Gå til innhold

Anser alle seg som smarte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lakrispia

har du en link til disse testene du tok? Må si jeg lurer på hva en "sosial intelligens"-test innebærer

Det er et år siden jeg tok den. Har aldri orket å ta en på nytt fordi det tok så himla lang tid. Tror jeg brukte sånn ca 1.5-2 timer på den! Men søk på "social intelligence test" på Google. Der bør du nok finne noen nokså seriøse tester. Velg helst en på engelsk ettersom at de ofte er bedre. Sosial intelligens går ut på ulike ting som hvor god du er til å løse konflikter med andre mennesker osv. Det finnes andre type tester og som vurderer dine personlige egenskaper. Jeg tenkte faktisk å ta en trekktest nå i jula sammen med min søster for å sjekke personlighetstrekkene mine etter the big five modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes mange måter å måle intelligens på, og mange områder å være intelligente på. Jeg får grei score på IQ tester, rundt 140, men på sosial intelligens fikk jeg bare 118 på en test jeg tok. Aner ikke hvor nøyaktig disse testene har vært da. Ble ganske skuffet over det med sosial intelligens fordi jeg synes det virker greit å ha i de fleste sammenhenger. Har heller ingen store talenter. Jeg vet også at jeg er dårlig på både navn og ansikter. Vil tro at jeg er over gjennomsnittlig "smart" på noen området, gjennomsnittlig på de fleste og under gjennomsnittlig på andre området. Så spørs det heller på hvilken kvaliteter folk og samfunnet verdsetter mest. Det gjelder kanskje å være smart på de "riktige" områdene. Selv om allsidighet også selvfølgelig er viktig for å få et samfunn til å fungere.

Dette er jo også et kjent fenomen som hører med i tråden, alle som tror de er smarte vil ta en IQ-test på nettet, og samtlige blir genierklærte.

Dersom du lager en tråd hvor du spør KG-medlemmene om deres IQ så vil du finne at det er en utrolig stor andel av de 2% smarteste i befolkningen som frekventerer dette forumet.

Dette er ikke ment som et angrep på deg lakrispia, det finnes jo selvsagt også noen av dere som faktisk har "grei" score på rundt 140. Jeg reagerer bare på fenomenet med at det er så utrolig mange Mensa-kandidater blant oss.

Så jeg tenker nok det er litt sånn at mange som overvurderer sin intelligens har klart å ta en test på nettet som har overvurdert den enda mer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lakrispia

Dette er jo også et kjent fenomen som hører med i tråden, alle som tror de er smarte vil ta en IQ-test på nettet, og samtlige blir genierklærte.

Dersom du lager en tråd hvor du spør KG-medlemmene om deres IQ så vil du finne at det er en utrolig stor andel av de 2% smarteste i befolkningen som frekventerer dette forumet.

Dette er ikke ment som et angrep på deg lakrispia, det finnes jo selvsagt også noen av dere som faktisk har "grei" score på rundt 140. Jeg reagerer bare på fenomenet med at det er så utrolig mange Mensa-kandidater blant oss.

Så jeg tenker nok det er litt sånn at mange som overvurderer sin intelligens har klart å ta en test på nettet som har overvurdert den enda mer.

Nettopp derfor jeg skrev "Aner ikke hvor nøyaktig disse testene har vært da." Av den grunn at jeg føler det er for lett å få et bra resultat på disse testene. Godt mulig folk overvurderer sin intelligens enda mer dersom de får gode resultater på diverse nettester. Var det poenget ditt? Vil uansett tro at dersom man tar slike nettester vil det gi en bedre indikasjon på hvor smart man er innen "spatial thinking" enn om man bare gjetter på egen IQ...

Endret av lakrispia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er et menneskelig innstingt å se på seg selv som "smartere enn gjennomsnittet". Det interessante er at jo mer skråsikker en person er på at vedkommende er "smart", des større er sjangsen for at det motsatte er tilfellet.

Anonymous poster hash: 31e6f...e82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler i hvert fall jeg er smart nok til å ha såpass selvinnsikt at jeg vet at jeg har noen sterke sider (sosiale antenner, kan se de større sammenhengene i samfunn og enkeltindividers liv, er flink til å skrive tekster etc... skal ikke lage lista altfor lang :fnise: ) mens når det kommer til matte og typiske IQ-tester er jeg TOTALT UBRUKELIG.

Har alltid følt meg litt over middels smart (hvis det er lov å si), men blir nok oppfattet som passe dum i enkelte akademiske miljøer.

Jeg tror nok vi alle ser på oss selv som litt "overlegne" på enkelte områder, selv om det ikke nødvendigvis alltid stemmer. At vi har skjønt noe andre ikke skjønner. Det er nok derfor Kvinneguiden eksisterer i utgangspunktet :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt gjennomsnittlig. Tatt en IQ test en gang i forbindelse med et jobbintervju, og fikk helt gjennomsnittlig poengsum.

