Gå til innhold

Religiøse barn av ateister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke ateistiske foreldre har spesielle problemer med at barna deres velger et livssyn som avviker fra deres eget.

Jeg tror Richard Dawkins ville hat et stort problem om hans datter ikke er ateist. Nå vet jeg ikke hva hun er. Men jeg tror ikke han hadde godtat det.

Anonymous poster hash: 05dae...d3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror Richard Dawkins ville hat et stort problem om hans datter ikke er ateist. Nå vet jeg ikke hva hun er. Men jeg tror ikke han hadde godtat det.

Anonymous poster hash: 05dae...d3c

Kan du begrunne det på noen som helst måte?

Ateister flest er tilhengere av at folk skal tro på hva de selv vil, og gjøre sine egne valg. Det inkluderer en aksept av at deres barn gjør valg som de selv ikke ville gjort.

Forøvrig: Ateister anser at religiøse valg bare har psykologiske konsekvenser. De tror ikke på noen bakenforliggende makt som skulle påvirke barnets liv i negativ retning.

Religiøse, derimot, tror gjerne at det er et spørsmål om liv eller død dersom barnet velger "feil". Å fornekte den hellige ånd er f.eks en forbrytelse som fører til evig fortapelse. Hvis man tror på Gud og etterlivet og shelen og alle de andre eventyrene som religiøse forteller hverandre, så er denslags av stor betydning.

For en ateist: Not so much.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Richard Dawkins ville hat et stort problem om hans datter ikke er ateist. Nå vet jeg ikke hva hun er. Men jeg tror ikke han hadde godtat det.

Anonymous poster hash: 05dae...d3c

Nå er jo ikke Richard Dawkins noen ateist da, så det er helt irrelevant.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2105834/Career-atheist-Richard-Dawkins-admits-fact-agnostic.html

Anonymous poster hash: 58566...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Jeg har et spørsmål til ateistiske foreldre som tar barna ut av skolegudstjenester o.l. Hva gjør dere hvis barna stiller spørsmål om Gud eller sier at de tror på ham? Sier dere nei, han finnes ikke, eller sier dere at folk tror på ulike ting? Jeg selv var et kristent barn av ateistiske foreldre, og mine reagerte vel mest med likegyldighet. Men de prøvde ikke å hindre meg i å tro. En venninne med barn i skolealder fortalte at den ene hadde begynt å tro på eventyr, som hun sier, og han fikk streng beskjed om at det er bare tull og at "her i huset er vi ateister". Hva hun gjør hvis han vil ha kristen konfirmasjon vet jeg ikke.

Anonymous poster hash: 377b3...126

Jeg hadde følt jeg hadde sviktet grovt som forelder om ungene mine ikke var mer analytiske og kritisk tenkende enn at de endte opp med å bli religiøse. Heldigvis har ungene tatt avstand fra religion helt på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke Richard Dawkins noen ateist da, så det er helt irrelevant.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2105834/Career-atheist-Richard-Dawkins-admits-fact-agnostic.html

Anonymous poster hash: 58566...acc

Han er så mye ateist som det er mulig å bli, men han er også en klassisk utdannet brite som vet at det etter formallogikk ikke er mulig å bevise ikke-eksistens av noe som helst, og at derfor er man agnostiker enten man vil eller ikke. Det er ganske enkelt ikke noen måte å VITE at det ikke finnes noen gud. Eller guder, Eller porselenstekanner i bane mellom Merkur og Venus.

De fleste ateister som har tenkt over saken, er fullstendig klar over dette, og anser at deres ateisme på sett og vis kan defineres som en form for tro. Men altså da en tro på at det ikke finnes noe å tro på.

Og siden de fleste ateister er ateister nettopp fordi de har tenkt over saken, så er ikke dette spesielt kontroversielt.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...