Gå til innhold

Andre her som har hatt to aborter på rad?


Gjest Bygdis

Anbefalte innlegg

Gjest Bygdis

Nei, etter så mange ganger er det jo selvklart noe annet som er galt. Ikke så relevant for ts. To ganger på rad er uflax, men skjer.

Bygdis, du spurte meg om hvordan tredje svskap gikk og om jeg klarte å slappe av. Nei, absolutt ikke. Først og fremst fikk jeg blødninger 1-2 ganger i uka frem til uke 13, intillegg tenkte jeg jo hele tiden at det sikkert skulle gå galt igjen siden det har skjedd før. Forventer nesten at det skal gå galt. Jeg slappet ikke av før ungen var ute. Slitsomt mentalt. Er nå gravid igjen og 20 uker på vei, er nå mindre bekymret, men kjenner litt på det enda... Jeg er ydmyk og vet at alt kan skje og kan bare håpe på det beste.

Du skal nok se at det går bra for deg også. Selv om ditt neste svskap kommer til å bli vanskelig pga bekymringene så er det verdt det. Svskap er nok det verste for oss som har mistet flere ganger, pga tankene.

Anonymous poster hash: 6d067...60b

Ser for meg at det må ha vært veldig nervepirrende, man forventer jo nesten at det skal gå galt når det er eneste erfaringen man har. Godt å høre at du har fått et barn og en til på vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bygdis

Hei!

Så leit at du har måttet oppleve dette.

Jeg hadde en SA i høst og ble gravid etter 6 mnd som utviklet seg til MA. Nå er jeg gravid i 11. uke, og er kjempebekymret, men jeg fikk se et bankende hjerte i uke 7, så jeg må jo bare prøve å tenke at de to første abortene var uflaks og at det vil gå bra denne gangen.

Lykke til!

Så herlig det må være å se et bankende hjerte, gratulerer så mye :) Takk for det, kjenner motivasjonen til å prøve til igjen kommer snikende når jeg leser om andre som har opplevd det samme der det har gått bra! Lykke til med resten av svangerskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig det må være å se et bankende hjerte, gratulerer så mye :) Takk for det, kjenner motivasjonen til å prøve til igjen kommer snikende når jeg leser om andre som har opplevd det samme der det har gått bra! Lykke til med resten av svangerskapet :)

Takk for det! :)

Du må bare tenke på at du har blitt gravid to ganger på kort tid, og at det ikke vil ta lang tid før spiren sitter igjen, og sannsynligvis blir i 9 mnd. Har lest at sjangsen for å miste to ganger på rad er 6-7%, mens sjansen for å miste tre ganger på rad er under 0,5%, det ga meg troa litt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

Jeg hadde to missed abortions før jeg fikk barn. Jeg opplevde det som deg, at første gangen gikk greit, selv om det var trist, fordi man nesten må regne med det. Gang nr to var mye verre. Begynte å bekymre meg for framtiden osv.

Neste gang jeg ble gravid blødde jeg også mye i starten og var sikker på at det hadde gått galt igjen. Men det resulterte altså i en herlig, liten fyr. :) Ville ikke vente for lenge med å prøve på nr to, av frykt for nye aborter og tiden det tar. Men jeg ble gravid på første forsøk, blødde mye som vanlig i starten, men fikk enda en frisk liten gutt.

Min erfaring er også at selv om man ikke har krav på ekstra oppfølging etter "bare" to spontanaborter, så ble jeg likevel tatt mer alvorlig hos fastlegen med den historien mtp hcg-måling og henvisning til ultralyd når jeg kom med blødninger i senere svangerskap.

Så jeg skjønner absolutt bekymringene dine. Men prøv likevel å huske at kroppen din evner å bli gravid. Så hvis det er barnløshet du frykter, er det veldig usannsynlig, da det sjelden er (bare) aborter som er årsakene hos de som ikke kan få barn.

