Gå til innhold

Føler jeg trener til ingen nytte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å trene for omtrent et halvt år siden. En typisk treningsuke kan se slik ut: 

 

Mandag: Kardio 30 minutter, styrketrening 30 minutter. 

Tirsdag: Kardio 30 minutter, gruppetime med styrketrening 45 minutter. 

Onsdag: Fri 

Torsdag: Kardio 60 minutter.

Fredag: Kardio 45 minutter, styrketrening 20 minutter. 

Lørdag: Fri 

Søndag: Rolig gåtur 60 minutter.

 

Når jeg skriver "kardio" mener jeg alt fra jogging/rask gange (veksler mellom disse i løpet av økta), sykling og ellipsemaskin. 

 

Som mål har jeg å bli i bedre form, få overskudd etc. Men føler det er litt til "ingen nytte". Føler meg ikke særlig freshere og sprekere enn jeg gjorde før. Hva gjør jeg feil? For lite trening? Feil trening? HJELP 

 

Hilsen jente 22 år :) 



Anonymous poster hash: e1b14...b7e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uchiha Madbrah

Hei! :)

 

Trening er kun 10%, mens diett er 90%. Du tror kanskje at jeg overdriver her, men man blir faktisk det man spiser. Hva er målet ditt egentlig? Gå opp i vekt? Ned i vekt? Økt muskelmasse? Bedre helse?

 

Hvis du kan utdype deg litt mer og fortelle hva du spiser (ca.) daglig blir det mye lettere for oss å hjelpe deg. Bruk gjerne kalorikalkulator på nett for å vite hvor mye kalorier du bør få i deg hver dag. Fortell gjerne høyde og vekt også.

Endret av madara93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

 

Trening er kun 10%, mens diett er 90%. Du tror kanskje at jeg overdriver her, men man blir faktisk det man spiser. Hva er målet ditt egentlig? Gå opp i vekt? Ned i vekt? Økt muskelmasse? Bedre helse?

 

Hvis du kan utdype deg litt mer og fortelle hva du spiser (ca.) daglig blir det mye lettere for oss å hjelpe deg. Bruk gjerne kalorikalkulator på nett for å vite hvor mye kalorier du bør få i deg hver dag. Fortell gjerne høyde og vekt også.

Har ikke noe spesielt mål angående vekt. Er 160 cm og 52-53 kg.

Spiser helt normal kost, mye brød og korn, frukt og grønnsaker, meieriprodukter osv. Spiser når jeg er sulten til jeg er mett. Blir som regel fire måltider per dag, pluss ett eller to mellommåltider. Er veldig glad i søtsaker, men holder dette i sjakk med å spise questbarer og Atkinsbarer. Godis unner jeg meg en-to ganger i uka. 

Målet er vel heller å ha en god helse, form og overskudd, enn opp/ned i vekt. Orker ikke å ha et vektfokus når det kommer til trening. 

Lurer vel mest på om jeg kanskje trener for lite? 

Anonymous poster hash: e1b14...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer styrke, mindre cardio :D du peseer kanskje ikke på med nok vekter. hvordan ser treningsprogrammet ut?



Anonymous poster hash: a46a3...363
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye brød og korn???



Anonymous poster hash: a46a3...363
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

mye brød og korn???

Anonymous poster hash: a46a3...363

 

Ja? 

Anonymous poster hash: e1b14...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Uchiha Madbrah

 

Har ikke noe spesielt mål angående vekt. Er 160 cm og 52-53 kg.

Spiser helt normal kost, mye brød og korn, frukt og grønnsaker, meieriprodukter osv. Spiser når jeg er sulten til jeg er mett. Blir som regel fire måltider per dag, pluss ett eller to mellommåltider. Er veldig glad i søtsaker, men holder dette i sjakk med å spise questbarer og Atkinsbarer. Godis unner jeg meg en-to ganger i uka. 

Målet er vel heller å ha en god helse, form og overskudd, enn opp/ned i vekt. Orker ikke å ha et vektfokus når det kommer til trening. 

Lurer vel mest på om jeg kanskje trener for lite? 

