Gå til innhold

Føler jeg trener til ingen nytte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Trening er kun 10%, mens diett er 90%. Du tror kanskje at jeg overdriver her, men man blir faktisk det man spiser. Hva er målet ditt egentlig? Gå opp i vekt? Ned i vekt? Økt muskelmasse? Bedre helse?

 

Hvis du kan utdype deg litt mer og fortelle hva du spiser (ca.) daglig blir det mye lettere for oss å hjelpe deg. Bruk gjerne kalorikalkulator på nett for å vite hvor mye kalorier du bør få i deg hver dag. Fortell gjerne høyde og vekt også.

Slapp nå av. Vanlige mosjonister spiser mat. 

 

Det kan være at treningsmengden er litt for stor. Hva med å forsøke å kutte ned noe med på kardioen og se hvordan du føler deg? Å ha en skikkelig treningsplan kan hjelpe mye. Med skikkelig mener jeg at man har noen klare mål, f.eks. løpe 5 km på så og så lang tid, løfte x antall kg i markløft osv. Det er også at man tenker nøye gjennom hvilke aktiviteter og øvelser man må gjøre for  oppnå dette. Til sist: Gjennomfør. Og gi det tid. :) Vil også minne deg på at det er lurt å spise noe både før og etter trening. 

Anonymous poster hash: 6a641...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du trener for mye og da vil du ikke få de helt store resultatene for kroppen får aldri tid til å restituere seg helt. Ha treningsfri dagen etter du har trent styrke og. Velg heller 2-3 rene kardioøkter og 2 styrketreninger. Du blir god på det du trener på. Hvis du vil bli flink til å jogge/løpe, så må du trene det mye. Veksler du på ellipsemaskin, jogging og spinning så blir du gjerne ikke skikkelig god på noe at det men du trener allsidig og det er bra for kroppen din. 

 

Prøv å finne ut hva målet ditt er (f.eks bedre kondis, en viss tid på 5 km) og prioriter å trene på den tingen. 

Selv blir jeg fort lei hvis jeg trener bare en ting så jeg er sånn som er allsidig men ikke kjempegod på noe. Elsker step og zumba men trener jogging også for det er det som best hjelper på kondisen. Mitt mål er å holde vekten og å klare å løpe fortere. Siden jeg ikke kun fokuserer på en ting så går det sakte framover, men det går fram :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at du har fått mange kast-svar her.

Det mange ofte misforstår er at jo mindre man spiser jo bedre.

Så lenge du spiser der rette, kan du spise enormt mye(!!). Altså den porsjonen jeg fikk ut av mine mål til wok, var nok til å mette en hel husbestand. Og dette var ett måltid.

Det viktigste er at maten din hovedsaklig består av rent kjøtt og grønnsaker, og ikke alle mulig tykke sauser. Jeg tar meg tur ut og spiser med venninner, en is av og til, og koser meg lørdag. Orker ikke leve et liv med fokus på kcal inn og ut.

 

Kardio forbrenner faktisk ikke såå mange kalorier, og vil få deg mer sulten. Styrke har også en etterforbrenning. Altså forbrenner du kcal både under selve økten OG etterpå.

Jeg sier det igjen; mer styrke og evt. mindre cardio.

 

Hvilke resultater ser du etter? Og hvordan måler du dette? Mange bare suser rundt på treningssenteret og gjør litt her og der, uten styr på hvor mye du løfter i diverse. Altså dette har vært meg. Jeg gikk rundt på senteret og trente det jeg følte for, uten noen som helst oversikt. Dette ga meg ikke mye fremgang.

 

Nå derimot!

 



Anonymous poster hash: a46a3...363
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du trener for mye og da vil du ikke få de helt store resultatene for kroppen får aldri tid til å restituere seg helt. Ha treningsfri dagen etter du har trent styrke og. Velg heller 2-3 rene kardioøkter og 2 styrketreninger. Du blir god på det du trener på. Hvis du vil bli flink til å jogge/løpe, så må du trene det mye. Veksler du på ellipsemaskin, jogging og spinning så blir du gjerne ikke skikkelig god på noe at det men du trener allsidig og det er bra for kroppen din. 

 

Prøv å finne ut hva målet ditt er (f.eks bedre kondis, en viss tid på 5 km) og prioriter å trene på den tingen. 

Selv blir jeg fort lei hvis jeg trener bare en ting så jeg er sånn som er allsidig men ikke kjempegod på noe. Elsker step og zumba men trener jogging også for det er det som best hjelper på kondisen. Mitt mål er å holde vekten og å klare å løpe fortere. Siden jeg ikke kun fokuserer på en ting så går det sakte framover, men det går fram :-)

"Problemet" mitt er at jeg synes styrketrening er mye kjedeligere enn kardio. Elsker kardio, føler tiden går så fort, og jeg blir sliten og føler jeg har trent, Men når jeg trener styrke går tiden utrolig sakte. Derfor orker jeg ikke å ha rene styrkeøkter, må ha noe å "glede" meg til å løpet av økta. 

