Gå til innhold

Kvitte seg med rester av matolje - hvordan?


Perelandra

Anbefalte innlegg

Hvordan skal man best mulig kvitte seg med rester av matolje? Jeg tenker blant annet på olje fra glass med fetaost eller soltørkede tomater.

Her jeg bor er det ikke egen innsamling for matavall og plast. Søppelet sorteres bare for papir og restavfall. I følge nettsiden for det lokale avfallsanlegget, blir restavfallet brukt som brensel i et anlegg for energigjenvinning.

Hvis det er mindre oljerester jeg skal kvitte meg med, suger jeg det opp med tørkepapir og kaster dette i restavfallet. Andre ganger har jeg samlet opp oljen og helt den på emballasje som likevel skal kastes i restavfallet. Dette kan for eksempel være tomme sjampo- og balsamflasker eller begre for rømme og yoghurt.

Jeg synes likevel at dette ikke er noen fullgode ordninger. Ha gjør dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Matolje skal ikke helles ut i vasken eller toalettet fordi det kan være med på å tette rørene.

Olje og annet fett er også god mat for kloakkrotter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Nå heller jeg ikke ut oljer da jeg bruker det opp til det blir tomt. Det lille som ligger igjen som en hinne i glasset bryr jeg meg ikke om. Skal jeg bruke glasset så skyller jeg det. Skal jeg kaste det så kaster jeg det uten å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare er små rester med olje, er det sikkert ok å skylle det ned i vasken. Jeg gjør det selv hvis det bare er en fetthinne i glasset. Da skyller jeg godt med zalo og heller ut i vasken.

Problemet er når det er mye oljerester igjen. Jeg spiser en del fetaost, og får ikke brukt opp all oljen. Når jeg har spist opp osten, kan glasset være nesten halvfullt med olje. Jeg vet at oljen kan brukes på salater, men for meg blir det mer olje enn jeg kan få brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyller det på flasker/beger med lokk som likevel skal i restavfallet. Tenker som så at olje brenner godt, så da blir det god varme til gjenvinning :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Det er jo ikke så lett å gjøre det på en miljøvennlig måte dessverre. Det bør definitivt ikke i vasken eller i do.

Jeg har helt det på en liten plastpose eller i alufolie og kastet det i restavfallet.

Vi har plast og matavfallssortering da.

Anonymous poster hash: 613ad...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke bare helle det direkte i restavfallet?



Anonymous poster hash: 1edd2...dc8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyller det i vasken

Ikke gjør det, for det tetter rør. Mye bedre å helle det i en pose og kaste det i avfallet. Evt kaste det i matavfallet. Men å helle i vasken er det verste du kan gjøre.

Anonymous poster hash: e1b2f...987

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke bare helle det direkte i restavfallet? Anonymous poster hash: 1edd2...dc8

Du kan det, men det er risiko for at det er et lite hull i posen, og da renner det ut. Bruk to poser.

Anonymous poster hash: e1b2f...987

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Jeg bruker kjøkkenpapir/tørkepapir for å suge opp og deretter kaster det i matavfallet.

Du kan jo høre hos en lokal besinstasjon/restaurant som har frityr om du kan få levere hos dem direkte? De har jo ordninger for brukt matolje. Evt så kan det tenkes at miljøstasjonene rundt om har egnede mottak, og du kan jo feks samle på ren skylt dunk for spylervæske eller tilsvarende, gitt at du har plass i benken til å ha en dunk stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg gjenbruker olja i fetaost-glassene jeg...

Altså, kjøper ny fetaost, sånn som er naturell i en liten blokk i papp. Deler i biter og fyller på det tomme glasset. Roterer på 2 glass sånn at de får trekke til seg kryddersmaken.

Blir mye billigere i lengden også, sånn når jeg får helt dilla på fetaost i perioder :)



Anonymous poster hash: e7506...897
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjenbruker olja i fetaost-glassene jeg...

Altså, kjøper ny fetaost, sånn som er naturell i en liten blokk i papp. Deler i biter og fyller på det tomme glasset. Roterer på 2 glass sånn at de får trekke til seg kryddersmaken.

Blir mye billigere i lengden også, sånn når jeg får helt dilla på fetaost i perioder :)

Anonymous poster hash: e7506...897

Smart :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mellom 15.mai og 15. september kan du helle det på tanken på bilen din hvis du har Dieselbil. Diesel og matolje har forsvinnende lik kjemisk formel. Den eneste forskjellen er at matolje lukter litt mer av "frityr", hvis du skjønner hva jeg mener....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 15.mai og 15. september kan du helle det på tanken på bilen din hvis du har Dieselbil. Diesel og matolje har forsvinnende lik kjemisk formel. Den eneste forskjellen er at matolje lukter litt mer av "frityr", hvis du skjønner hva jeg mener....

Men er det lurt å ha "ruskete" olje på tanken da? F.eks olje brukt som marinade til feta bør vel filtreres på et vis først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Matolje skal ikke helles ut i vasken eller toalettet fordi det kan være med på å tette rørene.

Olje og annet fett er også god mat for kloakkrotter.

Lag biodiesel av det! Det er bra for miljøet, og supert for deg, og du kan gjøre det på ditt eget kjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hva er matolje da? Forskjellige fettsyrer har forskjellige egenskaper. En helt enumettet olje vil ikke stivne før det blir skikkelig kaldt. Og da fryser nok vannet i røret først, mens en mettet olje vil stivne allerede rett under romtemperatur.

Grønnsaksoljer går nok fint an å skylle ut i vasken. Baconfett eller smult bør du ikke helle i vasken.

Flerumettede oljer bør du ikke gjenbruke til mat etter de har vært varmet opp. Strengt tatt bør du ikke varme dem opp i utgangspunktet. Med mindre formålet er å bruke dem som drivstoff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 15.mai og 15. september kan du helle det på tanken på bilen din hvis du har Dieselbil. Diesel og matolje har forsvinnende lik kjemisk formel. Den eneste forskjellen er at matolje lukter litt mer av "frityr", hvis du skjønner hva jeg mener....

Og at det er fullt av dritt som vil brenne seg fast inne i sylinderen.

Anonymous poster hash: 0f2e6...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster det sammen med glasset det har vært i. I søpla, ikke i resirkulering. Dersom det er frityrolje fra gryte eller fondue heller jeg det på en plastflaske og kaster det i søpla. Plast og glass man leverer til gjenvinning skal være rent.

Det hender også jeg heller ut olje, ribbefett og andre ting som ikke skal i vasken i hagen. Når man står og skraper en langpanne der man har stekt ribbe er det på en måte det mest fristende alternativet.... Men noe sier meg at det ikke er så miljøvennlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...