Gå til innhold

Andre her som har hatt to aborter på rad?


Gjest Bygdis

Anbefalte innlegg

Gjest Bygdis

Denne uken hadde jeg min andre abort på under et halvår. Det er første gangen jeg har vært gravid. Første gangen jeg mista var grusom, men vi tenkte at en abort må man bare regne med, gynekologen var veldig optimistisk og nesten lovte oss at neste gang går det bra! (Skjønner at han ikke kan gi noen garanti for at det skal gå bra altså).

Så ble jeg gravid igjen, og denne uken her gikk det galt, igjen. Begge abortene har skjedd før uke 12.

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal tenke og tro, skal vi prøve til igjen? Kommer vi til å miste igjen? Gynekologen på sykehuset er veldig optimistisk, og sier at neste gang kommer det helt sikkert til å gå bra.. en jordmor vi var i kontakt med sa at det ikke var uvanlig å miste flere ganger, osv.

Er det andre her som har mistet to eller flere ganger? Har dere fått barn etter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Mistet i uke 11, og så ble jeg gravid igjen uten mensen imellom, og mistet i uke 6.

Det er sannsynligvis tileldig og bare veldig bad luck. Ved tredje svskap gikk det bra.

Jeg tenkte selv at jeg bare hadde utrolig utflaks.



Anonymous poster hash: 6d067...60b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to MA etterhverandre. Ikke fått barn etterpå pga høy alder. Gravid som 36 åring og neste 42 år.



Anonymous poster hash: 6df58...e39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit, Bygdis:-( Spontanabort opptrer ganske ofte, så ofte at det er nokså mange som opplever det to ganger. Først om det skjer en 3. gang på rad har man gått over vanlig uflakskvote og man regner da med at gjentagelsesrisikoen er økt og starter utredning. Det er mye større sjanse for at du får baby ved neste graviditet enn for at det går galt igjen. Men skjønner veldig godt at det går en litt på nervene når det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

Du mener spontanabort, sant?

Ja, det første var en missed abortion og den andre var en spontanabort. Begge graviditetene var veldig ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bygdis

Ja. Mistet i uke 11, og så ble jeg gravid igjen uten mensen imellom, og mistet i uke 6.

Det er sannsynligvis tileldig og bare veldig bad luck. Ved tredje svskap gikk det bra.

Jeg tenkte selv at jeg bare hadde utrolig utflaks.

Anonymous poster hash: 6d067...60b

Så godt å høre :) Hvordan var det tredje svangerskapet da? Klarte du å slappe av? Ser for meg at jeg kommer til å være hysterisk når jeg blir gravid igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

Så leit, Bygdis:-( Spontanabort opptrer ganske ofte, så ofte at det er nokså mange som opplever det to ganger. Først om det skjer en 3. gang på rad har man gått over vanlig uflakskvote og man regner da med at gjentagelsesrisikoen er økt og starter utredning. Det er mye større sjanse for at du får baby ved neste graviditet enn for at det går galt igjen. Men skjønner veldig godt at det går en litt på nervene når det skjer.

Det er absolutt ikke noe kjekt når det står på, er ikke lett å distansere seg fra det når barn er det jeg ønsker meg mest av alt :) Da håper jeg det blir en baby ut av det neste gang, og ikke utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke noe kjekt når det står på, er ikke lett å distansere seg fra det når barn er det jeg ønsker meg mest av alt :) Da håper jeg det blir en baby ut av det neste gang, og ikke utredning.

Vet det er kjipt, jeg kommer ikke til to blå engang. Men du er på den normale siden så langt, og neste gang skal dere komme i mål:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det første var en missed abortion og den andre var en spontanabort. Begge graviditetene var veldig ønsket.

. Hva er forskjellen på de to? Trodde det betydde det samme...

Anonymous poster hash: 09ac7...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

Vet det er kjipt, jeg kommer ikke til to blå engang. Men du er på den normale siden så langt, og neste gang skal dere komme i mål:-)

Håper du har rett :-) Skjønner at det er kjipt, håper det klaffer for deg og snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til til dere alle. Håper det klaffer for dere tredje gang, TS.