Anonymous poster hash: e1b14...b7e

 

Forstår poenget at du ikke vil ha vektfokus når det kommer til trening, men fakta er at hvis du vil gå opp noen få kilo i muskelmasse og få en strammere kropp så må du spise mer kalorier hver dag enn hva kroppen trenger. Alt fra 200-500 kalorier mer hver dag er flott. Ulempen her er at ved å gå opp i muskelmasse vil du samtidig gå opp i fett, dermed pleier mange, meg selv inkludert å ha "bulking" (spise 200-500 mer kalorier) og "cutting" faser (spise 200-500 kalorier mindre enn kroppen trenger). Ved å bulke og cutte, vil du sakte men sikkert få den kroppen du ønsker deg.

 

Det høres kanskje kjedelig ut, men det tar egentlig ikke langt tid, og blir helt vanlig etterhvert å vite hvor mye kalorier man får i seg hver dag, og hvor mye av de kaloriene som kommer fra protein/karbohydrater/fett. Du trenger en rik mengde med alle tre hvis du vil opp i vekt og få en strammere kropp. Vann bør være det eneste du drikker hovedsakelig (helt ok å gå ut og kose seg med vin, øl, shots osv. men hvis du går ut 2 ganger i uken, hver uke, så vil det påvirke resultatet ditt når det kommer til helse).

 

Du kan fortsette som du gjør nå, da det ikke er feil, men hvis du ønsker gode resultater anbefaler jeg deg å være obs på hva du får i deg. Spis brun ris, grov brød/knekkebrød, kjøtt/grønnsaker, gjerne godteri i ny og ne (elsker godteri selv) og prøv å holde deg unna brus da de er kaloribomber. 

 

Nok en gang - du blir hva du spiser. Hjelper ikke å trene 6 ganger i uken hvis dietten ikke er på plass :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er nok at målene dine er for uspesifikke til å måle.

 

Hva må til for at du skal føle deg fresh og sprek? Ned i vekt? Synlige muskler? 3Km løping på under 12 minutt? God samvittighet for å ha gjennomført X økter på Y tid?

 

Om du skal føle at du oppnår noe kortsiktig med treningen må du ha slike mål. Langsiktig bedre helse får du sannsynligvis ikke målt da det er umulig å vite helt sikkert, og når du vet er det for sent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår poenget at du ikke vil ha vektfokus når det kommer til trening, men fakta er at hvis du vil gå opp noen få kilo i muskelmasse og få en strammere kropp så må du spise mer kalorier hver dag enn hva kroppen trenger. Alt fra 200-500 kalorier mer hver dag er flott. Ulempen her er at ved å gå opp i muskelmasse vil du samtidig gå opp i fett, dermed pleier mange, meg selv inkludert å ha "bulking" (spise 200-500 mer kalorier) og "cutting" faser (spise 200-500 kalorier mindre enn kroppen trenger). Ved å bulke og cutte, vil du sakte men sikkert få den kroppen du ønsker deg.

 

Det høres kanskje kjedelig ut, men det tar egentlig ikke langt tid, og blir helt vanlig etterhvert å vite hvor mye kalorier man får i seg hver dag, og hvor mye av de kaloriene som kommer fra protein/karbohydrater/fett. Du trenger en rik mengde med alle tre hvis du vil opp i vekt og få en strammere kropp. Vann bør være det eneste du drikker hovedsakelig (helt ok å gå ut og kose seg med vin, øl, shots osv. men hvis du går ut 2 ganger i uken, hver uke, så vil det påvirke resultatet ditt når det kommer til helse).

 

Du kan fortsette som du gjør nå, da det ikke er feil, men hvis du ønsker gode resultater anbefaler jeg deg å være obs på hva du får i deg. Spis brun ris, grov brød/knekkebrød, kjøtt/grønnsaker, gjerne godteri i ny og ne (elsker godteri selv) og prøv å holde deg unna brus da de er kaloribomber. 

 

Nok en gang - du blir hva du spiser. Hjelper ikke å trene 6 ganger i uken hvis dietten ikke er på plass :-)

Tusen takk for mange gode råd :) 

Jeg spiser som regel grovt brød, men det blir hvitt en par ganger i uka. Godteri/kake/is spiser jeg ca. to ganger i uka. Drikker vann, lettbrus og saft uten sukker. Er det like ille som "vanlig" brus? Drikker ikke så ofte alkohol. Har aldri slike "drikkekvelder" hvor det blir mye alkohol på en gang. Blir vel i snitt fem glass vin i måneden. Synes ikke alkohol er særlig godt, rett og slett. 

