Gå til innhold

Er det noen sammenheng det å være skoleflink og det å være smart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Kommer an på hvordan du definerer skoleflink også. Jeg gjør altfor lite skolearbeid, så jeg er ikke flink sånn sett. Men jeg får gode karakterer likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som det har blitt nevnt, så er det en typisk oppfatning at de som er virkelig smarte ender opp med å kjede seg, og følgelig lager bråk eller noe annet av kjedsomhet. Hvis de er så smarte, hvorfor tar de ikke livet med ro i påvente av neste oppgave? Har de så mye mark i ræva? De skjønner jo at de får skryt for å gjøre det bra, og alle liker jo å få vite at de er flinke, så hvorfor motarbeider de det ved å lage bråk og leven?

Anonymous poster hash: 52ee6...1e4

Rart med det der. Folk som har lett for det, pløyer gjennom materiale som andre må streve lenge med. Som en følge av det slipper de opp for engasjerende aktivititet lenge før klassekameratene. Og hvis det ikke finnes noe tilbud som kan ta opp slakken og utfordre dem videre, så ender det gjerne med at de blir urolige og lager ablegøyer av ren kjedsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo smart å prioritere skole, så jeg vil tro at de fleste som gjør dette ligger litt forran de som ikke gjør det når det gjelder intellekt. Det det indikerer mest er dog kanskje modenhet og evne til å tenke framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart med det der. Folk som har lett for det, pløyer gjennom materiale som andre må streve lenge med. Som en følge av det slipper de opp for engasjerende aktivititet lenge før klassekameratene. Og hvis det ikke finnes noe tilbud som kan ta opp slakken og utfordre dem videre, så ender det gjerne med at de blir urolige og lager ablegøyer av ren kjedsomhet.

Mhm, er farlig det der fordi de lærer aldri verdien av god arbeidsmoral. Så mange vil etterhvert slite når de kommer inn på studier som krever dette av de. Jeg syns den norske gjennomsnittsskolen er ganske patetisk sånn sett, vi får ikke utnyttet potensialet til de aller flinkeste av oss.

Anonymous poster hash: ba8b4...6e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsket mye på sammenhengen mellom IQ og skoleresultater, i hvert fall. Ja, det er en sammenheng, og den er forholdsvis sterk. Likevel er det andre faktorer som betyr omtrent like mye, og totalbildet er at intelligens betyr langt mindre for skoleresultater enn man kanskje skulle tro. Likevel er "ingen sammenheng" bare vås.

Det er også interessant, det som noen er inne på her: Kommer man høyt nok synker resultatene igjen, og andelen som dropper ut øker dramatisk. Det beste er å ligge mellom et halvt og halvannet standardavvik over gjennomsnittet. Selvsagt er de som er "for flinke" for skolen bare en liten andel av de som dropper ut, alt i alt, men de aller mest intelligente er overrepresentert blant dropouts. Det er vel en kjent sak at norsk skole (og skolen i de fleste land, forsåvidt) er dårlig rustet til å ivareta disse, og det er veldig synd.



Anonymous poster hash: e5e62...a20
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. Jeg vil tro det er lettere å få gode karakterer om man er smart, men det betyr ikke at alle smarte har gode karakterer.

Jeg definerer smart som en annen annonymbruker beskrev det

" jeg tar lett sammenhenger, forstår ting raskt, kan resonnere meg frem til ting jeg egentlig ikke har kunnskapen om bare på bakgrunn av annen kunnskap, jeg kan sette informasjon i sammenheng med andre ting. Jeg forstår det jeg prøver å forstå, uten unntak. "

