Gå til innhold

Flere enn meg som savner ekte vintere?


Aule

Anbefalte innlegg

Jeg bor i Oslo-regionen, og her på sørøst-landet begynner de snørike vintrene å forsvinne. Det har blitt spesielt merkbart de siste årene...kulda kommer ikke før i desember, og hvis snøen kommer er det rett før jul istedenfor i oktober/november som før

I fjor hadde vi to uker med snø. Hittil i år har vi enda ikke hatt et skikkelig snøfall, kun et lite som nå er smeltet bort. For noen dager siden var det 7 plussgrader...

Nyttårsaften før var alltid kald og snørik - de siste årene har det vært plussgrader, tåke og vind. Jeg har ikke stått på ski siden jeg var barn, men synes nå det er kjipt å ha en høst som strekker seg fra august til april.

Er denne værendringen merkbar andre steder i landet, eller er det stort sett her nede/borte i sydøst?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg vil helst ha så lite snø som mulig.

Satt i 2007 innesnødd i Grimstad, med stengt hovedvei til Kristiansand i nærmere en uke fordi vi aldri er forberedt på vinter og snø her til lands.

Jeg hater å måke, hater å skrape bilvinduene, hater å måtte bruke så mye strøm for å ha akseptabel varme inne.

LITT snø er greit, så ungene kan bygge snømann og ake. Men metervis, nei takk. Og vi trenger ikke snø i mange måneder.

Anonymous poster hash: d04cc...6e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo-regionen, og her på sørøst-landet begynner de snørike vintrene å forsvinne. Det har blitt spesielt merkbart de siste årene...kulda kommer ikke før i desember, og hvis snøen kommer er det rett før jul istedenfor i oktober/november som før

I fjor hadde vi to uker med snø. Hittil i år har vi enda ikke hatt et skikkelig snøfall, kun et lite som nå er smeltet bort. For noen dager siden var det 7 plussgrader...

Nyttårsaften før var alltid kald og snørik - de siste årene har det vært plussgrader, tåke og vind. Jeg har ikke stått på ski siden jeg var barn, men synes nå det er kjipt å ha en høst som strekker seg fra august til april.

Er denne værendringen merkbar andre steder i landet, eller er det stort sett her nede/borte i sydøst?

Men noen år tilbake før det igjen så var det jo noen svært snørike vintre, i 2009 og 2010 om jeg ikke husker feil, og svært lange perioder med kulde. I flere måneder i strekk var det aldri høyere temperatur enn ca -10 i Osloområdet. Så dette varierer ganske kraftig.

Personlig savner jeg det absolutt ikke. Mye tar lengre tid om vinteren og det er mer styr med både kjøring og kollektivtransport. Ikke det at det er så stort problem, men det er irriterende når utstyr bryter sammen på grunn av kulda og man kommer for sent til det man skal. Jo mindre snø/nedbør jo bedre. Det kan gjerne være et par minus slik at fjellanleggene og turløypene kan kjøre snøkanoner og da kan man jo dra dit for å kjøre ski, det holder i massevis.

Ikke minst er sterk kulde og vinter et nogo for et sommermenneske som meg :) Hadde jeg kunnet velge hadde det vært temperert til subtropisk sommer hele året.

Anonymous poster hash: eb81d...21f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2009/10 var bra ja. 2010/11 var også grei, men kulda/snø kom ikke før sent desember. 11/12-12/13 og 13/14 var tragisk, og nå begynner 14/15 å se dårlig ut også.

Jeg er ikke glad i kulde, men samtidig liker jeg at vinteren skiller seg ut og er hvit. Den følelsen av litt kaos, unntakstilstander og forsinkelser er bare kos. I det hele tatt er det kos med VÆR på godt og vondt. Nå begynner vi å bli mer som Danmark, mao litt småkjipt hele året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bekymrer meg at det muligens er knyttet til menneskeskapte klimaendringer, men sånn isolert sett nyter jeg enhver dag uten snø og kuldegrader.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i Oslo-regionen, og her på sørøst-landet begynner de snørike vintrene å forsvinne. Det har blitt spesielt merkbart de siste årene...kulda kommer ikke før i desember, og hvis snøen kommer er det rett før jul istedenfor i oktober/november som før

Hva i alle dager er det du snakker om. Tror du har en selektiv hukommelse. Her er snødekket for Oslo:

SnowCoverBjoernholtSince1954.gif

SnowCoverBjoernholtSince1979.gif

SnowCoverBjoernholtSince%202000.gif

På begynnelsen av 90 tallet var det lite snø ser du, men så har det kommet seg igjen.

