Gå til innhold

Anser alle seg som smarte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at de aller fleste anser seg selv som smart.

I sosiale sammenhenger kan de jo spøke med ting som "ja hehe jeg er jo så dum, du kjenner meg." Men innerst inne "vet" de at de er smarte.

På diskusjonsforumer skriver de også at de er smarte.

Er det noen her som selv synes at de er dumme?



Anonymous poster hash: 50ef7...b8d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg synes jeg er ganske dum. Er smart på enkelte områder, men på de fleste: nei.



Anonymous poster hash: be16c...6ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt.

Jeg vet at jeg kan mye om noe men langt ifra alt.

Jeg er altid åpen for og lære nye ting men går ikke rundt og tror at jeg kan alt forde,

Er jeg smart eller er jeg dum? Det er virkelig ikke et spørsmål jeg går og tenker på. Har masse annet og heller bruke tiden på

Noen triks og tips kan jeg, men på andre felt er jeg helt grønn.

Great minds discuss ideas.

Average minds discuss events.

Small minds discuss people

Sa en vis kvinne en gang i tiden..

Det er noe i det..

Hva betyr det og være smart eller dum ?

En som tror h*n er kjempe smart er som regel ikke det.. Heller omvendt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Meglerfrøken

Jeg har masse igjen å lære!

Men ser opp til smarte mennesker, så håper noen smitter meg med særdeles høy iq og en formidabel sosial intelligens.

:jolie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Alt er relativt.

Jeg vet at jeg kan mye om noe men langt ifra alt.

Jeg er altid åpen for og lære nye ting men går ikke rundt og tror at jeg kan alt forde,

Er jeg smart eller er jeg dum? Det er virkelig ikke et spørsmål jeg går og tenker på. Har masse annet og heller bruke tiden på

Noen triks og tips kan jeg, men på andre felt er jeg helt grønn.

Great minds discuss ideas.

Average minds discuss events.

Small minds discuss people

Sa en vis kvinne en gang i tiden..

Det er noe i det..

Hva betyr det og være smart eller dum ?

En som tror h*n er kjempe smart er som regel ikke det.. Heller omvendt.

"And pretentious minds quote Eleanor Roosevelt"

Til saken: Ja, de aller fleste anser seg som smartere enn hva de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg merker at desto mer jeg lærer, desto mindre vet jeg. Det er så sykt mye jeg ikke vet!!



Anonymous poster hash: 93ae7...8e0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det å være smart betyr vel ikke å vite mye?



Anonymous poster hash: c2a0a...04f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Jeg har god hukommelse og forstår nesten alt jeg husker.

Men jeg trenger bare gå på en random wikipedia artikkel om kvantefysikk og jeg vil føle meg veldig dum.

Eller bare finne en litt over barnehage nivå ligning og jeg vil føle meg ekstremt dum

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er omtrent et naturtalent når det gjelder enkelte ting, men stokk dum når det gjelder andre ting.

Jeg tilegner meg ny kunnskap utrolig fort. Du trenger ikke fortelle meg hvordan jeg gjør en bestemt handling i et datasystem på jobb mer enn en gang - jeg husker det "for evig" etter første gangen.

Jeg er dum som en stein når det gjelder bil. Jeg er sikker på at de ler bak ryggen min på verkstedet. Fylle drivstoff og spylevæske, skifte dekk osv får jeg til. Jeg bytta til og med vindusviskermotoren bak selv for å spare de kronene. Men jeg tropper glatt opp på verkstedet, peker på motoren og mumler noe uintelligent om at "det er en rar tikk tikk lyd som kommer derfra".

Jeg tror de fleste er slik, at de har noe de er gode på - og noe de ikke kan så mye om.

Endret av M1A
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at desto mer jeg lærer, desto mindre vet jeg. Det er så sykt mye jeg ikke vet!!

Anonymous poster hash: 93ae7...8e0

Det henger nok sammen med at jo mer du lærer, jo mer innser du at du ikke kan. Det åpner sinnet ditt for at det finnes så mye mer der ute

Anonymous poster hash: c598d...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Smart» kan defineres på forskjellige måter, og man kan også være smart på forskjellige måter. Jeg regner meg selv som relativt smart på noen områder, samtidig som jeg gjerne innrømmer at jeg er totalt talentløs på andre områder.