Jeg anser meg selv som ganske smart, da sitatet ovenfor stemmer bra. Det er også slik folk som kjenner meg ville beskrevet meg. Jeg har aldri tatt en IQ test der jeg har fått vite eksakt IQ, men har tatt forsvaret sine. Den første er evnetesten på sesjon(altfor kort til å være en skikkelig IQ test, fikk 7 dog). Der 5 regnes som litt over snittet, altså rundt 105 i IQ(snittet er alltid 100). Jeg søkte på krigsskole(minimum 5 fra sesjon for å kunne søke i det hele tatt tror jeg), og der var det en 4-5 timers IQ test man måtte igjennom(raven, tallrekker osv). Der får man ikke vite hvilken IQ man fikk, bare om man bestod eller ikke. Kravet for bestått var i følge offiseren at man er over snittet IQ-messig,sammenlignet med sesjonstesten(ish 105) og antydet at rundt 110 var minimumskravet (ikke at 110 i IQ er noe voldsomt å skryte av). Jeg bestod, så i følge den testen, har jeg en IQ på 110+

Jeg hadde veldig gode resultater skolemessig på barne- og ungdomsskolen, men jeg var ekstremt lat. Jeg leste nesten aldri til prøver ol, men fikk alltid gode resultater. På vgs endret jeg ikke vanene mine, og var lat også der. I fag som matematikk, fysikk, naturfag, samfunnsfag osv fikk jeg toppkarakterer, mens norsk, spansk osv ble med treere. Både jeg og vennene mine er sikre på at jeg kunne lett ha gått ut av vgs med et snitt over 5 med bare litt innsatts, istedenfor 4.5 med så og si null innsats.

tldr; Ja, det er en viss sammenheng. Jeg vil tro det er lettere å oppnå gode karakterer hvis man er smart, pga man mest sannsynlig trenger å bruke mindre tid enn en "ikke smart" person for å skjønne pensum. Det betyr derimot ikke at alle med gode karakterer er smarte, da en "normalt smart person" som jobber mye med skolearbeid vil mest sannsynlig få bedre karakterer enn en "smart person" som ikke jobber med pensum at all.



Anonymous poster hash: 90c93...788
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker å tenke på meg selv som en smart person, men jeg klarer alikevel sjeldent å oppnå toppkarakter selv om jeg legger mye arbeid i et fag :fnise: Utrolig frustrerende!

Hadde forøvrig en venninne på bachelor-studiet mitt som alltid fikk toppkarakterer og som jeg missunte fordi hun var så smart. Når vi skulle jobbe sammen med praktiske problemer viste det seg derimot at hun overhode ikke fikk til å bruke teorien og modellene vi hadde lært. Viste seg at hun bare var utrolig flink til å pugge pensum (samt god hukommelse).

Ja-det er fakta : ) Å være flink å pugge og ha god korttids-hukommelse....er ikke det samme som å ha høy IQ.

Anonymous poster hash: 22009...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen sammenheng mellom karakterer på skolen og IQ:) Er gjort mange studier på dette, du finner dem sikkert med et google søk. Prestasjoner på skolen kan også lett påvirkes, både positivt og negativt.

Anonymous poster hash: ef4a2...51c

Ja, stemmer. Man ser de krystall klart.

Hvorfor jeg spør? Fordi du skryter, og stjeler, og lyver.

Anonymous poster hash: 64b72...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er ingen sammenheng mellom karakterer på skolen og IQ:) Er gjort mange studier på dette, du finner dem sikkert med et google søk. Prestasjoner på skolen kan også lett påvirkes, både positivt og negativt.

Anonymous poster hash: ef4a2...51c

Dette er faktisk direkte feil. Det er helt klare sammenhenger mellom IQ og skoleprestasjoner. Her er et utdrag fra education.com med noen referanser som bekrefter min påstand:

Studies repeatedly show that performance on intelligence tests is correlated with school achievement (N. Brody, 1997; Gustafsson & Undheim, 1996; Sattler, 2001). On average, children with higher IQ scores do better on standardized achievement tests, have higher school grades, and complete more years of education. In other words, IQ scores often do predict school achievement

likevel må man understreke her at det ikke nødvendigvis er slik at IQ forårsaker skoleresultater, men de er korrelert, og det finnes mange unntak fra regelen (f.eks. svært intelligente barn som kan være lav på motivasjon/interesse og derfor ikke presterer så bra eller barn med ikke så høy iq som er strukturerte og hardtarbeidende og får gode resultater.).