Hva mener du egentlig med å bulke og cutte? Forsto det ikke helt. Synes også det er vanskelig å regne ut hvor mye kalorier jeg spiser, da det er slitsomt å veie maten sin hele tiden. Synes det blir så mye stress og feil fokus :/ Om jeg har én eller tre skinkeskiver på brødskiva er ikke så nøye for meg, og det er ikke så nøye om det er 150 eller 200 gram kjøttdeig i tacolefsa. Og om tacolefsa er grov eller fin er heller ikke et stort problem. Så lenge jeg blir mett er jeg fornøyd :) 

Men mulig jeg må bare fortsette som nå hvis jeg ikke er åpen for å ha et mer fokus på kosthold. Men så er det jo ikke kroppen jeg er så fokusert på heller, er mer formen, overskuddet og helsa :) Ikke utseendet. 

Anonymous poster hash: e1b14...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser som regel grovt brød, men det blir hvitt en par ganger i uka. Godteri/kake/is spiser jeg ca. to ganger i uka. Drikker vann, lettbrus og saft uten sukker.

Anonymous poster hash: e1b14...b7e

 

 

Kan være dette som gjør at du ikke føler deg så bra som du "burde". Det er helt greit å spise av og til, men siden det er så mye ulike mat- og drikketyper, så regner jeg med det blir spist/ drukket mer av dette enn du kanskje innser. Sukker, mye raske karbohydrater og noen typer tilsetningsstoffer (om man er sensitiv for det) kan gjøre at du ikke føler deg 100% opplagt

Anonymous poster hash: ec1b3...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan være dette som gjør at du ikke føler deg så bra som du "burde". Det er helt greit å spise av og til, men siden det er så mye ulike mat- og drikketyper, så regner jeg med det blir spist/ drukket mer av dette enn du kanskje innser. Sukker, mye raske karbohydrater og noen typer tilsetningsstoffer (om man er sensitiv for det) kan gjøre at du ikke føler deg 100% opplagt

Anonymous poster hash: ec1b3...e3d

 

Men jeg spiser jo ikke veldig mye sukker om jeg unner meg godis et par ganger i uka? En skål is på tirsdagskvelden og en sjokolade på lørdagskvelden er helt innafor i mitt liv. Om jeg bytter ut grovt brød med hvitt brød som tilbehør til middagen en eller to ganger i uka, er jo ikke krise det heller, synes det er rart hvis jeg skal føle meg mindre opplagt av det.

Hvis jeg ikke kan leve vanlig, og samtidig være opplagt, så er det litt merkelig… Men da velger jeg å leve vanlig, fordi jeg forbyr ikke meg selv enkelte matvarer :) 

Anonymous poster hash: e1b14...b7e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke du bør bli så opphengt i hva du spiser, ettersom du ikke vil opp/ned i vekt. Pass heller på å ha et sunt og variert kosthold! :)

 

Når det gjelder treningen, kan det være lurt å logge øktene dine om du ikke gjør det allerede. Det fungerer veldig som motivasjon, men også for å holde oversikt over progresjonen din. For det som er viktig med trening (syntes jeg), er dette med progresjon; å utfordre kroppen litt og litt om gangen så den aldri blir vandt til treningen. Hvis du løper 5 km på 30 minutter den ene uken, prøv å løpe samme strekning på litt mindre tid den neste uken. Varier på distanse, tid og stigning. Prøv å ha konkrete mål før økten og planlegg treningen litt mer. 

 

Har du vurdert å trene litt mer styrke? Det er vel individuelt, men jeg merker raskere effekt av styrketreningen enn av cardio. Hvilken øvelser tar du? Passer du på å variere med vekter? 

 

Ellers må du huske at all trening hjelper, selv om du kanskje ikke føler det nå. :)

Endret av Pavilion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her syntes jeg du fikk unødvendige råd. Det finnes mange der ute som ee i god form og med overskudd samtidig som de trener og ikke passer på kosten. Fortsett slik du gjør, la det være lystbetont! Eneste kan være at du passer på å få i deg ca nok mat. Ikke tell, bare pass på å ikke hoppe over måltider f.eks.

Inntil for et par år siden var brød ok å spise, og møter til stadighet sprekinger i fjellet, sprekere enn de fleste av oss, som har vokst opp på mellom og brød.

