Gå til innhold

Har høy IQ, men er dum


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne med IQ godt over snittet (144) og mensamedlem. Problemet mitt er at jeg er overhode ikke smart. Jeg tar ting tregt, glemmer fort og sliter med å formulere meg både muntlig og skriftlig. Noen andre som har det slik? Eller er alle dere med såkalt høy IQ "smarte" i tillegg?



Anonymous poster hash: 2e8ab...4a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være du har noe nevrologisk som ikke er helt som det skal. Tankeprosessen din fungerer ikke på en effektiv måte. Det er mulig du ikke filtrerer ut irrelevante ting, noe som sakker prosessen enda mer. Nevrologisk inkluderer ting som asperger, adhd. Og slike ting kan være vanskeligere å plukke opp blant intelligente personer da de ofte er flinkere å kompensere, flinkere til å finne alternative måter å tenke på. (Skjer ikke alltid bevisst).

Dårlig kosthold kan redusere konsentrasjon og klarhet i hodet dersom du har en sensitiv mage. Er ikke alle som merker dette før de legger om kosten og føler seg bedre. Mange vet ikke at de har sensitiv mage, for å si det slik.



Anonymous poster hash: 1c0a5...d90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det alltid vært slik, eller er det noe som har blitt merkbart verre de senere år?



Anonymous poster hash: 1c0a5...d90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok allltid vært sånn. Var dårligs på skolen både på barne- og ungdomsskolen, men har ikke blitt bevisst på problemene før nå nylig (siste årene). Jeg spiser meget sunt, dette fordi jeg har lest at sunt og variert kost er viktig for at hjernen skal fungere optimalt. Har lurt litt på det med ADHD. Hadde nemlig en foreleser på universitet som mente jeg gjorde så mange slurvefeil på en test at han mente jeg hadde ADHD… Hva kan man evt. gjøre dersom dette er tilfelle..?

Hilsen TS



Anonymous poster hash: 2e8ab...4a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kvinne med IQ godt over snittet (144) og mensamedlem. Problemet mitt er at jeg er overhode ikke smart. Jeg tar ting tregt, glemmer fort og sliter med å formulere meg både muntlig og skriftlig. Noen andre som har det slik? Eller er alle dere med såkalt høy IQ "smarte" i tillegg?

Anonymous poster hash: 2e8ab...4a0

IQ måler evnen din til å sette informasjon i system. Så dersom du får vite at A har en rød bil og B har en blå bil og eier av den røde bilen elsker appelsiner så lager du et system. Og det er du god på.

Folk med høy IQ lærer generelt lett. Men om du lærer sakte så trenger ikke det være at du er "treg". Kanskje har du aldri funnet din metode å lære på? Vet du om du lærer best visuelt, auditivt eller mer hands-on?

Jeg lærer det jeg vil lære. Og har en IQ i samme spekter som deg. Men folk kan fortsatt fortelle meg 1001 ganger at jeg ikke må trykke på den blå men på den røde knappen for å få ting lagret riktig - jeg trykker uansett på feil knapp. Jeg kan ingenting utenatt (ikke en eneste dato fra 2. verdenskrig eller norgeshistorien, ikke en eneste sangtekst eller et dikt, ikke engang oppskriften på vafler), glemmer navnet ditt 3 sekund etter du har presentert deg og er helt rævva på allmennkunnskap som hvor Besseggen ligger og hva som er hovedstaden i Belgia.

En ting vet jeg derimot: både jeg og du kunne vært sabla, inn i granskogen gode på alle punktene over. Dersom vi gjorde en innsats. Men jeg driter i å vite hvor høy Galløpiggen er, og alt annet irrelevant tull kan jeg google.

Om du gir meg en oppgave som jeg ikke vet hvordan jeg løser, derimot. Da løser jeg den. Det er nemlig jobben min. Og å være god på det er temmelig flott.

Anonymous poster hash: 28b32...94d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg også sliter med å huske ting som ikke interesserer meg. Men jeg lærer kjapt på temaer og ting hvor jeg får noe ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok allltid vært sånn. Var dårligs på skolen både på barne- og ungdomsskolen, men har ikke blitt bevisst på problemene før nå nylig (siste årene). Jeg spiser meget sunt, dette fordi jeg har lest at sunt og variert kost er viktig for at hjernen skal fungere optimalt. Har lurt litt på det med ADHD. Hadde nemlig en foreleser på universitet som mente jeg gjorde så mange slurvefeil på en test at han mente jeg hadde ADHD… Hva kan man evt. gjøre dersom dette er tilfelle..?

Hilsen TS

Anonymous poster hash: 2e8ab...4a0

Noe av problemet med å gå lenge med vansker er at man ikke merker at man har dem- man blir vant til dem. Som du sier har du nylig blitt bevisst på dette. Du kan begynne med å prøve å finne ut om der er andre ting har litt vansker med i hverdagen som folk flest ikke har. Om der er andre plager-adferd eller kroppslig.

Dersom du lager en liste er det lettere å finne ut om det kan ligge noe mer bak. Så kan du eventuelt gå til fastlegen og fortelle om problemene du har. Dersom han ikke foreslår noe konkret løsning eller ide, så kan du prøve å ymte frem på at det kan være x eller y og få henvisning om det er nødvendig.