Anonymous poster hash: 9ebc8...6a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har rett :-) Skjønner at det er kjipt, håper det klaffer for deg og snart :)

Jeg har i hvertfall rett i at oddsene er på din side:-)

Vi har prøvepause og jeg er på p-piller nå, sparer lykkeønskningen til nærmere jul når vi skal i gang igjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ja! Kjenner meg igjen. Legen sa første gangen at dette er naturens måte å rydde opp og skjer mange! Legen sa ikke det samme da det skjedde for 6. Gang !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne startet med to spontanaborter. Så fikk hun tre barn. Deretter en spontanabort igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Hva er forskjellen på de to? Trodde det betydde det samme...Anonymous poster hash: 09ac7...15a

Spontanabort betyr at du får en kraftig blødning, og fosteret kommer ut før det er levedyktig. Oftest innen uke 12. Det er trist, men det trengs ingen behandling.

Ved Missed Abortion, har fosteret dødd, men er fortsatt inne i livmoren. Dette krever behandling. Moren må få hjelp til å få ut det døde fosteret, ellers kan hun bli alvorlig syk.

Endret av Hulderen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å ja! Kjenner meg igjen. Legen sa første gangen at dette er naturens måte å rydde opp og skjer mange! Legen sa ikke det samme da det skjedde for 6. Gang !!!

Nei, etter så mange ganger er det jo selvklart noe annet som er galt. Ikke så relevant for ts. To ganger på rad er uflax, men skjer.

Bygdis, du spurte meg om hvordan tredje svskap gikk og om jeg klarte å slappe av. Nei, absolutt ikke. Først og fremst fikk jeg blødninger 1-2 ganger i uka frem til uke 13, intillegg tenkte jeg jo hele tiden at det sikkert skulle gå galt igjen siden det har skjedd før. Forventer nesten at det skal gå galt. Jeg slappet ikke av før ungen var ute. Slitsomt mentalt. Er nå gravid igjen og 20 uker på vei, er nå mindre bekymret, men kjenner litt på det enda... Jeg er ydmyk og vet at alt kan skje og kan bare håpe på det beste.

Du skal nok se at det går bra for deg også. Selv om ditt neste svskap kommer til å bli vanskelig pga bekymringene så er det verdt det. Svskap er nok det verste for oss som har mistet flere ganger, pga tankene.

Anonymous poster hash: 6d067...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så leit at du har måttet oppleve dette.

Jeg hadde en SA i høst og ble gravid etter 6 mnd som utviklet seg til MA. Nå er jeg gravid i 11. uke, og er kjempebekymret, men jeg fikk se et bankende hjerte i uke 7, så jeg må jo bare prøve å tenke at de to første abortene var uflaks og at det vil gå bra denne gangen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to missed abortions før jeg fikk barn. Jeg opplevde det som deg, at første gangen gikk greit, selv om det var trist, fordi man nesten må regne med det. Gang nr to var mye verre. Begynte å bekymre meg for framtiden osv.

Neste gang jeg ble gravid blødde jeg også mye i starten og var sikker på at det hadde gått galt igjen. Men det resulterte altså i en herlig, liten fyr. :) Ville ikke vente for lenge med å prøve på nr to, av frykt for nye aborter og tiden det tar. Men jeg ble gravid på første forsøk, blødde mye som vanlig i starten, men fikk enda en frisk liten gutt.

Min erfaring er også at selv om man ikke har krav på ekstra oppfølging etter "bare" to spontanaborter, så ble jeg likevel tatt mer alvorlig hos fastlegen med den historien mtp hcg-måling og henvisning til ultralyd når jeg kom med blødninger i senere svangerskap.

Så jeg skjønner absolutt bekymringene dine. Men prøv likevel å huske at kroppen din evner å bli gravid. Så hvis det er barnløshet du frykter, er det veldig usannsynlig, da det sjelden er (bare) aborter som er årsakene hos de som ikke kan få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

Å ja! Kjenner meg igjen. Legen sa første gangen at dette er naturens måte å rydde opp og skjer mange! Legen sa ikke det samme da det skjedde for 6. Gang !!!

Men da har du fått utredning? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...