Anonymous poster hash: 80891...840

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk direkte feil. Det er helt klare sammenhenger mellom IQ og skoleprestasjoner. Her er et utdrag fra education.com med noen referanser som bekrefter min påstand:

Studies repeatedly show that performance on intelligence tests is correlated with school achievement (N. Brody, 1997; Gustafsson & Undheim, 1996; Sattler, 2001). On average, children with higher IQ scores do better on standardized achievement tests, have higher school grades, and complete more years of education. In other words, IQ scores often do predict school achievement

likevel må man understreke her at det ikke nødvendigvis er slik at IQ forårsaker skoleresultater, men de er korrelert, og det finnes mange unntak fra regelen (f.eks. svært intelligente barn som kan være lav på motivasjon/interesse og derfor ikke presterer så bra eller barn med ikke så høy iq som er strukturerte og hardtarbeidende og får gode resultater.).

Anonymous poster hash: 80891...840

PS jeg jobber med forskning og har selv vært med på forskningsartikler innen iQ-feltet så jeg vet at IQ korrelerer 0.5-0.6 med skoleresultater, hvilket er en høy korrelasjon, men hvis man vil vite mer, sjekk referansene over.

Anonymous poster hash: 80891...840

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det.

Ikke meningen å legge diskusjonen død, men det er liten vits i å si "hva synes/tror du om det her?" fordi dette er et spørsmål på gruppe-/befolkningsnivå - det lille utvalget av mennesker vi har møtt iløpet av livet til nå kan gi et skjevt bilde av virkeligheten:

Det korte svaret er ja - forskning viser at intelligens og skoleprestasjoner er positivt korrelert (0.7 ifølge Wikipedia - en sterk sammenheng, har dog sett litt lavere i noe litteratur) - så det er definitivt en sammenheng der.

"On average, children with higher IQ scores do better on standardized achievement tests, have higher school grades, and complete more years of education."


For eksempel bruker pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) evnetester hyppig (eksempelvis WPPSI, WISC osv.) for en grunn - både for å kartlegge skolerelaterte ressurser og svakheter, estimere IQ, samt vurdere potensialet for å lære. Disse henger tett sammen.

Likevel har miljøet også svært mye å si for hvor godt man gjør det på skolen; hvis du ikke er motivert eller villig til å legge ned innsatsen som behøves for gode karakterer, er det samme faen (sorry fransken) hvilken IQ du har. Det er dermed veldig mulig for en med 90 i IQ å få bedre karakterer enn en slabbedask med 110 i IQ.

Har også forstått at det for noen går sport i å late som at man legger ned lite tid i studiene selv om man egentlig jobber iherdig fordi det er status å få gode karakterer tilsynelatende uten å ha løftet en finger.


Kvaliteten på og typen undervisning har også en del å si. Alle lærer heller ikke like godt på samme måte, noen lærer best ved egenstudier, andre ved monologiske forelesninger, eller ved gruppearbeid. Hvordan man klarer å strukturere tiden sin, valg av personlige læringsstrategier (f.eks. highlighting, skrive notater...) og legge opp studiene rent praktisk er også av betydning.

IQ gir ikke nødvendigvis gir et fortrinn i alle deler av yrkeslivet heller - her kommer mange faktorer inn i bildet; personlighet, egne interesser, sosiale -, kreative -, og praktiske evner osv... Å klare å omsette teorikunnskap til praksis er også viktig.

(Se lenkene om ønskelig. Jeg legger ikke ut lenker til forskningsartikler fordi de færreste har tilgang uten å sitte på universitets- eller høyskolepc-er.)

Edit: Skriveleif.

Endret av Cerasus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...