Gå til innhold

Hvordan stoppe gratisaviser?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Først litt kritikk til deg RedFox81; Du skriver jo selv at problemet ikke er løst- så da kan jeg da vitterlig ikke forstå hva som er galt med at folk svarer deg selvom det har gått en stund siden du postet tråden. Kan jo hende at de rett og slett ikke har sett tråden før (eller som her- du blir feilinformert i svarene du får- og noen prøver å rette opp dette)...

Joda, jeg skulle nok starte egen tråd istedenfor, men det frustrerer meg at mange svarer på den aller første posten, til TS, uten å lese hele tråden, og uten å se på datoen til den. De svarer altså ikke meg :tristbla::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så snart vil du kunne reservere deg i mot gratis aviser- og denne reservasjonen skal respekteres av utgiver/distribusjon.

Det ville vært perfekt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Helt riktig det opprinnelig "gjest" skriver: at du må reservere seg hvert år da det ikke skjer automatisk. Dette vet jeg, da jeg har vært telefonselger i flere år!

Det folk ikke forstår, er reserveringen gjelder kun 1 år om gangen. Du er selv ansvarlig å fornye den. Mange nekter å reservere seg, da det kreves at du oppgir personnummere.

Tipper dette er noe sjefen din har diktet opp for at dere skal ha noe å parere med når kunden sier at de har reservert seg. Har jobbet med salg selv, så jeg vet at å feilinformere selgerne sine er ett vanlig triks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sinna

Systemet er helt feil etter min mening. Det skulle ha vært sånn at de som vil ha reklame på døra, i postkassa, telefonselgere osv. skulle ha meldt i fra om at de ønsker slikt. Alle andre skulle ha sluppet.

Da hadde vi virkelig fått sett hvor mange som synes dette er greit. Regner med at de fleste ikke er interessert i slikt søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har vurdert å samle opp skiten noen uker (måneder?) og så dra ned til Aftenpoften og de andre og dumpe det utenfor eller til og med i resepsjonen. Evt. ta med annen søppel også, gjerne illeluktende sådan.

Har DE lov til å dumpe avfall på min dørmatte må da jeg ha lov til å dumpe avfall hos dem også?

Kunne vært morsomt med en fellesaksjon...noen dusin husstanders skit som blokkerer dørene er ikke så lett å ignorerer ;)

Du kan jo samle det opp, legge det i en stor konvolutt, adressere konvolutten til Aftenposten, men ikke frankere den. Så blir det straffeporto for mottaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Gjest dharuby

Før att ikke få Gratis aviser MÅ man reservere sig med ett spesiellt merke som siger NEI TAKK TIL GRATIS AVISER, ellers kan man få de.

Men varfør er det en så BIG DEAL? Det er en tunn avis i postkassen fra og til, og ibland så er det faktist noe intressant i den og.. Det er ikke så jobbigt att hiva den hvis man ikke vil ha den.

Men det er klart før Norge er alt extra arbeid Veldigt veldigt TRAVELT... GROW UP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Her nytter dessverre ingenting. Til tross for utallige henvendelser til Aftenposten, besvart med gjentatte løfter om forbedring, samt skilter på døren med nei til reklame og nei til gratisaviser, legger de fortsatt ut sin gratisavis hver eneste gang. I tillegg kommer de regelmessig med en lokalavis.

For dere som lurer på hvorfor dette er problem. Noen av oss er ofte, og av og til lenge, bortreist. Kanskje er vi i Syden noen uker om vinteren, f.eks. Da blir disse avisene liggende utenfor dørene. I tillegg til at dette er et klart varsel til potensielle innbruddstyver, er dette også lett antennlig materiale som blir liggende utenfor folks inngangsdører. Jeg sier ikke mer om det.

Jeg har tidligere sendt klage på Aftenposten til Forbrukerombudet. Selv om de ser at det er et problem, hjelper det ikke. Aftenposten mister ikke konsesjonen (eller hva det nå er) til å levere ut gratisaviser, og da bare fortsetter de.

Det sies at man ikke kan reserve seg mot lokalaviser. Dette er noe tøv. Problemene med aviser som blir liggende utenfor dørene er akkurat det samme.