Samtidig er det jo ganske logisk at man har mer kunnskap om de tingene man interesserer og engasjerer seg for, og ikke så mye dybdekunnskap om emner man bare hører om og ikke syns er så spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tro at det å evne å se en hel del sammenhenger, er det man kan si er å være smart (sammenhenger, også løst kalt kunnskap). Slikt, er på en måte ikke noe som jeg er spesielt flink til, da jeg nok har hatt for mange og for ulike interesser, sånn at dybdekunnskap om noe antegelig vil være begrenset.

Likevel, jeg liker å tro at jeg er flink til å se om selve antagelsen om en sammenheng er rimelig og fornuftig generelt sett, slik at jeg kan trekke inn andre forhold som da av en aller annen grunn får enkelte ting til å virke mer interessant.

Dessverre så blir det mye synsing, og det er vanskelig/umulig å egentlig egentlig lære noe nytt sånn uten å bli eksponert for såkalt kunnskap. F.eks: at jeg vanskelig kan gjette meg til, at det visstnok ikke er uvanlig å sette på venstre blinklys på vei inn i en rundkjøring. :)

Kunnskap som sådan må selvfølgelig ikke forveksles med noen idé om sikker kunnskap, alldentid kunnskap gjerne er å forstå som fragmentert informasjon og forenklinger, og er ellers gjerne noe som bør sees an som noe relativt, sånn i forhold til kulturen og tiden man lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Forskning tilsier at mennesker notorisk overvurderer egne evner. Den viser også at dess mindre du vet om et tema/fagfelt eller dess "dummere" du er, jo mer overvurderer du hvor mye du vet - fordi du ikke vet nok, eller er smart nok til å være klar over hvor mye du ikke vet eller ikke forstår. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn feil type smart, som i at jeg klarer en Mensatest uten problemer, men jeg sliter litt mer med å knekke sosiale koder, føre en samtale om ting jeg finner totalt uinteressant (typisk smalltalk, været og sånne ting man ikke trenger å snakke om fordi det bare er sånn).

Så i grunnen føler jeg meg lite smart, for min evne til å kjenne igjen mønstre og å sette ting i system hjelper meg lite sånn i hverdagen....



Anonymous poster hash: 8c8f5...14e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror de fleste anser seg selv som ganske "smarte" :fnise: alt er relativt, som noen sa litt tidligere :)



Anonymous poster hash: 4e767...954
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest crazycatlady

Jeg er ganske smart på noen områder og stein hakke idiot på andre, tilsammen blir det nok ganske gjennomsnittlig tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror svært mange dumme tror de er smarte. De har ikke selvinnsikten til å skjønne alt de ikke kan/vet/skjønner. "Jo mer man lærer, jo mer ser man alt man ikke kan" - det er noe i det.

Mange skoledumme gjemmer seg bak at "skole er for de som bare leser bøker", "mange av verdens rikeste har ikke utdannelse" og ikke minst "de som er skoleflinke er dumme sosialt". De fleste med slike holdninger er dumme som brød, men skjønner det ikke selv.



Anonymous poster hash: 11b7b...f5e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til at de aller fleste anser seg selv som smart.I sosiale sammenhenger kan de jo spøke med ting som "ja hehe jeg er jo så dum, du kjenner meg." Men innerst inne "vet" de at de er smarte.På diskusjonsforumer skriver de også at de er smarte.Er det noen her som selv synes at de er dumme? Anonymous poster hash: 50ef7...b8d

Jeg ser på meg selv som gjennomsnittlig. På noen områder under, på andre over.

Anonymous poster hash: 5f8bf...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke smart. Har ikke spesielt god hukommelse, kan være rimelig treig i oppfattelsen til tider, og er ikke så flink til å se sammenhenger. Er i tillegg dårlig på sosiale koder, så tror det står dårlig til med både IQ og EQ hos meg. Har tatt flere IQ tester på nett hvor jeg scorer alt fra 110 til 140, men er ikke snakk om at jeg har så bra IQ.

Jeg er interessert i mye, og leser veldig mye. Noe fester seg, og jeg kan derfor litt om veldig mye. Mange tror derfor at jeg er smart, og får seg en overraskelse når det viser seg at jeg i grunn er ganske dum. :P

Endret av Duckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På disse IQ-testene på nettet får "alle" et resultat bedre enn gjennomsnittet, og det sier seg selv at det ikke er reliabelt. Vil man vite din egentlige IQ kan man ta en WAIS-test hos psykolog.

Ellers vil de fleste si de er smartere enn snittet da de har øyeblikk hvor de føler seg smart, og istedetfor å tenke gjennom hva 'gjennomsnitt' betyr, svarer de på hva de føler; altså et lettere og mindre krevende spørsmål å svare på. Det er mye bias ute å går. Jeg forklarer kanskje dette litt dårlig. Det står mer om dette i boken 'Tenke, fort og langsomt' skrevet av psykologen Daniel Kahneman.

Anonymous poster hash: 1a482...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gruelig smart.

Ekstremt smart faktisk.

Så smart at jeg innser at jeg er tett i pappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke. jeg er stein.

Anonymous poster hash: d600b...d58

Men kan du fly? Og heter du Morlille?

Akkurat det er litt essensielt for smarthetsfaktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...