Hvor lange bør rene styrkeøkter være? 

Anonymous poster hash: e1b14...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"Problemet" mitt er at jeg synes styrketrening er mye kjedeligere enn kardio. Elsker kardio, føler tiden går så fort, og jeg blir sliten og føler jeg har trent, Men når jeg trener styrke går tiden utrolig sakte. Derfor orker jeg ikke å ha rene styrkeøkter, må ha noe å "glede" meg til å løpet av økta. 

Hvor lange bør rene styrkeøkter være? 

Anonymous poster hash: e1b14...b7e

 

Helt avhengig av intensitet osv. Men utifra det, kan jeg tenke meg at du ikke yter så mye på styrkegulvet. (virkelig ikke ment negativt, men siden det er cardio som gleder deg, er det der du legger det meste av innsatsen).

Trening skal være gøy, så da ville jeg sagt at du skulle fortsette med cardio. Men er det resultater du er ute etter, ville jeg bestemt sagt styrke.

KARDIO VIL gi deg følelsen av at du har ytet bedre og mer, fordi du er gjennomsvett og så sliten etterpå. Jeg liker å si at styrketrening skjer "inni" kroppen, mens kardio skjer "utenpå".  Veldig vanlig forestilling at folk ser for seg at kardio gir mer.

 

For meg er det lett å le av det, fordi jeg vet det er omvendt. Men ser vi bare 3 år tilbake, var jeg også på mølla hver dag for å løpe av meg fettcellene, og de ENESTE fullverdige øktene jeg følte jeg hadde, var hvor jeg løp 5 km+ og var gjennomvåt av svette. Sånn er det dog ikke. Det er bra du elsker å løpe, for det er god trening, men hovedfokus bør faktisk være styrke..

 

Men finn et program, eller få noen til å sette det opp for deg.

Anonymous poster hash: a46a3...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette utsagnet forundrer meg: "men hovedfokus bør faktisk være styrke.."

 

Dette er jo helt avhengig av hva man ønsker å oppnå. Det viktige for å føle at man får fremgang, er å ha et konkret mål. Først når man helt konkret kan måle resultater, er det lett å se fremgang. 

 

Jeg ønsket mer energi i hverdagen, mulighet til å løpe etter bussen og passe på at kontorjobbingen min ikke tar knekken på nakke og skuldre før jeg er 40. For meg er løping perfekt som grunntrening, jeg løper 3-4 ganger i uka og får masse energi av dette.  Jeg kan nå helt fint løpe etter bussen, og aktiviteten på løpeturene gjør at jeg løser opp i nakken. I tillegg trener jeg litt yoga og relativt lett styrketrening med kroppsvekt og slynger. Dette for å bli en bedre løper, og for å styrke baksiden av kroppen. 

 

Jeg har aldri følt meg bedre, uten tung eller mye styrketrening, fordi jeg har funnet det som passer meg og gjør at jeg når målene min (som alle er på løpesiden). 



Anonymous poster hash: 464e9...c4c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Idja

Problemet her er nok at målene dine er for uspesifikke til å måle.

Hva må til for at du skal føle deg fresh og sprek? Ned i vekt? Synlige muskler? 3Km løping på under 12 minutt? God samvittighet for å ha gjennomført X økter på Y tid?

Om du skal føle at du oppnår noe kortsiktig med treningen må du ha slike mål. Langsiktig bedre helse får du sannsynligvis ikke målt da det er umulig å vite helt sikkert, og når du vet er det for sent.

Dette!

Det er målene dine som er problemet, ikke kostholdet. Målene dine er for diffuse. Ikke gjør dette til en vanskelig greie med kosthold og dill og dall hvis du er fornøyd med kostholdet fra før av! Finn deg noen mål først, og så vurderer du om du må justere treningen HVIS du ikke oppnår målene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer styrke, mindre cardio :D du peseer kanskje ikke på med nok vekter. hvordan ser treningsprogrammet ut?

Anonymous poster hash: a46a3...363

Feil, tren det du liker best.

Anonymous poster hash: c816b...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, tren det du liker best.

Anonymous poster hash: c816b...c53

haha. det du liker best er ikke det som alltid gir resultater.

Anonymous poster hash: a46a3...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN, ser jeg har misforstått litt. Det var overskudd, og en bedre form du så etter. Altså, her er ikke styrketrening svaret.. Det kan være mye forskjellig.

 

Når på dagen trener du?

Hvor hardt trener du?

Og ja, som de andre her sier; kanskje du trener for mye?



Anonymous poster hash: a46a3...363
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...