Gå til innhold

Hvorfor så dårlig vær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det plutselig så mye dårlig vær for tida?

Det er flommer og stormer. Jeg har aldri opplevd så mye flom hele livet mitt som jeg har gjort de siste årene.

Jeg vet det har vært flommer her og der for mange/noen år siden, men nå har jeg liksom opplevd nesten tre flommer på rad på kort tid.



Anonymous poster hash: 411b2...30e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikker klimaendingene. Det har alltid vært endringer og nå opplever vi de mindre hyggelige endringene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sesonger for slikt når det er sesonger for det, og en gang i blandt har det vel alltid blitt ekstra dårlig vær i en av sesongene? Jeg er bare i 20åra, men det er det jeg tenker hvertfall.. :-p jeg kan ta helt feil. men syns egentlig ikke det er mer enn før.. skjelden det blir virkelig dårlig vær da, men det har jo skjedd..og det kan jo bli dårligere vær enn det dårligste været vi har hatt flere ganger :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sesonger for slikt når det er sesonger for det, og en gang i blandt har det vel alltid blitt ekstra dårlig vær i en av sesongene? Jeg er bare i 20åra, men det er det jeg tenker hvertfall.. :-p jeg kan ta helt feil. men syns egentlig ikke det er mer enn før.. skjelden det blir virkelig dårlig vær da, men det har jo skjedd..og det kan jo bli dårligere vær enn det dårligste været vi har hatt flere ganger :-p

TS her.

Ja jeg er også i 20-årene, så jeg er nok fremdeles ganske ung :P

Har jo lest at fks den stormen på vestlandet nå er den verste på 20 år, og jeg har jo aldri opplevd flom på hjemstedet mitt før (bodd der siden jeg var 5), og det var en flom som ødela mye. Var jo litt skummelt da vi ikke kom oss noen plass.

Og jeg var på ferie da det var flom der jeg studerte. Med kjellerleilighet var jeg jo livredd for flom, og måtte få huseier til å sjekke at alt sto bra til. Hadde ei venninne som fikk nesten alle eiendelene sine ødelagt fordi flommen kom inn i hybelen hennes og. :P En blir jo litt nervøs!

Men ja, jeg lurer vel kanskje mest på om dette er helt naturlig. Når du sier det så "må" vel ekstremvær skje innimellom, det er vel sånn naturen fungerer. Men så begynte jeg å lure om dette på ett vis kan være "menneskeskapt"?? Jeg har ikke mye peiling på dette, men er derfor jeg spør:) Så beklager om det er dumme spørsmål hehe.

Anonymous poster hash: 411b2...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.Ja jeg er også i 20-årene, så jeg er nok fremdeles ganske ung :PHar jo lest at fks den stormen på vestlandet nå er den verste på 20 år, og jeg har jo aldri opplevd flom på hjemstedet mitt før (bodd der siden jeg var 5), og det var en flom som ødela mye. Var jo litt skummelt da vi ikke kom oss noen plass.Og jeg var på ferie da det var flom der jeg studerte. Med kjellerleilighet var jeg jo livredd for flom, og måtte få huseier til å

sjekke at alt sto bra til. Hadde ei venninne som fikk nesten alle

eiendelene sine ødelagt fordi flommen kom inn i hybelen hennes

og. :P En blir jo litt nervøs! Men ja, jeg lurer vel kanskje mest på om

dette er helt naturlig. Når du sier det så "må" vel ekstremvær skje

innimellom, det er vel sånn naturen fungerer. Men så begynte jeg å

lure om dette på ett vis kan være "menneskeskapt"?? Jeg har ikke

mye peiling på dette, men er derfor jeg spør:) Så beklager om det er

dumme spørsmål hehe. Anonymous poster hash: [acronym="Full

hash: 411b2e027598c00bb56521d1a8cc830e"] 411b2...30e [/

acronym]

Oppdatering;

Christen Gislefoss sa vi måtte tilbake til 1924 altså omlag 90 år for å finne tilsvarende vind.

Anonymous poster hash: 27de6...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som vestlending er ikke ekstremvær noe som overrasker. Jeg er vokst opp med regn flere uker i strekk(nei, ikke fra Bergen), nordavind titt og ofte, for å ikke snakke om voldsom vind (også kalt storm).
Har klart blitt noe mer de siste årene, men for å si det slik: Jeg hadde blitt mer overrasket om det ble en vinter med snø og en sommer med sol og varme år etter år, på vestlandet altså ;)



Anonymous poster hash: 5de05...06f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vestlending er ikke ekstremvær noe som overrasker. Jeg er vokst opp med regn flere uker i strekk(nei, ikke fra Bergen), nordavind titt og ofte, for å ikke snakke om voldsom vind (også kalt storm).

Har klart blitt noe mer de siste årene, men for å si det slik: Jeg hadde blitt mer overrasket om det ble en vinter med snø og en sommer med sol og varme år etter år, på vestlandet altså ;)

Anonymous poster hash: 5de05...06f

Enig. Det er bare mer vestlandsvær over hele Norge. Ikke så mye nytt, bare at det er mer av det. (Er selv vestlending)

Anonymous poster hash: 42287...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Og nå er en ny storm meldt på mandag.

Det har vært ekstremvær med jevne mellomrom opp gjennom årene, men nå ryker rekordene stadig vekk.

Rart å tenke på hvordan det kan bli hvis vi ikke legger om vanene våre snart:

http://artikkel.yr.no/her-melder-hun-vaeret-for-2050-1.12018463

Denne værmeldingen er med det laveste målet (på 2 grader). Nå er det mer sannsynlig at vi havner opp mot 4 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Joda, det var luftig i helgen, man har opplevde verre, flere ganger. Det folk glemmer å få med seg er detaljene i katastrofeoverskriftene. Dette var vind for JANUAR. Ser en på årene under ett så var det ikke SÅ heftig likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå er en ny storm meldt på mandag.

Det har vært ekstremvær med jevne mellomrom opp gjennom årene, men nå ryker rekordene stadig vekk.

Rart å tenke på hvordan det kan bli hvis vi ikke legger om vanene våre snart:

http://artikkel.yr.no/her-melder-hun-vaeret-for-2050-1.12018463

Denne værmeldingen er med det laveste målet (på 2 grader). Nå er det mer sannsynlig at vi havner opp mot 4 grader.

Ta her.

Det er jo noe jeg lurer på. Er sånn her type vær/klimaendringer noe vi menneskene har skylden for?

Jeg har som sagt opplevd flom plutselig flere ganger nå i det siste, men aldri opplevd det før. Er ikke rart en begynner å lure.

Eller er dette været helt naturlig? Ingenting å bekymre seg over eller gjøre noe med? Går det over om en 10-20 år eller vil det bare bli værre?

Anonymous poster hash: 411b2...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta her.

Det er jo noe jeg lurer på. Er sånn her type vær/klimaendringer noe vi menneskene har skylden for?

Jeg har som sagt opplevd flom plutselig flere ganger nå i det siste, men aldri opplevd det før. Er ikke rart en begynner å lure.

Eller er dette været helt naturlig? Ingenting å bekymre seg over eller gjøre noe med? Går det over om en 10-20 år eller vil det bare bli værre?

Anonymous poster hash: 411b2...30e

Nei, selvsagt ikke. Klart det er naturlig. Finnes det noe mer naturlig enn vær? Menneskeskapt, du liksom. Jeg mener, hallo! Alle vet jo at klimapanelet bare tøyser. Helt tilfeldig at ekstremværet passer med deres prognoser. :sarkasme:

Sarkasmen er forøvrig ikke myntet på deg personlig. Du skal i stedet få en blomst! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...