Så godt å høre at du har fått to friske gutter! Jeg merket også at jeg allerede nå før den siste aborten ble tatt mer på alvor når jeg blødde, og fikk nå etter andre aborten lovnader om flere ultralyder under neste svangerskap. Det føles bare så fjernt at vi skal komme så langt at vi er på en ultralyd der alt ser bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

Takk for det! :)

Du må bare tenke på at du har blitt gravid to ganger på kort tid, og at det ikke vil ta lang tid før spiren sitter igjen, og sannsynligvis blir i 9 mnd. Har lest at sjangsen for å miste to ganger på rad er 6-7%, mens sjansen for å miste tre ganger på rad er under 0,5%, det ga meg troa litt tilbake.

0,5% skal jeg kunne leve med, da håper jeg at spira sitter igjen snart og bli der i 9 mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

Det som forvirrer meg er at jeg får ulike råd om når vi kan prøve til igjen. Noen sier vi kan prøve med en gang, noen sier vent en menstruasjon mens andre sier jeg/vi må være psykisk sterke for det kan skje en gang til. Ikke rart man blir forvirra :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste som sier vent handler det om psyken,

Om kroppen er klar blir manngravid igjen, vente eller ei.

Gjør det dere føler for. Vi ventet ikke.

Anonymous poster hash: 6d067...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forvirrer meg er at jeg får ulike råd om når vi kan prøve til igjen. Noen sier vi kan prøve med en gang, noen sier vent en menstruasjon mens andre sier jeg/vi må være psykisk sterke for det kan skje en gang til. Ikke rart man blir forvirra :klo:

Vi fikk også dette rådet. Første gangen brukte vi kondom/hoppet av i svingen i første syklus. Andre gang hadde vi sex så sjeldent at jeg ikke trodde vi kom til å treffe. Men når mensen ikke hadde kommet tilbake ni uker etter utskrapning, og puppene begynte å bli ømme, tok jeg en test:-) Var da redd for at embryoet skulle "sitte" dårlig pga tynn slimhinne i livmor etter utskrapning, men på UL i uke 7 sa gyn at embryoet lå trygt i en tykk livmorslimhinne. Dette var forøvrig første gangen vi ble gravide uten pergotime - så jeg kimser ikke av muligheten for at man er ekstra fruktbar etter en abort.

Og ang det psykiske aspektet; klart det er tøft hvis vi skulle miste to ganger på kort tid, men jeg tror det er like ille om vi hadde ventet noen mnd og mistet. Og bekymringene for å miste tror jeg ikke blir mindre uansett hvor lang tid det går, hvis man først har mistet før.

Jeg syns dere skal gjøre som dere vil og føler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

Vi fikk også dette rådet. Første gangen brukte vi kondom/hoppet av i svingen i første syklus. Andre gang hadde vi sex så sjeldent at jeg ikke trodde vi kom til å treffe. Men når mensen ikke hadde kommet tilbake ni uker etter utskrapning, og puppene begynte å bli ømme, tok jeg en test:-) Var da redd for at embryoet skulle "sitte" dårlig pga tynn slimhinne i livmor etter utskrapning, men på UL i uke 7 sa gyn at embryoet lå trygt i en tykk livmorslimhinne. Dette var forøvrig første gangen vi ble gravide uten pergotime - så jeg kimser ikke av muligheten for at man er ekstra fruktbar etter en abort.

Og ang det psykiske aspektet; klart det er tøft hvis vi skulle miste to ganger på kort tid, men jeg tror det er like ille om vi hadde ventet noen mnd og mistet. Og bekymringene for å miste tror jeg ikke blir mindre uansett hvor lang tid det går, hvis man først har mistet før.

Jeg syns dere skal gjøre som dere vil og føler.

Så fint det måtte være å oppdage at du var gravid når du egentlig trodde dere ikke traff :) Det er akkurat det jeg/vi har kommet frem til også, å miste en gang til vil være like ille om det skjer på en måned eller på seks. Er redd jeg kommer til å bli for engstelig for å miste en gang til om vi ikke bare hiver oss i det nå, så vi kommer sikkert til å prøve til igjen med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...