Utfordre deg selv litt; løper du ute kan du kanskje prøve deg i en brattere løype? Løper du inne kan du kanskje løpe litt lengre med mer stigning?

Og du; hvileperioder kan innimellom generere mer overskudd. La kroppen hvile en uke eller to.

Anonymous poster hash: a489e...1f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte å trene for omtrent et halvt år siden. En typisk treningsuke kan se slik ut: Mandag: Kardio 30 minutter, styrketrening 30 minutter. Tirsdag: Kardio 30 minutter, gruppetime med styrketrening 45 minutter. Onsdag: Fri Torsdag: Kardio 60 minutter.Fredag: Kardio 45 minutter, styrketrening 20 minutter. Lørdag: Fri Søndag: Rolig gåtur 60 minutter. Når jeg skriver "kardio" mener jeg alt fra jogging/rask gange (veksler mellom disse i løpet av økta), sykling og ellipsemaskin. Som mål har jeg å bli i bedre form, få overskudd etc. Men føler det er litt til "ingen nytte". Føler meg ikke særlig freshere og sprekere enn jeg gjorde før. Hva gjør jeg feil? For lite trening? Feil trening? HJELP Hilsen jente 22 år :)Anonymous poster hash: e1b14...b7e

Hva mener du?

Tenker du på at du løper for sakte? At du vil bli raskere?

Hvor mange km løper du per gang og på hvilke tid? Hva fart har du på mølla? Løper du med eller uten helling?

Om du bare løper rett frem i samme fart hver gang så får du ikke progresjon.

Endret av MotherOfDragons
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også tenkes du trener for intensivt. Lån "i form på sykkel" fra biblioteket. Ikke fordi du sykler, men fordi det er en super bok for å lese om intensitet. Mange av oss vanlige mosjonister blir litt for ivrige og trener for hardt, mens kroppen hadde hatt bedre utbytte av en roligere økt. Masse spennende lesestoff om dette,men Kaggestad har en god start! Trening på lavere intensitet innimellom kan generere nettopp bedre form!

Anonymous poster hash: a489e...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd 30 days shred? Den funker som fjell, man får mye energi, overskudd og føler seg Fresh.

Anonymous poster hash: bc8f1...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men jeg spiser jo ikke veldig mye sukker om jeg unner meg godis et par ganger i uka? En skål is på tirsdagskvelden og en sjokolade på lørdagskvelden er helt innafor i mitt liv. Om jeg bytter ut grovt brød med hvitt brød som tilbehør til middagen en eller to ganger i uka, er jo ikke krise det heller, synes det er rart hvis jeg skal føle meg mindre opplagt av det.Hvis jeg ikke kan leve vanlig, og samtidig være opplagt, så er det litt merkelig… Men da velger jeg å leve vanlig, fordi jeg forbyr ikke meg selv enkelte matvarer :)  Anonymous poster hash: e1b14...b7e

Amen!

Og det er fullt mulig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du?

Tenker du på at du løper for sakte? At du vil bli raskere?

Hvor mange km løper du per gang og på hvilke tid? Hva fart har du på mølla? Løper du med eller uten helling?

Om du bare løper rett frem i samme fart hver gang så får du ikke progresjon.

Løper alt fra 5 til 10 km. Bruker vel ca. 60 minutter på 1 km, 30 minutter på 5 km. Har mølla på alt fra 6 til 12 gjennom hele økta (bortsett fra helt i begynnelsen og slutten hvor jeg går sakte), og løper med 3 % i helling til vanlig, og øker noen ganger til 5-7 %. Noen ganger løper jeg ute :)

Anonymous poster hash: e1b14...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Løper alt fra 5 til 10 km. Bruker vel ca. 60 minutter på 1 km, 30 minutter på 5 km. Har mølla på alt fra 6 til 12 gjennom hele økta (bortsett fra helt i begynnelsen og slutten hvor jeg går sakte), og løper med 3 % i helling til vanlig, og øker noen ganger til 5-7 %. Noen ganger løper jeg ute :)

Anonymous poster hash: e1b14...b7e

 

Mente selvfølgelig 60 minutter på 10 km :) 

Anonymous poster hash: e1b14...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veksle mellom tunge og lette økter, ikke så mange "blandings- økter". Pass også på kalori- og jerninntaket ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...