Alternativt kan du lese mer om nootropics og finne ut om det kan være noe.

For øvrig kan angst og depresjon også gi vanskeligheter med hukommelse m.m.

Anonymous poster hash: 1c0a5...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IQ måler evnen din til å sette informasjon i system. Så dersom du får vite at A har en rød bil og B har en blå bil og eier av den røde bilen elsker appelsiner så lager du et system. Og det er du god på.

Folk med høy IQ lærer generelt lett. Men om du lærer sakte så trenger ikke det være at du er "treg". Kanskje har du aldri funnet din metode å lære på? Vet du om du lærer best visuelt, auditivt eller mer hands-on?

Jeg lærer det jeg vil lære. Og har en IQ i samme spekter som deg. Men folk kan fortsatt fortelle meg 1001 ganger at jeg ikke må trykke på den blå men på den røde knappen for å få ting lagret riktig - jeg trykker uansett på feil knapp. Jeg kan ingenting utenatt (ikke en eneste dato fra 2. verdenskrig eller norgeshistorien, ikke en eneste sangtekst eller et dikt, ikke engang oppskriften på vafler), glemmer navnet ditt 3 sekund etter du har presentert deg og er helt rævva på allmennkunnskap som hvor Besseggen ligger og hva som er hovedstaden i Belgia.

En ting vet jeg derimot: både jeg og du kunne vært sabla, inn i granskogen gode på alle punktene over. Dersom vi gjorde en innsats. Men jeg driter i å vite hvor høy Galløpiggen er, og alt annet irrelevant tull kan jeg google.

Om du gir meg en oppgave som jeg ikke vet hvordan jeg løser, derimot. Da løser jeg den. Det er nemlig jobben min. Og å være god på det er temmelig flott.

Anonymous poster hash: 28b32...94d

Hehe, dette er som om jeg skulle skrevet det selv! Har virkelig ingen allmennkunnskaper what so ever! Og lærer jeg ny fakta kan jeg nesten garantere at det er glemt neste dag. Har nok ikke helt funnet en metode å lære på som passer meg. Har i grunn aldri jobbet mye på skolen. Mister lett konsentrasjonen. Har pleid å gjøre skolearbeid foran PC eller tv. Type, sett 5 min på tv- lest tre setninger… Kan det rett og slett være studieteknikken min som er så dårlig at jeg rett og slett "blir dum"/ ikke klarer tilegne meg ny kunnskap?

Noe av problemet med å gå lenge med vansker er at man ikke merker at man har dem- man blir vant til dem. Som du sier har du nylig blitt bevisst på dette. Du kan begynne med å prøve å finne ut om der er andre ting har litt vansker med i hverdagen som folk flest ikke har. Om der er andre plager-adferd eller kroppslig.

Dersom du lager en liste er det lettere å finne ut om det kan ligge noe mer bak. Så kan du eventuelt gå til fastlegen og fortelle om problemene du har. Dersom han ikke foreslår noe konkret løsning eller ide, så kan du prøve å ymte frem på at det kan være x eller y og få henvisning om det er nødvendig.

Alternativt kan du lese mer om nootropics og finne ut om det kan være noe.

For øvrig kan angst og depresjon også gi vanskeligheter med hukommelse m.m.

Anonymous poster hash: 1c0a5...d90

Har faktisk prøvd å tenke på om det er noe spesielt med meg i forhold til andre. Har blant annet lagt merke til at jeg virkelig har problemer med å stå opp tidlig om morgenen. Kommer meg rett og slett ikke opp! Fikk legen til å sjekke allmenntilstanden min (stoffskifte, vitamin-/jernmangel mm) nå nylig, men alle prøvene var normale. Tror derfor det må være noe annet… Sliter ikke med angst eller deprisjoner heller. Derfor jeg har lurt på dette med ADHD. Noen som vet noe om ADHD her? Hvordan det f.eks påvirker tenkeevnen? Og hvor lett/vanskelig er det å påvise?

Hilsen TS

Anonymous poster hash: 2e8ab...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det engang slik, at mennesker med høy IQ i større grad enn andre evner å se sine egne begrensninger og har generelt ebdre selvinnsikt. Det er ganske vanlig at selv intelligente mennesker er usikre og tviler på seg selv, for de møter jo også utfordringer de ikke klarer å løse de også, og det er jo ett nivå der også de føler at ting er tungt og vanskelig.

Det er dog en bra egenskap å kunne føle på egne begrensninger og å ha den egenskapen av selvinnsikt, det betyr dog ikke at de er dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk toppscore på mensatest også. Jeg har asperger og alle problemene som følger med det, så er nok ikke noe fantastisk menneske jeg heller.



Anonymous poster hash: 780ae...15c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk toppscore på mensatest også. Jeg har asperger og alle problemene som følger med det, så er nok ikke noe fantastisk menneske jeg heller.

Anonymous poster hash: 780ae...15c

Hva er toppscoren? Betyr ikke det at du er blant Norgest absolutt smarteste?

Anonymous poster hash: ec784...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...