detaljene fra Koranen enn at hun fikk dem direkte fra Gud.

Dere må gjerne tro at drømmene deres er tegn fra Gud, men jeg tillater meg å tvile på slike åpenbaringer. Moren min drømte en gang at Konvoluttfisken fikk nobelprisen i litteratur. At hun var i stand til å finne på noe slikt i søvne, gjorde det ikke mer virkelig.

Som nevnt så drømmer jeg mye rart,og har også drømt min venninne ville ta livet sitt. Jeg våknet og ringte,og det stemte. Dette syns jeg ikke er så rart,for nære venner fornemmer og drømmer.

Ellers mye unevnelig pga manglende leseinteress hog dere :-)

Men tr meg : Drømmen om jesus kom helt overraskende. Jeg tolker og forstår mine fleste drømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Hm.. jeg synes det virker som om du er veldig reflektert. Bet meg litt merke i at du skrev tidligere at du ikke følte du "strakk til" som kristen. På hvilken måte da? Jeg tenker at det er en del av det som gjør at jeg vil kalle meg en kristen. Jeg strekker ikke til. Så da trenger jeg hjelp av Gud til å bli et bedre menneske. Det at jeg ikke er så "god" eller slik jeg burde gjør at jeg tenker at jeg trenger Gud enda mer. Man må kanskje gjøre en innsats for å forbedre seg litt, men man vil aldri klare det helt. Og da er jeg glad for at en Gud som er god vil tilgi meg for at jeg ikke strekker til. :-) Forresten syntes også det var interresant at du skriver at du føler du at du ikke har tankefrihet. Kan du utdype det? :-)

Takk for svaret,og ja,jeg vil svare.

Jeg er kunsmaler(hobbybasismne selger godt i prioder når jeg får tilbud,men så tenker jeg at min evne ikke skal selges da de er en gave fr Gud. Eller ammet da. Vi har fått disse evnene helt gratis,og jeg tenker det kan være feil å tjene på det.

Dessuten tar jeg sor avstand fordi jeg slier med å tro at Guds enbårne sønn,selv om Jesus er min sore helt da hans misjon var å være medmenneske. Sliter også når jeg tviler.

jeg syns de også er pinlig da jeg er et inntelligent menneske,og andre laterligjør og stiller meg til veggs. Det var fryktelig ubehagelig.

Endret av Blomsterert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...