Gå til innhold

p-stav vs hormonspiral


gladejenta

Anbefalte innlegg

Hva jeg ønsker:

Null mens
Slippe å tenke på prevensjon
Ikke gå opp i vekt

Ikke kviser

Minst mulig stress med hele greia

Har aldri hatt barn før. Fikk så store pupper av p-piller, dessuten var jeg slurvete. Har også prøvd P-ring, men var slurvete med den også. Noen som kan anbefale noe/har erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er størst sjanse for at du mister mensen helt hvis du velger sprøyta, men tror hormonspiral er bedre for kroppen.

Har ikke hørt fra noen jeg kjenner om at de er misfornøyd med verken p-stav eller hormonspiral, men det varierer nok veldig fra person til person. Du skal nok være veldig heldig dersom du ikke opplever noen form for bivirkninger i det hele tatt :)



Anonymous poster hash: f9dd6...b4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig skummelt, fordi når jeg søker på nett så kommer det kun opp historier fra folk som har vært så veldig uheldig. For meg står det nok mellom stav og spiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har p-stav. Hadde ikke mensen på 2,5 år. Nå har jeg fått såkalt mellomblødninger, det vil si at jeg blør i tide og utide. Hele tiden synes nå jeg. Må bytte staven snart. Har hatt stabil vekt siden jeg var 18, ingen forandring da jeg begynte med p-stav. Fikk derimot endel kviser, i begynnelsen. Det gikk over etter 3-4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg ønsker:

Null mens

Slippe å tenke på prevensjon

Ikke gå opp i vekt

Ikke kviser

Minst mulig stress med hele greia

Har aldri hatt barn før. Fikk så store pupper av p-piller, dessuten var jeg slurvete. Har også prøvd P-ring, men var slurvete med den også. Noen som kan anbefale noe/har erfaringer å dele?

Jeg satt inn p-stav i mars, og jeg har mensen i iallefall en måned noen ganger godt over hver andre uke.

Anonymous poster hash: 97aa7...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fast partner? Hvis ikke så bør du velge stav. Flere ulike partnere øker faren for infeksjon med spiral.

Spiral er blitt ganske trygt å bruke, men det er anbefalt for kvinner med fast partner.

P-stav har vel en virketid på 3 år? Spiral har 5 år. Så hvis du ikke planlegger å få barn i løpet av de første årene så vil spiral lønne seg mest.

Alle reagerer forskjellig, så det er opp til kroppen din hvordan du reagerer på stav og spiral, og generelt på gestagen.

Jeg har spiral. Ikke kommet over perioden med uregelmessige blødninger enda, men har ikke noe negativt å si enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig skummelt, fordi når jeg søker på nett så kommer det kun opp historier fra folk som har vært så veldig uheldig. For meg står det nok mellom stav og spiral.

Tok spiral, ikke barn. Gjorde vondt i 2 minutter ved innsetting så var drept over. Deretter mensensmerter i 3 dager etterpå. Null stress.

Anonymous poster hash: 76c62...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok spiral, ikke barn. Gjorde vondt i 2 minutter ved innsetting så var drept over. Deretter mensensmerter i 3 dager etterpå. Null stress.

Anonymous poster hash: 76c62...25d

Drept=det! Herregud :o

Anonymous poster hash: 76c62...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig gode erfaringer med hormonspiral. Ingen mens på 5 år, ingen smerter og umulig å bruke den feil :)

Og er det prevensjonsmiddelet med lavest dose av hormoner. Jeg hadde fast partner i 3 av disser årene.

Dersom du blir smittet med kjønnsykdommer som kan vandre oppover livmorhalsen er det større sannsynlighet for at det skjer om du har spiral.

Så ekstra viktig å bruke kondom (viktig uansett selvfølgelig) og teste seg raskt dersom man skulle gå på en smell om man har spiral.



Anonymous poster hash: 9eb45...e2c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...