Gå til innhold

Kvitte seg med rester av matolje - hvordan?


Perelandra

Anbefalte innlegg

Jeg kaster det sammen med glasset det har vært i. I søpla, ikke i resirkulering. Dersom det er frityrolje fra gryte eller fondue heller jeg det på en plastflaske og kaster det i søpla. Plast og glass man leverer til gjenvinning skal være rent.

Det hender også jeg heller ut olje, ribbefett og andre ting som ikke skal i vasken i hagen. Når man står og skraper en langpanne der man har stekt ribbe er det på en måte det mest fristende alternativet.... Men noe sier meg at det ikke er så miljøvennlig?

Tøm det på en sørvendt komposthaug så vil det harskne (oksidere) fortere. Med andre ord "oppbevar" fettet på stikk motsatt måte av hvordan du ville oppbevart det om du fortsatt skal bruke det.

Harskningsprosessen vil ikke funke så bra på mineraloljer mm, derfor leverer man også inn spillolje som spesialavfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

Hvordan skal man best mulig kvitte seg med rester av matolje? Jeg tenker blant annet på olje fra glass med fetaost eller soltørkede tomater.

Her jeg bor er det ikke egen innsamling for matavall og plast. Søppelet sorteres bare for papir og restavfall. I følge nettsiden for det lokale avfallsanlegget, blir restavfallet brukt som brensel i et anlegg for energigjenvinning.

Hvis det er mindre oljerester jeg skal kvitte meg med, suger jeg det opp med tørkepapir og kaster dette i restavfallet. Andre ganger har jeg samlet opp oljen og helt den på emballasje som likevel skal kastes i restavfallet. Dette kan for eksempel være tomme sjampo- og balsamflasker eller begre for rømme og yoghurt.

Jeg synes likevel at dette ikke er noen fullgode ordninger. Ha gjør dere andre?

Om du mot all formodning kjører en dieselbil av litt eldre årgang (jeg kjører en vw Golf tdi 98 modell), så kan du filtrere oljen skikkelig å helle den på tanken :) I sommerhalvåret kjører jeg stort sett kun på brukt frityrolje som jeg får fra en jeg kjenner som driver gatekjøkken. Da bruker jeg den istedenfor at den går til destruksjon. Finfin gjenvinning og veldig miljøbesparende siden oljen ville blitt brent om ikke jeg hadde hatt den på tanken:) Miljøet slipper da med halvparten så mye utslipp fra meg og kompis den tiden jeg kjører med brukt frityrolje og det kjennes jo ganske bra, pluss at bilen min liker det :) Dette gjør jeg også med oljen fra fetaost og soltørkede tomater, men den må siles grundig først :) Bilen kan ikke gå på det på vinteren med mindre den er ombygget med forvarming slik at oljen er tyntflytende nok. Om sommeren går det helt fint uten noe slags fjas. Første halvåret man gjør det må man beregne å bytte dieselfilter (undt 140 kroner på biltema og lett å skifte selv) et par ganger fordi matoljen løser opp all slags drit som sitter i drivstoffsystemet, men etter disse to gangene er det stort sett bare å kjøre. Min erfaring er at alle dieselbiler tåler bittelitt brukt matolje, men ikke alle tåler å kjøre på ren matolje (brukt eller ei). Man må nesten bare google om bilen man har kan gå på biodiesel eller ikke og huske at oljen må filtreres godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at fett som er flytende i romtemperatur uproblematisk kan tømmes i vasken. Å gjøre det med smør eller annet fett som er fast i romtemperatur vil jo naturligvis fort bidra til tetting.



Anonymous poster hash: 335df...35a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at fett som er flytende i romtemperatur uproblematisk kan tømmes i vasken. Å gjøre det med smør eller annet fett som er fast i romtemperatur vil jo naturligvis fort bidra til tetting.

Anonymous poster hash: 335df...35a

Det er ikke romtemperatur nede i rørsystemet. Er oljen flytende i kjøleskapet burde det være mindre farlig, men jeg tviler på om noen rørleggere ville anbefalt det for det om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør ikke være for gnukk med å kaste mat i kloakken. Så lenge rottene får nok å spise der nede, så chiller de og tyter ikke opp HIT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør ikke være for gnukk med å kaste mat i kloakken.

Det rørsystemet er ikke laget for å ta imot mat, men det som en gang har vært mat. Mat og spesielt fett blir til slutt en propp.

Så lenge rottene får nok å spise der nede, så chiller de og tyter ikke opp HIT.

Dårlig ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Annonse

På 10.1.2015 den 5.47, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at fett som er flytende i romtemperatur uproblematisk kan tømmes i vasken. Å gjøre det med smør eller annet fett som er fast i romtemperatur vil jo naturligvis fort bidra til tetting.
Anonymous poster hash: 335df...35a

 

Det er jo veldig dumt med tanke på at det fort er langt lavere temperatur enn romtemperatur nede i rørene dine da. Er fort gjort at det klumper seg nede i de kalde rørene. Matoljer bør alltid kastes i restavfall! De to minuttene det tar å tømme det over i en kartong som går i søpla er en billig investering mot rotter og tette rør. 

Anonymkode: 5b50c...fb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/6/2013 at 12:40 AM, AnonymBruker said:

Jeg gjenbruker olja i fetaost-glassene jeg...

 

Altså, kjøper ny fetaost, sånn som er naturell i en liten blokk i papp. Deler i biter og fyller på det tomme glasset. Roterer på 2 glass sånn at de får trekke til seg kryddersmaken.

 

Blir mye billigere i lengden også, sånn når jeg får helt dilla på fetaost i perioder :)

 


Anonymous poster hash: e7506...897

Beste tips....
(aiai, for en gammel tråd...  :)

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...