Dessverre hjelper det ikke, verken hvor eller hvor mye man syter over dette. Her må det en skikkelig politisk aksjon til for å få orden på dette. Ta kontakt med "din" stortingsrepresentant, ministre, opposisjon eller hvem det nå kan være som kan gjøre noe med lovverket her. Jo flere henvendelser, jo større sjangse er det for å få gjort noe. Stå på så vi slipper dette rotet utenfor dørene våre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg avisen sammen med ett ark om at du ønsker å reservere deg mot denne i en konvolutt. Send så denne ufrankert i retur til avisen/forlaget.

Gjenta så lenge nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Grønn hverdag har nå klistremerker som sier nei takk til gratisaviser, i tillegg til de vanlige for reklame. Man kan kjøpe en pakke på 5+5 for noe sånt som 25 kroner. Da har man nok til å sette både på postkassa, ytterdøra og andre steder hvor aviser og slikt dukker opp. Alternativt kan man lage sine egne lapper og henge tilsvarende steder. Jeg får ingen gratisaviser lenger nå, hverken aftenposten eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har klistremerke med "nei til uadressert reklame" på postkassen, og får da heller ikke gratisaviser. :)

Jeg har og det men kommer alikevel:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå klistret begge merkene på døra inn til leiligheten i tillegg til på postkassen, og nå ser det ut til å hjelpe litt på gratisaviser. Vi får ikke Aftenposten Aften heller. Så det ser ut til at de har lært opp budene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før att ikke få Gratis aviser MÅ man reservere sig med ett spesiellt merke som siger NEI TAKK TIL GRATIS AVISER, ellers kan man få de.

Men varfør er det en så BIG DEAL? Det er en tunn avis i postkassen fra og til, og ibland så er det faktist noe intressant i den og.. Det er ikke så jobbigt att hiva den hvis man ikke vil ha den.

Men det er klart før Norge er alt extra arbeid Veldigt veldigt TRAVELT... GROW UP

Jadda banansvenske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bor i Oslo, og avisene er mange.

Men situasjonen er akkurat som du beskriver, her òg! :kjefte:

ok, endrer, har funnet ut avis navnene nå: Østkantavisa, Aften Sagene og Nordre Aker, Bolig og Eiendom-avis fra et eller annet eiendomsmegler, og masse reklame aviser som følger med. Jeg skjønner jo at her på Sagene bor vi ikke "midt i byen", og ingen regler fungerer. :icon_razz: Men hva kan jeg gjøre for å bli kvitt de?

Vi bor samme sted :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Ja, jeg vet dette er en gammel tråd, men dessverre fortsatt aktuell. Jeg blir bombardert med gratisaviser på døra. Da det kom i postkassa fant jeg meg i det, men jeg vil ikke at disse skal ligge utenfør døra og avsløre for alle når jeg er på ferie. Klistremerke hjelper ikke. En dag kom jeg inn akkurat da budet kastet avisa på trammen min, da slengte jeg den tilbake og pekte "ser du dette merket? Jeg skal ikke ha avis!" Han bare så rart på meg, og fortsatte å slenge ut aviser på alle dører. Nesten alle har klistremerket nei til gratisaviser her. Vil det nytte å klage til forbrukerombudet? Får man noe svar? Jeg har ikke lyst til at noe bud skal bli sparket, men jeg har heller ikke lyst på innbrudd. Og det er helt skremmende hvor mange tonn papir det blir på et år av alle uønskede aviser og reklame. Det er gjerne en tynn flis av en avis, med en kilo reklame i midten de slenger fra seg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er kanskje hensiktsmessig å ta det opp med de som faktisk distribuerer reklamen og gratisavisene først?

Hvis det er i Oslo så er sjansen stor for at det er Aftenposten Distribusjon som står for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje hensiktsmessig å ta det opp med de som faktisk distribuerer reklamen og gratisavisene først?

Hvis det er i Oslo så er sjansen stor for at det er Aftenposten Distribusjon som står for det.

De bryr seg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da får du melde til forbrukerombudet, rett og slett. Her bryr de seg heldigvis, har ikke sett en gratisavis på aldri den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...