Så kan man jo diskutere om det kanskje er slik at de som regnes som smarte gjerne vet at de ikke er det, fordi de vet at det er utrolig mye de ikke kan - mens de som regnes som dumme, kanskje tror at de er veldig smarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt er jo relativt.

Hvis intelligensmålinger er et utrykk for smarthet og det å være smart innebærer å ha en høyere verdi på intelligensmålinger enn sammenlikningsgrunnlaget, vil så godt som alle kunne anse seg som smarte avhengig av hvem de sammenlikner seg med.

Siden mange ønsker å se seg selv i et godt lys, vil mange ønske å anse seg selv som smarte.

Sannheten for de fleste av oss er nok allikevel at vi alle har våre lyse øyeblikk og øyeblikk vi også helst vil glemme. Siden de dårligere øyeblikkene som sagt går i glemmeboken eller anses for mindre relevante, bortfaller de fra vurderingen.

Ergo alle anser seg for smarte :)

Endret av Atrix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange nevner, så er det relativt. Ifølge Mensa-testene er jeg smart, men jeg føler meg ikke smart. Jeg kan noe om mye forskjellig og mye forskjellig om noe.



Anonymous poster hash: eb63d...18c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tror de er smartere enn snittet.

Særlig de mest inkompetente overvurderer sine evner. Dunning-Kruger-effekten.

Dette vet jeg, for jeg er jævlig smart :sprettoy:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle tror de er smartere enn snittet.

Særlig de mest inkompetente overvurderer sine evner. Dunning-Kruger-effekten.

Dette vet jeg, for jeg er jævlig smart :sprettoy:

Hørte noen som nevnte Dunning Kruger i en samtale. Trodde det var en type is jeg. Helt seriøst altså.

Anonymous poster hash: 9b22b...821

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste anser seg for å være over gjennomsnittlig smarte, også i de tilfellene der det er klare empiriske beviser for at de IKKE er spesielt smarte på visse klart definerte områder.

Det har det blitt gjort noen studier på. De fleste er også over gjennomsnittet pene, og alle menn er over gjennomsnittet når det gjelder bilkjøring.

Alle kan se at det er ubegrunnet, siden hele konseptet med gjennomsnitt betyr at halve befolkningen ligger UNDER denne verdien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lakrispia

Det finnes mange måter å måle intelligens på, og mange områder å være intelligente på. Jeg får grei score på IQ tester, rundt 140, men på sosial intelligens fikk jeg bare 118 på en test jeg tok. Aner ikke hvor nøyaktig disse testene har vært da. Ble ganske skuffet over det med sosial intelligens fordi jeg synes det virker greit å ha i de fleste sammenhenger. Har heller ingen store talenter. Jeg vet også at jeg er dårlig på både navn og ansikter. Vil tro at jeg er over gjennomsnittlig "smart" på noen området, gjennomsnittlig på de fleste og under gjennomsnittlig på andre området. Så spørs det heller på hvilken kvaliteter folk og samfunnet verdsetter mest. Det gjelder kanskje å være smart på de "riktige" områdene. Selv om allsidighet også selvfølgelig er viktig for å få et samfunn til å fungere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange måter å måle intelligens på, og mange områder å være intelligente på. Jeg får grei score på IQ tester, rundt 140, men på sosial intelligens fikk jeg bare 118 på en test jeg tok. Aner ikke hvor nøyaktig disse testene har vært da. Ble ganske skuffet over det med sosial intelligens fordi jeg synes det virker greit å ha i de fleste sammenhenger. Har heller ingen store talenter. Jeg vet også at jeg er dårlig på både navn og ansikter. Vil tro at jeg er over gjennomsnittlig "smart" på noen området, gjennomsnittlig på de fleste og under gjennomsnittlig på andre området. Så spørs det heller på hvilken kvaliteter folk og samfunnet verdsetter mest. Det gjelder kanskje å være smart på de "riktige" områdene. Selv om allsidighet også selvfølgelig er viktig for å få et samfunn til å fungere.

har du en link til disse testene du tok? Må si jeg lurer på hva en "sosial intelligens"-test innebærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...