Og som du også ser så var vi ekstremt heldige i 94 hvor vi etter flere år med veldig lite snø plutselig fikk snø igjen når vi arrangerte vinter OL her i landet.

Anonymous poster hash: 3ac58...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er det du snakker om. Tror du har en selektiv hukommelse. Her er snødekket for Oslo:

SnowCoverBjoernholtSince1954.gif

SnowCoverBjoernholtSince1979.gif

SnowCoverBjoernholtSince%202000.gif

På begynnelsen av 90 tallet var det lite snø ser du, men så har det kommet seg igjen.

Og som du også ser så var vi ekstremt heldige i 94 hvor vi etter flere år med veldig lite snø plutselig fikk snø igjen når vi arrangerte vinter OL her i landet.

Anonymous poster hash: 3ac58...56f

Illuminati, I tell you, Illuminati!!

Hvor fant du disse grafene? Vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig kald, snørik vinter med is på vannene og tørr snø på bakken er høydepunktet i året (tiåret?). Bare synd dette høydepunktet blir innfridd så sjelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, de beste dagene var forrige uke med 10-20 minus og masse snø. Nå er nesten alt borte og det er bare is og skitten snø igjen :(

Vinteren er favorittårstiden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Skal det være vinter, så snø gjerne ned hele Oslo, med vind og snøstorm en gang i blant.

<--- ingen bileier :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker vinter, så savner skikkelige vintre! Her i Østfold er det helt bart nå dessverre :( Ikke er det kaldt her heller, på julaften var det -12, men trives best med masse snø og mellom -10 og -20. Vurderer å flytte til et sted det er skikkelig vinter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt til fjellet. Kan friste med tonnevis av snø og 35 minus.



Anonymous poster hash: 78b44...4f0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flytt til fjellet. Kan friste med tonnevis av snø og 35 minus.

Anonymous poster hash: 78b44...4f0

Digg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminati, I tell you, Illuminati!!

Hvor fant du disse grafene? Vil ha.

Hvis du ikke klarer å finne ut noe så enkelt så har jeg strengt tatt ikke lyst til å vise deg det en gang da du når du er på et slikt nivå ikke kan dra noe nytte av dataene du finner der.

Kom tilbake når du har funnet ut hva en URL er for noe og hvordan den er bygd opp.

Anonymous poster hash: 3ac58...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Da jeg var barn var det ikke mangel på steder med nok snø til å lage snøhuler. Nå er man heldig om snøen når opp til ankelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg var barn var det ikke mangel på steder med nok snø til å lage snøhuler. Nå er man heldig om snøen når opp til ankelen.

Og når jeg var barn så smakte Colaen bedre enn den gjør i dag...

Hukommelsen har det med å være veldig selektiv. Og som du ser av dataene så kan man tolke det som at en slags steg forskyvning skjedde på begynnelsen av 90 tallet, men det er ikke noe stor forskjell på snødybden før og etter dette. Det er noen snørike år og noen mindre snørike år og siden man når man er barn syns det er gøy å leke i snøen så husker man de snørike vinterene, og glemmer de som ikke hadde noe særlig snø. Pluss at hukommelsen pynter litt ekstra på de man husker.

Anonymous poster hash: 3ac58...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn var det ikke mangel på steder med nok snø til å lage snøhuler. Nå er man heldig om snøen når opp til ankelen.

Når du var liten var snø til det som i dag er ankelen din nok til å lage snøhule :opplyser:

Anonymous poster hash: e1544...ff5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke klarer å finne ut noe så enkelt så har jeg strengt tatt ikke lyst til å vise deg det en gang da du når du er på et slikt nivå ikke kan dra noe nytte av dataene du finner der.

Kom tilbake når du har funnet ut hva en URL er for noe og hvordan den er bygd opp.

Anonymous poster hash: 3ac58...56f

Jøss, har du ei mandarin oppi rompa?

Fant det uten din hjelp. For de som måtte være interessert, her er linken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn var det ikke mangel på steder med nok snø til å lage snøhuler. Nå er man heldig om snøen når opp til ankelen.

Jeg har et tips til deg. Hvis du gikk på banehagen når du var liten, og du ikke har vært innom denne barnehagen etter at du har vokst opp.

Husk da tilbake til lekestativet du pleide å klatre i der, også tar du deg etterpå en tur ditt og ser hvordan det virkelig ser ut. Det vil nok ganske garantert være mindre enn det du husket tilbake på når du ser det i virkeligheten i dag.

Som sagt hukommelsen har det med å være veldig selektiv, og også å pynte litt på sannheten du husker.

Anonymous poster hash: 3ac58...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...